هرآنچه که باید درباره سواد مالی در ایران بدانید!

هرآنچه که باید درباره سواد مالی در ایران بدانید!


به نظر شما سواد مالی فقط مختص حسابداران و مدیران مالی است؟ اگر نگاهی به کارهای روزمره خود بیاندازید، ردپای امور مالی را در زندگی خود مشاهده خواهید کرد. همه ما باید بدانیم چگونه می‌توان دارایی‌ها را مدیریت کرد و فرصت‌های سرمایه‌گذاری را غنیمت شمرد. در این مقاله قصد داریم شما را با سواد مالی آشنا کنیم و ضرورت سواد مالی و همچنین راه‌های تقویت آن را به شما آموزش دهیم. اگر مدیریت بهتر هزینه‌ها و استفاده از فرصت‌های سرمایه‌گذاری به دغدغه روزانه شما تبدیل شده است، خواندن این مقاله را اصلا از دست ندهید.

سواد مالی چیست؟ توانایی مدیریت دارایی‌ها

جواب‌های مختلفی برای سوال «سواد مالی چیست» مطرح می‌شود که همه آن‌ها را می‌توانیم در دانش و درک کلی از مسائل مالی خلاصه کنیم. بسیاری از افراد تصور می‌کنند سواد مالی صرفا برای حسابدارها و مدیران مالی کاربرد دارد؛ درصورتی‌که همه افراد برای داشتن زندگی و آینده بهتر باید سواد مالی شخصی داشته باشند. سواد مالی شخصی با موضوعاتی مانند سرمایه‌گذاری، برنامه‌ریزی مالی برای دوران بازنشستگی، خرید و فروش ملک و زمین، پس‌انداز کردن پول و همچنین مالیات بر درآمد مرتبط است.

به‌طورکلی، سواد مالی را می‌توانیم دانش، مهارت و همچنین اعتمادبه‌نفس لازم برای تصمیم‌گیری‌های مالی بدانیم. افرادی که با امور مالی آشنایی دارند، باید بتوانند کارهای زیر را به‌راحتی و با کمترین ریسک انجام دهند:

  • مدیریت مالی و بودجه‌بندی صحیح
  • پرداخت به‌موقع هزینه‌های زندگی و پس‌انداز کردن بخشی از درآمد
  • آشنایی با بهره وام‌های بانکی برای مدیریت بدهی‌ها

این کارها در ابعاد بزرگ‌تر مانند شرکت‌ها یا کارخانه‌ها نیازمند استفاده از ابزارهای خاص مانند نرم افزار مالی است؛ اما برای مدیریت دارایی‌های شخصی با داشتن سواد مالی کافی به‌راحتی می‌توانید از پس آن‌ها بربیایید.

آشنایی با سواد مالی و ضرورت آن در دنیای امروز

آشنایی با دلایل ضرورت سواد مالی برای همه افراد

سال‌ها است که بازارهای مالی گسترش پیدا کرده‌اند و افراد برای سرمایه‌گذاری و افزایش دارایی‌های خود به‌دنبال فرصت‌های عالی در این بازارها هستند. فعالیت در این بازارها و بهره‌مندی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت در پروژه‌ها فقط با داشتن سواد مالی شخصی امکان‌پذیر است. داشتن سواد مالی نه‌تنها زندگی فرد را ارتقا می‌دهد، بلکه روی رشد رفاه اجتماعی نیز تاثیر چشمگیری دارد. به همین خاطر است که سطح سواد مالی افراد در کشورهای توسعه‌یافته بالاتر از جوامع غیرپیشرفته است. ضرورت سواد مالی زمانی مشخص می‌شود که افراد درگیر بدهی‌های فراوان شده و با مشکلات ناشی از متناسب نبودن دخل و خرج دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

فقدان سواد مالی شخصی در افراد آسیب‌های جدی و گاه جبران‌ناپذیری به رفاه خانواده وارد می‌کند و موفقیت‌های مالی در بلندمدت را نیز تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. اگر احساس می‌کنید برای افزایش سواد مالی خود به آموزش حسابداری نیاز دارید، حتما خواندن مقالات مرتبط و گذراندن دوره‌های مالی را در اولویت قرار دهید تا نتیجه آن را در زمانی کوتاه مشاهده کنید.

محاسبه‌های مالیات را به سپیدار بسپارید

محاسبه مالیات بر ارزش افزوده

ارسال صورت‌حساب به سامانه مؤدیان

فایل خرید و فروش فصلی

دیسکت بیمه و مالیات

تحریر دفاتر قانونی

انواع مهارت سواد مالی برای داشتن آینده‌ای درخشان

با بهره‌گیری از سواد مالی هر فردی فارغ از میزان درآمد و خرجی خود می‌تواند بهترین تصمیم‌ها را برای مدیریت امور مالی زندگی خود داشته باشد. بااین‌حال یادگیری سواد مالی مستلزم فراگیری مهارت‌های به‌خصوصی است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • بودجه‌بندی: بودجه‌بندی درست درآمد به‌معنای اختصاص درآمد یا دارایی برای اجرای برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت است. با مهارت بودجه‌بندی صحیح می‌توانید هزینه‌های ضروری را از غیرضروری تفکیک کرده و برای مدیریت بهتر آن‌ها تصمیم بگیرید. محاسبه دقیق حقوق و دستمزد در حسابداری نیز اهمیت فراوانی دارد که به بودجه‌بندی بهتر درآمد شرکت کمک می‌کند.
  • پس‌انداز ماهیانه: هر شخصی باید بخشی از درآمد ماهانه خود را به‌عنوان پس‌انداز ذخیره کند. پس‌انداز ماهانه باید قبل از پرداخت هزینه‌ها انجام شود. یادگیری نحوه پس‌انداز ماهانه برای همه افراد آینده‌نگر ضروری است.
  • بدهی: شناسایی بدهی‌ها و علت به وجود آمدن آن‌ها از مهم‌ترین مهارت‌های سواد مالی است. بدهی همان پول خرج‌شده‌ای است که هنوز از دارایی یا سرمایه فرد کم نشده است.
  • سرمایه‌گذاری: افراد آینده‌نگر و کسانی که قدرت تحلیل اقتصادی بالایی دارند، همواره به سرمایه‌گذاری برای حفظ ارزش پول و افزایش دارایی‌های خود می‌اندیشند. سواد مالی به شما کمک می‌کند تا بهترین بازار را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید.

انواع مهارت سواد مالی برای پیشرفت مالی در زندگی ضروری است که باید هر فردی برای یادگیری آن‌ها تلاش کند. بدون سواد مالی در ایران روزبه‌روز اوضاع مالی افراد غیرآگاه بدتر شده و توان اقتصادی‌شان کاهش پیدا می‌کند.

آشنایی با مهارت‌های مختلف سواد مالی

روش‌های تقویت و آموزش سواد مالی شخصی

آموزش سواد مالی از کودکی آغاز می‌شود؛ همان‌جایی که کودک باید پول توجیبی خود را به‌نحوی مدیریت کند تا بتواند خوراکی‌های موردعلاقه خود را بخرد یا بعد از چند ماه به وسیله موردعلاقه‌اش برسد. سواد مالی فقط برای محاسبه مالیات شرکت ها کاربرد ندارد؛ بلکه سواد مالی برای کودکان، نوجوانان و همه زنان و مردان ضروری است تا بتوانند زندگی مرفهی برای خود بسازند. از مهم‌ترین روش‌های آموزش سواد مالی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

1.مطالعه بهترین کتاب های سواد مالی

مطالعه کتاب در هر زمینه‌‌ای برای افزایش سواد توصیه می‌شود. در زمینه آموزش سواد مالی نیز کتاب‌های فوق‌العاده‌ای وجود دارد که دانش و آگاهی شما را افزایش می‌دهد. بهترین کتاب های سواد مالی عبارت‌اند از:
• پدر ثروتمند، پدر فقیر – رابرت کیوساکی
• جیب پر پول، جیب شاد – دیوید کمرون
• میلیونر اتوماتیک – دیوید باخ
• سرمایه‌گذار هوشمند – بنجامین گراهام
• بیندیشید و ثروتمند شوید – ناپلئون هیل
• همسایه میلیونر – توماس جی استنلی
• اسرار ذهن ثروتمند – تی. هارو اکر
• ثروتمندترین مرد بابل – جورج اس. کلاسون
• جادوگران بازار نوین – جک د. شواگر
• پول و دگرگونی یا مدیریت پول – دیو رمزی
• روانشناسی پول – مورگان هاوزل
برای آموزش مالیات، پس‌انداز و بودجه‌بندی می‌توانید از کتاب‌های بالا یا سایر کتاب‌های مرتبط با امور مالی کمک بگیرید. اگر برای آموزش سواد مالی به کودکان به دنبال یک کتاب هستید، کتاب چرا این‌ها را در مدرسه یادم ندادند از کری سیگل را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

آشنایی با بهترین کتاب های سواد مالی

2.مطالعه مقالات به‌روز در حوزه حسابداری

اگر خرید و تهیه کتاب برایتان دشوار است یا زمان کافی برای مطالعه بهترین کتاب های سواد مالی را ندارید، توصیه می‌کنیم خواندن مقالات کوتاه و کاربردی سپیدار سیستم را در دستور کار خود قرار دهید. سپیدار سیستم ماهانه تعدادی مقاله مفید در زمینه آموزش حسابداری و امور مالی منتشر می‌کند که خواندن آن‌ها خالی از لطف نیست. با مطالعه آخرین مقالات روز مربوط به حوزه حسابداری، می‌توانید دانش و مهارت کافی برای مدیریت امور مالی خود به دست آورید. فقط کافی است سری به بخش بلاگ سپیدار سیستم بزنید تا به مقاله‌های این مجموعه دسترسی داشته باشید.

حسابداری را به سپیدار بسپارید

کدینگ حسابداری استاندارد

ثبت ساده دفاتر قانونی

خودکارسازی عملیات پایان سال

گزارش‌های تحلیلی و قانونی

افزایش نظم مالی

3.پادکست رادیومالی؛ بهترین مرجع برای آموزش سواد مالی

اگر تحت هیچ شرایطی نمی‌توانید کتاب و مقاله مطالعه کنید، گوش دادن به پادکست‌های مالی مخصوصا پادکست رادیو مالی را به‌شدت توصیه می‌کنیم. رادیو مالی یک پادکست عالی در حوزه امور مالی است که به‌صورت منظم منتشر شده و آموزش‌های لازم برای بالا بردن سواد مالی را با زبان ساده در اختیارتان قرار می‌دهد. با گوش دادن به پادکست هنگام پیاده‌روی، رانندگی، انجام کارهای روزمره و در اوقات فراغت به‌راحتی و در کمترین زمان سواد مالی‌تان را بالا برده و آینده خود را بسازید.

تقویت سواد مالی با پادکست رادیو مالی

سپیدار سیستم؛ مرجع آموزش سواد مالی

در این مقاله به بررسی سواد مالی و روش‌های تقویت آن در عصر امروز پرداختیم. همان‌طورکه در این مقاله خواندیم ضرورت سواد مالی در حال حاضر از هرچیز دیگری برای داشتن یک زندگی مرفه و آینده روشن بیشتر است. به همین خاطر مجموعه سپیدار سیستم از سال‌ها پیش تاکنون اقدام به نوشتن مقاله‌های آموزشی و کاربردی در زمینه امور مالی و حسابداری کرده است. پادکست رادیو مالی نیز به شما کمک می‌کند تا از اوقات فراغت خود نهایت استفاده را ببرید و سواد مالی‌تان را به‌راحتی افزایش دهید. برای دسترسی به پادکست رادیو مالی به آدرس https://www.sepidarsystem.com/podcasts/ مراجعه کنید. نظرات و سوالات خود را درباره سواد مالی از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آن‌ها پاسخ دهیم.

سوالات متداول


سواد مالی چیست؟

به‌طورکلی، سواد مالی را می‌توانیم دانش، مهارت و همچنین اعتمادبه‌نفس لازم برای تصمیم‌گیری‌های مالی بدانیم.

بهترین کتاب‌های حوزه سواد مالی کدام‌اند؟

کتاب‌های فوق‌العاده‌ای در زمینه آموزش سواد مالی وجود دارد که دانش و آگاهی شما را افزایش می‌دهد. بهترین کتاب های سواد مالی عبارت‌اند از:

  • پدر ثروتمند، پدر فقیر – رابرت کیوساکی
  • جیب پر پول، جیب شاد – دیوید کمرون
  • میلیونر اتوماتیک – دیوید باخ
  • سرمایه‌گذار هوشمند – بنجامین گراهام
  • بیندیشید و ثروتمند شوید – ناپلئون هیل
  • همسایه میلیونر – توماس جی استنلی