مدیریت موجودی انبار

معرفی انواع هزینه در مدیریت موجودی انبار کسب و کارها


انواع هزینه در مدیریت موجودی انبار در مدیریت مالی، مدیریت منابع و انجام امور مختلف یک کسب و کار اثر قابل توجهی دارند. به همین دلیل شناخت آنها کمک می‌کند که سرمایه گذاری، انتخاب منابع، تهیه مواد اولیه، تولید محصولات و ارسال سفارشات مشتریان با دقت بالایی انجام شوند. در ادامه این مطلب از بلاگ سپیدار سیستم، شما را با هزینه‌های مختلفی آشنا خواهیم کرد که در مدیریت موجودی انبار مؤثر هستند.

انواع هزینه در مدیریت موجودی انبار

انبار محل مناسبی برای نگهداری مواد اولیه، کالاهای تولید شده یا خریداری شده و سفارشات است. به همین دلیل انواع هزینه در مدیریت موجودی انبار مؤثر هستند. این هزینه‌ها که ثابت و متغیر هستند در 5 گروه قرار می‌گیرند. هزینه نگهداری، هزینه مربوط به آماده سازی، تدارک و سفارش، هزینه تهیه و تولید، هزینه کمبود و عدم تأمین تقاضا و همچنین هزینه کنترل موجودی انواع مختلف هزینه به حساب می‌آیند.

هزینه نگهداری

انبار یک مکان فیزیکی است که برای نگهداری مواد اولیه و اجناس مختلف استفاده می‌شود. برای اینکه امور مرتبط با نگهداری به طور درستی انجام شوند، هزینه‌های مختلفی شکل می‌گیرند که غیر قابل چشم‌پوشی هستند. این هزینه‌ها که هنگام حسابداری انبار مشخص می‌شوند به دقت بررسی خواهند شد.

اجاره محل، آب، برق، تلفن، بیمه و مالیات، حقوق پرسنل انبار، هزینه ناشی از رکود سرمایه و هزینه‌های حمل و نقل بین انبارها در این گروه از هزینه‌ها قرار می‌گیرند.

هزینه‌های تدارک، آماده سازی و سفارش

یک دسته از انواع هزینه در مدیریت موجودی انبار به بخش تدارکات تعلق دارد. به این معنا که کارکنان این بخش به حقوق و بیمه نیاز دارند. از طرفی فعالیت‌هایی مانند ترخیص و گمرک، استعلام خرید با قیمت، ثبت سفارشات و ارسال آنها با پست و همچنین بازرسی، هزینه‌هایی به وجود می‌آورند که در مدیریت موجودی انبار اثر قابل توجهی دارند.

هزینه تهیه و تولید

هزینه دیگری که در مدیریت موجودی انبار تأثیر دارد، مجموعه هزینه‌های تهیه و تولید محصولات است. برای تهیه مواد اولیه، نگهداری، امور کارخانه و تولید آنها که بخش مهمی از زنجیره تأمین را تشکیل می‌دهند، باید سرمایه‌ ای را کنار نهاد.

شما باید در مدیریت هر کدام از این بخش‌ها از سیستم مدیریت انبار استفاده کرده و تخمین‌ درستی از هزینه‌ها داشته باشید تا بدون غافل گیری این فرآیند را پیش ببرید.

هزینه کمبود یا عدم تأمین تقاضا

بخشی از موجودی انبار به کالاهایی اختصاص دارد که در معرض فروش هستند. به این معنی که اطلاعات آنها در سایت فروشگاه قرار دارد و در صورتی که مشتریان آنها را سفارش دهند، از کالاهای موجود در انبار برای آنها ارسال می‌شود.

یک هزینه از انواع هزینه در مدیریت موجودی انبار به شرایطی اختصاص دارد که تعداد کالاها از میزان سفارش مشتریان کمتر باشد. اگرچه انبارگردانی که به صورت دوره ای انجام می‌شود، آمار کالاهای موجود در انبار را به اطلاع مدیران می‌رساند.

اما تکمیل نکردن تعداد کالاها باعث عدم تأمین تقاضا، تأخیر در ارسال سفارش و نارضایتی خریداران خواهد شد. به همین دلیل مدیریت هزینه‌های اعتبار مالی و سود از دست رفته به چالش‌های دیگری تبدیل خواهند شد.

هزینه کنترلی موجودی

فرآیند انبارگردانی به کنترل موجودی مواد اولیه، کالاها و سایر منابع موجود در انبار می‌پردازد. نرم افزارهای مختلفی به انبارگردانی آنلاین کمک می‌کنند تا موجودی انبار تحت کنترل مدیریت قرار بگیرد. به همین دلیل انواع هزینه مدیریت موجودی به درستی حساب می‌شوند.

جمع بندی

در این مطلب از بلاگ سپیدار سیستم، شما را با انواع هزینه در مدیریت موجودی انبار آشنا کردیم. هزینه نگهداری، تدارکات، تأمین تقاضا و کنترل موجودی دسته‌های اصلی هزینه‌ها هستند که انبارگردانی و استفاده از برنامه مناسب مدیریت انبار، حسابداری امور این واحد را آسان و دقیق می‌کنند.

پرسش‌های پرتکرار

1- انواع هزینه در مدیریت موجودی انبار کدامند؟

هزینه‌های نگهداری، تدارکات، کنترل موجودی، تهیه و تولید محصولات و کمبود و تأمین تقاضا انواع هزینه برای مدیریت موجودی انبار به حساب می‌آیند.

2- هزینه کمبود و تأمین تقاضا به چه معناست؟

هزینه‌های کسر اعتبار و سود از دست رفته دو دسته اصلی هزینه‌های کمبود و تأمین تقاضا هستند که در صورت تأمین نشدن کالاهای سفارش شده به وجود می‌آیند. در حالی که این هزینه‌ها متأثر از تأخیر در ارسال سفارشات و نارضایتی مشتریان نیز شکل می‌گیرند.

3- آیا منابع انسانی هم در هزینه‌های موجودی انبار مهم هستند؟

بله. کارمندان و کارگرانی که در انبار مشغول به فعالیت هستند حق و حقوقی مانند بیمه، دستمزد و حتی تجهیزاتی نیاز دارند که هزینه بردار هستند.