آموزش اصول سرمایه گذاری

آموزش سرمایه‌گذاری


برای وارد شدن به دنیای سرمایه گذاری سرفصل‌های آموزشی متنوعی نیاز دارید. اگر بدون آموزش کافی وارد این حوزه شوید، هزینه آزمون و خطای شما زیاد می‌شود. ما هم تصمیم گرفتیم برای مدیران کسب‌وکار سلسله آموزش‌هایی کاربردی ارائه کنیم تا با ادبیات این حوزه آشناتر شوید و در زمان سرمایه‌گذاری با ریسک‌ها آشنا باشید. در ادامه سرفصل‌های متنوعی به شما ارائه کردیم که می‌توانید با مطالعه و بررسی آنها، دانش سرمایه‌گذاری خود را ارتقا دهید. قبل از ادامه مطالعه مقاله شاید برای شما جالب باشد پیش‌بینی از اقتصاد 1402 و تحلیل فرصت‌های سرمایه‌گذاری آن داشته باشید. ما در رادیو مالی به این موضوع پرداختیم و پیشنهاد می‌کنیم پادکست‌های زیر را هم گوش کنید:

قسمت 211: چشم‌انداز اقتصاد 1402:

قسمت 212: فرصت‌های سرمایه‌گذاری در سال 1402

سرمایه گذاری چیست و چه انواعی دارد؟

در اولین بخش از آموزش سرمایه‌گذاری، بهتر است با تعریف این مفهوم آشنا شوید. سرمایه گذاری را می‌توان به کارگیری دارایی و مال با هدف کسب ثروت دانست. میزان کسب سود در سرمایه گذاری در طول زمان، بر اساس مقدار سرمایه گذاری و محلی که در آن سرمایه گذاری انجام شده است، مشخص می‌شود.

یک مثال واضح از سرمایه گذاری برای اشخاص، پرداختن حق بیمه بازنشستگی و برای کسب و کارها راه اندازی یک خط تولید جدید است. انواع سرمایه گذاری از نظر زمانی به سه دسته کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تقسیم بندی می‌شود. برای اطلاعات بیشتر در این خصوص به مطلب سرمایه گذاری و انواع آن مراجعه کنید.

آشنایی کلی با معنا، مفهوم و تعریف بورس

بورس را می‌توان یک بازار دیجیتالی دانست که شرکت‌ها سهام خود را برای کسب سرمایه در آن منتشر می‌کنند. در این بازار اوراق بهادار مختلفی مانند اوراق خزانه، انواع صندوق‌های سرمایه گذاری، سهام و حق تقدم منتشر و معامله می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با این مفهوم سرمایه گذاری، از مطلب آشنایی کلی با معنا، مفهوم و تعریف بورس کمک بگیرید.

مفاهیم بورس

اوراق بهادار چیست

در آموزش سرمایه‌گذاری، اوراق بهادار یک ابزار مالی محسوب می‌شود که از نظر مادی دارای ارزش است. این اوراق به اشکال گوناگونی در اختیار معامله گران بازار بورس قرار می‌گیرند. برای مثال اوراق بدهی یا اوراق قرضه از جمله آن‌ها محسوب می‌شوند که برای مالک قابل نقل و انتقال هستند. در مطلب اوراق بهادار چیست، بیشتر به این موضوع پرداخته ایم.

حسابداری را به سپیدار بسپارید

کدینگ حسابداری استاندارد

ثبت ساده دفاتر قانونی

خودکارسازی عملیات پایان سال

گزارش‌های تحلیلی و قانونی

افزایش نظم مالی

سهام چیست؟ انواع سهام و ویژگی های هر یک را بشناسید

سهام نوعی اوراق یا برگه بهادار است که می‌تواند مالکیت صاحب خود را بر بخشی از یک شرکت عمومی یا خصوصی نشان دهد. در واقع اگر شرکتی بر فرض 1 میلیون سهم داشته باشد و خریدار سهام، 100 هزار سهم آن را بخرد، یک دهم کل شرکت برای مالک سهم خواهد بود.

سهام در طول زمان بر اساس رشد شرکت مورد نظر یا افت آن تغییر قیمت پیدا می‌کند. در شرکت‌های سهامی، سهام به چند شکل سهام با نام، سهام بی نام و سهام ممتاز منتشر می‌شوند. با بررسی مطلب سهام چیست، درباره ویژگی‌های سهام بیشتر بدانید.

کارمزد چیست؟ انواع کارمزد را بشناسید

در آموزش سرمایه‌گذاری توجه به کارمزد اهمیت زیادی دارد. اگر در بورس یا بازار ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کرده باشید، حتماً می‌دانید که کارمزد به مبلغی گفته می‌شود که به عنوان هزینه واسط خرید شما (شرکت کارگزاری یا مشاور) باید آن را پرداخت کنید. برای مثال زمانی که قصد معامله و خرید و فروش یک سهام را دارید، باید بسته به میزان سرمایه گذاری، مبلغ از پیش تعیین شده ای پرداخت کنید.

از انواع کارمزد می‌توانیم به کارمزد بورس، کارمزد معامله ارز دیجیتال، کارمزد معامله اوراق مشارکت، برگه اجاره و کارمزد بانکی اشاره کنیم. کارمزد گاهی به عنوان حق الزحمه، گاهی به عنوان هزینه مشاوره و در برخی از مواقع هم برای مالیات فروش از مبلغ اصلی سرمایه گذاری کسر می‌شود. در مطلب کارمزد چیست به صورت مفصل تری این موضوع را بررسی کرده ایم.

حقوق صاحبان سهام چیست؟

در تعریف حقوق صاحبان سهام باید به منافع کسانی اشاره کنیم که در ازای پرداخت پول صاحب سهم مشخصی از سهام یک شرکت، سازمان، کارخانه، تولیدی یا مؤسسه شده اند. کسانی که از بورس سهمی خریداری می‌کنند، از حقوقی برخوردار خواهند شد که البته به آن ارزش ویژه هم می‌گویند.

مفهوم حقوق صاحبان سهام

بر اساس قوانین موجود، سهام دار در هر صورتی چه شرکت رشد کند و توسعه یابد و چه منحل شود، از دارایی‌های آن سهمی دارد. البته نمی‌توان عدد مشخصی را به عنوان حقوق صاحبان سهام در نظر گرفت. چون این نرخ در طول زمان و بسته به تغییراتی که در شرکت صاحب سرمایه گذاری رخ می‌دهد، متفاوت خواهد بود. برای اطلاع دقیق از این موضوع به مقاله حقوق صاحبان سهام چیست نگاهی داشته باشید.

بازده سرمایه گذاری (ROI) چیست و چه کاربردی دارد؟

نرخ بازگشت سرمایه یا بازده سرمایه گذاری از مفاهیم اصلی و قابل توجه در آموزش سرمایه‌گذاری است. این نرخ به عنوان معیاری برای سنجیدن اثربخش بودن یا نبودن یک سرمایه گذاری در نظر گرفته می‌شود. برای مثال اگر شرکتی بخواهد روی گسترش حوزه کاری خود سرمایه گذاری کند، به کمک یک حسابدار در این حوزه می‌تواند نرخ بازده احتمالی را محاسبه کند.

البته این نرخ همیشه درست نیست، چون عوامل پیش بینی نشده متعددی از جمله تورم افسار گسیخته بر نرخ بازگشت سرمایه تأثیرگذار خواهند بود. در مطلب بازده سرمایه گذاری (ROI) چیست، بیشتر در این باره صحبت کرده ایم.

آشنایی با سرمایه گذاری سریع المعامله

در معرفی انواع سرمایه گذاری، به سرمایه گذاری کوتاه مدت اشاره کردیم که با نام سرمایه گذاری سریع المعامله هم شناخته می‌شود. این شیوه سرمایه گذاری نسبت به سایر روش‌ها زودتر بازدهی مثبت یا منفی خود را نشان خواهد داد.

از جمله شروط انجام این معامله می‌توانیم به قیمت‌های مشخص مکان سرمایه گذاری و وجود بازار فعال در دسترس، اشاره کنیم. با بررسی مطلب آشنایی با سرمایه گذاری سریع المعامله می‌توانید به اطلاعات بیشتری در این زمینه دست پیدا کنید.

قرارداد آتی به چه معناست؟ چطور معامله می شود؟

قرار آتی به نوعی از قرارداد در بورس گفته می‌شود که شرایط معامله را در آینده توصیف می‌کند. در این قرارداد دو طرف معامله یعنی فروشنده و خریدار تعهداتی نسبت به هم دارند. برای مثال فروشنده باید یک کالای مشخص را با قیمتی معین و در زمانی از پیش تعیین شده به خریدار تحویل دهد. این در حالی است که خریدار هم باید هنگام تحویل گرفتن کالا مبلغ قرارداد را در همان زمان پرداخت کند. این نوع قرارداد به عنوان یک راهکار برای جذب نقدینگی محسوب می‌شود که شرکت‌ها در مواقع ضروری می‌توانند از آن استفاده کنند. برای آگاهی دقیق از نحوه معاملات آینده، به مقاله قرارداد آتی به چه معناست رجوع کنید.

انواع نسبت های مالی و کاربردهای آن

در آموزش سرمایه‌گذاری و البته حسابداری، شناخت انواع نسبت‌های مالی اهمیت زیادی دارد. این شاخص به عنوان ابزاری برای بررسی وضعیت مالی و اقتصادی شرکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و طی آن حسابداران به کمک ارقام و آمار موجود نسبت به ارائه گزارش و صورت‌های مالی به شرکت‌ها اقدام می‌کنند.

نسبت  های مالی برای مدیران

از مهم ترین نسبت‌های مالی می‌توانیم به انواع نسبت‌های نقدینگی، اهرمی، سودآوری و نسبت‌های فعالیت اشاره کنیم که در مطلب انواع نسبت‌های مالی چیست به شکل کاملی به شرح و توضیح آن‌ها پرداخته ایم.

هر آنچه باید درباره سواد مالی در ایران بدانید

برای سرمایه گذاری و حتی اداره درست مال و دارایی خود باید سواد مالی کافی داشته باشید. سواد مالی به کلیه دانش و مهارت‌هایی گفته می‌شود که در نهایت رفتار مالی افراد و شرکت‌ها را در بهینه ترین حالت ممکن قرار می‌دهد. جالب است بدانید که بر اساس گزارش ارائه شده از یونسکو، ایران از جمله کشورهایی است که از نظر سواد مالی در پایین ترین رتبه‌های موجود قرار دارد. این رتبه حتی از کشورهایی مثل عراق و پاکستان هم کمتر است. در مطلب هر آنچه باید درباره سواد مالی بدانید، بیشتر در این زمینه صحبت کرده ایم.

بازار ثانویه ارز چیست و چرا در اقتصاد اهمیت دارد؟

در آموزش سرمایه‌گذاری باید بازار ثانویه ارز را نیز به خوبی بشناسید. این بازار به محلی گفته می‌شود که در آن صادرکنندگان و واردکنندگان اقلام و کالاهای مختلف، ارز را بر اساس قیمتی که از قبل مشخص شده است، با هم تبادل می‌کنند. البته قیمت ارز بر اساس میزان عرضه و تقاضای آن مشخص می‌شود. نکته جالب در این بازار این است که افراد عادی قادر به انجام معامله ارز در آن نیستند و فقط دو گروه صادرکننده و واردکننده می‌توانند این کار را انجام دهند. این بازار می‌تواند تعادل بین ارز نیمایی و ارز موجود در بازار آزاد را ایجاد کند تا شوک‌های قیمتی بازار ارز کمتر در آن تأثیر داشته باشند. در توضیحات مربوط به بازار ثانویه ارز چیست، به صورت مجزا این موضوع را بررسی کرده ایم.

مهمترین اصطلاحات بورسی که مبتدی و حرفه ای باید بدانند!

اگر برای ورود به بازار بورس قصد دارید به آموزش سرمایه‌گذاری بپردازید، باید قبل از هر چیزی با مفاهیم بورسی آشنا شوید. در ادامه برخی از این مفاهیم را به صورت خلاصه معرفی می‌کنیم:

  • شاخص کل: سطح عمومی قیمت و سود سهام شرکت‌های بورسی برای تعیین میانگین بازدهی است.
  • صندوق (ETF): این صندوق‌ها دارایی‌های متنوعی را در خود جای داده اند که به صورت چند واحدی قابل معامله هستند.
  • سبدگردانی: به چینش مناسب دارایی‌های سهام در یک سبد گفته می‌شود که اگر به دقت پایش شود، سوددهی سرمایه گذار را به دنبال دارد.
  • پرتفوی: این مفهوم به مجموعه دارایی‌های مالی سهامدار در یک کارگزاری گفته می‌شود.
  • عرضه اولیه: به اولین عرضه سهام یک شرکت در بورس گفته می‌شود.
اصطلاحات بورسی

برای اطلاع از سایر مفاهیم بورسی می‌توانید مطلب مهمترین اصطلاحات بورسی که مبتدی و حرفه ای باید بدانند را مطالعه کنید.

جمع بندی

در این مطلب به مجموعه‌ای کامل از مفاهیم سرمایه گذاری پرداختیم. در این آموزش با اصطلاحات مختلف از جمله بازار ثانویه، سواد مالی، بورس، قرارداد آتی، نسبت‌های مالی، نرخ بازگشت سرمایه، حقوق صاحبان سهام و مواردی از این دست آشنا شدیم. همانطور که در انتهای هر مطلب اشاره کردیم، برای دسترسی به هر یک از آموزش‌های فوق در سطح وسیع تر و کامل تر می‌توانید به مطلب مربوط به همان آموزش مراجعه کنید.