همه چیز درباره مفاصا حساب مالیاتی در مجله سپیدار

مفاصا حساب مالیاتی چیست؟ شرایط صدور و دریافت آن


یکی از مهم‌ترین مباحثی که در حوزه امور مالی مطرح می‌شود، موضوع مفاصا حساب است. مفاصا حساب به تسویه حساب بین دو طرف قرارداد، بعد از پایان قرارداد گفته می‌شود. مفاصا حساب انواع مختلفی دارد و یکی از مهم‌ترین انواع آن در زمینه امور مالیاتی و با عنوان مفاصا حساب مالیاتی تعریف می‌شود. مفاصا حساب مالیات نشان می‌دهد که مودی مالیاتی همه بدهی‌های خود را به سازمان امور مالیات پرداخت کرده است.

برای بررسی دقیق‌تر این مبحث، در ادامه مطلب ابتدا مفهوم مفاصا حساب مالیات را توضیح می‌دهیم؛ سپس به بررسی شرایط و نحوه دریافت مفاصا حساب مالیاتی خواهیم پرداخت. خواندن این مطلب را به همه افراد مشمول پرداخت مالیات پیشنهاد می‌کنیم.

مفاصا حساب مالیاتی چیست؟

عبارت «مفاصا حساب» در لغت یعنی تسویه حساب و گواهی مفاصا حساب مالیاتی یک گواهی است که بعد از پرداخت مالیات، به مودی مالیاتی ارائه داده می‌شود. دراصل، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که براساس قانون مالیات‌های مستقیم موظف به پرداخت مالیات هستند، پس از پرداخت مبلغ مالیات، می‌توانند نسبت به دریافت گواهی مفاصا حساب اقدام کنند.

گواهی مفاصا حساب مالیاتی بیانگر این بوده که مودی در موعد مقرر، کلیه مبلغ مالیات را به سازمان امور مالیاتی پرداخت کرده است و بدهی دیگری ندارد. مبلغ مالیات و میزان بدهی مالیاتی با انواع سیستم حسابداری پیشرفته قابل‌محاسبه است. گواهی مفاصا حساب مالیات برای ارائه به سازمان‌ها و ارگان‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد.

مفاصا حساب مالیاتی؛ گواهی بدهکار نبودن به اداره مالیات

۳ شرط صدور مفاصا حساب مالیات

متقاضیان دریافت گواهی مفاصا حساب مالیاتی، پیش از اقدام برای دریافت این برگه باید با شرایط صدور مفاصا حساب مالیات آشنایی داشته باشند. در ادامه شرایط لازم برای دریافت گواهی مفاصا حساب طبق ماده ۲۳۵ قانون مالیات‌های مستقیم را بررسی خواهیم کرد.

۱. پرداخت بدهی مالیاتی؛ مهم‌ترین شرط دریافت گواهی مفاصا حساب

اولین و مهم‌ترین شرط دریافت گواهی مفاصا حساب مالیاتی، پرداخت مالیات است. به‌این‌منظور، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی موظف‌اند در موعد مقرر نسبت به تکمیل و تسلیم اظهارنامه مالیاتی اقدام کنند. بعد از تسلیم اظهارنامه و مشخص شدن مبلغ مالیات، مودیان باید همه بدهی خود را به سازمان امور مالیات کشور پرداخت کنند؛ درواقع فقط تحت این شرایط مشخص می‌شود که مودی بدهی معوقه ندارد و صدور گواهی مفاصا حساب برای او امکان‌پذیر است.

اگر جزو اشخاص حقوقی مشمول پرداخت مالیات هستید، این نکته را به خاطر داشته باشید که علاوه‌بر ارسال اظهارنامه، موظف به ارسال صورتحساب‌های الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی هستید. به‌این‌منظور می‌توانید از سیستم سامانه مودیان در سپیدار کمک بگیرید. به کمک این سیستم پیشرفته می‌توانید نسبت به ارسال مستقیم صورتحساب‌های الکترونیکی یا ارسال از طریق شرکت‌های معتمد اقدام کنید.

پرداخت مالیات؛ یکی از شرایط دریافت مفاصا حساب مالیاتی

۲. ثبت درخواست دریافت مفاصا حساب؛ پیش‌شرط صدور مفاصا حساب مالیاتی

در راستای اجرای ماده ۲۳۵ قانون مالیات‌های مستقیم، مودیان مالیاتی موظف‌اند ابتدا درخواست خود را برای دریافت مفاصا حساب مالیاتی ثبت کنند. ثبت درخواست صدور مفاصا حساب، از طریق مراجعه به یکی از شعب اداره امور مالیاتی و تکمیل فرم تقاضای برگه مفاصا حساب مالیاتی امکان‌پذیر خواهد بود.

کلیه واحدهای اقتصادی می‌توانند با خرید نرم افزار حسابداری، کلیه امور مالی و محاسبه مبلغ مالیات را انجام دهند. با نرم افزار‌های حسابداری پیشرفته می‌توان کلیه جزئیات اسناد مالی را ثبت و صورتحساب‌های مالیاتی را در موعد مقرر پرداخت کرد.

۳. تکلیف سازمان امور مالیاتی در رابطه با صدور مفاصا حساب

براساس ماده ۲۳۵ قانون مالیات‌های مستقیم، سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است حداکثر ظرف ۵ روز از تاریخ وصول تقاضای مودی، نسبت به تهیه و تسلیم مفاصا حساب به مودیانی که بدهی مالیاتی قطعی خود را پرداخت کرده‌‌اند، اقدام کند.

نحوه دریافت مفاصا حساب مالیات

برای دریافت مفاصا حساب مالیاتی خودرو یا سایر موارد، ابتدا باید تقاضای دریافت گواهی مفاصا حساب را به ثبت برسانید. برای این منظور باید به یکی از شعب اداره مالیاتی در شهر محل سکونت خود مراجعه کنید. بعد از ثبت درخواست و ارائه مدارک لازم، تقاضای مودی و پرونده مالیاتی او موردبررسی قرار می‌گیرد. درصورت وجود نداشتن بدهی معوقه و تسویه حساب کامل، گواهی مفاصا حساب مربوط به عملکرد سالانه مودی صادر خواهد شد. پس از صدور گواهی، برگه مفاصا حساب توسط مسئولین ذی‌ربط در اداره مالیات امضا و به مودی تحویل داده می‌شود.

جدای از مبحث مفاصا حساب مالیاتی، به صاحبان مشاغل و کارگاه‌های کوچک و بزرگ پیشنهاد می‌کنیم برای مدیریت امور مربوط به دستمزد و فیش حقوقی کارکنان، از سیستم حقوق و دستمزد استفاده کنند. با استفاده از این سیستم، می‌توانید علاوه بر ارسال لیست بیمه و حقوق، محاسبات پایان سال مثل عیدی، سنوات و بازخرید مرخصی را انجام دهید.

بررسی خلاصه پرونده مالیاتی؛ یکی از شرایط نحوه دریافت مفاصا حساب

آیا امکان دریافت مفاصا حساب مالیاتی آنلاین وجود دارد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که درحال‌حاضر، هیچ سایتی به‌عنوان سامانه دریافت مفاصا حساب مالیاتی وجود ندارد؛ بنابراین دریافت مفاصا حساب مالیاتی آنلاین و به‌صورت اینترنتی امکان‌پذیر نیست. به‌همین‌دلیل برای دریافت مفاصا حساب مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی، تنها راه مراجعه حضوری به یکی از شعب اداره مالیات است. برای استعلام مفاصا حساب مالیاتی نیز باید به‌صورت حضوری به اداره مالیات مراجعه کنید.

اگر صاحب فروشگاه‌های کوچک یا بزرگ هستید، برای سرعت بخشیدن به امور مالی برای پرداخت مالیات در مهلت تعیین‌شده، از یک سیستم حسابداری فروشگاه پیشرفته استفاده کنید. با کمک نرم‌افزارهای حسابداری فروشگاه می‌توانید ثبت فاکتورهای فروش و مدیریت انبار را به ساده‌ترین شکل ممکن انجام دهید.

مدارک موردنیاز برای دریافت مفاصا حساب

برای دریافت مفاصا حساب مالیاتی، پیش از هر چیز باید شرکت را ثبت کرده و کد اقتصادی دریافت کرده باشید. علاوه‌بر این، مدارک زیر برای دریافت مفاصا حساب مالیاتی الزامی است:

  • درخواست کتبی صدور گواهی مفاصا حساب
  • تکمیل فرم‌های موضوع ماده ۲۳۵ ق.م.م
  • تهیه خلاصه پرونده مالیاتی

اگر قصد دریافت مفاصا حساب مالیاتی خودرو یا مفاصا حساب مالیاتی ملک را داشته باشید، باید مدارک هویتی، سند مالکیت و کلیه مدارک برای اثبات مالکیت را به اداره مالیات ارائه دهید. به‌جز این، کارفرمایان و صاحبان مشاغلی که افراد را تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار داده‌اند، به مفاصا حساب بیمه نیاز دارند. برای تکمیل مدارک مربوط به دریافت مفاصا حساب بیمه، احتمالا به جدول مالیات حقوق 1402 و میزان درصد حق بیمه احتیاج پیدا می‌کنند. به کمک این اطلاعات، محاسبه دقیق مالیات حقوق و پرداخت بدهی‌ها در موعد مقرر انجام خواهد شد؛ بنابراین مفاصا حساب بیمه سریع‌تر صادر می‌شود.

ارائه فرم تقاضای صدور مفاصا حساب مالیاتی برای دریافت گواهی

دریافت گواهی مفاصا حساب؛ مهر تاییدی بر نداشتن بدهی مالیاتی

کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی برای اثبات نداشتن بدهی به اداره مالیات، به مفاصا حساب مالیاتی احتیاج دارند. برای دریافت مفاصا حساب مالیاتی کافی است به نزدیک‌ترین شعبه اداره مالیات در شهر محل سکونت خود مراجعه کنید و درخواست صدور گواهی را ثبت کنید؛ البته پیش از آن باید کلیه بدهی‌های مالیاتی خود را از طریق تسلیم اظهارنامه به سازمان امور مالیات پرداخت کرده باشید.

اگر سوالی درباره نحوه پرداخت بدهی مالیاتی یا مباحث مرتبط به مفاصا حساب مالیات دارید، در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید؛ کارشناسان سپیدار در سریع‌تر زمان پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.