سرمایه گذاری بلند مدت با کوتاه مدت چه تفاوتی دارد؟

سرمایه گذاری بلندمدت و کوتاه مدت چه تفاوتی با هم دارند؟


سرمایه گذاری بلندمدت و کوتاه مدت دو نوع اصلی سرمایه گذاری هستند که اهداف گوناگونی را دنبال می‌کنند. البته ما با نوع دیگری از سرمایه گذاری هم مواجه هستیم که میان مدت نامیده می‌شود و از نظر بازه زمانی بین دو سرمایه گذاری قرار می‌گیرد. بیایید نگاهی دقیق‌تر به تعریف هر یک از این اصطلاحات داشته باشیم، سپس سرمایه گذاری بلندمدت و کوتاه مدت را از نظر بازه زمانی، عملکرد، اهداف و نمونه‌ها بررسی کنیم.

سرمایه گذاری کوتاه مدت چیست؟

سرمایه گذاری بلندمدت و کوتاه مدت با هم ماهیت متفاوتی دارند، بنابراین اهداف، عملکرد و نتایج آن‌ها نیز متفاوت است. در سرمایه گذاری کوتاه مدت دارایی به مدت یک سال یا کمتر از آن روی یک برنامه سرمایه گذاری می‌شود. بیشتر کسانی که قصد سرمایه گذاری کوتاه مدت دارند، طی چند ماه اول سرمایه اولیه خود را برداشت می‌کنند. این زمان در برخی از اوقات چند هفته و حتی چند روز است.

انواع سرمایه گذاری کوتاه مدت

در بیشتر روش‌های سرمایه گذاری کوتاه مدت، معمولاً دو عامل مهم یعنی نوسانات زیاد و نقدینگی بالا با هم مشترک هستند. یک مثال واضح از این نوع سرمایه گذاری، خرید و فروش سهام در بورس یا ارز دیجیتال است. در سرمایه گذاری کوتاه مدت ریسک بالاتر است، اما در صورت کارکرد درست، سود مناسبی نصیب سرمایه گذار خواهد شد.

سرمایه‌گذاری بلندمدت چیست؟ انواع آن:

در تعریف سرمایه گذاری بلندمدت و کوتاه مدت، نوبت به معرفی نوع بلندمدت می‌رسد. این نوع سرمایه گذاری به استفاده از دارایی در یک برنامه خاص برای مدت طولانی و بیشتر از یک سال گفته می‌شود. مدت زمان این نوع سرمایه گذاری با توجه به ماهیت آن می‌تواند از یک تا 10 سال و حتی بیشتر طول بکشد.

در سرمایه گذاری بلندمدت انتظار می‌رود که دارایی‌ها به صورت پیش بینی شده تری ارزش پیدا کنند و سرمایه گذار وارد یک روند سوددهی آرام و البته متمادی شود. در ادامه به معرفی انواع روش‌های سرمایه گذاری بلندمدت می‌پردازیم. اما شاید رایج ترین آن املاک و مستغلات باشد.

سهام در حال رشد (Growth Stock)

یکی از روش‌های سرمایه گذاری بلندمدت این است که سرمایه گذار دارایی خود را به بازار سهام در حال رشد تزریق کند. سهام در حال رشد مختص به شرکت‌هایی است که به دلیل پتانسیل بالای خود برای رشد در آینده بازدهی بسیار بهتری نسبت به کلیت بازار برای آن‌ها پیش بینی می‌شود. چنین مشاغلی به صورت مداوم درآمدهای خود را در حیطه‌های دیگر سرمایه گذاری می‌کنند.

حسابداری را به سپیدار بسپارید

کدینگ حسابداری استاندارد

ثبت ساده دفاتر قانونی

خودکارسازی عملیات پایان سال

گزارش‌های تحلیلی و قانونی

افزایش نظم مالی

این گروه کسب و کارها دائماً روی رشد تولید برنامه ریزی می‌کنند، وارد بازارهای دیگر می‌شوند و شرکت خود را توسعه می‌دهند. این شرکت‌ها بر عکس بسیاری از کسب و کارها به سهام داران خود سودی پرداخت نمی‌کنند.

البته سرمایه گذاران بلندمدت این شرکت‌ها هم به دنبال سود سهام نیستند و می‌خواهند رشد تصاعدی را در سرمایه گذاری خود تجربه کنند. البته سرمایه گذاری در سهام در حال رشد مانند هر سرمایه گذاری‌ دیگری دارای ریسک است، به طوری که می‌تواند در مدت زمان کوتاهی ارزش خود را از دست بدهد.

به همین دلیل سرمایه گذاری روی چنین سهامی باید با آگاهی کامل از ریسک‌ها، خطرات احتمالی، شرایط کلی بازار، شناخت دقیق شرکت و برنامه‌های آینده آن انجام شود.

صندوق های سهام (Stock Funds)

از دیگر روش‌های سرمایه گذاری بلندمدت، صندوق‌های سهام هستند که در واقع نوعی از صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک محسوب می‌شوند. محتوای سبد پرتفوی چنین صندوقی را اغلب سهام شرکت‌هایی تشکیل داده اند که در بورس پذیرفته شده اند. سرمایه گذاری در چنین صندوق‌هایی به این معناست که شما مدیریت دارایی خود را به یک تیم باتجربه و متخصص در امور مالی می‌سپارید.

متخصصین مورد نظر بسته به میزان ریسکی که در این نوع سرمایه گذاری پذیرفته اید، بازده سرمایه خوبی را برای شما به دنبال خواهند داشت. کارگزاری‌های مختلف بسته به برنامه و اهداف خود می‌توانند صندوق‌های مختلف و گزینه‌های متعددی را برای سرمایه گذاری در اختیار متقاضیان قرار دهند. اما به هر حال بهتر است قبل از سرمایه گذاری در هر نوع صندوقی حتماً درباره آن اطلاعات کافی را به دست آورید.

صندوق اوراق قرضه

صندوق اوراق قرضه (bond fund) از دیگر طرح‌های سرمایه گذاری بلندمدت محسوب می‌شود که سبدی با ترکیب اوراق بهادار و اوراق قرضه است. در تعریف ساده تر این نوع صندوق باید بگوییم که سرمایه گذار دارایی خود را به نهادی که در آن سرمایه گذاری کرده، قرض می‌دهد.

در مقابل شرکت مورد نظر هم متعهد می‌شود تا در برابر پولی که دریافت کرده یک سود ثابت و مشخص را در برهه‌های زمانی مشخص به متقاضی سرمایه گذار پرداخت کند. از طرف دیگر باید دارایی مورد نظر را در تاریخ سررسید بازپرداخت کند. اوراق قرضه را می‌توان زیرمجموعه اوراق بهادار برشمرد.

املاک و مستغلات

املاک و مستغلات را نیز می‌توان یک طرح سرمایه گذاری و استراتژی خوب در نظر گرفت که البته بازده آن به سطح تجربه سرمایه گذار برمی‌گردد. در انتخاب این بازار باید به یک موضوع مهم توجه داشته باشید و آن هم این است که اگر سرمایه گذاری شما مستلزم سطح بالایی از ریسک است، این ریسک باید با یک پاداش احتمالی عالی متعادل شود. از انواع روش‌های سرمایه گذاری در این بازار می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم.

  • مالکیت مستقیم یا سهام خصوصی
  • مالکیت غیرمستقیم یا سهام عمومی
  • وام دهی مستقیم رهنی یا بدهی خصوصی
  • وام دهی رهنی اوراق بهادار شده یا بدهی عمومی

جمع بندی

سرمایه گذاری بلندمدت و کوتاه مدت در کنار نوع میان مدت از جمله تقسیم بندی‌های سرمایه گذاری از نظر زمانی محسوب می‌شوند. همانطور که گفتیم سرمایه گذار در نوع کوتاه مدت برای بازه زمانی کمتری روی سرمایه خود برنامه ریزی می‌کند. این در حالی است که سرمایه گذاری بلندمدت می‌تواند حتی سال‌ها به طول بینجامد.

البته در سرمایه گذاری بلندمدت اگر همه چیز به خوبی پیش برود، نرخ بازگشت سرمایه هم بسیار بیشتر از نوع کوتاه مدت خواهد بود. اگر شما هم قصد دارید در جایی سرمایه گذاری کنید، بهتر است قبل از هر چیز اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید. به عنوان یک کسب و کار حتماً از یک حسابدار سرمایه گذار حرفه ای یا مشاور مالی در این زمینه کمک بگیرید.