بررسی رفع خطاهای رایج در ارسال اظهارنامه مالیاتی در مجله سپیدار سیستم

 آموزش رفع خطاهای رایج در ارسال اظهارنامه مالیاتی


معمولا پرتال‌های مالیاتی قوانین خاص خود را دارند و نحوه کارکردن با این پلتفرم‌ها بسیار مهم است. سوالی که برای بسیاری از کاربران در زمینه ارسال اظهارنامه مالیاتی رخ می‌دهد، خطاهای مختلف این سیستم است. خطاهایی که در سیستم‌های مالیاتی رخ می‌دهد، گاهی اوقات کاربران را دچار سردرگمی می‌کند. در این مقاله قصد داریم در رابطه با رفع خطای اظهارنامه مالیاتی صحبت کنیم و کدهای مختلف خطا را بررسی خواهیم کرد. با مطالعه این مقاله اطلاعات مفیدی در رابطه با خطاهای اظهارنامه مالیاتی به‌دست خواهید آورد.

نقص اطلاعات پرونده الکترونیکی؛ کد خطای 508

کد خطای 508 یکی از رایج‌ترین اخطارهایی است که برای رفع خطای اظهارنامه مالیاتی باید در نظر بگیریم. کد خطای 508 به‌ معنای نقص در اطلاعات پرونده الکترونیکی مالیاتی است. هنگامی که سیستم اظهارنامه مالیاتی با خطای 508 روبه‌رو می‌شود، وضعیت پرونده مالیاتی با اینکه در وضعیت 45 قرار گرفته اما سیستم مانع از ارسال اظهارنامه مالیاتی می‌شود.

برای برطرف کردن خطای 508 باید وارد سامانه Tax.gov.ir شوید. بعد از اینکه وارد سایت شدید، باید کروکی محل فعالیت سازمان یا شرکت را روی سامانه مشخص کرده و بعد از آن نوع فعالیت مودی مالیاتی را باتوجه‌به کسب‌و‌کارتان تعیین کنید. با انجام این 2 اقدام ساده، خطای 508 در سیستم مالیاتی شما رفع خواهد شد.

بررسی خطا هنگام ورود به سامانه سازمان امور مالیاتی

کد خطای 50؛ به‌روزرسانی سرور سازمان مالیاتی

معمولا در روزهای پایانی مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی تغییراتی روی سرور سامانه سازمان امور مالیاتی انجام می‌شود. این تغییرات زمانی رخ می‌دهد که حجم تراکنش‌های ارسال اظهارنامه مالیاتی بسیار بالا است و از سوی سازمان امور مالیاتی اقداماتی برای افزایش پهنای باند انجام می‌پذیرد. برای رفع خطای اظهارنامه مالیاتی بر اساس این کد فقط کافی است، دقایقی بعد ارسال اظهارنامه مالیاتی را امتحان کنید تا این خطا برطرف شود. توجه داشته باشید، برای دریافت گواهی مالیات ارزش افزوده باید کلیه خطاهای سیستم را برطرف کنید.

فعال بودن فایروال، پروکسی یا آنتی‌ویروس عامل کد خطای 103

در زمان ارسال نهایی اظهارنامه باید فایروال، آنتی‌ویروس و پروکسی سیستم را غیرفعال کنید. کد خطای 103 در چنین مواقعی نمایش داده می‌شود. البته این اخطار تنها در زمانی که در حال ارسال نهایی اظهارنامه مالیاتی باشید، نمایش داده می‌شود. برخی از نرم‌افزارهای حسابداری نیز هستند که برای اجرای آن‌ها باید کلیه بخش‌های امنیتی سیستم را غیرفعال کنید. البته قیمت نرم افزار حسابداری باتوجه‌به امکانات مختلف متغیر است و براساس قیمت، امکانات نرم‌افزارها با یکدیگر تفاوت دارند.

رفع خطای اظهارنامه مالیاتی؛ بر اساس کد خطای 500

اغلب اوقات با شروع سال مالی جدید نسخه جدیدی از پلتفرم‌‌‌ سازمان امور مالیاتی رونمایی می‌شود. نسخه منتشر شده معمولا در سایت سازمان مالیاتی قابلیت دانلود و استفاده دارد. زمانی که با این پیغام مواجه شدید، باید برای به‌روزرسانی سیستم ارسال اظهارنامه مالیاتی اقدامات لازم را انجام دهید. در زمان تهیه نرم افزار حسابداری به ویژگی‌های آن به‌خوبی دقت داشته باشید. برخی از نرم‌افزارهای حسابداری قابلیت اتصال به سیستم‌های مالیاتی دارند که کار حسابداران را برای ارسال یا محاسبه مالیات‌های گوناگون راحت‌تر می‌کنند.

خطای اتصال به سرویس آیسیک و دریافت اطلاعات

تکمیل نبودن پرونده با نمایش خطای 504؛ مراجعه به سازمان امور مالیاتی

وضعیت 45 در ارسال اظهارنامه مالیاتی به این معنا است که همه اطلاعات و مدارکی که سازمان امور مالیاتی از شما درخواست کرده، تکمیل شده و برای دریافت گواهی ارزش افزوده پرونده شما آماده شده است.  زمانی که پرونده مالیاتی در وضعیت 45 قرار نگرفته باشد، امکان ارسال اظهارنامه مالیاتی وجود ندارد.
بهترین زمان برای بررسی و رفع خطای 504 چند روز قبل از ارسال اظهارنامه مالیاتی است. برای پیگیری و رفع خطای اظهارنامه مالیاتی باید به اداره مالیات و کارشناس پرونده مراجعه کرده تا بتوانید پرونده مالیاتی را تکمیل کنید. سازمان امور مالیاتی سامانه‌های مختلفی دارد که یکی از این سامانه‌ها، پلتفرم مالیات حقوق است. برای آشنایی بیشتر با این موضوع پیشنهاد می‌کنیم مقاله ارسال لیست مالیات حقوق را در بلاگ سپیدار سیستم مطالعه کنید.

خطای 21 سیستم مالیاتی؛ مشخص نبودن امضا 

برای ثبت امضا در کلیه سیستم‌های مالیاتی باید از دفترخانه‌های اسناد رسمی گواهی امضا الکترونیکی تهیه کنید. زمانی که در سیستم اظهارنامه مالیاتی با خطای 21 روبه‌رو می‌شوید، ممکن است تاریخ امضای الکترونیکی منقضی یا باطل شده باشد. برای رفع مشکل گواهی امضا الکترونیکی باید مجدد به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه کرده تا امضای جدید را در سامانه اسناد رسمی ثبت کنید.

رفع خطا برای حساب مرتبط با پرونده الکترونیک سازمان امور مالیاتی

ارور 41 یا 43؛ جلوگیری از ارسال اظهارنامه اصلاح شده

زمانی که اظهارنامه اصلاحی سازمان شما قبلا ثبت شده است، امکان ارسال بیشتر از یک اظهارنامه اصلاحی وجود ندارد. هنگامی که با این مشکل روبه‌رو شدید، باید برای صدور برگ تشخیص همراه با مستندات به سازمان امور مالیاتی مراجعه کنید. این پیغام خطا در سیستم مالیاتی با کدهای 402 یا 404 نیز نمایش داده خواهد شد.

خطاهای مربوط به کاربران؛ ارورهای 31، 33 و 37

برخی اوقات مودیان برای ثبت اطلاعات مالی خود، از وکیل قانونی یا افراد مورد اعتماد کمک می‌گیرند. در این قسمت از مقاله اقدامات لازم برای رفع خطای اظهارنامه مالیاتی در بخش کاربران را بررسی می‎کنیم.

  • خطای کد 31: خطای 31 به‌دلیل نام کاربری یا رمز عبور نامعتبر نمایش داده می‌شود. برای رفع این خطا صفحه کلید را روی زبان انگلیسی قرار دهید و به حروف کوچک و بزرگ روی صفحه نمایش دقت کنید.
  • خطای کد 33: کد خطای 33 به معنای این است که مجوز ثبت اظهارنامه شما توسط سازمان امور مالیاتی غیرفعال شده و برای رفع این خطا باید به سازمان مالیاتی مراجعه کنید.
  • خطای کد 34 یا 37: خطای کد 37 به دلیل این مورد است که شما تعداد مشخص اظهارنامه مالیاتی می‌توانید ثبت کنید و امکان ارسال اظهارنامه مالیاتی بیشتر از تعداد مشخص وجود ندارد.

برای ارسال درست و صحیح اظهارنامه‌ مالیاتی باید همه خطاهای سیستم رفع شود. برطرف کردن خطاهای سیستم مالیاتی کار پیچیده و دشواری نیست، فقط باید به برخی نکات در ارسال اظهارنامه مالیاتی دقت داشته باشید.

علت مشکل ورود به سامانه مالیاتی و رفع آن

استفاده از نرم‌افزارهای جامع حسابداری برای محاسبه دقیق مبلغ مالیات

در این مقاله از مجله سپیدار سیستم در رابطه با رفع خطای اظهارنامه مالیاتی صحبت کردیم و خطاهای گوناگون در حین ارسال اظهارنامه مالیاتی را شرح دادیم. خطاهای مختلفی در سیستم اظهارنامه مالیاتی وجود دارد که ما در این مقاله متداول‌ترین خطاها را بررسی کردیم. درحالت‌کلی پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از تاخیر در ارسال اظهارنامه مالیاتی چند روز قبل از مهلت ارسال، مدارک و اطلاعات سازمان یا شرکت را وارد کرده تا دچار مشکل نشوید.
برای ثبت اطلاعات دقیق و محاسبه مبلغ مالیات می‌توانید، از نرم‌افزار حسابداری سپیدار سیستم کمک بگیرید. نرم‌افزار حسابداری سپیدار سیستم قابلیت اتصال به سیستم‌های مالیاتی مختلف را دارد. شرکت سپیدار سیستم سال‌ها است در زمینه خدمات نرم‌افزارهای مالی و حسابداری فعالیت می‌کند. برای مشاهده کلیه خدمات به صفحه اصلی سایت مراجعه کنید.