راهنمای تدوین و ارسال اظهارنامه اشخاص حقوقی در مجله سپیدار

راهنمای اظهارنامه اشخاص حقوقی؛ نحوه تدوین و ارسال


یکی از وظایف شرکت‌ها و اشخاص حقوقی در ایران، تدوین و ارسال درست و به‌موقع اظهارنامه مالیاتی است. تاخیر در ارسال یا ارسال نکردن این اظهارنامه باعث محرومیت از بخشودگی‌ها و معافیت‌های مالیاتی و اعمال جریمه معادل 30 درصد مالیات، برای مودیان حقوقی می‌شود. در این مقاله تصمیم داریم درمورد نحوه تدوین و ارسال اظهارنامه اشخاص حقوقی صحبت کنیم. اگر کسب‌وکار یا شرکت دارید و با قوانین مالیاتی مربوط به آن آشنا نیستید، فقط چند دقیقه از زمان خود را به مطالعه این مقاله اختصاص دهید. در مطلب زیر نکاتی وجود دارد که با دانستن آن‌ها، از شر دردسرهای مالیاتی خلاص می‌شوید.

کدام دسته از اشخاص حقوقی باید اظهارنامه مالیاتی تدوین و ارسال کنند؟

بر اساس ماده 110 قانون مالیات‌های مستقیم، کلیه شرکت‌ها و اشخاص حقوقی موظف به تدوین و ارسال اظهارنامه، ترازنامه و حساب سود و زیان متکی به دفاتر و اسناد و مدارک خود به اداره امور مالیاتی منطقه فعالیت خود هستند. اشخاص حقوقی باید برای ثبت اظهارنامه مالیاتی در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir اقدام کنند.

شرط اصلی برخورداری از معافیت‌های مالیاتی، تدوین و ارسال به‌موقع و درست اظهارنامه مالیاتی است. در واقع معافیت‌های مالیاتی، مانع از انجام تکالیف مالیاتی نمی‌شود و کلیه اشخاص حقوقی باید برای برخورداری از نرخ صفر مالیاتی یا سایر مشوق‌ها، اظهارنامه خود را تدوین و به اداره امور مالیاتی تسلیم کنند.

لزوم ثبت اظهارنامه مالیاتی توسط کلیه شرکت‌ها و اشخاص حقوقی

مهلت ارسال اظهارنامه اشخاص حقوقی؛ 31 تیر ماه

رعایت مهلت ارسال قانونی، یکی از شروط معافیت‌های مالیاتی و جلوگیری از اعمال جریمه است. این موضوع برای ثبت و تکمیل اظهارنامه مالیاتی، ارسال لیست بیمه و سایر امور مربوط به شرکت‌ها اهمیت دارد. اشخاص حقوقی برای تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی خود تا 4 ماه پس از پایان سال مالی فرصت دارند. به‌عنوان مثال، اگر پایان سال مالی یک شرکت یا شخص حقوقی، اسفند 1401 بوده است، این شرکت باید اظهارنامه مالیاتی خود را تا 31 تیر ماه 1402 تدوین و ارسال کند.

در سال 1401، مهلت ارسال اظهارنامه اشخاص حقوقی تا 31 مرداد تمدید شد. پس از مدتی، ستاد ملی مبارزه با کرونا مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی را 7 شهریور 1401 اعلام کرد. امکان تمدید مهلت ارسال اظهارنامه اشخاص حقوقی و حقیقی در سال 1402 نیز وجود دارد؛ ولی تاکنون چیزی درمورد افزایش مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی اعلام نشده است.

31 تیرماه؛ آخرین مهلت ارسال اظهارنامه اشخاص حقوقی

برای تدوین اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی به چه مدارکی نیاز دارید؟

تدوین و  ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی به‌صورت آنلاین انجام می‌شود. قبل از شروع فرایند ثبت اظهارنامه در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی، مدارک زیر را آماده کنید تا فرایند ثبت و ارسال اظهارنامه عملکرد، با سرعت بیشتری طی شود:

  • مدارک شرکت (مثل اساسنامه و موضوع فعالیت شرکت)
  • اطلاعات مربوط به مجوز فعالیت و کارت بازرگانی شرکت
  • مدارک شناسایی افرادی که در شرکت، حق امضا دارند
  • ترازنامه
  • صورت سود و زیان
  • میزان درآمد و فروش داخلی و خارجی
  • مانده سود و زیان دوره قبل و گردش حساب تعدیل سنوات
  • گردش حساب مواد اولیه، کالای ساخته شده، مبلغ ریالی کالاهای بازرگانی و سایر کالاها
  • اطلاعات حساب‌های فروش سال قبل و میزان افزایش در سال جاری
  • شرکت‌های تولیدی و بازرگانی، موظف به ثبت صورت‌بهای تمام‌شده کالای تولیدشده و فروش‌رفته هستند
  • شرکت‌های پیمانکاری باید صورت تمامی قراردادها، درآمدها و هزینه‌های پیمانکاری و بهای تمام‌شده پروژه را ثبت کنند
  • ثبت مدارک مربوط به پرداخت مالیات سال قبل (این مدارک از طریق بخش مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی، قابل مشاهده است)
  • اشخاص حقوقی باید مدارک مربوط به محل فعالیت شرکت خود را به سازمان امور مالیاتی تحویل دهند. اگر محل فعالیت شرکت، استیجاری است، باید اجاره‌نامه و اطلاعات مربوط به محل فعالیت در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی ثبت شود. اگر ملک محل فعالیت به شرکت تعلق دارد، باید سند مالکیت آن در سامانه مذکور بارگذاری شود.

اشخاص حقوقی و شرکت‌ها پس از تهیه این مدارک، می‌توانند وارد درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی شوند و فرایند تدوین و ارسال اظهارنامه مالیاتی را آغاز کنند.

مدارک موردنیاز برای تدوین و ارسال اظهارنامه اشخاص حقوقی

ثبت اظهارنامه اشخاص حقوقی در سازمان امور مالیاتی در 5 مرحله

شرکت‌ها و کسب‌وکارها برای ثبت اظهارنامه اشخاص حقوقی باید 6 مرحله زیر را پشت سر بگذارند:

  • مرحله اول: اشخاص حقوقی باید ابتدا وارد درگاه ملی خدمات مالیاتی (مایتکس) شوند و با استفاده از نام کاربری و رمز عبور، اولین گام را برای ورود به سامانه و تکمیل اظهارنامه بردارند. 
  • مرحله دوم: اکنون لازم است اشخاص حقوقی از بخش پرونده‌های مالیاتی، پرونده‌های درآمد را انتخاب کنند و وارد جزئیات پرونده شوند. در گام بعدی، نماینده شرکت باید وارد بخش اظهارنامه اشخاص حقوقی شود و «ایجاد اظهارنامه جدید» را انتخاب کند.
  • مرحله سوم: در این مرحله، کلیه اطلاعات موردنیاز سامانه، باید توسط نماینده آگاه و کاربلد شرکت وارد شود. درصورتی‌که در زمینه صادرات و واردات فعالیت می‌کنید، باید مدارک کالاهای وارد یا صادرشده را از سامانه جامع تجارت ایران دریافت و اطلاعات آن را در درگاه ملی خدمات مالیاتی ثبت کنید.
  • مرحله چهارم: پس از وارد کردن کلیه اطلاعات موردنیاز سامانه، مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی به‌صورت خودکار توسط سامانه محاسبه می‌شود. پس از مشخص شدن مالیات، باید اطلاعات اظهارنامه خود را نهایی کنید.
  • مرحله پنجم: پس از تایید نهایی اظهارنامه، قبض مالیات صادر می‌شود. امکان پرداخت این قبض از راه‌ها و سامانه‌هایی که در قبض مالیات ثبت شده است، وجود دارد.

اگر این 5 مرحله را به‌درستی پشت سر بگذارید، میزان مالیات به‌صورت دقیق محاسبه و در اختیار شما قرار داده می‌شود. در واقع وارد کردن اطلاعات درست، اصلی‌ترین راهکار جلوگیری از پرداخت مالیات‌های سنگین و غیرمنطقی است.

تکمیل اظهارنامه اشخاص حقوقی در درگاه ملی خدمات مالیاتی

آیا امکان ویرایش اطلاعات اظهارنامه اشخاص حقوقی وجود دارد؟

بسیاری از شرکت‌ها و اشخاص حقوقی به خاطر وارد کردن اطلاعات مالی نادرست یا اطلاع نداشتن از میزان حداقل دستمزد و سایر اطلاعات مالی موردنیاز ، با مالیات‌های سنگین و عجیب روبه‌رو شده‌اند. خوشبختانه درگاه ملی خدمات مالیاتی (مایتکس) امکان ویرایش اطلاعات مالی را برای شرکت‌ها و اشخاص حقوقی فراهم کرده است. اشخاص حقوقی تا یک ماه پس از ثبت اظهارنامه مالیاتی، می‌توانند برای ویرایش و اصلاح آن اقدام کنند. در‌ واقع مهلت ویرایش و اصلاح اظهارنامه مالیاتی سال 1401، 31 مرداد 1402 خواهد بود.

ثبت دقیق اطلاعات مالی؛ شاهراه تکمیل آسان اظهارنامه اشخاص حقوقی

در این مقاله با فرایند تدوین و ارسال اظهارنامه اشخاص حقوقی آشنا شدیم. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در تدوین و ارسال اظهارنامه مالیاتی باید مدنظر داشته باشیم، وارد کردن اطلاعات دقیق و درست است. وارد کردن اطلاعات درست، جلوی ضایع شدن حق شرکت‌ها و تعیین مالیات‌های سنگین برای آن‌ها را می‌گیرد؛ به همین دلیل شرکت‌ها از راهکارهای مختلف مثل سیستم‌ها و نرم‌افزارهای حرفه‌ای حسابداری برای ثبت دقیق اطلاعات مالی استفاده می‌کنند.

نرم‌افزار حسابداری شرکتی همکاران سیستم، با چهار بسته‌‌ تولیدی، خدماتی، بازرگانی و پیمانکاری، امکان وارد کردن اطلاعات دقیق و درست را برای کلیه شرکت‌ها و اشخاص حقوقی فراهم کرده است. با وارد کردن اطلاعات مالی شرکت در این نرم‌افزار، فرایند تدوین و ارسال اظهارنامه اشخاص حقوقی را سریع و آسان، پشت سر می‌گذارید. شما از چه نرم‌افزار یا سامانه‌ای برای ثبت اطلاعات مالی شرکت خود استفاده می‌کنید؟ لطفا نظرها، تجربیات و پیشنهادهای خود را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول


1. آخرین مهلت ارسال اظهارنامه اشخاص حقوقی چه زمانی است؟

رعایت مهلت ارسال قانونی، یکی از شروط معافیت‌های مالیاتی و جلوگیری از اعمال جریمه است. این موضوع برای ثبت و تکمیل اظهارنامه مالیاتی، ارسال لیست بیمه و سایر امور مربوط به شرکت‌ها اهمیت دارد. اشخاص حقوقی برای تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی خود تا 4 ماه پس از پایان سال مالی فرصت دارند. به‌عنوان مثال، اگر پایان سال مالی یک شرکت یا شخص حقوقی، اسفند 1401 بوده است، این شرکت باید اظهارنامه مالیاتی خود را تا 31 تیر ماه 1402 تدوین و ارسال کند.