سرمایه‌گذاری چیست

سرمایه گذاری چیست و انواع روش های آن؟


شما هم می‌خواهید بدانید که سرمایه گذاری چیست و چگونه می‌توان یک سرمایه گذاری خوب انجام داد؟ همه می‌دانیم که سرمایه گذاری در مفهوم عامیانه به معنای استفاده از مقداری پول یا وسیله برای کسب سود بیشتر است. حال اینکه چقدر در این مسیر سود می‌کنیم به روش سرمایه گذاری و ارزش آن بستگی دارد.

سرمایه گذاری می‌تواند فرآیندی فراتر از استفاده از پول فیزیکی یا مجازی باشد و حتی به صرف زمان اطلاق شود. اما آنچه در سرمایه گذاری اهمیت دارد، نتیجه یا ارزشی است که از آن به دست می‌آید. در این مطلب قرار است به این موضوع بپردازیم که سرمایه گذاری چیست و چه مزایایی دارد. همچنین انواع سرمایه گذاری را معرفی خواهیم کرد.

فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران در سال 1402 و چشم‌انداز اقتصاد

شما هم دغدغه سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش پولتان را دارید؟ به شما پیشنهاد می‌کنیم قبل از ادامه خوندن این مقاله حتما پادکست رادیو مالی با موضوع سرمایه‌گذاری و فرصت‌های آن در سال 1402 را گوش کنید. با شنیدن این پادکست احتمالا آمادگی بیشتری برای پیاده‌سازی سناریوهای سرمایه‌گذاری خواهید داشت.

از جمله مهمترین نکات این دو قسمت:

  • توافق با کشورهای عربی چه تاثیری بر اقتصاد ایران خواهد داشت؟
  • عدم توافق با کشورهای غربی چه نتایجی در بازار ارز خواهد داشت؟
  • مهمترین ویژگی اقتصاد 1402 چیست؟
  • کسری بودجه امسال چقدر خواهد بود و این کسری چه تاثیری بر سایر بازارها دارد؟
  • دلار در سال جدید در چه دامنه ای نوسان می‌کند؟
  • در چه بازارهایی سرمایه گذاری کنیم؟
  • چطور می‌توانیم ارزش دارایی‌های خودمان را همراه با رشد تورم حفظ کنیم؟

سرمایه گذاری چیست؟ چرا باید سرمایه گذاری کنیم؟

سرمایه گذاری فرآیند مبادله پول یا یک دارایی است که بر اساس پیش بینی‌های انجام شده قرار است ارزش آن در طول زمان افزایش پیدا کند. البته همیشه سرمایه‌ گذاری‌ها موفقیت آمیز نیستند. وقتی به شکل گسترده تر به این مفهوم می‌پردازیم که سرمایه گذاری چیست، می‌توانیم این روند را اختصاص دادن پول یا زمان برای بهبود زندگی خود یا دیگران معرفی کنیم.

یک سرمایه گذاری خوب فرآیندی است که شما بتوانید یک دارایی را زمانی که ارزش پایینی دارد بخرید و بعد از گذشت زمان هدف، آن را با ارزش بالا بفروشید و یا حداقل به طور مستمر از آن سود کسب کنید.

چرا سرمایه گذاری کنیم؟

سرمایه گذاری برای کسب ثروت اهمیت زیادی دارد. در واقع سرمایه گذاری را می‌توان راهی مناسب برای استفاده از پول دانست که اگر به صورت هوشمند انجام شود، پتانسیل افزایش چندین برابری را نیز خواهد داشت. در سرمایه گذاری باید به موارد متعددی توجه کرد که از جمله آن‌ها می‌توانیم به قدرت ریسک پذیری و پیش بینی نرخ بازده سرمایه (ROI) اشاره کنیم.

حسابداری را به سپیدار بسپارید

کدینگ حسابداری استاندارد

ثبت ساده دفاتر قانونی

خودکارسازی عملیات پایان سال

گزارش‌های تحلیلی و قانونی

افزایش نظم مالی

چگونه می‌توان برای درآمدهای خود برنامه ریزی کرد؟

وقتی صاحب یک کسب و کار هستید، برنامه ریزی روی ریال به ریال درآمدتان مهم است. شما برای رسیدن به موفقیت مالی در سرمایه گذاری، باید به خوبی درآمد و هزینه‌های خود را پیگیری و ثبت کنید تا بتوانید حاشیه سود مناسبی به دست آورید. در ادامه به معرفی مواردی می‌پردازیم که می‌توانند شما را در این مسیر یاری کنند.

  • از سیستم مناسب برای حسابداری، مدیریت و ردیابی بودجه خود استفاده کنید.
  • بر اساس سوابق خود، سوابق صنعتی که در آن مشغول به کار هستید و وضعیت بازار، میزان درآمد خود را تخمین بزنید.
  • هزینه‌های ثابت و متغیر خود را محاسبه کرده و آن‌ها را از درآمد کل کم کنید تا بتوانید سود خالص را مشخص کنید.
  • از یک صندوق ذخیره به منظور ایجاد جریان نقدی برای موارد پیش بینی نشده و احتمالی استفاده کنید.
  • از سرمایه مازاد برای گسترش بخش‌های تجاری کسب و کار خود و توسعه نمایندگی‌های احتمالی استفاده کنید.

سرمایه گذاری چه مزایایی دارد؟

تا اینجا گفتیم که سرمایه گذاری چیست. با این اوصاف سرمایه گذاری چیزی بیش از ایجاد یک پس انداز برای روزهای نیازمندی است. اما برای درک بهتر این مفهوم بهتر است کمی درباره مزایای این فرآیند هم صحبت کنیم. سرمایه گذاری می‌تواند راهی عالی برای ایجاد درآمد غیر فعال باشد.

این نوع درآمد به مدلی گفته می‌شود که اساساً بدون کار کردن می‌آید. بنابراین اگر سرمایه گذاری به شکلی درست انجام شود، می‌تواند درآمد شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. در ادامه به چند مورد از مزایای سرمایه گذاری می‌پردازیم.

  • کسب ثروت در بلند مدت
  • پیشی گرفتن از تورم
  • داشتن پس انداز برای روزهای نیازمندی
  • بهره مندی از جریان‌های متعدد درآمدزایی
  • برآورده کردن اهداف شخصی و مالی
  • برنامه ریزی بهتر برای آینده
  • گسترش کسب و کار

انواع روش های سرمایه‌گذاری

سرمایه گذاری به عنوان یک برنامه تجاری با هدف ایجاد درآمد و سرمایه جدید در مقطع زمانی آینده تعریف می‌شود که خود بر اساس موارد گوناگون به دسته‌های مختلفی تقسیم بندی می‌شود. با تمام این توصیفات معیار دقیقی برای در نظر گرفتن یک معامله به عنوان سرمایه گذاری وجود ندارد.

روش های سرمایه گذاری

یکی از دسته‌ بندی‌های سرمایه گذاری، تقسیم آن به سه گروه سرمایه گذاری وام، سرمایه گذاری در سهام یا مالکیت شرکت و سرمایه‌ گذاری‌های ترکیبی است که اوراق بهادار قابل تبدیل را می‌توان در این گروه قرار داد.

اما نوع دیگری از تقسیم بندی سرمایه گذاری نیز وجود دارد که بیش از کسب و کارها برای عامه مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله این سرمایه گذاری‌ها می‌توانیم به سرمایه گذاری در مشاور املاک، بخش کشاورزی، سهام، دارایی‌های مالی، صنعت طلا و اوراق قرضه دولتی اشاره کنیم.

از دیگر انواع سرمایه گذاری می‌توانیم به دو نوع مستقیم و غیر مستقیم اشاره کنیم. در نوع مستقیم شخصاً کار سرمایه گذاری را بر عهده خواهید گرفت، اما در نوع غیر مستقیم این کار را به کمک یک واسط انجام خواهید داد.

پس انداز چیست؟

حال که نشان دادیم منظور ما از سرمایه گذاری چیست، بد نیست که با مفهوم پس انداز هم کمی آشنا شویم. پس انداز را می‌توان بخشی از درآمد دانست که نه صرف هزینه‌های جاری می‌شود و نه در جایی سرمایه گذاری می‌شود. به عبارت ساده‌تر پس انداز نوعی بلوکه کردن پول برای استفاده در آینده است.

شاید بتوان برخی از اشکال سرمایه گذاری را نیز به عنوان پس انداز محسوب کرد. برای مثال خرید طلا در طولانی مدت برای حفظ ارزش پول در این دسته جای می‌گیرد.

انواع روش های سرمایه گذاری در ایران کدام است؟

سرمایه گذاری راهکاری برای حفظ ارزش پول و افزایش آن در بلندمدت محسوب می‌شود. با این اوصاف ما شاهد روش‌های سرمایه گذاری متعددی هستیم که از کشوری به کشور دیگر متفاوت خواهند بود. برای مثال سرمایه گذاری در بورس، سرمایه گذاری در املاک و مستغلات، خودرو، طلا و حتی ارز در ایران رایج است.

البته یکی از دلایل محبوبیت این روش‌های سرمایه گذاری در کشور، تورم مداوم و همیشگی است که باعث می‌شود سرمایه گذاران برای حفظ ارزش پول و قدرت خرید خود از آن‌ها استفاده کنند. البته انواع سرمایه گذاری در جهان هم می‌توانند به عنوان روش‌های سرمایه گذاری در کشور مورد استفاده قرار گیرند.

انواع روش‌های سرمایه‌گذاری در جهان

سرمایه گذاری در دنیا نیز مانند کشور ما تنوع بالایی دارد. کسب و کارها بسته به میزان دانش و تخصص، زمان، بودجه و مواردی از این دست می‌توانند در زمینه‌های مختلف سرمایه گذاری کنند. برخی از روش‌های سرمایه گذاری در دنیا شامل موارد زیر هستند.

  • سرمایه گذاری در اوراق بدهی مانند اوراق قرضه یا اوراق سپرده بانکی
  • سرمایه گذاری در اوراق حقوق صاحبان سهام مانند سهام عادی و ممتاز
  • صندوق‌های سرمایه گذاری
  • ارزهای دیجیتال
  • سرمایه گذاری در بازار فلزات گران بها

انواع سرمایه گذاری از نظر زمانی

تا به حال شنیده اید که افق سرمایه گذاری چیست؟ افق سرمایه گذاری به مدت زمانی گفته می‌شود که یک کسب و کار قصد دارد سرمایه خود را برای هدف خاصی استفاده کند. بر این اساس سرمایه گذاری از نظر زمانی می‌تواند به سه دسته کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تقسیم بندی شود.

سرمایه گذاری کوتاه مدت به نوعی از سرمایه گذاری گفته می‌شود که در آن شرکت پس از مدت زمان کوتاهی به سرمایه خود دست پیدا خواهد کرد که می‌تواند از چند ساعت تا چند روز باشد. این در حالی است که سرمایه بلند مدت می‌تواند از یک سال تا زمان نامشخصی طول بکشد. سرمایه گذاری میان مدت هم چیزی بین این دو نوع سرمایه گذاری خواهد بود.

فاکتورهای مهم برای سرمایه گذاری

فاکتورهای سرمایه گذاری

در نظر داشته باشید که در سرمایه گذاری به همان میزان که ممکن است سود کنید، احتمال دارد که بخشی از پول خود یا حتی همه آن را از دست بدهید. به همین دلیل قبل از به کارگیری سرمایه خود در هر بازار یا صنعتی، توجه به موارد زیر بسیار مهم خواهد بود:

  • میزان بازگشت سرمایه
  • ریسک سرمایه گذاری
  • دوره یا مدت سرمایه گذاری
  • میزان نقدینگی
  • پیامدهای مالیاتی
  • نرخ تورم
  • میزان بودجه
  • بررسی نوسانات در بازارهای مالی
  • عوامل برنامه ریزی شده سرمایه گذاری
  • عوامل پیش بینی نشده و احتمالی در سرمایه گذاری

کسب‌وکارها کجا می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند؟

در بحث سرمایه گذاری چیست باید به این نکته اشاره کنیم که یکی از بهترین راه‌ها برای رشد کسب و کارها این است که آن‌ها بخشی از درآمد خود را در شرکت‌های دیگر سرمایه‌ گذاری کنند. در سرمایه گذاری شرکتی، یک کسب و کار به جای اینکه پول خود را در یک حساب بانکی پس انداز کند، از سود مازاد خود برای پیشرفت بیشتر استفاده خواهد کرد.

البته اگر برای تقویت جریان نقدی شرکت خود نیاز دارید که خیلی زود به پول نقد دست پیدا کنید، شاید سرمایه گذاری شرکتی برای شما مناسب نباشد. در این صورت سرمایه گذاری فصلی یا کوتاه مدت ایده بهتری خواهد بود.

جمع‌بندی

در این مطلب گفتیم که سرمایه گذاری چیست و چه مزایایی دارد. در خلال توضیحات متوجه شدیم که وقتی صحبت از موفقیت بلندمدت تجاری می‌شود، سرمایه گذاری به عنوان یک عامل کلیدی در این زمینه بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. برای داشتن یک سرمایه گذاری خوب علاوه بر داشتن مدیریت ریسک و تعیین نرخ بازده در کنار محیط مناسب برای سرمایه گذاری، باید روی داشتن یک برنامه مالی قدرتمند نیز برنامه ریزی کرد.

کمک گرفتن از یک طرح مالی می‌تواند به شما نشان دهد که کسب و کارتان دقیقاً در چه جایی قرار دارد و همچنین این امکان را فراهم کند تا درباره تخصیص منابع سرمایه گذاری تصمیمی آگاهانه بگیرید.