مبنای حسابداری نقدی

مبنای حسابداری نقدی چیست و برای چه کسب و کارهایی مهم است؟


یکی از روش‌های اصلی حسابداری، مبنای حسابداری نقدی است. در این روش تنها زمانی درآمدها یا مخارج ثبت می‌شوند که پرداخت یا دریافت شده باشند. شرکت‌ها برای انجام کارهای حسابداری خود از روش‌های متفاوتی استفاده می‌کنند. این روش‌ها با توجه به نیاز، بزرگی شرکت، بودجه و بسیاری موارد دیگر مشخص می‌شوند. یکی از روش‌های حسابداری، حسابداری نقدی است که در آن توجه بالایی به زمان پرداخت یا دریافت وجوه نقدی می‌شود.

در صورتی که دوست دارید با مبنای حسابداری نقدی آشنا شوید و در خصوص این روش حسابداری نکات بیشتری بدانید، این مطلب از بلاگ سپیدار سیستم را تا انتها با ما همراه باشید.

تعریف مبنای حسابداری نقدی

به صورت کلی حسابداری دو مبنا دارد که شامل مبنای حسابداری نقدی و مبنای حسابداری تعهدی می‌شود. در هر کدام از این روش‌ها باید در زمان مشخصی کار ثبت حساب‌ها را در دفتر روزنامه انجام داد. در مبنای حسابداری نقدی، تنها زمانی دریافت یا پرداخت وجوهات ثبت می‌شوند که از مشتری وجه نقد دریافت یا برای خرید کالا یا محصولاتی وجه نقد پرداخت کرده باشید.

این روش به دلیل این که استفاده از آن بسیار ساده و راحت است و می‌تواند تصویر روشنی از موجودی نقدی را نشان دهد، مورد توجه افراد بسیاری قرار گرفته است. اما باید بدانید که در ایران بر اساس استانداردهای موجود، شرکت‌ها باید از مبنای حسابداری تعهدی استفاده کنند. این مورد در نرم افزاری حسابداری باید مورد توجه قرار گیرد.

یک مثال در خصوص مبنای حسابداری نقدی

قبل از این که به سراغ بیان یک مثال در خصوص مبنای حسابداری نقدی برویم، اگر با مفاهیم دیگر حسابداری مانند سال مالی آشنایی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم سایر مطالب بلاگ سپیدار سیستم را مطالعه کنید. تصور کنید که شرکت اول در تاریخ 1 بهمن 1 تن از محصولات خود را به شرکت دوم فروخته است اما پول آن را در تاریخ 1 اسفند دریافت کرده است.

دوره‌های آموزشی سپیدار را از دست ندهید

سناریوهای شبیه‌سازی‌ شده تمرین کنید

با نسخه آموزشی، اسناد ثبت کنید

جایگاه شغلی خود را ارتقا دهید

گواهی معتبر شرکت در دوره دریافت کنید

با کتاب سپیدار بر جزئیات سیستم مسلط شوید

بر اساس اصول حسابداری نقدی شرکت اول در تاریخ 1 اسفند درآمد خود را ثبت می‌کند، زیرا در این تاریخ پول را دریافت کرده است. اما شرکت دوم در تاریخ 1 بهمن، یعنی زمان دریافت محصولات، درآمد خود را ثبت می‌کند. پس متوجه شدید که زمان ثبت مخارج و درآمد‌های شرکت بر اساس دریافت پول یا محصولات محاسبه می‌شود.

نکاتی در خصوص حسابداری نقدی

باید بدانید که استفاده از سیستم حسابداری کار مجموعه را در این خصوص بسیار راحت می‌کند و سبب می‌شود تا با بسیاری از مشکلاتی که ممکن است در زمان حسابرسی یا سال مالی با آن مواجه شوید، برخورد نداشته باشید.

در صورتی که قصد دارید برای برخی حساب‌های خود از مبنای حسابداری نقدی استفاده کنید، باید به چند نکته توجه داشته باشید. این نکات عبارتند از:

  • استفاده از مبنای حسابداری نقدی بسیار ساده و راحت است. همین استفاده ساده باعث شده تا برخی افراد برای کارهای خود از این روش استفاده کنند. در این روش تنها نیاز است که رویدادهای مالی فقط در زمان پرداخت یا دریافت وجه ثبت شوند.
  • استفاده از این روش برای شرکت‌ها و مجموعه‌های بزرگ سودی ندارد. زیرا در صورتی که موجودی نقدی و غیر نقدی شرکت بالا باشد، این روش نمی‌تواند وضعیت مالی شرکت را به شکلی دقیق و واقعی نشان دهد. به همین دلیل نیاز است که مجموعه‌های بزرگ از مبنای تعهدی برای بررسی وضعیت مالی خود استفاده کنند.
  • در حسابداری نقدی هزینه استهلاک دارایی‌های ثابت به دلیل این که وجهی بابت آن پرداخت نمی‌شود، محاسبه نخواهد شد. به همین دلیل شرکت‌های بزرگ در این خصوص نیز با مشکل مواجه خواهند شد.

حسابداری را به سپیدار بسپارید

کدینگ حسابداری استاندارد

ثبت ساده دفاتر قانونی

خودکارسازی عملیات پایان سال

گزارش‌های تحلیلی و قانونی

افزایش نظم مالی

کسب و کارهای مناسب برای استفاده از حسابداری نقدی

همانطور که در بخش قبل مطالعه کردید، استفاده از مبنای حسابداری نقدی برای تمام شرکت‌ها و کسب و کارها مناسب نیست. باید بدانید که بر اساس استانداردهای مالیاتی موجود در ایران شرکت‌های بزرگ نمی‌توانند از این روش استفاده کنند. علاوه بر این، همانطور که اشاره کردیم، شرکت‌های بزرگ در صورت استفاده از مبنای حسابداری نقدی نمی‌توانند وضعیت مالی واقعی خود را به درستی بررسی کنند.

بیشتر کسب و کارهای کوچک، تازه تأسیس و افراد خود اشتغال از این روش حسابداری استفاده می‌کنند. دلیل این امر هم راحتی استفاده از این روش حسابداری و تعداد تراکنش پایین است. این سادگی باعث خواهد شد که در ابتدای راه تأسیس شرکت یا افرادی که به صورت مستقل کار می‌کنند، نیازی به پرداخت هزینه اضافی برای حسابدار نداشته باشند.

این کار می‌تواند سبب کاهش هزینه‌های آن‌ها شود. از سوی دیگر استفاده از این روش به افراد تصویر روشن و مناسبی از وضعیت کسب و کارشان می‌دهد که توجه به این موارد و استفاده از آن‌ها در تصمیم گیری‌ها می‌تواند باعث بهبود وضعیت کسب و کار شوند.

جمع بندی

  • یکی از انواع روش‌های حسابداری، مبنای حسابداری نقدی است که باید آن را ساده ترین و آسان ترین شیوه برای محاسبه وضعیت دانست.
  • در این روش درآمدها و هزینه‌ها تنها زمانی به ثبت خواهند رسید که واقعاً پرداخت یا دریافت شده باشند.
  • این روش برای کسب و کارهای کوچک، تازه تأسیس و افراد خوش اشتغال مناسب است.
  • به دلیل روشی که در مبنای حسابداری نقدی استفاده می‌شود، بهتر است شرکت‌های بزرگ از این روش استفاده نکنند. زیرا نمی‌توانند وضعیت مالی دقیق خود را بررسی کنند.

پرسش‌های پرتکرار

مبنای حسابداری نقدی چیست؟

یکی از روش‌های اصلی حسابداری، مبنای حسابداری نقدی است. در این روش تنها زمانی درآمدها یا مخارج ثبت می‌شوند که پرداخت یا دریافت شده باشند.

چه مواردی سبب شده که استفاده از روش حسابداری نقدی برای شرکت‌های بزرگ مناسب نباشد؟

عدم بررسی درست و صحیح وضعیت مالی، عدم امکان بررسی و ارزیابی عملکرد بخش‌های متفاوت، عدم انطباق با استانداردهای حسابداری ایران و عدم توجه به برخی موارد مهم در شرکت‌های بزرگ مانند هزینه استهلاک دارایی‌ها سبب شده که شرکت‌ها و مجموعه‌های بزرگ نتوانند از این روش حسابداری استفاده کنند.

مزیت استفاده از روش حسابداری نقدی برای شرکت‌های کوچک و تازه تأسیس چیست؟

روند ساده و قابل فهم برای همه افراد باعث خواهد شد که این مجموعه‌ها بتوانند بدون نیاز به حسابدار، کارهای مالی خود را انجام دهند.