روش‌های طلایی تامین مالی برای کسب و کارهای کوچک

روش‌های طلایی تامین مالی برای کسب و کارهای کوچک


مشاغل مختلف برای راه اندازی یا توسعه کسب و کار خود نیاز به بودجه دارند و اغلب آن‌ها توانایی مالی لازم برای تأمین این بودجه را نخواهند داشت. اما روش‌های تأمین مالی برای کسب و کارهای کوچک به دو دسته فروش سهام و تأمین مالی از طریق بدهی تقسیم می‌شوند. در این مطلب قرار است به معرفی این موضوع بپردازیم.

چرا کسب و کارهای کوچک به تأمین مالی نیاز دارند؟

کسب و کارها در هر سطح و اندازه ای که باشند، برای عملکردهای روزانه و رشد بلند مدت خود به تأمین بودجه نیاز دارند. دلایل متعددی وجود دارند که کسب و کارها در جستجوی تأمین مالی هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

شروع کسب و کار

این دلیل زمانی باعث جذب سرمایه می‌شود که به صورت یک ایده با بازدهی خوب مورد توجه قرار گیرد. کسب و کارها همگی در ابتدا برای روی کار آمدن به جذب سرمایه و پشتوانه مالی نیاز دارند و اغلب برای روی پا ماندن می‌توانند از یک بودجه کم شروع کرده و به مرور بر میزان آن بیفزایند.

تامین سرمایه در گردش

تأمین سرمایه در گردش

این دلیل برای سلامت مالی یک شرکت ضروری است. به هر حال نداشتن بودجه کافی می‌تواند روی آینده یک کسب و کار تأثیر منفی بگذارد. داشتن بودجه کافی کمک می‌کند که یک شرکت از فرصت‌های پیش رو بهترین استفاده را ببرد و از آن برای تأمین محصولات یا خدمات جدید خود استفاده کند.

خرید دارایی‌های تجاری

دارایی‌های تجاری می‌توانند شامل موارد گوناگون از وسایل نقلیه گرفته تا تأمین ماشین آلات مختلف باشند و باعث افزایش تولید و تقاضای محصولات خود شوند. خرید تجهیزات اداری یا فناوری اطلاعات برای توسعه عملکرد کارمندان هم در این دسته نیازهای مالی جای می‌گیرند.

رشد و توسعه تجارت

اگر می‌خواهید کسب و کارتان در بلند مدت گسترش یابد و موفق شود، برای اجرای برنامه‌های خود به بودجه کافی نیاز دارید. این روند می‌تواند شامل استخدام استعدادهای جدید، گسترش محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهید یا حرکت به یک محل کار بزرگ ‌تر و بهتر باشد. داشتن وجوه مورد نیاز دریچه شرکت شما را به روی فرصت‌های جدید باز می‌کند و اجازه می‌دهد اهداف تجاری شما محقق شوند.

روش‌های تامین مالی برای کسب و کارهای کوچک

برای بسیاری از مشاغل، پیدا کردن منابع مالی برای ایجاد یا رشد و توسعه یک تجارت، می‌تواند موضوع مرگ و زندگی باشد که البته بدون آگاهی لازم امکان پذیر نخواهد بود. زمانی که به آمار نگاهی می‌اندازیم متوجه خواهیم شد که بیش از 18 درصد از مشاغل در سال اول، بیش از 49 درصد از مشاغل در 5 سال اول و بیش از 65 درصد از مشاغل پس از 10 سال اول شروع کسب و کار خود با شکست مواجه می‌شوند.

روش‌های تامین مالی برای کسب‌وکارهای کوچک

اگرچه این شکست‌ها می‌توانند دلایل متعددی داشته باشند، اما عدم تأمین مالی و کمبود بودجه یکی از مهم ترین آن‌ها محسوب می‌شود. گزینه‌های تامین مالی برای کسب و کارهای کوچک با توجه به نوع صنف یا صنعت، مقدار بودجه مورد نیاز، چارچوب زمانی، هدف و اندازه تجارت متغیر هستند. اما ما در این جا به چند مورد شیوه تأمین بودجه برای تجارت‌های کوچک خواهیم پرداخت که بسته به نوع تجارت می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

حسابداری را به سپیدار بسپارید

کدینگ حسابداری استاندارد

ثبت ساده دفاتر قانونی

خودکارسازی عملیات پایان سال

گزارش‌های تحلیلی و قانونی

افزایش نظم مالی

دوستان و خانواده

ساده ترین روش تامین مالی برای کسب و کارهای کوچک این است که از دوستان، خانواده یا اطرافیان خود به این منظور استفاده کنید. از مزایای این شیوه می‌توانیم به عدم نیاز به پیش زمینه، ضامن یا طی کردن مسیرهای اداری مختلف اشاره کنیم. اگرچه مبالغی که معمولاً از این روش به دست می‌آیند اغلب باید به صورت کوتاه مدت بازگردانده شوند یا اینکه به میزان چشمگیری نخواهند بود.

البته یک مزیت عمده دیگر این است که شما برای استفاده از این روش تأمین مالی یا نیازی به پرداخت سود نخواهید داشت، یا معمولاً نرخ بهره آن به حد سایر روش‌های سرمایه گذاری مدرن، بالا نخواهد بود.

از معایبی هم که می‌توانیم برای این شیوه از تامین مالی برای کسب و کارهای کوچک برشمریم، عدم بازپرداخت به موقع وجوه دریافتی است. گاهی نیز پیش بینی‌های کسب و کار از آینده به درستی پیش نمی‌رود، به همین علت نمی‌توان نسبت به بازپرداخت آن اقدام کرد.

بانک‌ها و مؤسسات مالی

بانک‌ها از معمول ترین شیوه‌های تامین مالی برای کسب و کارهای کوچک محسوب می‌شوند. اگر یک تجارت بتواند شرایط را برای گرفتن وام مهیا کند، معمولاً بازپرداخت آن را می‌تواند در دوره طولانی تری انجام دهد که از بسیاری از شیوه‌های مشابه مقرون به صرفه تر خواهد بود.

تامین سرمایه از بانک ها و موسسات مالی

با این حال دریافت وام اصلاً کار ساده ای نیست و دشواری‌های خاص خود را دارد. خصوصاً اگر برند شما چندان شناخته شده نباشد. برای مثال نداشتن اعتبار تجاری یا تأمین ضامن برای وام‌های کلان از موانع این روش تأمین بودجه محسوب می‌شوند. گاهی حتی بد حسابی و داشتن اعتبار منفی می‌توانند مانع از ارائه وام به مشاغل شود.

به طور کلی از مزایای این شیوه می‌توانیم به مواردی همچون نرخ بهره کم یا مناسب، سطح رضایت وام گیرندگان از طرح‌های بازپرداخت و ایجاد اعتبار بانکی در صورت بازپرداخت به موقع اشاره کنیم. این در حالی است که معایب این شیوه نیز بسیار زیاد هستند. برای مثال اغلب بانک‌ها یا مؤسسات مالی شرایط سختگیرانه ای برای ارائه وام به درخواست کنندگان دارند.

ضمن اینکه سرعت تأمین مالی از طریق این روش‌ها اغلب کند و زمان بر است. پس برای هر کسب و کار خصوصاً مشاغلی که برای تأمین بودجه عجله دارند، مناسب نخواهند بود.

سرمایه گذاران و وام دهندگان آنلاین

زمانی که مجبور بودید روزها و حتی هفته‌های متمادی برای دریافت وام از یک بانک صبر کنید، گذشته است. امروزه می‌توان تنها از طریق چند کلیک ساده به منابع مالی معتبر مختلفی دست یافت. منابعی که می‌توانید در هر جایی حتی در تفریح و سفر یا در خانه و حتی پشت میز کار آن‌ها را درخواست دهید. تنوع وام‌های آنلاین به قدری گسترده است که شما می‌توانید مبالغ خرد یا مبالغ بسیار کلان را درخواست کنید. اگرچه شرایط بازپرداخت، نرخ بهره و کارمزد بسته به سرمایه گذار، متفاوت هستند.

سرمایه گذاران و وام دهندگان آنلاین

این شیوه تأمین مالی یک انتخاب فوق العاده برای پوشش طیف وسیعی از هزینه‌ها مانند سرمایه در گردش، هزینه‌های رشد و توسعه کسب و کار، تلفیق بدهی و خرید تجهیزات مختلف محسوب می‌شود. اگرچه این شیوه هم معایب خاص خود را دارد، اما گاهی شرایط بسیار سختگیرانه دریافت وام به شکل سنتی از بانک‌ها و مؤسسات مالی را دور می‌زند.

البته باید در هر شرایطی مزایا و معایب این شیوه را با توجه به اهداف و پیش بینی‌های خود در نظر بگیرید و بعد از آن در مورد دریافت یا عدم دریافت وام از این طریق تصمیم بگیرید.

از مزایای این روش می‌توانیم به الزامات کمتر نسبت به دریافت وام از بانک، دسترسی سریع تر به مبلغ وام و دسترسی به مبالغ متعدد متناسب با نیاز پروژه اشاره کنیم. اما از سوی دیگر هر روش گرفتن وامی بهایی دارد که باید در ازای آن پرداخت کنید. به همین دلیل باید با معایب این شیوه مانند نرخ بهره بالاتر از وام‌های بانکی، کارمزدهای گران تر و عدم درک یا شفافیت در روش‌های تأمین هزینه آشنا شوید.

جذب سرمایه گذار شخصی یا شرکتی

این شیوه نیز از دیگر روش‌های تامین مالی برای کسب و کارهای کوچک محسوب می‌شود که می‌تواند با توجه به جذابیت پروژه شما متغیر باشد. برای مثال اگر طرح تجاری شما آینده روشنی داشته باشد و البته از مدیریت خوبی بهره ببرد، مطمئناً توانایی بیشتری در جذب سرمایه گذاری‌های متعدد خواهد داشت. در چنین زمانی است که شما می‌توانید از بین سرمایه گذاران مختلف، گزینه مورد انتظار خود را انتخاب کنید.

اگر بتوانید از این طریق بودجه لازم برای کسب و کار خود را تأمین کنید، اغلب با معایب زیادی رو به رو نخواهید بود. مگر اینکه پیش بینی‌های شما با شکست مواجه شوند. البته اغلب این سرمایه گذاری‌ها به صورت شراکتی هستند، به این معنی که سرمایه گذار به یک اندازه در سود و زیان شرکت شما شریک خواهد بود. اما به هر حال بهتر است جوانب مثبت و منفی کار را بسنجید و بعد در مورد جذب سرمایه از این طریق تصمیم بگیرید.

از مزایای این شیوه می‌توانیم به عدم نیاز به پرداخت سود مداوم اشاره کنیم. این در حالی است که شما اغلب باید در ازای جذب سرمایه گذار، بخشی از سهام شرکت خود را به آن‌ها ارائه کنید. ضمن اینکه تحقیق در مورد جذب بهترین سرمایه گذار اغلب زمان بر است. از سوی دیگر چون این روش بسیار ارزشمند و مورد توجه است، رقابت بر سر جذب سرمایه گذاران بسیار بالاست و می‌تواند کسب و کار شما را با چالش بزرگی مواجه کند.

فروش سهام

جذب سرمایه از طریق ارائه سهام هم می‌تواند از دیگر شیوه‌های مناسب تأمین بودجه یک کسب و کار محسوب شود. اگرچه این شیوه کمتر در مورد کسب و کارهای کوچک رایج است، اما گاهی می‌توان از آن در جهت رشد و رونق تجارت استفاده کرد. سهام خصوصی به روشی گفته می‌شود که شما در ازای ارائه بخشی از سهام شرکت خود به افراد حقیقی یا حقوقی، بودجه مورد نیاز خود را تأمین می‌کنید و البته آن‌ها را در سود و زیان احتمالی شریک خواهید کرد.
از مزایای این شیوه می‌توانیم به جریان نقدی مثبت اشاره کنیم. اگرچه نقطه ضعف آن هم می‌تواند شریک کردن دیگران در سهام شرکت، ریزش سهام در صورت عدم بازدهی مناسب و عدم توانایی سود مورد انتظار در زمان مشخص اشاره کنیم.

جمع‌ بندی

تأمین بودجه لازم یک تجارت می‌تواند در جهت رونق بخشیدن یا حفظ و بقای آن باشد. اگرچه گزینه‌های متعددی برای تأمین بودجه وجود دارند، با این حال یافتن بهترین گزینه تامین مالی برای کسب و کارهای کوچک به عوامل مختلفی بستگی دارد. این شیوه‌ها بسته به نیاز، هدف، حجم کسب و کار، توانایی بازپرداخت و پیش بینی آینده کسب و کار متنوع هستند. این روش‌ها در قالب دو روش فروش سهام و جمع آوری بودجه از طریق ثبت بدهی خواهند بود.