مالیات شرکت های خدماتی چگونه محاسبه می شود؟

مالیات شرکت‌های خدماتی و هر آنچه باید از آن بدانید


در ایران شرکت‌های مختلفی فعالیت می‌کنند. این شرکت‌ها با توجه به عوامل مختلفی دسته‌بندی می‌شوند. یکی از این دسته‌بندی‌ها نوع مالکیت شرکت است یعنی شرکت‌های سهامی عام و سهامی خاص. دسته‌بندی دیگری که کاربرد دارد نوع ارائه خدمات و محصول است که در این حالت شرکت‌ها به دسته فروشگاهی (فروش محصول یا کالا) و شرکت‌های خدماتی تقسیم می‌شوند. شرکت‌های خدماتی شرکت‌هایی هستند که در ازای خدماتی که ارائه می‌دهند درآمد دارند و کالای مشخصی را برای فروش یا ارائه ندارند. شرکت‌هایی مانند نمایندگی‌ها، شرکت‌های مالی، مشاوران، پزشکان و … از دسته شرکت‌های خدماتی هستند.

در این مقاله از سری مقالات آموزش مالیات از سپیدار سیستم سعی داریم تا مالیات شرکت‌های خدماتی، مشمولان این نوع مالیات، نحوه محاسبه مالیات شرکت‌ها و درصد مالیات و معافیت‌های موجود را به‌دقت بررسی کنیم. تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

کدام شرکت‌ها خدماتی هستند؟

شرکت خدماتی همانطور که گفتیم، شرکتی است که به‌جای کالا، خدمات مختلف به مشتریان ارائه می‌کند. به عبارتی این شرکت‌ها درآمد از راه فروش کالا ندارند بلکه فعالیتی که انجام می‌دهند خود باعث ایجاد درآمد می‌شود. شرکت‌های زیر طبق تعریف در دسته شرکت‌های خدماتی قرار می‌گیرند:

  • مؤسسات مالی، حسابداری و حسابرسی
  • وکلا و کارشناسان دادگستری
  • نمایشگاه‌های ماشین
  • مراکز ارتباطات رایانهٔ
  • شرکت‌های پخش (نقش واسط بین تولید‌کننده و فروشنده دارند)
  • مراکز آموزشی خصوصی (در زمینه‌های مختلف مانند زبان، ورزش و …)
  • کلیه واردکنندگان، صادرکنندگان و کارت بازرگانی
  • مشاورین املاک
  • پزشکان
  • داروخانه‌ها
  • بهره‌برداران معادن
  • صاحبان مراکز آموزشی و پرورشی (آموزشگاه آزاد، مدارس غیر انتفاعی، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و …)
  • عمده فروشان، فروشگاه‌های بزرگ، واسطه‌های مالی، نمایندگان توزیع کالاهای داخلی و وارداتی و صاحبان انبار
  • صاحبان هتل‌های ۳ ستاره و بیشتر و صاحبان متل‌ها
  • مراکز فروش آهن آلات، مصالح ساختمانی و …
  • صاحبان تالار
  • صاحبان بیمارستان، زایشگاه، آسایشگاه، درمانگاه و خانه‌های سالمندان
  • تعمیرگاه‌ها مجاز و نمایندگی‌ها
  • بهره‌برداری و تعمیر تاسیسات ساختمانی
  • خدمات مربوط به فضاهای سبز
  • حمل‌ونقل و جابه‌جایی
  • نیرو و مراکز نظافتی
  • صاحبان کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی که برای آنها جواز تاسیس و بهره‌برداری از وزارتخانه ذی‌ربط صادر شده است
  • آشپزخانه‌ها خانگی یا رستوران‌ها
  • تعمیرات خودرو و ساختمان
  • صاحبان دفاتر اسناد رسمی
  • دفاتر رسمی ازدواج و طلاق
مالیات شرکتهای خدماتی چقدر است؟

مالیات شرکت‌ها چند درصد است؟

شرکت‌ها فارغ از نوع محصولی که ارائه می‌دهند (محصول فیزیکی یا خدمات) باید درصد مشخصی مالیات پرداخت کنند. در شرکت‌های مختلف ثبت شده، نرخ مالیات ثابت برابر است با ۲۵درصد از درآمد سالیانه شرکت در داخل و خارج از کشور که بعد از محاسبه معافیت‌ها و کسری‌ها باقی‌مانده است. البته در بعضی از شرکت‌ها با توجه به نوع فعالیت و مقدار درآمد این نرخ می‌تواند متفاوت باشد.

محاسبه‌های مالیات را به سپیدار بسپارید

محاسبه مالیات بر ارزش افزوده

ارسال صورت‌حساب به سامانه مؤدیان

فایل خرید و فروش فصلی

دیسکت بیمه و مالیات

تحریر دفاتر قانونی

برای مثال در برخی از شرکت‌ها ممکن است با توجه به نوع فعالیت، کل درآمد معاف از مالیات باشد یا در برخی از موارد ممکن است علاوه بر ۲۵ درصد مالیات ثابت، درصد بیشتری به درآمد تعلق بگیرد.

مالیات شرکت سهامی خاص چقدر است؟

شرکت‌های سهامی خاص، شرکت‌هایی هستند که سهام و مالکیت آن‌ها با تعداد محدودی از اشخاص حقیقی یا حقوقی است. شرکت‌های سهامی خاص باید ۱۰ درصد از کل درآمد خود را به عنوان مالیات شرکت محاسبه و پرداخت کنند و پس از کسر ۱۰ درصد پرداختی از کل درآمد مشمول مالیات، مالیات باقی‌مانده درآمد را با استفاده از قوانین مالیات مستقیم محاسبه و پرداخت کنند.

برای محاسبه دقیق‌تر مالیات، بهتر است از کارشناسان مالی کمک بگیرید تا با تسلط بر قوانین، به نحوی محاسبات را انجام دهند که کمترین مقدار مالیات را پرداخت کنید.

مالیات شرکت پخش چقدر است؟

شرکت‌های پخش مویرگی به دو دسته مستقل و غیرمستقل تقسیم می‌شوند. هرکدام از این انواع شرکت‌های پخش مزایا و معایب خود را دارند. در رابطه به نرخ مالیات، نرخ مالیات در هر دو حالت مساوی و برابر با ۲۵ درصد درآمد خالص سالیانه (سود) است. اما در نحوه محاسبه مالیات، نوع شرکت تاثیر چشم‌گیری در راحتی محاسبات مالیاتی دارد. معمولا هرچه اندازه شرکت بزرگ‌تر باشد و محدوده پخش وسیع‌تر باشد، به‌ویژه در شرکت‌های مستقل که با چندین تولید‌کننده در ارتباط هستند، انجام محاسبات مالیاتی سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌شود. در صورتی که برای محاسبه هزینه‌های شرکت خود به دنبال یک نرم افزار حسابداری مطمئن هستید، ما خرید نرم افزار پخش مویرگی سپیدار را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

مالیات شرکت‌های تبلیغاتی چقدر است؟

شرکت‌های تبلیغاتی نیز در گروه شرکت‌های خدماتی هستند. این شرکت‌ها مالیات متفاوتی را دارند. در شرکت‌های تبلیغاتی، مشتریان موظف به پرداخت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده هستند. برای مثال اگر هزینه تبلیغات ۱ میلیون تومان باشد، ۹ درصد از این مبلغ یعنی ۹۰ هزار تومان به مبلغ اصلی اضافه می‌شود و مشتری باید مبلغ نهایی ۱ میلیون و ۹۰ هزار تومان را بپردازد. این ۹ درصد جزو درآمد خالص شرکت تبلیغاتی است و باید در اظهارنامه مالیاتی شرکت درج شود تا بر اساس آن مبلغ مالیات شرکت تبلیغاتی مشخص شود.

حسابداری را به سپیدار بسپارید

کدینگ حسابداری استاندارد

ثبت ساده دفاتر قانونی

خودکارسازی عملیات پایان سال

گزارش‌های تحلیلی و قانونی

افزایش نظم مالی

نحوه محاسبه مالیات شرکت‌های خدماتی چگونه است؟

برای محاسبه مالیات شرکت‌های خدماتی ابتدا باید نوع مالکیت شرکت مشخص شود. سپس از طریق ارائه اظهارنامه مالیاتی، تمام ریز درآمد و هزینه‌ها در سال مالی قبل، مقدار مالیات سال قبل، ریز فعالیت‌ها و … مشخص شود.

شرکت‌های مختلف معمولا تا مبلغ مشخصی از درآمد معاف از مالیات هستند و سپس مازاد بر آن مقدار، باید درصد مشخصی از مالیات را پرداخت کنند. مجموع درآمد شرکت‌های از درآمد فعالیت‌های آن‌ها در داخل یا خارج از کشور به‌دست می‌آید و این درآمد مشمول ۲۵ درصد مالیات است. به این معنی که شرکت‌های فعال در زمینه‌های مختلف اعم از شرکت‌های خدماتی باید ۲۵ درصد از درآمد سالیانه خود را (مازاد بر سقف معافیت) به‌عنوان مالیات در نظر گرفته و پرداخت کنند.

نحوه محاسبه مالیات شرکت های خدماتی

اظهارنامه مالیاتی شرکت‌های خدماتی چگونه ارائه می‌شود؟

شرکت‌های خدماتی نیز مانند تمامی اشخاص حقیقی یا حقوقی باید هرساله در زمان مقرر، اظهارنامه مالیاتی خود را تکمیل و ارائه دهند. در اظهارنامه مالیاتی مواردی همچون درآمد سالیانه، مالیات سال قبل، ریز هزینه‌ها و … ذکر می‌شود و سازمان امور مالیاتی بر اساس این اظهارنامه مقدار مالیات پرداختی شرکت‌ها را مشخص می‌کند.

درصد مالیات کارهای خدماتی چقدر است؟

درصد مالیات کارهای خدماتی با توجه به شخص حقیقی یا حقوقی بودن مشخص می‌شود. شرکت‌ها خدماتی که به‌عنوان اشخاص حقوقی شناخته می‌شوند، طبق موارد گفته شده در بالا مشمول ۲۵ درصد مالیات بر درآمد سالیانه هستند. این در حالی است که افراد خدماتی (اشخاص حقیقی) طبق ماده ۱۳۱ قانون مالیات های مستقیم مشمول درصد مشخصی از مالیات هستند.

ماده ۱۳۱ قانون مالیات مطابق زیر است:

  1. تا میزان پانصد میلیون ریال (۵۰ میلیون تومان) درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ پانزده درصد (۱۵٪)
  2. بین پانصد میلیون ریال تا میزان یک میلیارد ریال (۵۰ میلیون تا ۱۰۰ میلیون تومان) درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ بیست درصد (۲۰٪)
  3. نسبت به مازاد یک میلیارد ریال (۱۰۰ میلیون تومان) درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ بیست و پنج درصد (۲۵٪)

 در سال ۱۴۰۱ مبلغ معافیت مالیاتی مشاغل برابر با ۳۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است و افرادی که درآمد ماهیانه آن‌ها تا سقف ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است از پرداخت مالیات معاف هستند.

معافیت مالیاتی شرکت‌های خدماتی؛ کدام شرکتها معاف از مالیات هستند؟

شرکت‌های خدماتی ممکن است به دلایل مختلفی معاف از پرداخت مالیات باشند. یکی از انواع معافیت مالیاتی شرکت‌های خدماتی، معافیت مالیاتی به دلیل تازه تاسیس بودن شرکت است. اگر شرکتی در سال‌های اول فعالیت خود باشد و در همین مدت نیز اظهارنامه خود را به‌موقع تنظیم و تحویل داده باشد می‌تواند از معافیت مالیاتی بهره ببرد.

از دیگر معافیت‌های مالیاتی، می‌توان به معافیت مالیاتی بر اساس نحوه فعالیت اشاره کرد. این معافیت طبق فرمول زیر است:

  • معافیت مالیاتی ۲۵ درصدی برای شرکت‌های تعاونی و سهامی
  • معافیت مالیاتی ۵۰ درصدی برای شرکت‌های گردشگری (ایران‌گردی و جهان‌گردی)
  • معافیت مالیاتی کامل برای شرکت‌های فعال در زمینه نشر، مطبوعات، شرکت‌های فرهنگی و هنری با مجوز وزارت ارشاد

سؤالات متداول

مالیات شرکت‌ها چند درصد است؟

شرکت‌های مختلف بسته به نوع فعالیت مشمول پرداخت درصدی مالیات هستند. این مالیات ثابت معمولا برای شرکت‌ها (اشخاص حقوقی) برابر با ۲۵ درصد است.

محاسبه و پرداخت مالیات شرکت‌های خدماتی چگونه است؟

در ابتدا شرکت‌ها باید تمام جزئیات هزینه و درآمد خود را در اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند و سپس درصد مشخصی را به‌عنوان مالیات در موعد مقرر پرداخت کنند.

مالیات شرکت‌های سهامی خاص چند درصد است؟

شرکت‌های سهامی خاص که مالکیت آن‌ها با تعداد محدودی از اشخاص حقیقی یا حقوقی است، مشمول ۱۰ درصد مالیات بر درآمد از دارایی خالص هستند و برای باقی درآمد‌ها ممکن است مالکین شرکت مشمول پرداخت مالیات طبق ماده ۱۳۱ قانون مالیات مستقیم شوند.

چه شرکت‌های خدماتی معاف از مالیات هستند؟

شرکت‌های فعال در زمینه‌های فرهنگی و هنری با داشتن مجوز وزارت ارشاد (مانند کانون‌های فرهنگی، مطبوعات، انتشاراتی‌ها و …) از مالیات معاف هستند.