هزینه غیرعملیاتی

هزینه غیر عملیاتی چیست؟ چه تفاوتی با هزینه عملیاتی دارد؟


هر کسب و کاری با هزینه‌های متنوعی رو به رو است که مدیریت آنها تأثیر قابل توجهی در عملکرد واحدهای مختلف شرکت دارد. در این مطلب از بلاگ سپیدار سیستم قصد داریم به این بپردازیم که هزینه غیر عملیاتی چیست و چه تفاوتی با هزینه عملیاتی دارد.

هزینه غیر عملیاتی چیست؟

همانطور که از نام این عبارت مشخص است، هزینه غیر عملیاتی، شامل هزینه‌هایی به غیر از هزینه‌های روزانه کسب و کار است. هزینه‌های ماهانه مانند بدهی‌ها و همچنین هزینه‌های یکباره یا غیر معمول در میان هزینه‌های غیر عملیاتی قرار دارند. عموماً شرکت‌ها به صورت ماهیانه هزینه‌هایی را برآورد می‌کنند که انتظار حضور آنها را در مخارج شرکت دارند و برای آنها نیز سهمی قرار می‌دهند. این هزینه‌ها در سال مالی نیز دخیل هستند. اما هزینه‌های غیر منتظره از نوع غیر عملیاتی به حساب می‌آیند.

در انواع سیستم حسابداری، هزینه‌های ناشی از هزینه‌های مبادله ارز، تغییر شرایط و جدول زمانی بدهی، هزینه موجودی انبار منسوخ شده و هزینه سازمان دهی مجدد در رده هزینه‌های غیر عملیاتی قرار دارند.

اهمیت ثبت هزینه غیر عملیاتی چیست؟

اکنون می‌دانید که هزینه غیر عملیاتی چیست و چگونه به وجود می‌آید. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که ثبت تراکنش‌های مالی مرتبط با هزینه‌های غیر عملیاتی توسط نرم افزار حسابداری مناسب در ارزیابی سود و زیان شرکت کاربرد دارد. به این ترتیب صاحبان کسب و کارها می‌توانند سود حاصل از عملیات اصلی را دقیق تر تخمین بزنند.

باید به این موضوع دقت کنید که هزینه‌ غیر عملیاتی بر تولید و فروش محصولات تأثیر مستقیمی ندارد. بهترین نمونه هزینه غیر عملیاتی، هزینه‌ای است که باعث کم شدن اصل دارایی می‌شود. در توضیحات مربوط به حسابداری آمده است که «هزینه‌های استهلاک، هزینه بهره و تمامی هزینه‌های استقراض در رده هزینه‌های غیر عملیاتی قرار دارند». با این تفاسیر توضیح بهتری به هزینه غیر عملیاتی چیست خواهید داد.

هزینه عملیاتی چیست؟

اکنون که پاسخ هزینه غیر عملیاتی چیست را می‌دانید، شاید بهتر باشد که بدانید نوعی دیگر از هزینه‌های شرکت از نوع عملیاتی است. در حقیقت به تمام هزینه‌ها به جز قیمت تمام شده کالاهای به فروش رسیده، هزینه عملیاتی می‌گویند.

این هزینه ارتباط مستقیمی با واحد تجاری دارد. برای نمونه می‌توان گفت که تمام هزینه‌های تولید محصولات و بعضی از هزینه‌های مرتبط با کسب و کار مانند حقوق، استهلاک، بیمه، اجاره و ملزومات در رده هزینه‌های عملیاتی قرار دارند.

نکات مهم درباره هزینه‌ های عملیاتی کدامند؟

هزینه‌های عملیاتی باید در مسیر پیشبرد اهداف سازمان باشند. این هزینه‌ها همسو با فعالیت‌های شرکت هستند و به گونه‌ای پیش می‌روند که کیفیت عملیات و محصولات در سطح بالایی باقی می‌مانند. همین امر باعث می‌شود که هزینه‌های عملیاتی شرکت اجتناب‌ناپذیر باشند.

باید توجه داشته باشید که هزینه‌های عملیاتی در دو دسته ثابت و متغیر قرار می‌گیرند. در نوع ثابت هزینه‌ها با وجود هر گونه افزایش و یا کاهش در فروش و همچنین سودآوری بدون تغییر باقی خواهند ماند. اما نوع متغیر همانطور که از نام آن مشخص است، با افزایش میزان تولید، زیاد خواهد شد. مواد اولیه به کار رفته در تهیه محصولات باعث ایجاد هزینه‌های عملیاتی متغیر خواهند شد.

تفاوت هزینه عملیاتی و غیر عملیاتی چیست؟

تفاوت میان هزینه عملیاتی و غیرعملیاتی به تأثیری اشاره دارد که این دو نوع هزینه بر فعالیت‌های شرکت دارند. در ضمن برای بررسی دقیق عملکرد یک شرکت، هزینه عملیاتی است که معیار قرار می‌گیرد. زیرا با هزینه‌های مشخص و غیر قابل چشم‌پوشی کسب و کار در ارتباط است. اما نمی‌توان هزینه غیر عملیاتی مانند هزینه مالی و موارد مشابه آن را نادیده گرفت.

جمع بندی

در این مطلب از سپیدار سیستم به شما توضیح دادیم که هزینه غیر عملیاتی چیست. درباره هزینه عملیاتی و تفاوتی که میان آن با هزینه غیر عملیاتی وجود دارد نیز توضیحاتی را ارائه دادیم. شما می‌توانید نظرات و تجربیات خود را درباره هزینه غیر عملیاتی با ما به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های پرتکرار

  • هزینه غیر عملیاتی چیست؟

هزینه‌ غیر عملیاتی، هزینه‌هایی به غیر از هزینه‌های روزانه و ماهانه شرکت است. مانند هزینه‌های غیرمعمول و یکباره که بر سود و زیان شرکت مؤثر هستند.

  • هزینه عملیاتی چیست؟

تمام هزینه‌های ثابت و متغیری که در راه‌اندازی کسب و کار و همچنین در روند تهیه و تولید محصولات مؤثر هستند.

  • چه تفاوتی میان هزینه عملیاتی و غیرعملیاتی وجود دارد؟

هزینه‌های عملیاتی بر فعالیت‌های تجاری شرکت اثرگذار هستند. اما هزینه غیر عملیاتی چنین تأثیری ندارد.