صندوق سرمایه‌گذاری چیست؟ آیا ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

صندوق سرمایه‌گذاری چیست؟ آیا ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟


بسیاری از افراد با روش‌های نوین سرمایه گذاری آشنا نیستند و نمی‌دانند که چگونه می‌توانند از خدمات صندوق‌های سرمایه گذاری و انواع آن بهره‌مند شوند. باید بدانید که این صندوق‌ها سرمایه‌های کوچک افراد را جمع آوری کرده و آن‌ها را به صورت تخصصی و مناسب در بورس اوراق بهادار یا بسیاری موارد دیگر سرمایه گذاری می‌کنند تا بتوانند به افراد سود دهند.

با توجه به عدم آشنایی بسیاری افراد با صندوق های سرمایه گذاری و انواع آن، این مطلب از بلاگ سپیدار سیستم را به این موضوعات اختصاص دادیم. تا انتها با ما همراه باشید.

صندوق سرمایه گذاری چیست

صندوق سرمایه‌گذاری چیست؟

اگر بخواهیم به طور دقیق بررسی کنیم که صندوق‌های سرمایه گذاری چیست؟ باید بگوییم که این صندوق‌ها را باید یک واسط مالی دانست که سرمایه افراد مختلف را جمع کرده و با استفاده از تیمی متخصص و کاربلد اقدام به سرمایه گذاری در پلتفرم‌های مالی متفاوت می‌کنند.

این کار سبب می‌شد تا دیگر لازم نباشد افراد مختلف برای افزودن سرمایه خود به دنبال روش‌های متفاوت بگردند، مجبور شوند مدت طولانی را به مطالعه و آموزش نحوه سرمایه گذاری در این پلتفرم‌ها بپردازند و در انتها زمان زیادی را برای تحلیل و بررسی موارد مختلف صرف کنند.

مزایای صندوق سرمایه گذاری

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق سرمایه‌گذاری

زمانی که با صندوق های سرمایه گذاری و انواع آن آشنا باشید، متوجه خواهید شد که استفاده از خدمات یک صندوق سرمایه گذاری معتبر مزایای زیادی را برای افراد به همراه خواهد داشت.

دریافت سود با ریسک پایین، عدم نیاز به مطالعه و داشتن دانش خاص در خصوص بازارهای مختلف، عدم نیاز به ریسک روی سرمایه خود و بازدهی بالاتر را باید برخی از مهم‌ترین مزایای استفاده از صندوق‌های سرمایه گذاری دانست. دیگر مزایای سرمایه گذاری در این صندوق‌ها را در ادامه با هم مرور خواهیم کرد.

  • مدیریت حرفه‌‌ای دارایی‌ها
  • نقد شوندگی مناسب
  • صرفه‌جویی در مقیاس
  • متنوع بودن سبد دارایی
  • سهولت سرمایه گذاری
  • قابلیت سرمایه گذاری با پول کم

افق زمانی سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها

معمولاً افرادی که در بازارهای مالی فعالیت می‌کنند، به خوبی می‌دانند که در این بازار مدت زمان سرمایه گذاری با توجه به مواردی به صورت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است. هر چه بازه زمانی کوتاه تر باشد، نوسانات موجود در بازار تأثیر بیشتری روی بازدهی خواهند گذاشت.

بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که بهتر است برای سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری دید بلند مدت و بیشتر از یک سال داشته باشید تا در صورتی که بازار وارد فاز نزولی و اصلاحی شد با مشکلاتی نظیر متضرر شدن یا دریافت سود پایین مواجه نشوید.

حسابداری را به سپیدار بسپارید

کدینگ حسابداری استاندارد

ثبت ساده دفاتر قانونی

خودکارسازی عملیات پایان سال

گزارش‌های تحلیلی و قانونی

افزایش نظم مالی

مقایسه صندوق‌های سرمایه گذاری

همه افراد با صندوق های سرمایه گذاری و انواع آن آشنایی مناسبی ندارند و نمی‌دانند چه نکاتی سبب می‌شوند که بتوان یک صندوق سرمایه‌گذاری را معتبر و مناسب دانست. برای این که بتوانید بهترین صندوق سرمایه گذاری را انتخاب کنید، باید به نکاتی توجه داشته باشید. از مهم ترین نکاتی که توجه به آن‌ها می‌تواند در انتخاب بهترین صندوق به شما کمک کند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بررسی گذشته و سابقه صندوق سرمایه گذاری
  • میزان ریسک پذیری سرمایه گذار
  • نرخ سود پیش بینی شده توسط صندوق سرمایه گذاری
  • ضمانت نقد شوندگی
  • بررسی بتای صندوق
  • ارزش خالص هر واحد سرمایه گذاری
انواع صندوق سرمایه گذاری

انواع صندوق سرمایه‌گذاری

همانطور که متوجه شدید، صندوق‌های سرمایه گذاری انواع متفاوتی دارند. هر کدام از این صندوق‌ها برای افراد خاصی مناسب‌‌تر است و آن‌ها می‌توانند با خیال راحت‌ تری از آن استفاده کنند. در ادامه برخی از مهم ترین انواع صندوق‌های سرمایه گذاری را با هم مرور خواهیم کرد.

صندوق سرمایه گذاری قابل معامله (ETF)

این گونه صندوق‌ها معمولاً در بازار اوراق بهادار یا دارایی‌های فیزیکی فعالیت می‌کنند. یکی از مهم ترین ویژگی‌های صندوق سرمایه گذاری قابل معامله، داد و ستد پذیری واحدهای سرمایه گذاری آن‌ها در بازار سرمایه است. با توجه به همین نکته میزان عرضه و تقاضا و شرایط بورس می‌توانند روی آن‌ها تأثیر بگذارند.

صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت

صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت را باید یکی از کم ریسک ترین انواع صندوق‌های سرمایه گذاری دانست. در این نوع سرمایه گذاری، صندوق سود روز شمار را به افراد پرداخت می‌کند. البته باید بدانید که این نوع صندوق‌ها موظف هستند تا میزان سود پرداختی را با توجه به حد نصاب‌های اعلام شده در نظر بگیرند. افرادی که دوست ندارند روی سرمایه خود ریسک زیادی کنند، می‌توانند از خدمات این نوع صندوق‌ها بهره مند شوند.

صندوق سرمایه گذاری سهامی

در این نوع صندوق سبدی از سهام‌ها و اوراق مشتقه آن وجود دارد. این نوع سرمایه گذاری ریسک نسبتاً بالایی دارد و افرادی که دوست ندارند روی سرمایه خود ریسک کنند، بهتر است به سراغ این نوع صندوق‌ها نروند. این صندوق‌ها خود به چند دسته متفاوت تقسیم می‌شوند که شامل مواردی مانند صندوق اهرمی و صندوق‌های شاخص می‌شود.

صندوق سرمایه گذاری مختلط

در صندوق‌های سرمایه گذاری مختلط، سرمایه افراد در پرتفویی متشکل از انواع ابزارهای بازار سرمایه قرار خواهد گرفت. این صندوق‌ها حداقل 40 درصد و حداکثر 60 درصد از دارایی‌های موجود را در سهام‌های مختلف سرمایه گذاری می‌کنند. میزان ریسک و بازده این نوع صندوق‌ها از صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت بیشتر است.

صندوق سرمایه گذاری طلا

خرید طلا به عنوان سرمایه گذاری را باید یکی از مطمئن ترین راه‌های سرمایه گذاری توسط افراد مختلف دانست. اما این روش ریسک‌هایی به همراه دارد که سرقت و گم شدن مهم ترین آن‌ها محسوب می‌شوند. به همین دلیل افراد می‌توانند از خدمات صندوق سرمایه گذاری طلا استفاده کنند تا دیگر با این مشکلات مواجه نشوند.

صندوق‌ سرمایه گذاری زمین و ساختمان

افرادی که به سرمایه گذاری در حوزه زمین و ساختمان علاقه دارند، می‌توانند به سراغ این دسته از صندوق‌های سرمایه گذاری بروند. این صندوق‌ها سرمایه افراد مختلف را جذب کرده و معمولاً اقدام به ساخت یک پروژه مسکونی می‌کنند.

پس از فروش واحد‌های این پروژه، سود و عواید حاصل را میان سرمایه گذاران تقسیم می‌کنند. بد نیست بدانید افرادی که در صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان سرمایه گذاری می‌کنند باید برای دریافت سود خود تا اتمام پروژه و فروش آن منتظر بمانند.

صندوق سرمایه گذاری پروژه

در صندوق‌های سرمایه گذاری پروژه افراد در ساخت و تکمیل پروژه یا پروژه‌هایی خاص شریک می‌شوند و پس از پایان پروژه، صندوق سود و عواید حاصل از آن را بر اساس ساختار موجود میان سرمایه گذاران تقسیم می‌کند.

صندوق سرمایه گذاری نیکوکاری

صندوق‌های سرمایه گذاری نیکوکاری به گونه ای است که عواید آن به صورت هدفمند صرف امور خیریه و کارهای نیکوکاری می‌شود.

صندوق سرمایه گذاری جسورانه

در صندوق‌های سرمایه گذاری جسورانه پول افراد روی استارتاپ‌های مختلف سرمایه گذاری می‌شود. با توجه به این که تنها تعداد کمی از استارتاپ‌ها به موفقیت‌های زیاد می‌رسند، سرمایه گذاری روی آن‌ها را باید حرکتی جسورانه دانست. این نوع سرمایه گذاری معمولاً توسط افرادی که به استارتاپ‌‌ها علاقه مند هستند یا میزان ریسک پذیری بسیار بالایی دارند، انجام می‌شود.

صندوق سرمایه گذاری شاخصی

یکی دیگر از انواع صندوق‌های سرمایه گذاری، صندوق سرمایه گذاری شاخصی است. در این نوع صندوق‌ها پول جمع شده توسط افراد به شکلی سرمایه گذاری می‌شود که عملکرد آن دقیقاً مشابه با یکی از شاخص‌های بازار سرمایه باشد.

لیست صندوق های سرمایه گذاری

پس از آن که با صندوق های سرمایه گذاری و انواع آن آشنا شدید، زمان آن رسیده که به تعدادی از این صندوق‌ها اشاره کنیم. باید بدانید که در ایران تعداد بسیار زیادی صندوق سرمایه گذاری وجود دارند و اسامی زیر تنها نام برخی از معروف ترین آن‌هاست.

  • مشترک گنجینه ارمغان الماس
  • مشترک نیکوکاری ندای امید
  • مشترک پیشتاز
  • فراز داریک
  • فیروزه موفقیت
  • مشترک یکم آبان
  • مشترک سینا
  • شاخص سی شرکت بزرگ فیروزه
  • مشترک یکم سامان
  • سپهر کاریزما
  • کیمیا زرین کاردان
  • اختصاصی بازارگردانی آسمان زاگرس
  • طلای عیار مفید
  • اختصاصی بازارگردانی تاک دانا
  • پشتوانه طلای لوتوس
  • جسورانه سپهر یکم
  • ثروت افزون ثمین
  • پالایشی یکم
  • جسورانه فناوری بازنشستگی

بهترین صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت

همانطور که مطالعه کردید، صندوق‌های سرمایه گذاری انواع متفاوتی دارند که یکی از جذاب ترین و کم ریسک ترین آن‌ها، صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت است. بسیاری افراد دوست دارند که بهترین صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت را پیدا کنند تا بتوانند از مزایای آن بهره مند شوند. بر اساس اطلاعات منتشر شده در سال 1401، بهترین صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت بر اساس میزان سود پرداختی شامل موارد زیر است.

  • گنجینه الماس بیمه دی
  • ارزش کاوان ایرانیان
  • ثابت مالی

البته توجه داشته باشید که بهترین صندوق سرمایه گذاری تنها با توجه به نیازهای فرد و میزان ریسک او مشخص می‌شود و ممکن است افراد مختلف از صندوق‌های سرمایه گذاری متنوعی به عنوان بهترین صندوق سرمایه گذاری نام ببرند.

جمع بندی

 در این مطلب در خصوص صندوق های سرمایه گذاری و انواع آن نکاتی را بیان کردیم. باید بدانید که صندوق‌های سرمایه گذاری انواع متفاوتی دارند که میزان سود، ریسک و بازه‌های پرداخت سود آن‌ها با یکدیگر تفاوت دارد.

این صندوق‌ها سرمایه‌های خرد و کلان افراد مختلف را جمع آوری کرده و پس از کار با آن، سود را با توجه به شرایط گفته شده میان سرمایه گذاران تقسیم می‌کنند. شما هم با بررسی این صندوق‌ها و میزان ریسکی که تمایل دارید روی سرمایه خود داشته باشید، می‌توانید بهترین گزینه را برای سرمایه گذاری انتخاب کنید.