صورت های مالی حسابرسی شده چیست؟ بررسی انواع صورت‌های مالی

آشنایی با صورت های مالی حسابرسی شده و ضرورت حسابرسی به آن‌ها


در فرایندهای حسابداری، صورت مالی یکی از آشناترین نام‌هایی است که همه شرکت‌ها با آن سروکار دارند. سازمان‌ها وضعیت مالی خود را در این صورت‌ها تنظیم کرده و صفر تا صد امور مالی را در آن‌ها مشخص می‌کنند. اهمیت صحت صورت‌های مالی به‌قدری است که وجود حتی یک اشتباه کوچک در آن‌ها می‌تواند عواقب و جریمه‌های سنگینی را به شرکت تحمیل کند. از همین رو، صورت‌های مالی نیاز به حسابرسی دقیق دارند. آیا می‌دانید صورت های مالی حسابرسی شده چیست؟ این سوالی است که ذهن بسیاری از کارفرماها را نیز به خود مشغول می‌کند. با صرف چند دقیقه برای خواندن این مقاله، هرآنچه را که باید درباره صورت‌های مالی حسابرسی شده بدانید، به دست خواهید آورید.

قسمت ۱۹۷: تغییرات استانداردهای گزارشگری حسابرسی

قسمت ۱۹۴: در دوره حسابرسی، واحد مالی چه الزاماتی را باید رعایت کند؟

صورت مالی چیست و از چه اجزایی تشکیل می‌شود؟

قبل از اینکه به تعریف حسابرسی صورت مالی بپردازیم، باید بدانیم که صورت های مالی چیست و چگونه باید آن‌ها را تنظیم کرد. صورت‌های مالی یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین گزارش‌های سازمان در فرایند حسابداری به شمار می‌روند؛ بنابراین صورت‌های مالی را می‌توانیم گزارشی از وضعیت مالی شرکت در یک دوره زمانی مشخص بدانیم. هر صورت مالی باید شامل ۵ عنصر زیر باشد:

  • ترازنامه: وضعیت اقتصادی شرکت، میزان دارایی‌ها، نقدینگی حال حاضر شرکت، بدهی‌ها و توان شرکت برای پرداخت آن‌ها در ترازنامه یا صورت وضعیت مالی بیان می‌شود.
  • صورت حساب سود و زیان: این نوع از صورت حساب بر اساس عملکرد مالی یا میزان سود و ضرر شرکت در بازه‌های زمانی مشخص تنظیم می‌شود.
  • صورت سود و زیان انباشته: میزان سود یا زیان شرکت در طول سال‌های فعالیتش (از زمان تاسیس شرکت تا زمان تنظیم صورت مالی) در صورت سود و زیان انباشته قرار می‌گیرد. این صورت را می‌توانید به طور مستقل یا بعد از صورت حساب سود و زیان ارائه کنید.
  • صورت گردش جریان وجوه نقد: در این صورت حساب مسیر کسب درآمد و موارد مصرف آن با جزئیات کامل بیان می‌شود.
  • صورت حساب صاحبان سهام: میزان دارایی صاحبان سهام مانند سرمایه در گردش یا سود و زیان در این بخش از صورت مالی نشان داده می‌شود. 

کلیه این صورت‌ها نشان‌دهنده وضعیت مالی شرکت هستند و اطلاعاتی مانند راه‌های کسب درآمد شرکت، پول‌های خرج شده، باقی‌مانده سود و زیان را در خود جای می‌دهند.

ارائه گزارش وضعیت مالی شرکت در یک بازه زمانی در قالب صورت‌های مالی انجام می‌شود

معرفی انواع صورت های مالی؛ میان‌دوره و پایان دوره

همه صورت‌های مالی شامل اطلاعات یکسان از عملکرد مالی شرکت‌ها یا اشخاص حقیقی هستند؛ بااین‌حال، فرمت ارائه گزارش را باید بر اساس نوع فعالیت شرکت انتخاب کنید. به‌عنوان مثال، جزئیات صورت‌های مالی برای پیمانکاران با صورت‌های مالی کارخانه‌های تولیدی متفاوت است. بازه زمانی ارائه اطلاعات یکی از ویژگی‌هایی است که صورت‌های مالی را به دو دسته زیر تقسیم می‌کند:

  • میان‌دوره: صورت‌های مالی که در بازه‌های زمانی ۶ ماهه تنظیم و ارائه می‌شوند.
  • پایان دوره: این نوع صورت‌ها باید سالانه ارائه شوند.

کسانی که یک دوره آموزش استانداردهای حسابداری دیده‌اند یا اصول حسابداری را به‌خوبی می‌دانند، قادر به تشخیص نوع صورت مالی و تنظیم آن هستند. استفاده از مهارت چنین افرادی به شما کمک می‌کند تا فرایندهای تنظیم و ارائه گزارش صورت مالی را با اطمینان خاطر بیشتری انجام دهید.

حسابرسی صورت‌های مالی چگونه انجام می‌شود؟ تعریف صورت های مالی حسابرسی شده

در ایران مؤسسه‌هایی که از سازمان حسابرسی مجوز دارند، حسابرسی صورت‌های مالی شرکت‌ها را انجام می‌دهند. کلیه شرکت‌ها و اشخاص حقیقی موظف هستند طبق بخش‌نامه‌های ابلاغ‌شده از سمت اداره مربوطه، صورت‌های مالی را در اختیار موسسات حسابرسی قرار دهند. صورت‌هایی را که توسط ممیزین یا حسابرس‌های موسسات مربوطه بررسی و تایید شوند، «صورت های مالی حسابرسی شده» می‌نامند. البته حسابرسی فقط مختص صورت‌های مالی نیست و شرکت‌ها باید نسبت به حسابرسی بیمه هم اقدام کنند. این نوع از حسابرسی معمولا در دوره‌های چندساله انجام می‌شود و سندهای مرتبط با حساب‌های هزینه‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرند.

آن دسته از صورت‌های مالی که توسط کارشناسان مربوطه ممیزی نشوند، با نام «صورت‌های مالی حسابرسی نشده» شناخته می‌شود. در حین حسابرسی صورت‌های مالی، اگر کارشناس متوجه خطایی در عملکرد مالی شرکت شود، باید رئیس شرکت را از پیامدهای قانونی آن مطلع کند. درصورتی‌که کارفرما اشتباه خود را قبول کند و سعی در جبران آن داشته باشد، با مشکل مواجه نخواهد شد؛ در غیر این صورت، حسابرس یک گزارش تخلف از عملکرد سازمان تهیه کرده و آن را به بازرسی کل کشور و سازمان حسابرسی ارائه می‌دهد.

آشنایی با صورت های مالی حسابرسی شده

هدف از حسابرسی صورت های مالی چیست؟ سنجش اعتبار یا کشف خطا؟

حسابرسی صورت‌های مالی یکی از کارهایی است که همه شرکت‌ها موظف به انجام آن هستند. این کار معمولا با اهداف زیر انجام می‌شود:

  • اصلی‌ترین هدف حسابرسی صورت های مالی را می‌توانیم اعتبار بخشیدن به آن‌ها بدانیم.
  • صورت‌های مالی باید با استانداردها و قوانین و مقررات حسابرسی کل کشور تنظیم شوند؛ بنابراین حسابرسی این صورت‌ها با هدف مطابقت دادن آن‌ها با قوانین انجام می‌شود.
  • پیدا کردن و رفع اشتباهات سهوی یا عمدی در انجام محاسبات و تهیه صورت‌های مالی از اهداف دیگر حسابرسی است.
  • با حسابرسی صورت‌های مالی، اطلاعات موردنیاز سهام‌داران، مدیران ارشد و ارگان‌های دولتی برآورده می‌شود.

کارشناسان موسسات حسابرسی با استفاده از انواع نرم افزار مالی، جزئیات صورت‌های مالی را با دقت بررسی می‌کنند تا صحت و اعتبار آن‌ها را بسنجند و در صورت تخلف، به اداره کل حسابرسی گزارش دهند.

حسابرسی صورت های مالی به ارائه اطلاعات دقیق به اداره دارایی کمک می‌کند

ارائه گزارش حسابرسی صورت های مالی؛ وظیفه همه شرکت‌های پردرآمد

صورت‌های مالی باید توسط همه شرکت‌ها اعم از خصوصی، دولتی، نیمه‌خصوصی و حتی اشخاص حقیقی ارائه شوند. در واقع کلیه سازمان‌ها و کسب‌وکارها باید فعالیت‌های اقتصادی خود را با جزئیات دقیق مانند وضعیت مالی، میزان سود و ضرر و حقوق صاحبان سهام را در صورت مالی شرح دهند؛ زیرا اداره مالیات و دارایی بررسی‌های ممیزی لازم را بر اساس صورت‌های مالی انجام می‌دهد.

شرکت‌هایی که ترازنامه مالی آن‌ها بیشتر از ۱۵ میلیارد تومان و میزان درآمد ناخالصشان بیشتر از ۸ میلیارد تومان باشد، باید برای حسابرسی صورت‌های مالی خود اقدام کنند. ارائه یک صورت مالی و یک گزارش حسابرسی برای شرکت‌های خصوصی کفایت می‌کند؛ اما شرکت‌های دولتی یا بانک‌ها موظف به ارائه هر دو نوع صورت‌های مالی (میان‌دوره و پایان دوره) هستند. استخدام یک حسابدار حرفه‌ای به شما کمک می‌کند تا انواع فرایندهای مالی مانند محاسبه مالیات حقوق کارگران، تنظیم صورت‌های مالی و به‌طورکلی مدیریت مالی به بهترین شکل انجام شود.

چه شرکت‌هایی موظف به ارائه گزارش صورت‌های مالی هستند؟

سپیدار سیستم؛ همراه همیشگی کسب‌وکارهای ایرانی برای انجام فعالیت‌های حسابداری

در این مقاله به بررسی کامل صورت‌های مالی پرداختیم و به سوال صورت های مالی حسابرسی شده چیست، پاسخ دادیم. تنظیم دقیق صورت‌های مالی و حسابرسی به‌موقع آن‌ها، کسب‌وکارتان را از جریمه‌های سنگین نجات می‌دهد. با استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری سپیدار سیستم می‌توانید به‌راحتی و با دقتی مضاعف، ترازنامه‌ها و صورت‌های مالی را تنظیم کنید. اگر برای تهیه نرم‌افزار موردنیازتان یا نحوه استفاده از نرم‌افزارهای سپیدار سیستم به راهنمایی نیاز دارید، فقط کافی است با شماره تلفن ۰۲۱۸۱۰۲۲۰۰۰ تماس بگیرید. کارشناسان ما همواره آماده شنیدن صدای گرم شما و پاسخ‌گویی به سوالاتتان هستند.

 

 


این صفحه را به اشتراک بگذارید


به این مطلب امتیاز دهید

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 4]


1 دیدگاه برای ”آشنایی با صورت های مالی حسابرسی شده و ضرورت حسابرسی به آن‌ها

  1. رحیم شهبازی

    سلام و عرض احترام
    مقالات و رهنمود های ارائه شده سپیدار سیستم بسیار همیشه مفید و رهگشاست و کمک شایانی به ارتقاء دانش مالی همه استفاده کنندگان و علاقه مندان نموده است .
    بسیار عالی .
    از زحمات شما ممنونیم و خدا قوت می گوییم .
    سپاس بیکران .
    به امید توفیق روز افزون

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *