نحوه استعلام بدهی مالیاتی + آموزش مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی

نحوه استعلام بدهی مالیاتی + آموزش مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی


بدهی مالیاتی به‌ معنای مبلغی است که باید برای مالیات سالانه کالا یا ملک و املاک پرداخت می‌شده، اما در زمان مقرر نسبت به تسویه بدهی اقدام نشده است.

اگر نسبت به سابقه مالیاتی خود دچار شک و شبهه هستید یا نیاز به بررسی شرایط مالیاتی خود دارید، باید گفت استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی با کد ملی انجام می‌شود.

هم‌چنین باید استعلام بدهی مالیاتی خود را انجام دهید و سپس با استفاده از روش‌های پرداخت این بدهی را تسویه کنید. در ادامه این مقاله استعلام بدهی مالیاتی با کد ملی برای مالیات سکه، ماشین، ملک و مغازه را بررسی خواهیم کرد.

ورود به سامانه استعلام مالیاتی؛ اولین قدم مشاهده پرونده مالیاتی

برای انجام هرگونه امور مالیاتی باید به درگاه ملی سازمان امور مالیاتی به آدرس https://my.tax.gov.ir/ مراجعه کنید. علاوه‌بر لینک ذکر شده، شما می‌توانید با ورود به سایت سازمان امور مالیاتی، بخش خدمات اصلی مالیاتی، گزینه درگاه ملی خدمات الکترونیک را انتخاب کنید.

اگر تابه‌حال از خدمات این پایگاه استفاده نکردید، ابتدا باید در سایت ثبت‌نام کنید. اگر از قبل حساب کاربری دارید، از بخش ورود اطلاعات خود را وارد کنید تا وارد سامانه جامع مالیاتی شوید.

برای ورود به سامانه اینترنتی امور مالیاتی، به شناسه ملی برای اشخاص حقوقی و شرکت‌ها یا کد ملی برای اشخاص حقیقی نیاز دارید.

نحوه استعلام بدهی مالیاتی + آموزش مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی

توجه داشته باشید که برای ثبت نام در سامانه و دریافت کد مالیاتی، برای ثبت‌نام، شماره همراه و کد ملی باید به نام یک شخص باشد. توصیه می‌شود اگر مشمول مالیات هستید، در اولین فرصت در این درگاه ثبت‌نام کنید تا از خدمات مختلف آن استفاده کنید.

بررسی روند مشاهده پرونده مالیاتی با کد ملی برای اشخاص حقیقی

در راستای هوشمندسازی و ساده‌سازی سامانه‌های مالیاتی، امکان استعلام بدهی مالیاتی با کد ملی نیز ممکن است. توجه داشته باشید برای استعلام سوابق و بدهی مالیاتی، فقط نیاز به کد ملی دارید. برای استعلام سوابق مالیاتی نیز باید مراحل زیر را طی کنید:

ابتدا وارد سامانه سازمان امور مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir شوید.

مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی

یک کد 6 رقمی از طریق پیامک برای شما ارسال می‌شود که این کد در کادر وارد کنید. سپس در سمت راست روی گزینه «درخواست‌ها» کلیک کنید.

مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی

سپس روی گزینه «استعلام بدهی مالیاتی» کلیک کنید.

مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی

در این مرحله شما می‌توانید با وارد کردن شماره‌ملی درج شده داخل شناسنامه و کارت ملی، سوابق مالیاتی و بدهی‌های مالیاتی را به‌عنوان شخص حقیقی یا حقوقی ببینید. در این سامانه نسبت به دریافت مفاصا حساب مالیاتی نیز می‌توانید اقدام کنید.

استعلام مالیات با شناسه ملی برای اشخاص حقوقی

اشخاص حقوقی یا شرکت‌ها باید از شناسه ملی برای استعلام بدهی مالیاتی استفاده کنند. شناسه ملی کد یکتایی است که به شرکت‌ها و بنگاه‌ها تعلق می‌گیرد. این کد هویت آن‌ها را در مراجع مختلف نشان می‌دهد.

اگر شرکت از قبل بدهی مالیاتی دارد یا بنا به دلایلی جریمه شده‌اند، با استفاده از شناسه مالیاتی امکان استعلام سوابق مالیاتی، بدهی‌ها و پرداخت‌ها وجود دارد.

بدهی مالیاتی زمانی رخ می‌دهد که نسبت به پرداخت مالیات یا ارسال اعتراض در مهلت اعتراض به برگ تشخیص مالیات اقدام نشود.

از کجا بفهمیم مالیات بدهکاریم؟ استعلام از طریق سایت سازمان مالیاتی

با مراجعه به وبسایت سازمان مالیاتی به آدرس www.intamedia.ir می‌توانید از بدهی مالیاتی خود مطلع شوید. فقط کافی است که به قسمت میز خدمت الکترونیکی رفته و گزینه استعلام بدهی مالیاتی را انتخاب کنید تا وارد سامانه استعلام بدهی مالیاتی شوید.

نحوه استعلام بدهی مالیاتی + آموزش مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی

مراحل استعلام بدهی مالیاتی برای شرکت‌های سهامی خاص

شرکت‌های خصوصی زیر‌مجموعه اشخاص حقوقی محسوب می‌شوند که نحوه استعلام مالیات‌ آن‌ها نیز با شناسه ملی است. شرکت‌ها می‌توانند با داشتن شناسه ملی و اطلاعات هویتی وارد سامانه امور مالیاتی شوند و بدهی مالیاتی خود را استعلام و پرداخت کنند.

توجه داشته باشید که داشتن بدهی مالیاتی مشکلات مختلفی را برای شرکت و صاحبان آن ایجاد می‌کند؛ زیرا بدهی در سابقه مالک شرکت نوشته می‌شود. هم‌چنین مشکلات متعددی اعم از جریمه‌ها و محدودیت‌های شغلی برای شرکت ایجاد می‌شود که برای کارنامه شرکت خوب نیست.

استعلام مالیات سکه با کد ملی

طبق قانون افرادی که از سال ۱۳۹۷ به بعد انواع سکه را از بانک مرکزی خریده باشند، مشمول پرداخت مالیات سکه هستند. خرید سکه از بانک مرکزی ارزان‌تر از بازار آزاد است و فروش آن سودده است. مالیات سکه باعنوان نوعی مالیات بر درآمد، هر ساله نرخ مشخصی دارد؛ البته تعدادی مشخصی از سکه معاف از مالیات خواهد بود و نیازی به محاسبه مالیات نیست. اما طبق آخرین اخباری که توسط سازمان مالیاتی اعلام شده، مالیات سکه عبارت است از:

  • تا 5 قطعه سکه مشمول مالیات نیست.
  • نسبت به مازاد 5 سکه تا میزان 15 سکه به ازای هر قطعه سکه 9.600.000 ریال مالیات مقطوع.
  • نسبت به مازاد 15 سکه تا میزان 25 سکه به ازای هر قطعه سکه 12.800.000 ریال مالیات مقطوع.
  • نسبت به مازاد 25 سکه تا میزان 105 سکه به ازای هر قطعه سکه 1.6000.000 ریال مالیات مقطوع.

توجه داشته باشید مشاغلی که حسب سوابق پرونده یا مجوز صادره برای خرید و فروش سکه را دارند، مشمول این دستورالعمل نیستند. البته که مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات متعلق در موعد مقرر هستند. برای محاسبه مالیات و پرداخت اظهارنامه مالیاتی، مهم است از نرم افزار مودیان مالیاتی استفاده شود.

استعلام بدهی مالیاتی ملک و املاک با کد مالیاتی

اگر از صاحبان ملک و املاک هستید، باید سالانه نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام کنید. در زمینه نقل و انتقال املاک، ماخذ ارزش معاملاتی و به نرخ 5 درصد مشمول مالیات می گردند. ناگفته نماند مغازه‌ها و واحدهای صنفی نیز نسبت نوع فعالیت باید مالیات پرداخت کنند.

اگر صاحب مغازه هستید، باید در زمان مقرر اظهارنامه مالیاتی ارائه دهید و مبلغ مالیات تعیین شده را پرداخت کنید. در‌صورتی‌که مالیات را به‌موقع پرداخت نکنید بدهی مالیاتی برای شما ثبت می‌شود و ممکن است مشمول جریمه‌های مختلفی شوید. هم‌چنین عدم پرداخت مالیات ممکن است باعث مشکلاتی در کسب‌وکار شما شود؛ ازهمین‌رو مهم است که به سراغ حسابداری نرمافزار بروید تا در زمان مقرر، استعلام مالیات و پرداخت مالیات انجام شود.

استعلام بدهی مالیاتی و ممنوع الخروجی

در صورت بدهکار بودن ممنوع‌الخروج می‌شوید!

افراد حقیقی یا حقوقی که بدهی مالیاتی دارند، مشمول جریمه و محدودیت‌های مختلفی از جمله ممنوع‌الخروجی از کشور خواهند شد. در واقع در مورد افراد حقوقی، این مدیریت و ریاست شرکت و مجموعه هستند که باید این عواقب را تحمل کنند.

مدت ممنوع‌الخروجی مالیاتی ۶ ماه است ولی ممکن است به صلاحدید دادگاه این مدت تمدید شود. باید توجه کنید که افراد امکان اعتراض به ممنوع‌الخروجی تا ۲۰ روز بعد از صدور حکم را دارند که این امر ممکن است اجرای حکم را به تعویق بیاندازد یا لغو کند.

در شرایطی که دلیل ممنوع الخروج بودن شما بدهی مالیاتی است، این بدهی را تسویه کنید تا از مشکلات بعدی هم جلوگیری شود.

از کجا بفهمیم مالیات داریم یا نه؟ استعلام مالیات خودرو با کد ملی

سازمان مالیاتی طی بخشنامه شماره 200/1401/51 مورخ 1401/10/28، ماخذ محاسبه مالیات و عوارض شماره‌گذاری، عوارض سالانه و مالیات نقل و انتقال انواع خودروهای سبک و سنگین و موتورسیکلت‌های تولید داخل یا وارداتی موضوع مواد 28، 29 و 30 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1400 و ماده 17 ق.م.م را ابلاغ کرد. این ماخذ از ابتدای سال 1402 و به مدت 1 سال قابل‌اجرا است.

با کلیک بر روی آیتم پایین می‌توانید از جزئیات آن مطلع شوید:

استعلام وجود یا عدم وجود پرونده مالیاتی

مالیات نقل و انتقال بر عهده فروشنده خودرو است. مالیات نقل و انتقال خودرو به عواملی مثل آلایندگی و یا کشور تولیدکننده بستگی دارد. اگر قصد فروش خودروی خود را دارید با وارد کردن شماره پلاک، شماره همراه و کد ملی خود، پیش از فرایند تعویض پلاک، مالیات نقل‌وانتقال خودروی خود را استعلام بگیرید و پرداخت کنید.

استعلام مالیات خودرو با کد ملی

پرداخت و استعلام بدهی مالیاتی؛ با کد ملی یا شناسه ملی

در این مطلب، به بررسی روش‌های استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی با کد ملی و مشاهده سوابق مالیاتی پرداختیم. با کد ملی یا کد مالیاتی نسبت به حقیقی و حقوقی بودن شخص، باید نسبت به پرداخت مالیات و مشاهده پرونده مالیاتی اقدام کنید.

شما می‌توانید تجربه و سوالات خود را در خصوص این موضوع از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

سوال‌های متداول

آیا برای استعلام بدهی مالیاتی باید به اداره مالیات مراجعه کنیم؟

استعلام بدهی مالیاتی از طریق سامانه‌های آنلاین با مراجعه به سازمان امور مالیاتی به آدرس https://my.tax.gov.ir/  قابل اجرا است. 

برای استعلام بدهی مالیاتی به چه مدارکی نیاز داریم؟

اگر در گذشته تشکیل پرونده مالیاتی داده‌اید، برای استعلام بدهی مالیاتی فقط نیاز به شماره‌ملی یا شماره تلفن همراه است.

 

 


این صفحه را به اشتراک بگذارید


به این مطلب امتیاز دهید

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 21 میانگین: 3.3]


13 دیدگاه برای ”نحوه استعلام بدهی مالیاتی + آموزش مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی

  1. علی راد

    سلام با تشکر از تمامی پرسنل سپیدار سیستم(مالیات عملکرد مربوط به اشخاص حقیقی گروه سوم )
    بنده یک برگ تشخیص برام در 26 دی ماه 1401 مربوط به عملکرد سال 1400 آمده که در آن بدهی و جریمه دارم
    لیکن مبلغ اظهار نامه خود اظهاری رو کامل پرداخت نمودم و در پایان سال 1401 استعلام بدهی من صفر آمده
    آیا الان ملاک برگ تشخیص است که قبل صفر بودن استعلام بدهی آمده
    ضمنا در 25 بهمن تمام اظهار نامه ارسالی خودم و پرداخت کردم برای استفاده و ماده 191 ق م م

    1. مهدی رادفرد

      سلام
      بنده تمام مالیات (مالیات عملکرد مربوط به گروه سوم اشخاص حقیقی )خود اظهاری خود را پرداخت کردم استعلام بدهیم در پایان سال 1401 که مربوط به عملکرد سال 1400 است صفر آمده لیکن در برگ تشخیص ارسالی 26 دی 1401 برام بدهی آمده و جریمه ولی این بدهی و جریمه قبل از استعلام بدهی صفر است با این اوصاف بنده بدهی دارم را نه؟

  2. پرهام

    سلام من تا حالا مالیات ندادم

    اگه برم داخل سیستم برای دیدن مالیات و بر فرض مالیاتی برام ثبت نشده باشه

    ایا این ثبت نام من در سیستم باعث میشه که کدملی من مورد توجه سیستم قرار بگیره و برای بعدها بخان مالیات بگیرن

    1. سپیدار سیستم

      سلام. ابتدا باید دید اگر فعالیت شخص دارد که به صورت کسب و کار است خب چه ثبت نام کرده باشد چه نکرده باشد مسلما در اینده نزدیک شناسایی میگردد و مشمول مالیات می باشد . اما اگر فعالیتی ندارد به صورت کسب و کار فقط ثبت نام به تنهایی مشمول مالیات نیست مالیات از درآمد شخص یا منابع دیگر شناسایی می گردد .

      1. علی راد

        سلام
        بنده تمام مالیات (مالیات عملکرد مربوط به گروه سوم اشخاص حقیقی )خود اظهاری خود را پرداخت کردم استعلام بدهیم در پایان سال 1401 که مربوط به عملکرد سال 1400 است صفر آمده لیکن در برگ تشخیص ارسالی 26 دی 1401 برام بدهی آمده و جریمه ولی این بدهی و جریمه قبل از استعلام بدهی صفر است با این اوصاف بنده بدهی دارم را نه؟

  3. leila

    سلام بنده پدرم فوت شده و قبل از فوت دستگاه کارتخوان به نام خودش داشتن و چطوری میتونم استعلام بدهی مالیاتی بگیرم؟
    شماره ای ب نام خودش نداره چون تغییر مالکیت ب نام وراث صورت گرفته

    1. سپیدار سیستم

      سلام. اگر متوفی برای دستگاه کارت خوان خود ثبت نام کرده باشد خوب ملزم به تسیم اظهارنامه می باشد و برای استعلام بدهی مالیاتی باید مراجعه کرد به حوزه درآمدی و استعلام از ممیز مربوطه اما اگر ثبت نام نکرده باشد دستگاه پوز به زودی قطع مشود . اگر توسط وراث صورت گرفته ثبت نام باید در راستای ماده 100 در آخر خرداد ماه تسلیم اظهارنامه دهد

  4. داورتوکلی

    سلام بنده پارسال مالیات داشتم ریختم اکنون نمیتوانم آن را روئیت کنم

    1. سپیدار سیستم

      سلام دوست عزیز
      از روش گفته شده برای استعلام بدهی مالیاتی استفاده کردید؟

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *