سرمایه‌گذاری سریع المعامله

آشنایی با سرمایه‌ گذاری سریع المعامله


یکی از رایج‌ترین موضوعاتی که این روزها بسیاری از مردم به صحبت درباره آن می‌پردازند، سرمایه‌ گذاری سریع المعامله است. از این رو تصمیم گرفتیم محتوای مقاله امروز را به بررسی همین موضوع اختصاص دهیم. هر یک از ما برای دسترسی به اهداف و رفاه بیشتر خود، پیوسته در حال کوشش و تلاش هستیم.

برای مثال یکی در تکاپوی خرید ماشین یا خانه است. دیگری قصد سرمایه‌ گذاری برای آینده شغلی و تحصیلی فرزندان خود دارد. دستیابی به هرکدام از این اهداف در گام اول به یک منبع مالی مناسب نیاز دارد، اما سرمایه به‌تنهایی خود کافی نیست. بدون برخورداری از یک برنامه هدفمند و درست و اطلاعات کافی از شیوه‌های سرمایه‌گذاری، دستیابی به اهداف به خیالی پوچ تبدیل خواهد شد.

سرمایه‌ گذاری چیست؟

در علوم اقتصادی، سرمایه‌گذاری، اختصاص دادن منابع مالی به یک یا چندین دارایی، با امید به کسب منابع ارزشمندتر در آینده، معنا شده است. سرمایه‌گذاری، تعهد سرمایه یا پول، جهت خرید دارایی همچون ماشین باهدف کسب منافع از آن است. در قالب یک بیان ساده‌تر، یعنی خرید کالایی که در حال حاضر استفاده نمی‌شود اما در آینده می‌تواند قابل‌استفاده و سودآور باشد.

در علم مالی نیز سرمایه‌ گذاری به معنای خرید یک دارایی مالی مانند سهام است که پیش‌بینی می‌شود که با فروش همان دارایی در آینده قیمت بالاتری از سود به دست خواهد آمد. از آنجایی که سرمایه‌گذاری به قصد به دست آوردن سود بیشتر در آینده انجام می‌شود، همواره سطح بالایی از ریسک به همراه دارد. یعنی یک سرمایه‌گذاری نادرست، نه‌تنها هیچ درآمدی برای سرمایه‌گذار ایجاد نمی‌کند، بلکه می‌تواند باعث افت ارزش سرمایه هم شود. به‌خاطر وجود همین ریسک‌ها و احتمالات، سرمایه‌گذاری می‌بایست با قواعد و قوانین خاص خود پیش رود.

سرمایه‌ گذاری سریع المعامله چیست؟

منظور از سرمایه‌گذاری سریع المعامله، سرمایه‌ گذاری است که طی زمان کوتاه‌تری به بازدهی رسیده و سرمایه بیشتری برای شما فراهم می‌کند. برخی از افراد به اشتباه تصور می‌کنند که سرمایه‌گذاری ایده‌آل‌تر، به پول بیشتر است، اما باید بدانید آن چیزی که اهمیت دارد، استراتژی است که برای سرمایه‌گذاری از آن بهره می‌گیرید. این روش از سرمایه‌گذاری نوعی استراتژی زودبازده، برای وجوه و دارایی هست.

سرمایه‌ گذاری سریع المعامله چیست؟

مزیت‌های سرمایه‌ گذاری

در این قسمت به مزیت‌های سرمایه‌گذاری اشاره‌ای می‌کنیم و نکات مفید آن را بررسی می‌نماییم:

۱. با سرمایه‌گذاری به اهداف اقتصادی و مالی خود دست یابید.

بی‌شک بخش عمده‌ای از اهدافی که ما انسان‌ها برای خود تعیین نموده‌ایم، به سرمایه بیشتری از آنچه در اختیار داریم، نیاز دارند. خرید زمین، ویلا، خانه، ماشین، تجهیزات کامپیوتری، لوازم خانه و… نمونه‌ای از این اهداف است. شما می‌توانید با بهره‌گیری از یک سرمایه‌گذاری هدفمند و درست، بخش مازاد درآمد خود را مدیریت نموده تا زمانی که به سرمایه لازم برای رسیدن به اهداف، دست پیدا کنید.

حسابداری را به سپیدار بسپارید

کدینگ حسابداری استاندارد

ثبت ساده دفاتر قانونی

خودکارسازی عملیات پایان سال

گزارش‌های تحلیلی و قانونی

افزایش نظم مالی

۲. با سرمایه‌گذاری مناسب از تورم‌ها در امان بمانید.

با یک سرمایه‌گذاری متعادل و مناسب، هم ارزش دارایی خود را در شرایط تورمی حفظ خواهید کرد و هم سطح دارایی خود را افزایش می‌دهید. برای مثال فرض کنید به‌جای خرید یک خانه ۶۰ متری در مرکز تهران در سال ۱۳۷۵ با ۱۰ میلیون تومان پول، همین مبلغ را در یک حساب دارایی با سود سالانه ۳۰ درصد سرمایه‌گذاری نمایید. در این صورت در سال ۱۴۰۰ سرمایه شما تقریباً برابر ۷ میلیارد برآورد می‌شد و حالا می‌توانستید با این سرمایه یک خانه ۲۴۰ متری در مرکز تهران بخرید.

مزیت‌های سرمایه‌ گذاری

۳. با سرمایه‌ گذاری صحیح، دوران بازنشستگی خود را بدون دغدغه مالی سپری کنید.

دوران بازنشستگی مهم‌ترین بخش از زندگی هریک از ما انسان‌ها است که از سنین جوان بایستی برای آن برنامه‌ریزی کنیم. زیرا در سنین بازنشستگی از توان کاری کاسته شده و دیگر قادر به کسب درآمد مطلوب نخواهیم بود. در این راستا توصیه می‌شود بخش معینی از درآمد دوران جوانی خود را، در بازار مناسب و مطمئن سرمایه‌گذاری کنید. تنها به این طریق می‌توان دوران بزرگسالی و کهن‌سالی خود در کنار خانواده به خوشی سپری نمود.

علاوه بر موارد فوق سرمایه‌گذاری در بورس مزایای زیر را شامل می‌شود:

  • بهره‌بردن از یک منبع اقتصادی روبه‌رشد
  • مناسب‌ترین راه جهت پیشروی از تورم
  • خرید آسان سهام

آشنایی با انواع سرمایه‌گذاری

همان‌طور که از قبل اشاره کردیم سرمایه‌ گذاری به معنای خرید اقلام و دارایی است که به قصد ایجاد درآمد و سود بیشتر ایجاد می‌شود. حال که به درک نسبی از سرمایه‌گذاری و مزایای آن رسیده‌اید، در این قسمت می‌خواهیم شما را با انواع سرمایه‌گذاری از نقاط نظر متفاوت آشنا کنیم.

الف) از نقطه نظر تماس با سرمایه

از نظر تماس با سرمایه، سرمایه‌گذاری را می‌توان به انواع مستقیم و غیرمستقیم دسته‌بندی نمود.

1. سرمایه‌گذاری شخصی یا مستقیم: در این روش از سرمایه‌گذاری افراد مستقیماً به سرمایه‌گذاری اقدام نموده باید به‌تنهایی کل مراحل فرایند سرمایه‌گذاری را انجام دهد.

۲. سرمایه‌گذاری نهادی یا غیرمستقیم: همان‌طور که از نام این روش پیداست، در سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، افراد از نهادهای مالی کمک می‌گیرند. در واقع نهادهای مالی رابطی بین طرح سرمایه‌گذاری و فرد هستند. واسطه‌های مالی از راه انتشار حق مالی، به همراه تعهدشان و عرضه نمودن آن به مشارکت‌کننده‌ها، در بازار سرمایه پول کسب کرده و بعد این وجوه را سرمایه‌گذاری خواهند نمود.

ب) از نظر افق زمانی

ازنقطه‌نظر زمانی، سرمایه‌گذاری را می‌توان به دودسته کوتاه‌مدت و بلندمدت تقسیم کرد. در روش سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت، مدت زمانی که سرمایه‌گذار برای رسیدن به هدف انتظار دارد، معمولاً کمتر از یک سال است. دستیابی به نقدینگی در این نوع از سرمایه‌گذاری، با سرعت بالایی انجام می‌شود.

درحالی‌که سرمایه‌گذاری بلندمدت، بازدهی زودهنگام ندارد. در صورتی که انتظار زیادی برای برگشت سرمایه فوری نداشته باشید، می‌توانید از سرمایه‌گذاری بلندمدت بهره‌مند شوید. افرادی که سرمایه‌گذاری بلندمدت را انتخاب می‌کنند، از دید استراژیک گسترده‌تری برخوردار هستند. این روش سرمایه‌گذاری ریسک کمتر و در عین حال سود بیشتری به همراه دارد.

ج) سرمایه‌گذاری اقتصادی

رشد اقتصادی داخل یک کشور، به سرمایه‌گذاری‌ها مربوط است. در شرایطی که شرکت‌ها و باقی نهادها در تجارت به روش‌های مناسب سرمایه‌گذاری، روی می‌آورند، معمولاً به رشد اقتصادی آن کشور کمک کرده‌اند. برای مثال، وقتی یک نهاد مالی برای تولید کالا مشارکت کند و تجهیزات جدیدی را خریداری یا تولید نماید، باعث تولید کالاهای بیشتر در مدت‌زمان کمتر خواهد شد. همین امر می‌تواند منجر به افزایش کل تولید کالای تجاری گردد. این افزایش تولید در کنار مجموعه‌ای از فعالیت سایر نهادها، به افزایش تولید ناخالصی داخلی یا GDP منتهی می‌شود. در این قسمت برخی از انواع سرمایه‌گذاری را می‌بینیم:

املاک و مستغلات

 سرمایه‌گذاری سریع المعامله

برخلاف تصور بسیاری از افراد سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات موارد دیگری به جز خانه و زمین را شامل می‌شود و تمامی آن‌ها اقلام فیزیکی نیستند. خریداری سهام شرکت‌های انبوه‌سازی نمونه‌ای از سرمایه‌گذاری در املاک است.

کالای فیزیکی

به منابع اساسی که ما روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنیم، کالا می‌گویند. این کالا می‌تواند شامل محصولات اساسی همچون فولاد و آلومینیوم، محصولات کشاورزی مثل ذرت و شکر و حتی منابع مربوط به انرژی مانند نفت خام یا گاز طبیعی باشد. طلا و نقره به‌عنوان فلزات گران‌بها در دسته کالاهای گران‌بها طبقه‌بندی می‌شوند.

سهام

خریداری سهام شرکت‌ها به‌منظور کسب درآمد در بازار بورس اوراق بهادار، نوعی سرمایه‌گذاری الی به شمار می‌رود. همان‌طور که می‌دانید سرمایه‌گذاری در بازار بورس، ریسک بسیار زیادی به همراه دارد. تنها افرادی که دانش کافی از ویژگی‌های این بازار دارند، می‌توانند با مدیریت ریسک‌ها، بازدهی بالاتری نسبت به باقی دارایی‌ها کسب کنند؛ بنابراین دستیابی به سود بیشتر، به کسب دانش و آموزش‌های لازم، منوط است.

اوراق بدهی

منظور از اوراق بدهی دارایی‌های مالی است که صاحبانشان آن‌ها به جریان پرداخت سود واگذار کرده اند. اوراق بدهی بر خلاف سایر اوراق بهادار، برای بازپرداخت اصل وام گرفته شده، به وام گیرنده نیاز دارد.

سپرده بانکی

پول‌هایی که برای نگهداری در موسسات بانکی قرار می‌گیرند، سپرده بانکی تلقی می‌شوند. سپرده‌های بانکی به حساب‌های سپرده‌گذاری همچون حساب‌های بازار پول، حساب‌های چک و پس‌انداز واریز می‌شوند. دارند حساب همن گونه که در ظوابط و شرایط حاکم بر توافق نامه ذکر شده، حق برداشت وجوده واریز شده را دارد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری

صندوق‌ های سرمایه‌گذاری

صندوق‌های سرمایه‌گذاری، حساب‌هایی هستند که برای خرید جمعی اوراق بهادار تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران استفاده می‌شوند. با این وجود که هر یک از این سرمایه‌گذاران کنترل و مالکیت سهام خود را حفظ می‌کنند. یک صندوق سرمایه‌گذاری ویژگی‌های زیر را شامل می‌شود:

  • انتخاب متنوع‌تری از فرصت‌های سرمایه‌گذاری
  • فراهم نمودن تخصص مدیریت بیشتر
  • هزینه‌های کمتر سرمایه‌گذاری

سرمایه‌ گذاری یا معامله‌ گری

سرمایه‌گذاری و معامله‌گری دو مفهوم کاملاً متفاوت در زمینه ایجاد ثروت در بازار سهام هستند که گاها ممکن برخی افراد آن‌ها را به اشتباه به کار ببرند. با توجه به تیپ شخصیتی اشخاص، فعالان بازار سرمایه را به دو دسته معامله‌گر و سرمایه‌گذار تقسیم می‌کنند. هر یک از این دسته‌ها خصوصیات منحصر به فردی دارند.

معامله‌گری و سرمایه‌گذاری هر دو کسب سود در بازارهای مالی را شامل می‌شوند. معامله گران طی چند هفته، چند روز یا دقیقه با هدف سودهای کوتاه مدت در بازار فعالیت می‌کنند. تمرکز این افراد به جای چشم‌انداز بلند مدت یک شرکت، بیشتر روی عوامل فنی بازار است. در مقابل سرمایه‌گذاران افق زمانی بلند مدت‌تری داشته و چشم‌انداز آینده شرکت برای یک سال یا بیش‌تر را بررسی می‌کنند.

اما سوال اصلی اینجاست که معامله‌گری بهتر است یا سرمایه‌گذاری؟ پاسخ این سوال بستگی به شرایط موجود داشته و به طور قطع نمی‌توان گفت کدام روش بر دیگری ارجحیت دارد. با این حال به طور کلی انتخاب هریک از روش‌ها به بازدهی مورد انتظار شما بستگی دارد. هر فرد باید خود تصمیم بگیرد که می‌خواهد در بازار سهام سرمایه‌گذار، معامله‌گر و یا ترکیبی از این دو باشد.

بارزترین تفاوت موجود بین معامله‌گری و سرمایه‌گذاری، زمان‌بندی آن‌ها است. به این صورت که سرمایه‌گذاران ارزش طولانی مدت یا پتانسیل یک شرکت برای رشد را مطالعه نموده، در مقابل معامله گران معمولاً از تغییرات کوچک در بازار بهره می‌برند و برای به حداکثر رساندن بازده هفتگی و روزانه، با معاملات کوتاه مدت سر و کار دارند. معامله‌گری نسبت به سرمایه‌گذاری از ریسک بالاتری برخوردار هست. با این حال می‌تواند یک منبع کسب درآمد ثابت، برای فردی که از آن استفاده می‌کند، باشد.

از آن جایی که سرمایه‌گذاران وجوه خود را با هدف چندین سافل، دهه و دوره‌های طولانی مدت سرمایه‌گذاری کردند، گاهی اوقات ضررهای کوتاه مدت خود را نادیده می‌گیرند. در حالی که زیان‌های کوچک برای معامله گران می‌تواند بسیار دردسر ساز باشد. از این رو بیشتر آن‌ها در هر معامله از ابزارهایی همچون حد ضرر استفاده می‌کنند.

دیدگاه سرمایه‌گذار (خرید و نگهداری)

  • من به عنوان یک سرمایه‌گذار، رویکرد آهسته و فعالیت لاکپشتی دارم. با فکر تصمیم می‌گیرم و ثابت قدم هستم. شعار من تجزیه و تحلیل است.
  • من برای تصمیم گیری وقت زیادی در نظر می‌گیرم تا هر یک از آن‌ها بسنجم و دچار اشتباه نشوم.
  • من برای مدت طولانی سزرمایه‌گذاری می‌کنم و ریسک کمتری دارم.
  • من بر اساس چشم‌انداز رشد شرکت، تمامی تصمیمات خود را استوار می‌سازم.
  • انتخاب‌های من بیشتر بر مبنای تحلیل بنیادی هستند.

دیدگاه معامله‌گر (خرید و فروش)

دیدگاه معامله‌ گر
  • من به‌عنوان یک معامله‌گر شخصیت بی‌تابی دارم و به شخصیت خرگوشی معروف هستم. در لحظه تصمیم می‌گیرم و هدف من دستیابی سریع به سود است. در واقع سوددهی متغیر و فوری شعار من است.
  • برای تصمیم‌گیری به چند دقیقه و یا حداکثر چند روز زمان نیاز دارم تا به خرید یا فروش سرمایه‌ام اقدام کنم.
  • من بدون توجه به کاری که شرکت انجام می‌دهد، تنها به تغییرات ارزش سهام دقت می‌کنم.
  • با تمایل به سودهای کوتاه مدت، ریسک بیشتری دارم.
  • معامله‌های من غالباً بر اساس تابلوی سهام و تحلیل تکنیکال انجام می‌شوند.

سرمایه‌گذاری غیر سریع المعامله چیست؟

باقی سرمایه‌گذاری‌ها که در مجموعه سرمایه‌گذاری‌های سریع المعامله قرار نمی‌گیرند، در واقع همان سرمایه‌گذاری‌های سریع المعامله محسوب می‌شوند. این روش در بازار فعالیت گسترده‌ای نداشته و به دو دسته سرمایه‌گذاری کوتاه و بلند مدت تقسیم می‌شود. اگرچه این بازار نسبت به سرمایه‌گذاری سریع المعامله سود کمتری دارد، اما با ریسک کمتر و سود بیشتری همراه است. نا گفته نماند که این بازارها همواره در دسترس نیستند. سرمایه‌گذاری سپرده‌های کوتاه مدت بانکی و اوراق قرضه از سرمایه‌گذاری‌های غیر سریع المعامله به شمار می‌روند.

۲ شرط اصلی سرمایه‌گذاری سریع المعامله

به طور کلی دو شرط اصلی برای سرمایه‌گذاری سریع المعامله وجود دارد:

1. بازار آزاد، فعال و قابل‌دسترس

۲. قیمت معاملاتی که در بازار آشکار و مشخص باشد به‌گونه‌ای که بتوان بر اساس آن معامله نمود.

سئوالات متداول

انواع سرمایه‌گذاری چیست؟

سرمایه‌گذاری به معنای خرید اقلام و دارایی است که به قصد ایجاد درآمد و سود بیشتر ایجاد می‌شود. در این مقاله توضیحات کاملی در مورد انواع سرمایه‌گذاری داده‌ایم.

مزیت‌های سرمایه‌گذاری چیست؟

۱. با سرمایه‌گذاری به اهداف اقتصادی و مالی خود دست یابید.

۲. با سرمایه‌گذاری مناسب از تورم‌ها در امان بمانید.

۳. با سرمایه‌گذاری صحیح، دوران بازنشستگی خود را بدون دغدغه مالی سپری کنید.