روش های تامین مالی و جذب سرمایه گذار برای کسب‌وکارها

روش های تامین مالی و جذب سرمایه گذار برای کسب‌وکارها


استفاده از بهترین روش های تامین مالی و جذب سرمایه گذار به کسب و کارها کمک می‌کند که مدیریت امور را در شرایط اقتصادی مختلف با بهترین کیفیت در دست داشته باشند. در ضمن از فرصت‌های مختلف برای توسعه تجارت خود بهره مند شوند. در این مطلب از سپیدار سیستم سعی داریم شما را با انواع روش‌ها و منابع تأمین مالی آشنا کنیم تا با انتخاب درست آنها در اوضاع مختلف، فراز و نشیب‌های کار را با کمترین ضرر و زیان پشت سر بگذارید.

انواع روش ‌های تامین مالی و جذب سرمایه‌ گذار چیست؟

با وجود هزاران کسب و کار مختلف در سطح جهان منابع و روش های مالی و جذب سرمایه گذار محدودی وجود دارند که با کمک آنها بتوان سود انباشته، جذب سرمایه از طریق بدهی و سرمایه سهام را با موفقیت پیش برد. این روش‌ها عبارتند از:

  • موسسان کسب و کارها
  • بانک‌ها
  • خانواده و دوستان
  • نهادهای حمایتی
  • سرمایه گذاری جمعی
  • سرمایه‌های پر ریسک
  • کمک هزینه و سوبسید

در ادامه به توضیح هر کدام می‌پردازیم.

مؤسسان کسب و کارها

صاحبان کسب و کارها از مهم ترین سرمایه گذارانی هستند که برای تأمین مالی کسب و کار خود سرمایه گذاری می‌کنند.

تامین مالی از طریق درخواست وام از بانک‌ها

بانک‌ها

یکی از مهم ترین منابعی که برای درخواست وام وجود دارد، بانک است. راه‌ اندازی استارت آپ، کارآفرینی و انواع دیگر وام به کسب و کارها تعلق خواهند گرفت که برای جذب و حفظ سرمایه استفاده می‌شوند.

خانواده و دوستان

در آغاز راه‌‍ اندازی کسب و کار که درآمد آن چندان زیاد نیست، خانواده و دوستان مهم ترین افرادی هستند که می‌توانند در تأمین مالی به صاحبان کسب و کارها کمک کنند.

نهادهای حمایتی

برخی مجامع عمومی، سازمان‌ها و افراد خیری وجود دارند که به شرکت‌ها وام می‌دهند تا فرآیندهای مختلف کسب و کار پیش برود یا در صورت بروز مشکلات مالی، در حل کردن آن کمک کنند.

حسابداری را به سپیدار بسپارید

کدینگ حسابداری استاندارد

ثبت ساده دفاتر قانونی

خودکارسازی عملیات پایان سال

گزارش‌های تحلیلی و قانونی

افزایش نظم مالی

سرمایه گذاری جمعی

شاید عجیب به نظر برسد اما هنوز هم افرادی هستند که در مواجهه با مشکل صاحبان کسب و کارها، دست یاری به آنها داده و مجموع کمک‌های مالی این افراد، مشکل مالی صاحبان کسب و کارها را رفع خواهد کرد.

سرمایه‌های پر ریسک

برخی سرمایه‌ها پرخطر هستند و در زمره سهام‌های شخصی قرار دارند. این سهام‌های حرفه ای در هیچ جایی ثبت نشده اند اما یکی از روش های تامین مالی و جذب سرمایه گذار هستند.

تامین مالی از طریق سرمایه‌های پر ریسک و شخصی

کمک هزینه و سوبسید

کمک هزینه یا سوبسید یک روش تأمین مالی و جذب سرمایه به حساب می‌آید که محدود به یک کشور، منطقه یا اتحادیه مانند اتحادیه اروپاست. این نوع سرمایه به عنوان نیرو محرک کسب و کارها عمل می‌کند.

سود انباشته (Retained Earnings)

کسب و کارها با این هدف فعالیت می‌کنند که محصولات و خدمات خود را برای کسب درآمد بفروشند. البته این روش ابتدایی ترین منبع تأمین سرمایه به حساب می‌آید و خوشبختانه پول برای شرکت‌ها به دست می‌آورد. در این حالت، درآمد خالص باقیمانده پس از پرداخت هزینه‌ها و پایبندی به تعهدات به عنوان سود انباشته (RE) شناخته می‌شود.

سود‌ انباشته اهمیت بسیاری دارد چراکه شرکت‌ها آن را نگه می‌دارند و به عنوان سهام به سهامداران پرداخت نمی‌شود. البته هر چه میزان درآمد شرکت‌ها زیاد باشد، سود انباشته نیز افزایش می‌یابد. اما باید توجه کرد که با پرداخت سهام سهامداران، میزان سود انباشته کاهش خواهد یافت.

مزایای این روش به این شکل است که شرکت بدهکار شخصی نخواهد بود و کمترین هزینه را هنگام سرمایه گذاری متقبل می‌‎شود. مالکیت شرکت روی سود انباشته غیر قابل انکار است و استفاده از این سود طبق خواسته مدیریت انعطاف پذیر است. اما سهامداران در سود انباشته ارزش کمتری داشته، در حالی که اگر دقیق نگاه کنیم این سود متعلق به سهامداران است.

جذب سرمایه از طریق بدهی (Debt Capital)

یک از روش های تامین مالی و جذب سرمایه گذار، قرض دادن سرمایه است. در حقیقت شرکت‌ها می‌توانند سرمایه خود را قرض دهند و از این طلب خود برای جذب سرمایه استفاده کنند.

در چند حالت جذب سرمایه از طریق بدهی مفید است. البته به شرطی که برای نیازهای کوتاه مدت باشد و به کسب و کارهایی قرض داده شود که در حال رشد قابل توجهی هستند و به سرمایه زیادی برای سرعت رشد نیاز دارند. در چنین شرایطی بانک‌ها، افراد یا وام دهندگان عمومی، سرمایه را تأمین می‌کنند.

در حالت سنتی کسب و کارها باید با افراد یا سازمان‌های وام دهنده تماس بگیرند و یا حضوراً در سازمان حاضر شده و درخواست وام خود را ثبت کنند.

این روش از روش های تامین مالی و جذب سرمایه هم مزایای مختلفی دارد. برای مثال مالیات شامل سود این سرمایه نمی‌شود، هزینه بهره کمتر از سایر منابع تأمین کننده سرمایه است. در ضمن به افزایش امتیاز اعتباری کمک کرده و مشارکت در سود ضروری نیست. این در حالی است که کسب و کارها موظف به بازپرداخت وام دهندگان هستند و پرداخت نکردن به موقع بدهی باعث ورشکستگی کسب و کار خواهد شد.

روش سرمایه سهام (Equity Capital)

فروش سهام یکی از روش های تامین مالی و جذب سرمایه گذار است. اگرچه صاحبان شرکت‌ها سهام کسب و کار خود را به سرمایه گذاران می‌فروشند، اما سهامداران جدید و منابع سرمایه گذاری جدید را جذب خواهند کرد. در این حالت فروش سهام به اعضای خانواده و دوستان یا در حالت عرضه عمومی (IPO) سرمایه انجام می‌شود.

سرمایه سهام، از روش های تامین مالی و جذب سرمایه گذار

در این حالت دو نکته مهم را می‌توان ذکر کرد. اول آنکه کسب و کار نیازی به سابقه چشمگیری ندارد و دومین مورد هم نبودن فرآیند بازپرداخت است. با این حال معایب آن شامل کمتر شدن مالکیت فروشندگان سهام‌ها، افزایش انتظار سهامداران جدید از سود حاصل از فعالیت شرکت و افزایش تنش میان سرمایه گذاران و مدیریت کسب و کار هستند.

چگونه می‌توان از طریق منابع داخلی سرمایه تامین کرد؟

از میان روش های تامین مالی و جذب سرمایه که تا کنون توضیح دادیم، سود انباشته ساده ترین روش تأمین سرمایه از منابع داخلی به حساب می‌آید. علت آن هم تعمیم دادن اصطلاح سود انباشته به هر نوع درآمد خالصی است که بعد از پرداخت هزینه‌ها و موارد ثبت شده در قراردادها باقی می‌ماند.

سه منبع اصلی تامین مالی کدامند؟

بر اساس آنچه تا این بخش از مقاله گفته شد، سه منبع اصلی تأمین مالی هر کسب و کار سود انباشته، سهام سرمایه و سرمایه از طریق بدهی است. سود انباشته درآمد خالص کسب و کار است که بعد از پرداخت هزینه‌ها و مواردی که جزو تعهدات شرکت‌هاست، حساب می‌شود. از طرفی می‌توان با فروش سهام به سرمایه داران یکی از روش های تامین مالی و جذب سرمایه گذار را انجام داد.

به این ترتیب علاوه بر به دست آوردن مبلغی سرمایه، امکان استفاده از سرمایه‌های تازه سهامداران جدید فراهم می‌شود. اما روش سوم ثبت درخواست وام در بانک‌ها یا مجموعه‌های وام دهنده است. استفاده از این روش مستلزم این است که کسب و کار در حال رشد بوده و برای تسریع رشد و کسب سود خود وام درخواست کند.

تامین مالی از طریق بدهی بهتر است یا تامین مالی سهام؟

در بخش‌های قبلی درباره سود انباشته توضیح دادیم اما شاید این سؤال وجود داشته باشد که روش تأمین مالی از طریق بدهی بهتر است یا سهام سرمایه؟ در پاسخ می‌توان گفت که هر دو روش معایبی دارند که نمی‌توان آنها را موقع انتخاب نادیده گرفت.

برای نمونه تأمین مالی از طریق بدهی، کسب و کارها را ملزم به بازپرداخت طلبکاران می‌کند و تأخیر در آن، باعث ورشکستگی می‌شود. اما امتیازات اعتباری کسب و کارها افزایش می‌یابد و با تعلل در پرداخت بدهی از بین نمی‌رود. اما معایب تأمین مالی سهام، خطر کاهش مالکیت، بر هم خوردن یکپارچگی و انسجام کسب و کار و تقسیم شدن میزان سود میان سهامداران بیشتر هستند. این در حالی است که مزایای این روش چشم گیر نیستند.

جمع بندی

در این مطلب درباره روش های تامین مالی و جذب سرمایه گذار توضیح دادیم. همچنین بررسی کردیم که منابع سرمایه گذاری از طریق سرمایه گذاری مؤسسان کسب و کارها، خانواده و دوستان، منابع مالی جمعی، بانک‌ها و سایر روش‌هاست.

با وجود این روش های تامین مالی و جذب سرمایه گذار سه منبع اصلی تأمین مالی سود انباشته، سرمایه سهام و سرمایه از طریق بدهی هستند که با در نظر گرفتن مزایا و معایب هر کدام می‌توان بهترین منابع را در مناسب ترین شرایط برگزید.