بررسی 5 روش پرداخت قبض مالیات در مجله سپیدار سیستم

راهنمای کامل پرداخت قبوض مالیاتی با ۵ روش ساده


روش های پرداخت قبوض مالیاتی شامل 5 روش پرداخت از جمله قبض مالیات با شناسه 30 رقمی بانک ملی، پرداخت از طریق تلفن‌بانک و واریز از طریق سامانه پرداخت قبض مالیات می‌شود. براساس ماده ۱ قانون مالیات‌های مستقیم، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی و افرادی که منبع درآمدی دارند، ملزم به پرداخت مالیات هستند.

اطلاع از راه‌های پرداخت قبض مالیات، به مودیان مالیاتی کمک می‌کند تا پیش از سررسید موعد، نسبت به پرداخت قبض مالیات اقدام کنند. اگر شما هم جزو مشمولان پرداخت مالیات هستید، برای پرداخت به‌موقع مالیات و جلوگیری از جرائم مالیاتی، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

۱. پرداخت قبض مالیات با شناسه 30 رقمی | سامانه آنلاین امور مالیاتی

افراد مشمول مالیات بعد از پر کردن اظهارنامه مالیاتی و پس از مشخص شدن مبلغ مالیات، باید قبوض مالیاتی خود را پرداخت کنند. دولت برای تسهیل در پرداخت مالیات روش‌های متفاوتی را ایجاد کرده است. پرداخت قبض مالیات با شناسه 30 رقمی یکی از آسان‌ترین روش های پرداخت قبوض مالیاتی به شمار می‌رود. برای پرداخت از طریق شناسه 30 رقمی نسیم باید ابتدا به آدرس اینترنتی payments.tax.gov.ir مراجعه کنید.

در این بخش گزینه «شناسه 30 رقمی نسیم» را باید انتخاب کنید. بعد از اینکه این شناسه را وارد کردید، اطلاعات قبض مالیاتی شما نمایش داده می‌شود و درصورتی‌که مغایرتی نداشت، قادر به پرداخت خواهید بود. مودیان مالیاتی برای پرداخت مالیات، باید ابتدا در سامانه مودیان ثبت‌نام کنند و در تاریخ‌های معین، اظهارنامه‌های مالیاتی را از طریق این سامانه به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند. برای آشنایی بیشتر با این سامانه مقاله «سامانه مودیان چیست» را در مجله سپیدار سیستم مطالعه کنید.

امنیت و سرعت | مزایای پرداخت آنلاین از طریق وب‌ سایت رسمی سازمان امور مالیاتی

پرداخت مالیات از طریق وب‌سایت رسمی سازمان امور مالیاتی، روشی مدرن، سریع و کارآمد برای انجام این وظیفه مهم است. با استفاده از این شیوه، دیگر نیازی به صرف وقت و انرژی برای مراجعه حضوری نیست و کاربران می‌توانند در هر ساعتی از شبانه‌روز، بدون محدودیت زمانی و مکانی، به‌‌راحتی به پرداخت قبض مالیات خود بپردازند. این روش نه‌تنها سهولت دسترسی را فراهم می‌کند بلکه با ارائه گزینه‌های پرداخت متنوع و امکان بررسی وضعیت پرداخت‌های قبلی، تجربه‌ای شفاف و بدون دغدغه را به ارمغان می‌آورد. به این ترتیب، پرداخت قبض مالیاتی دیگر چالش‌برانگیز نیست و با چند کلیک ساده قابل انجام است.

پرداخت قبض مالیاتی؛ اقدام از سامانه آنلاین امورمالیاتی کشور

۲. پرداخت قبض مالیات با بارکد | مراجعه حضوری به شعب اداره مالیات

یکی دیگر از روش‌های پرداخت قبض مالیات، پرداخت از طریق بارکد قبض مالیاتی است. روی قبض‌های مالیاتی، علاوه‌بر شناسه عددی، یک بارکد به همراه شناسه 42 رقمی وجود دارد که از این طریق نیز می‌توان قبض مالیاتی را پرداخت کرد. مودیان مالیاتی برای پرداخت قبض مالیات به وسیله بارکد، باید به شعبه پرونده مالیاتی خود مراجعه کنند و از طریق دستگاه بارکدخوان موجود در شعبه، پرداخت قبض مالیات خود را انجام دهند.

اگر جزو کارفرمایان موظف به ارسال لیست مالیات حقوق هستید، برای انجام این کار می‌توانید از طریق سامانه salary.tax.gov.ir اقدام کنید. اگر در سامانه مودیان (tax.gov.ir) ثبت نام کرده باشید، دسترسی به سامانه ارسال لیست مالیات حقوق به‌سادگی امکان‌پذیر است.

فرآیند و مدارک مورد نیاز پرداخت مالیات از طریق مراجعه حضوری به بانک

مراجعه حضوری به شعب بانک‌ها برای پرداخت مالیات، گزینه‌ای سنتی ولی مورد استفاده براساس قانون مالیات‌های مستقیم است. این روش، برای افرادی که تمایل به انجام امور مالیاتی به صورت فیزیکی دارند یا به دلایلی نمی‌توانند از روش‌های آنلاین استفاده کنند، مناسب است. فرآیند پرداخت شامل ارائه مدارک شناسایی معتبر، شماره ملی و شماره اظهارنامه مالیاتی به کارمند بانک و تکمیل فرم‌های مربوطه است. طبق قانون مالیات‌های مستقیم، پرداخت به‌موقع مالیات اهمیت زیادی دارد و مراجعه حضوری این امکان را فراهم می‌آورد که افراد بلافاصله رسید پرداخت را دریافت و اطمینان حاصل کنند که مالیات‌هایشان به‌درستی ثبت شده‌اند.

۳. پرداخت قبوض مالیاتی از طریق اپلیکیشن‌ های موبایل بانکی

استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل بانکی برای پرداخت مالیات یکی از روش‌های نوین و کارآمد است که با پیشرفت تکنولوژی و نیاز به سهولت در انجام امور مالی، محبوبیت بالایی دارد. این اپلیکیشن‌ها، که توسط بانک‌های مختلف ملت، پاسارگاد، تجارت و سپه یا سازمان امور مالیاتی کشور تحت نام «مالیات من» عرضه می‌شوند، امکان دسترسی سریع و امن به خدمات مالیاتی را فراهم می‌آورند. 

کاربران می‌توانند با چند لمس ساده بر روی صفحه گوشی هوشمند خود، مالیات‌های خود را پرداخت کنند. نرم‌افزار حقوق و دستمزد متصل به این اپلیکیشن‌ها، اطلاعات دقیق و به‌روزی از میزان مالیات قابل پرداخت و جزئیات مرتبط با آن را ارائه می‌دهد، به این ترتیب، فرآیند پرداخت مالیات را تسهیل می‌بخشد. علاوه‌بر این، امنیت بالای تراکنش‌های مالی از طریق این اپلیکیشن‌ها تضمین شده و کاربران می‌توانند با خیال راحت به انجام وظایف مالیاتی خود بپردازند. این امکان نویدبخش صرفه‌جویی در زمان و کاهش دغدغه‌های مرتبط با پرداخت مالیات است.

نحوه پرداخت قبوض مالیاتی از طریق اپلیکیشن‌ های بانکی

برای پرداخت قبوض مالیاتی از طریق اپلیکیشن‌های بانکی، ابتدا باید وارد اپلیکیشن بانکی موردنظر خود شوید. در قدم بعدی، گزینه «پرداخت قبوض» یا «خدمات مالیاتی» را انتخاب کنید. در این مرحله، برای استعلام مالیات کارتخوان یا سایر مالیات‌های مربوط به کسب‌وکار خود، شماره ملی یا کد اقتصادی خود را وارد کرده و سپس گزینه استعلام را بزنید تا مبلغ دقیق مالیات قابل پرداخت نمایش داده شود. پس از مشاهده مبلغ، روی گزینه «پرداخت» کلیک و مراحل پرداخت را تکمیل کنید. در نهایت، رسید دیجیتالی پرداخت را دریافت خواهید کرد که می‌توانید برای ثبت و نگهداری آن در نرم‌افزارهای مالی اقدام کنید.

پرداخت قبض مالیات؛ اقدام از طریق اپلیکیشن بانک و سازمان امور مالیاتی

۴. پرداخت قبض مالیات از طریق عابر بانک ملی (ATM)

یکی دیگر از راه‌های پرداخت مالیات، پرداخت از طریق دستگاه خودپرداز بانک ملی است. این روش برای افرادی که به اینترنت دسترسی ندارند، بهترین روش پرداخت قبوض مالیاتی به شمار می‌رود. برای پرداخت قبض مالیات از طریق عابر بانک ملی، کافی است به یکی از شعب بانک ملی مراجعه کنید؛ سپس کارت بانکی خود را در دستگاه خودپرداز (ATM) قرار دهید. از بین خدمات، گزینه «پرداخت قبوض و دیگر پرداخت‌ها» و در ادامه، گزینه «پرداخت وجوه دولتی» را انتخاب کنید. با انتخاب گزینه «پرداخت با شناسه واریز» و وارد کردن شناسه ۳۰ رقمی، مبلغ مالیات از حساب شما کسر خواهد شد.

پرداخت مالیات از طریق مراجعه به خودپرداز بانک ملی

۵. پرداخت از طریق تلفن‌بانک‌؛ دسترسی در هر زمان از شبانه‌ روز

پرداخت مالیات از طریق تلفن بانک، روشی سنتی ولی کاربردی برای کسانی است که به اینترنت دسترسی ندارند یا ترجیح می‌دهند از طریق تماس تلفنی امور مالی خود را انجام دهند. استفاده از این روش، نیازمند شماره‌گیری شماره تلفن بانک مربوطه و دنبال‌کردن دستورالعمل‌های صوتی برای رسیدن به بخش پرداخت مالیات است. در این فرآیند، باید کد مالیاتی یا شماره قبض مورد نظر را وارد کنید.

مزایای این روش شامل دسترسی آسان بدون نیاز به اینترنت و امکان پرداخت در هر زمان از شبانه‌روز است. با این حال، معایبی نیز دارد که شامل محدودیت‌هایی در دسترسی سریع به خدمات در ساعات پیک و نیاز به دقت در وارد کردن اطلاعات به صورت دستی می‌شود. به‎طورکلی، پرداخت مالیات از طریق تلفن بانک، گزینه‌ای قابل اتکا برای افرادی است که به دنبال روش‌های سنتی‌تر هستند، ضمن اینکه نرم‌افزارهای حسابداری در کنار این روش به‌عنوان ابزاری برای مدیریت بهتر امور مالیاتی مفید است.

پرداخت مالیات از طریق تماس با تلفن بانک

محاسبه حقوق و دستمزد پرسنل را به سپیدار بسپارید

ثبت اطلاعات و محاسبه حقوق کارکنان

تهیه دیسکت‌های قانونی بیمه و مالیات

تهیه و ارسال لیست مالیات حقوق

اتصال به سیستم ورود و خروج کارکنان

تهیه دیسکت پرداخت حقوق برای تمامی بانک‌ها

مهلت پرداخت قبوض مالیاتی را در نظر داشته باشید

مالیات انواع مختلفی دارد و هر کدام از آن‌ها در موعد خاصی باید پرداخت شوند. به‌عنوان مثال مهلت ارسال اظهارنامه و پرداخت مالیات عملکرد ۴ ماه پس از ابلاغ آن است؛ همچنین، مالیات ارزش افزوده باید ۴ دوره در سال برای هر فصل به‌صورت مجزا پرداخت شود. مهلت پرداخت قبض‌های مالیاتی ارزش افزوده ۱ ماه پس از پایان فصل است. به زبان ساده‌تر، برای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده فصل بهار تا پایان تیر ماه فرصت دارید.

همچنین برای ارسال مالیات حقوق معمولا تا پایان ماه بعد مهلت دارید؛ البته توجه کنید که طبق قانون سازمان تامین اجتماعی برخی از موارد معاف از مالیات هستد. از جمله موارد معاف از مالیات حقوق می‌توان به مواردی همچون هزینه‌های درمان، حقوق نیروهای مسلح و حقوق بازنشستگان اشاره کرد.

میزان جریمه پرداخت خارج از موعد مقرر مالیات چقدر است؟

جریمه‌های مالیاتی مانند مهلت پرداخت قبض مالیات متفاوت است. طبق قانون و ماده 190 مالیات‌های مستقیم، درصورتی‌که اشخاص حقیقی و حقوقی مالیات بر عملکرد هر ساله را در تاریخ تعیین‌شده پرداخت نکنند، مشمول جریمه‌ای معادل 2.5 درصد بابت هر ماه تاخیر می‌شوند.

همچنین جریمه دیرکرد ارسال اظهارنامه مالیاتی برای اشخاص حقوقی 30 درصد و اشخاص حقیقی 10 درصد در نظر گرفته شده است. توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از ضرر و پرداخت هزینه اضافی بابت جریمه‌های مالیاتی، از نرم‌افزارهای حسابداری مانند سپیدار سیستم استفاده کنید تا به مدیریت امور مالی و حسابداری مجموعه خود سرعت ببخشید.

استفاده از نرم افزار حسابداری برای جلوگیری از پرداخت جریمه‌ های مالیاتی

به‌طورکلی، برای پرداخت قبوض مالیاتی ۵ روش پرداخت قبض مالیات با شناسه ۳۰ رقمی بانک ملی، شناسه ۳۰ رقمی نسیم، شناسه بارکد، پرداخت بین بانکی و استفاده از سامانه پرداخت قبض مالیات وجود دارد. توصیه می‌کنیم برای محاسبه دقیق صورتحساب‌ها و ارسال به‌موقع اظهارنامه‌های مالیاتی از نرم افزار سپیدار سیستم استفاده کنید. یکی از قابلیت‌های جذاب برنامه سپیدار سیستم اتصال به سازمان امور مالیاتی برای ارسال و پرداخت مالیات است. اگر درباره روش های پرداخت قبوض مالیاتی یا نرم افزار حسابداری سپیدار سوالی دارید، در قسمت نظرات مطرح کنید. کارشناسان در سریع‌ترین زمان پاسخ شما را خواهند داد.

سوالات متداول

۱. آسان‌ترین روش پرداخت قبض مالیات کدام است؟

اگر به اینترنت دسترسی ندارید، پرداخت قبض مالیات با شناسه ۲۰ رقمی بانک ملی یکی از آسان‌ترین روش های پرداخت قبوض مالیاتی است.

۲. آدرس سامانه پرداخت قبض مالیات چیست؟

سامانه قبض مالیات همان سامانه درگاه ملی خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیات کشور است که برای دسترسی به آن باید نشانی اینترنتی payments.tax.gov.ir را در مرورگر خود وارد کنید.

۳. آیا پرداخت مالیات با شناسه ۳۰ رقمی فقط از طریق دستگاه ATM بانک ملی امکان‌پذیر است؟

بله؛ برای پرداخت قبض مالیات از طریق عابر بانک ملی می‌توان اقدام کرد. درصورت دسترسی نداشتن به بانک ملی، می‌توانید از طریق پرداخت بین بانکی (پایا) در سایر بانک‌ها مالیات خود را پرداخت کنید.