دستورالعمل پرداخت حق بیمه سال‌های گذشته کارگران

دستورالعمل پرداخت حق بیمه سال‌های گذشته کارگران


سازمان بیمه تامین اجتماعی را می‌توان یکی از شلوغ‌ترین سازمان‌های کشور دانست. اگر گذری به سازمان تامین اجتماعی یا دفاتر آن در سطح کشور زده باشید، انبوه مراجعانی از کارفرما و کارگر را خواهید دید که با مشکلات حقوقی و بیمه‌ای مواجه هستند. یکی از مهم‌ترین چالش‌های افراد در سازمان تامین اجتماعی که معمولا به شکایت هم ختم می‌شود، بحث حق بیمه سنوات گذشته است. چگونه می‌توان سابقه بیمه را افزایش داد و چالش‌های پیش‌روی کارفرما و کارمندان چیست؟ در ادامه با سپیدار سیستم همراه شوید.

نگاهی به بیمه تامین اجتماعی؛ چرا باید حق بیمه پرداخت کنیم؟

سازمان تامین اجتماعی که سازمانی بسیار قدیمی است، حقوق بازنشستگی نیمی از جمعیت ایران را تامین می‌کند. بیشتر کارگران، کارکنان و سایر افراد دارای بیمه تامین اجتماعی هستند. تصور داشتن حقوق بازنشستگی و بهره‌مندی از آن در زمان از کار افتادگی سبب می‌شود تا افراد به استفاده از این بیمه، ترغیب شوند.

محاسبه‌های مالیات را به سپیدار بسپارید

محاسبه مالیات بر ارزش افزوده

ارسال صورت‌حساب به سامانه مؤدیان

فایل خرید و فروش فصلی

دیسکت بیمه و مالیات

تحریر دفاتر قانونی

بر اساس قوانین کارفرما بایستی تمام کارکنان خود را بیمه کند. مهم نیست ابعاد شرکت یا کارگاه چقدر باشد؛ در هر صورت کارفرما بایستی تمامی کارکنان را بیمه کند و حق بیمه را به صورت مستمر پرداخت کند. حق بیمه بین کارفرما و کارگر تقسیم شده است. بر اساس قانون حق بیمه 30 درصد از حقوق را تشکیل می‌دهد که 23 درصد آن بر عهده کارفرما و 7 درصد آن بر عهده کارگر است. معمولا شرکت‌ها و کارفرماها حق بیمه را از حقوق کارمندان خود کسر و با پرداخت حق بیمه خود جمعا مبلغ را به حساب تامین اجتماعی واریز می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به مقاله کسورات بیمه تامین اجتماعی به صورت کامل و جامع با انواع حق بیمه به صورت دقیق آشنا شوید.

پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی بخشی از حقوق کارکنان است که در نهایت مزایای مختلفی مثل بیمه درمانی و حقوق بازنشستگی به همراه خواهد داشت.

منظور از پرداخت حق بیمه سنوات گذشته چیست؟

گفتیم که بر اساس قانون پرداخت حق بیمه اجباری و الزامی است. اما بسیاری از کارفرماها و شرکت‌ها این قانون را رعایت نمی‌کنند. در حقیقت شرکت‌هایی که به صورت رسمی ثبت نشده‌اند به راحتی می‌توانند از پرداخت حق بیمه سرباز زنند.

از طرف دیگر برخی شرکت‌ها و کارفرماها هم در پرداخت حق بیمه تعلل یا تخلف می‌کنند. نتیجه این تخلفات در نهایت به ضرر کارفرما و کارگر است. چراکه با حسابرسی بیمه اولا کارفرما باید جریمه سنگینی پرداخت کند. همچنین کارگر و کارمندان بعدا هنگام بازنشستگی با مشکل سوابق بیمه‌ای رو به رو می‌شوند و مجبور به دریافت حقوقی بازنشستگی پایین تر از حد معمول و قانونی خواهند بود.

شکایت قانونی، تنها راه جبران حق بیمه سنوات گذشته

آیا می‌توان بیمه سالهای گذشته را پرداخت کرد؟

در صورتی که کارفرما به هر دلیلی از پرداخت حق بیمه سرباز بزند، فرایند اداری و قانونی مشخص و نسبتا طولانی باید طی شود. در این فرآیند متقاضی باید در دست داشتن مدارک به سازمان تامین اجتماعی مراجعه و شکایت خود را تسلیم سازمان کند. با توجه به اینکه صف شکایات در سازمان تامین اجتماعی بالاست بر اساس اولویت‌هایی مانند سن و نزدیکی به زمان بازنشستگی به شکایات رسیدگی می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم اگر آشنایی چندانی با مبحث سنوات بیمه تامین اجتماعی ندارید، حتما سری به مقاله سنوات چیست ما در وبلاگ سپیدار سیستم بزنید.

واریز حق بیمه سالهای قبل چگونه انجام می‌شود؟ 

در مورد پرداخت حق بیمه‌های واریز نشده، دو راهکار وجود دارد که معمولا می‌توان به تکمیل سوابق بیمه گذشته پرداخت و از آن‌ها کمک گرفت:

  1. پرداخت حق بیمه واریز نشده کارگران از طریق سازمان تامین اجتماعی

اولین راه برای پرداخت این حق بیمه از راه سازمان تامین اجتماعی است. بعد از ارائه درخواست معمولا بیمه تامین اجتماعی مدارک موردنیاز را درخواست می‌کند. این مدارک می‌تواند مواردی مثل قرارداد کار، فیش حقوقی و غیره باشد. بعد از تایید مدارک توسط سازمان بیمه، حق بیمه واریز نشده کارگران در سوابق بیمه تامین اجتماعی آن‌ها لحاظ می‌شود.

  1. پرداخت حق بیمه واریز نشده کارگران از طریق اداره کار

اما راه دیگری که وجود دارد و معمولا سریع‌تر به جواب می‌رسد این است که کارگر از طریق اداره کار علیه کارفرمای خود با خواسته واریز حق بیمه واریز نشده ایام اشتغال، طرح شکایت کند. پس از آن جلساتی در این زمینه تشکیل می‌شود و کارگر باید تمامی‌مدارک و ادله خود در دوران اشتغال را ارائه نماید. در طی این جلسات بازرس‌های موردنظر هم بررسی‌های خودشان را انجام می‌دهند و این موضوع تا حد زیادی می‌تواند به کارگران کمک کند. در نهایت اداره کار در اجرای ماده ۱۴۸ قانون کار رای صادر می‌کند.

نکته: در زمانی که کارگاه تعطیل شده و یا کارفرما فوت کند، کارگر باز هم می‌تواند حق خود را مطالبه نماید. در این شرایط در صورتی که اشتغال از سمت کارگر مورد تایید واقع شود، حق بیمه موردنظر به ایشان ارائه خواهد شد.

بیمه سنوات قبل

پرداخت حق بیمه سنوات گذشته کارگر در صورت فوت کارفرما

در زمانی که کارگاه تعطیل شده و یا کارفرما فوت کند، کارگر باز هم می‌تواند حق خود را مطالبه نماید. در این شرایط در صورتیکه اشتغال از سمت کارگر مورد تایید واقع شود، حق بیمه موردنظر به ایشان ارائه خواهد شد.

عدم پرداخت حق بیمه توسط کارفرما مشمول چه جریمه‌ای می‌شود؟

قانون‌گذار در ماده 148 قانون کار بیان داشته است که کارفرما موظف است کارگر را بیمه نماید و برای تخطی کارفرما از این امر ضمانت اجرا در نظر گرفته است و این ضمانت اجرا را در ماده 183 قانون کار بیان داشته است و به صراحت بیان داشته است که :

” کارفرمایانی که بر خلاف مفاد ماده 148 این قانون از بیمه نمودن کارگران خود خودداری نمایند، علاوه بر تأدیه کلیه حقوق متعلق به‌کارگر (‌سهم کارفرما) با توجه به شرایط و امکانات خاطی و مراتب جرم به جریمه نقدی معادل دو تا ده برابر حق بیمه مربوطه محکوم خواهند شد. “

ماده به صراحت اعلام داشته است که کارفرما موظف است کلیه مبالغ حق بیمه کارگر را که در طی هر مدت زمانی که پرداخت نکرده است بپردازد و البته به جهت این تخطی به دو تا ده برابر جریمه نیز محکوم می‌گردد.

آیا راهی جز شکایت برای پرداخت حق بیمه سالهای گذشته وجود دارد؟

بسیاری فکر می‌کنند بدون شکایت یا با پرداخت هزینه بیمه به صورت شخصی می‌توانند مسئله حق سنوات تامین اجتماعی را حل کنند. اما باید بدانیم که رای دیوان عدالت اداری در خصوص محاسبه حق بیمه سالهای گذشته بسیار صریح است و راهی جز شکایت و مراجعه به سازمان تامین اجتماعی وجود ندارد. در صورت شکایت و اعلام حکم به نفع کارگر، کارفرما علاوه بر پرداخت حق بیمه جریمه سنگینی هم خواهد شد.

برای شکایت و جبران حق بیمه سنوات گذشته به چه مدارکی نیاز داریم؟

افرادی که اقدام به شکایت علیه کارفرما می‌کنند، باید مدارک و اسنادی دقیق و قابل‌استناد را به سازمان تامین اجتماعی ارائه دهند تا بازرسان و سازمان بتواند صحت گفته‌های آن‌ها را بررسی کند. برخی از مهم‌ترین این مدارک برای خرید سابقه بیمه سالهای قبل به شرح زیر هستند:

  • حکم استخدامی، ارتقای شغلی و تغییر سمت در دوره مورد ادعا
  • فیش یا رسید حقوق یا چک بانکی مرتبط با دریافت حقوق فرد
  • گواهی بانک مبنی بر واریز حقوق ماهانه مدعی طبق لیست‌های حقوقی کارفرما
  • لیست‌های حقوق کارگاه
  • دفاتر قانونی کارگاه و اسناد هزینه مربوطه
  • لیست‌های حقوق کارگاه همراه با اظهارنامه مالیاتی که به تأیید اداره دارایی مربوطه رسیده است
  • کارت‌های حضور و غیاب یا ورود و خروج یا دفاتر ثبت حضور و غیاب کارکنان کارگاه
  • آرای هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف قانون کار (در صورتی که در زمان قطع رابطه با کارگاه موردنظر صادر شده باشند.)
  • کارت بهداشتی صادره از سوی اداره بهداشت محیط کار
  • استشهاد محلی و محیط از کارگاه

هر مدرک دیگری که اعتبار قانونی داشته باشد و نشان‌دهنده مدت زمان حضور کارگر در کارگاه باشد، می‌تواند به سازمان ارائه شود.

بیمه سنوات قبل

نحوه محاسبه حق بیمه سالهای قبل چگونه است؟ 

اگر کارگر در همان کارگاه مشغول به کار باشد، نحوه محاسبه حق بیمه پرداخت نشده به این صورت است که باید حقوق فعلی مبنای تعیین حق بیمه قرار گیرد. اما اگر در کارگاه دیگری مشغول به کار باشد، در این صورت حق بیمه بر اساس حقوق و دستمزد مشمول کسر حق بیمه مندرج در آخرین لیست ارسالی برای کارگر ملاک محاسبه حق بیمه است. 

فرمول حالت اول:

حق بیمه پرداخت نشده کارگر30% * تعداد ماه‌های واریز نشده * دستمزد فعلی کارگر (ماهیانه)

فرمول حالت دوم: 

حق بیمه پرداخت نشده کارگر30% * تعداد ماه‌های واریز نشده * آخرین دستمزد دریافتی کارگر (ماهیانه)

آشنایی با فرایند شکایت و دریافت حق بیمه سنوات

متقاضی برای پرداخت بیمه عقب افتاده تامین اجتماعی، ابتدا بایستی با حضور در سازمان تامین اجتماعی فرم شکایت خود را تنظیم کند. سپس مدارک مورد نظر را به انضمام فرم به سازمان تحویل دهد. در بسیاری از مواقع تحویل کپی مدارک کافی است و اصل مدرک نزد متقاضی باقی می‌ماند.

پس از ارسال تقاضا، شکایات اولویت‌بندی می‌شوند. افراد از کارافتاده، مسن و در شرف سن بازنشستگی اولویت سازمان در بررسی پرونده‌ها خواهد بود. پس از بررسی شکایت رای صادر خواهد شد. در مرحله بعد متقاضی می‌تواند نسبت به رای صادر شده اعتراض خود را ابلاغ کند. سپس پرونده به هیئت تجدیدنظر منتقل و رای نهایی صادر می‌شود.

پرداخت حق سنوات بیمه؛ شما چه سوالی دارید؟

بیمه یکی از مهم‌ترین حقوق‌ کارکنان و کارگران است. سازمان تامین اجتماعی نیز به عنوان متولی بحث بیمه در کشور همه تلاش خود را برای احقاق حقوق افراد انجام می‌دهد. پرداخت به موقع حق بیمه و همکاری با سازمان هم برای کارگران و هم کارفرمایان در نهایت مفید خواهد بود. در حقیقت همکاری مشترک می‌تواند از شکایات بعدی و مشکلات سخت آینده جلوگیری کند. در این میان شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌توانند با استفاده از نرم افزار محاسبه حقوق و دستمزد سپیدار سیستم نظم بیشتری به واحد حسابداری و مالی خود ببخشند.

مبحث پرداخت حق سنوات بسیار گسترده است و معمولا بسیاری در دوران کاری خود با آن مواجه می‌شوند. شما می‌توانید سوالات خود را در پایین همین صفحه بنویسید تا کارشناسان سپیدار سیستم به آن پاسخ دهند.

سوالات متداول


چرا کارفرما باید حق بیمه پرداخت کند؟

طبق قانون تامین اجتماعی کارفرما بایستی تمامی کارکنان را بیمه کند و حق بیمه را به صورت مستمر پرداخت کند.

ضمانت اجرای عدم پرداخت حق بیمه کارگر توسط کارفرما چیست ؟

کارفرمایانی که بر خلاف مفاد ماده 148 این قانون از بیمه نمودن کارگران خود خودداری نمایند، علاوه بر تأدیه کلیه حقوق متعلق به‌کارگر (‌سهم کارفرما) با توجه به شرایط و امکانات خاطی و مراتب جرم به جریمه نقدی معادل دو تا ده برابر حق بیمه مربوطه محکوم خواهند شد.

نحوه محاسبه حق بیمه سالهای قبل چگونه است؟

برای محاسبه حق بیمه سالهای قبل اگر کارگر در همان کارگاه مشغول به کار باشد باید حقوق فعلی مبنای تعیین حق بیمه قرار گیرد. اما اگر در کارگاه دیگری مشغول به کار باشد، در این صورت حق بیمه بر اساس حقوق و دستمزد مشمول کسر حق بیمه مندرج در آخرین لیست ارسالی برای کارگر ملاک محاسبه حق بیمه است. 

چه مدت زمانی طول میکشد تا حق بیمه پرداختی وارد سابقه شود؟

اولین راه برای پرداخت این حق بیمه از راه سازمان تامین اجتماعی است. بعد از ارائه درخواست معمولا بیمه تامین اجتماعی مدارک موردنیاز را درخواست می‌کند. این مدارک می‌تواند مواردی مثل قرارداد کار، فیش حقوقی و … باشد. بعد از تایید مدارک توسط سازمان بیمه، حق بیمه واریز نشده کارگران در سابقه بیمه آن‌ها لحاظ می‌شود.

 

 


این صفحه را به اشتراک بگذارید


به این مطلب امتیاز دهید

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 53 میانگین: 3.1]


93 دیدگاه برای ”دستورالعمل پرداخت حق بیمه سال‌های گذشته کارگران

  1. مرضیه

    با سلام..پدرم ۸۰ سال سن دارد..۲۱سال پیش در شرکت یکی از آشنایان بعنوان آشپز مشغول بکار بود وبمدت ۶ماه سابقه‌ی بیمه دارد‌‌..بعداز تعطیلی شرکت با رضایت خودش از شرکت بیرون آمد و مشغول کار آزاد شد وبرای خودش بیمه هم رد نکرد…خواستم بپرسم باتوجه به اینکه ۶ماه سابقه دارن و۸۰ سال هم دارن، میتوانن شده بخش کمی از حقوق مستمری را دریافت کنن؟؟.ممنون

    1. سپیدار سیستم

      دوست عزیز سلام

      پیشنهاد می‌کنیم درباره این موضوع با یک مشاور بیمه و قانون کار مشورت کنید. پاسخ به این موضوع در حوزه کاری سپیدار سیستم نیست.

      با تشکر از شما

  2. مهسا عباسی

    با سلام.
    حق سنوات چطور محاسبه می شود؟
    آیا بعد از پایان قرارداد با شرکت و خروج از آن برای دریافت سنوات از کارفرما، حق بیمه از آن کسر می شود؟

    1. جعفر جوان

      سلام.بنده ۱۴ سال درمانگاه خشکشویی مشغول به کار هستم و که حدود دوسال را حق بیمه پرداخت نشده برام و در عین حال ترک کار هم گزارش نشده،آیا علاوه بر پرداخت دوسال حق بیمه از طرف کارفرما،مبالغی دیگر به من تعلق میگیرد،مثل سنوات،حق اولاد و حق مسکن؟ممنون میشم راهنمائیم کنید.

  3. محمد مقدم

    سلام خسته نباشید می‌خواستم بدونم که من ۶ سال بیمه خودمو رد نکردم الان بخوام رد کنم بیمه مو اون ۶ سال گذشته رو باید چیکار کنم

  4. ساره

    سلام من ۵ ماه اول کارم در یک شرکت، بیمه برام رد نشده، فقط برگه استعلام واریز حقوق به حساب بانکیم رو دارم ، آیا در صورت راضی کردن کارفرما، میشود بدون طرح شکایت سابقه بیمه اون ۵ ماه برام رد بشه؟

    1. سپیدار سیستم

      با سلام و احترام .
      اگر مستندات واریز دارید میتوانید به شعبه ای که کد گارگاهی کارفرما در آن شعبه میباشد مراجعه کنید و پس از جریمه ای که شامل حال مجموعه خواهد شد و ارائه مستندات سابقه بیمه را طلب کنید

    2. علیرضا

      با سلام
      من در کارگاهی کار می‌کردم کارفرما بیمه برام رد نکرده.به شعبه مورد نظر مراجعه کردم مستندات که اعم از قرارداد کار وفیش حقوقی آن موقع بوده ارائه کردم یه فرمی دادن اون پر کردم بعد استعلام گرفتن اون شرکت پیمانکاری بسته شده و راکد میباشد گفتن کاری نمیشه کرد کارفرمایی نیست که ما بتونیم پول بیمه که واریز نکرده بگیریم آیا راهی وجود داره که بتونم حق بگیرم؟

  5. کیان

    سلام و تشکر از زحمت و اطلاعات مفید. آیا بعد از بررسی ادعای سابقه و الزام به پرداخت کارفرما آیا پرداخت 7 درصد سهم کارگر را خودمان باید پرداخت کنیم یا همه مبلغ اعلامی از طرف سازمان تامین اجتماعی برعهده کارفرماست؟

    1. سپیدار سیستم

      سلام.کل مبلغ حق بیمه 30 درصد از حقوق است که 23 درصد از آن سهم کارفرما بوده و هفت درصد باقی‌مانده نیز سهم کارگر است و هر ساله مبلغ آن مشخص می‌شود.

    2. علیرضا

      30 درصد بیمه برعهده کارفرماس بعبارتی در صورت اثبات عدم پرداخت بیمه به این صورت مدنظر قرار میگیرند که شما 7 درصد خود را پرداخت کرده اید و کارفرما علاوه بر جریمه ، 7 درصد کارگر هم باید پرداخت کن

    3. فاطمه موسوی

      سلام این قانون پرداخت کسری حقوق کارمندان پاره وقت تازه امده ایا امکان پرداخت کسری حقوق سال های قبل وجود دا د؟

  6. سعید

    سلام وقت بخیر خداقوت
    ببخشید بنده از سال ۸۲ تا سال ۹۰ یه شرکتی کار میکردم تو سوابق بیمه نگا میکنم بیمه را ماهانه مثلا ۱۸ روز ۲۰ روز اینطوری رد کردن و اینکه اخرای سال فروردین ۳۱ روز رد کرده بعدش ۳۰روز ابانماه رد کرده ۶ ماه اونجا کم کردن میشه کاریش کرد قرار داد نداشتیم و حقوق نقدی میدادن

    1. سپیدار سیستم

      سلام. بهتر است برای جلوگیری از زیان وارد شده به شما، با یک مشاور صحبت کنید. نیاز به بررسی مدارک شما هست.

  7. مسعود

    سلام
    بنده دوره کرونا 9ماه بیکار بودم، آیا میتونم این مدت رو روی سابقه ام بیارم، الان مشغول کار هستم و بیمه هستم حدود 9سال سابقه دارم

    1. سپیدار سیستم

      با سلام و احترام .
      تنها سابقه قابل خریداری عبارتند از : کسری سابقه تا ده سال (جهت بازنشستگی با سن 60 سال آقایان و سن 55 سال خانم ها) و سابقه سربازی. مابقی خلا بیمه ای که به علت عدم اشتغال ایجاد شده قابل محاسبه و پرداخت نمی باشد.
      البته طبق بخشنامه شماره 14548/98/1000 مورخ 17/12/1398 سازمان تأمین اجتماعی ، افرادی مانند منشی های مطب، یا اساتید دانشگاه ها، حسابرسان و از این قبیل مشاغل که شغل آنها پاره وقت بوده و به تبع شغلشان بیمه آنها بر فرض مثال 20 روز از ماه ارسال میگردد، این افراد میتوانند مابقی سابقه بیمه ی آن ماه خود یعنی 10 روز باقیمانده را با ارائه قرارداد کار خریداری نمایند در نتیجه حداقل باید 1 روز بیمه ارسال شده باشد تا بتوان مابیق آن را خرید فلذا برای روزهای صفر کارکرد که حق بیمه ای پرداخت نشده است این قابلیت وجود ندارد.

  8. ریحان

    سلام وخسته نباشید
    پدر من کارمند دانشگاه علوم وزشکی بود که فوت شدن
    برای دریافت پایان کار باید به بیمه مراجعه کنیم یا به اداره دانشگاه؟

    1. سپیدار سیستم

      سلام. با اداره دانشگاه تماس بگیرید. در صورت نیاز به مراجعه به بیمه، به شما اطلاع میدهند.

      1. مریم غرابی اهرمی

        سلام،من ۳سال در فروشگاه کار کردم وبیمه نشدم.حقوقم رو به صورت روزانه ،دستی پرداخت میکردن.میتونم برای بیمه شکایت کنم از کارفرما؟چون فیش حقوقی ندارم

        1. سپیدار سیستم

          گاهی اوقات کارفرما گمان می کند چنانچه کارمند را بیمه نکند،می تواند مسئولیت رابطه کارمند و کارفرمایی را نپذیرد و در آینده عیدی و سنوات کارمند را نپردازد. اما این تصور کاملا بی پایه و اساس است .
          کارمند می تواند با در دست داشتن پرینت حساب از بانک و قرارداد خود شکایت مطرح نماید و به این طریق رابطه کارگر و کارفرمایی و عدم پرداخت بیمه توسط کارفرما را اثبات کند. سازمان تامین اجتماعی برای وی جریمه در نظر می گیرد و بسته به خوش حسابی کارفرما،وی را محکوم می کند.

  9. جعفر ابراهیمی

    سلام وقت بخیر
    من حدود 2 سال هست که شرکت ثبت کرده ام
    متاسفانه قبل از آن زمان کلا به صورت غیررسمی فعالیت داشته ایم و هنوز که هنوزه دوسال هم از زمان ثبت شرکت گذشته بیمه واریز نکرده ایم
    الان میخوام برای 3 سال کارمندانمون بیمه واریز کنیم برای زمان هایی که غیررسمی فعالیت میکردیم
    میخواستم ببینم امکانش هست یا نه

    1. سپیدار سیستم

      با سلام و احترام .
      به سازمان تامین اجتماعی تقاضای بازرسی بدهید. تا یک سال قابل بررسی میباشد .

  10. اسماعیل

    سلام،من شهریور ۱۴۰۱ با شرکتی که مشغول بودم قطع همکاری کردم و۲ ماه بیکار بودم و پرداختی بیمه ای نداشتم.الان جایی دیگر مشغول به کار شدم .آیا میتونم اون دو ماه که پرداختی نداشتم به صورت اختیاری پرداخت کنم،لطفا راهنمایی کنید.ممنون

    1. سپیدار سیستم

      ا سلام و احترام .
      تنها سابقه قابل خریداری عبارتند از : کسری سابقه تا ده سال (جهت بازنشستگی با سن 60 سال آقایان و سن 55 سال خانم ها) و سابقه سربازی. مابقی خلا بیمه ای که به علت عدم اشتغال ایجاد شده قابل محاسبه و پرداخت نمی باشد.
      البته طبق بخشنامه شماره 14548/98/1000 مورخ 17/12/1398 سازمان تأمین اجتماعی ، افرادی مانند منشی های مطب، یا اساتید دانشگاه ها، حسابرسان و از این قبیل مشاغل که شغل آنها پاره وقت بوده و به تبع شغلشان بیمه آنها بر فرض مثال 20 روز از ماه ارسال میگردد، این افراد میتوانند مابقی سابقه بیمه ی آن ماه خود یعنی 10 روز باقیمانده را با ارائه قرارداد کار خریداری نمایند در نتیجه حداقل باید 1 روز بیمه ارسال شده باشد تا بتوان مابیق آن را خرید فلذا برای روزهای صفر کارکرد که حق بیمه ای پرداخت نشده است این قابلیت وجود ندارد.

      1. میثم جعفرزاده

        سلام وقت بخیر
        بیمه بنده در گذشته در مقطع ای به مدت ۴ سال قطع گردیده شایان ذکر است که در این مدت نیز هیچ کجا مشغول به کار نبوده ام .
        آیا راه حلی وجود دارد که بتوان این مدت را جبران کرد ؟
        سپاسگزار میشوم که راهنمایی بفرمایید 🙏

        1. سپیدار سیستم

          سلام لطفا سوال خود را با شرکت بیمه یا نمایندگی‌های قانونی در میان بگذارید.

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *