سامانه پرداخت قبوض مالیاتی، معرفی و آموزش کار با سامانه

سامانه پرداخت قبوض مالیاتی، معرفی و آموزش کار با سامانه


طبق ماده ۱ قانون مالیات‌های مستقیم، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که درآمد دارند، مشمول پرداخت مالیات هستند. روش‌های مختلفی نیز برای پرداخت انواع مالیات وجود دارد که یکی از آن‌ها استفاده از خدمات سامانه پرداخت قبوض مالیاتی به نشانی payments.tax.gov.ir است. در گذشته معمولا مشمولان مالیاتی فقط با مراجعه به کارشناس مالیاتی می‌توانستند اقدام به پرداخت مالیات کنند؛ اما درحال‌حاضر از طریق سامانه پرداخت قبوض برخط مالیاتی، پرداخت فیش مالیات به‌سادگی امکان‌پذیر است.

در این مقاله از مجله سپیدار سیستم قصد داریم در رابطه با سامانه پرداخت قبض مالیات صحبت کنیم؛ بنابراین برای آشنایی بیشتر با سامانه پرداخت قبض مالیاتی، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

معرفی کامل سامانه پرداخت قبوض مالیاتی؛ سامانه‌ای برای تسهیل پرداخت قبوض مالیاتی

سامانه پرداخت قبوض مالیاتی برای تسهیل روند پرداخت مالیات ایجاد شده است و مشمولان مالیاتی می‌توانند از طریق نشانی payments.tax.gov.ir وارد این سامانه شوند. سامانه پرداخت مالیات خدماتی مانند ثبت‌نام اظهارنامه عملکرد مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی، خلاصه پرونده الکترونیکی، اظهارنامه مالیات اجاره املاک و بسیاری از خدمات دیگر را ارائه می‌دهد.

علاوه‌بر پرداخت قبض مالیاتی جدید، امکان صدور صورتحساب الکترونیکی، استعلام بدهی مالیاتی و درخواست ابلاغ الکترونیک از طریق سامانه پرداخت قبوض برخط مالیاتی وجود دارد. توجه داشته باشید که برای پرداخت قبوض مالیاتی از طریق این سامانه، ابتدا باید در سامانه مودیان مالیاتی با آدرس my.tax.gov.ir ثبت نام کرده باشید؛ این سامانه برای جمع‌آوری و یکپارچه‌سازی اطلاعات مودیان کاربرد دارد.

آموزش کار با سامانه پرداخت قبوض مالیاتی؛ رابط کاربری ساده برای پرداخت فیش مالیات

نحوه کار با سامانه پرداخت قبوض مالیاتی بسیار ساده است. برای پرداخت قبض‌های مالیاتی ابتدا باید آدرس tax.gov.ir را در مرورگر خود وارد کنید و از قسمت «سایر خدمات مالیاتی» گزینه پرداخت الکترونیک مالیات را انتخاب کنید. در ادامه با کلیک روی گزینه «سامانه الکترونیک پرداخت مالیات»، با استفاده از نام کاربری و رمز عبور در قسمت ورود به پرتال، وارد سامانه پرداخت قبض مالیات به نشانی payments.tax.gov.ir خواهید شد. بعد از وارد شدن به سامانه وارد صفحه اصلی پرداخت مالیات خواهید شد.

سامانه پرداخت برخط قبوض مالیاتی با هدف تسهیل فرایندهای مالیاتی و یکپارچگی اطلاعات راه‌اندازی شده است؛ با همین منظور شما برای راحت‌تر کردن فرایند ارسال اظهارنامه‌ها، فاکتور و صورتحساب‌های الکترونیکی می‌توانید از نرم‌افزار ارسال فاکتور به سامانه مودیان سپیدار کمک بگیرید. این نرم‌افزار به‌صورت خودکار به سامانه مودیان وصل می‌شود و برای ارسال اظهارنامه و مدارک مالیاتی با مشکل مواجه نمی‌شوید.

روش‌های پرداخت قبض در سامانه مالیاتی

برای پرداخت فیش مالیات از طریق سامانه پرداخت برخط قبوض مالیاتی 2 روش پرداخت از طریق شناسه 30 رقمی نسیم و پرداخت از طریق شناسه قبض وجود دارد. این سامانه به‌عنوان سامانه ارزش افزوده، مالیات عملکرد و سایر مالیات‌ها کاربرد دارد و اطلاع از روش‌های پرداخت قبض مالیات‌های مختلف در این سامانه برای همه مودیان مالیاتی ضروری است. در ادامه به توضیح هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم.

روش اول؛ پرداخت قبض مالیات با شناسه پرداخت

برای پرداخت قبض مالیات از طریق سامانه پرداخت قبوض مالیاتی می‌توانید با وارد کردن شناسه قبض و شناسه پرداخت قبض مالیاتی را مشاهده و اقدام به پرداخت آن کنید. شناسه پرداخت و قبض روی سندهای مالیاتی قابل‌رویت است. به این منظور در صفحه اصلی پرتال گزینه «شناسه قبض/پرداخت» را انتخاب کنید. بعد از وارد کردن شناسه، قبض استعلام می‌شود و اطلاعات آن به نمایش درمی‌آید. درصورت تایید اطلاعات، روی گزینه «پرداخت» کلیک کنید تا وارد درگاه پرداخت شوید.

توجه داشته باشید که مدارک اظهارنامه‌های مالیاتی باید از طریق سامانه مالیاتی my.tax.gov.ir ارسال شود و اگر نیاز به اصلاح داشت، مجدد در سامانه اصلی مالیاتی بارگذاری شود.

پرداخت قبض مالیات با شناسه پرداخت در سامانه پرداخت برخط قبوض مالیاتی

روش دوم؛ پرداخت قبض مالیات با شناسه ۳۰ رقمی نسیم

برای پرداخت مالیات با شناسه ۳۰ رقمی نسیم در سامانه قبوض مالیاتی، بعد از اینکه وارد آدرس payments.tax.gov.ir شدید، گزینه شناسه ۳۰ رقمی نسیم را انتخاب کرده و بعد از آن روی گزینه بررسی شناسه قبض نسیم ضربه بزنید. در این قسمت اطلاعات مربوط به قبض مالیاتی نمایش داده می‌شود که در صورت تایید بودن اطلاعات می‌توانید برای پرداخت قبض مالیاتی با انتخاب گزینه «پرداخت» به درگاه پرداخت بانکی مراجعه کنید.

در سامانه درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی استعلام بدهی کسب‌وکارهای مختلف نمایش داده می‌شود. با مراجعه به سامانه my.tax.gov.ir و ورود به بخش پرونده مالیاتی من امکان مشاهده کلیه بدهی‌های مالیاتی وجود دارد. توجه داشته باشید بدهی‌های مالیاتی اگر در زمان مقرر پرداخت نشود، موجب جریمه مالیاتی خواهد شد و کسب‌و‌کار دچار ضرر می‌شود.

پرداخت قبوض مالیاتی با استفاده از شناسه ۳۰ رقمی نسیم

برای پرداخت قبوض مالیاتی از چه کارت بانکی استفاده کنیم؟

کلیه پرداخت‌های سازمان امور مالیاتی توسط بانک ملی پشتیبانی می‌شود و حساب بانکی سازمان امور مالیاتی نیز، حساب بانک ملی است. توصیه می‌کنیم در سامانه پرداخت قبوض مالیاتی، پرداخت‌های خود را از طریق کارت‌های بانک ملی انجام دهید. البته که از طریق کلیه کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب می‌توانید اقدام به پرداخت قبض‌های مالیاتی کنید. توجه داشته باشید روش‌های مختلفی برای پیگیری استعلام مالیاتی وجود دارد. از طریق سامانه اصلی my.tax.gov.ir با کد ملی یا شناسه ملی می‌توان استعلام مالیاتی را مشخص کرد.

جریمه دیرکرد پرداخت مالیات در سامانه پرداخت برخط قبوض مالیاتی

دیرکرد در پرداخت قبض مالیات، برای انواع مالیات متفاوت است. بااین‌حال، جریمه دیرکرد در پرداخت فیش مالیات از طریق سامانه پرداخت برخط قبوض مالیاتی، به‌ازای هر ماه ۲.۵ درصد از مبلغ مالیات در نظر گرفته می‌شود. همچنین، تاخیر در ارسال اظهارنامه مالیاتی برای اشخاص حقوقی ۳۰ درصد از مبلغ مالیات و برای اشخاص حقیقی ۱۰ درصد از مبلغ کل مالیات، جریمه به همراه دارد.

با کمک گرفتن از نرم‌افزارهای حسابداری مختلف می‌توانید در زمان تعیین‌شده نسبت به محاسبه مالیات حقوق 1402 و محاسبه سایر انواع مالیات اقدام کنید؛ به‌این‌ترتیب، ارسال اظهارنامه براساس اطلاعات محاسباتی دقیق در موعد مقرر ارسال خواهد شد.

پرداخت فیش مالیات در سامانه قبض‌های مالیاتی در موعد مقرر

پرداخت به‌موقع مالیات با استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری

در این مقاله در رابطه با سامانه پرداخت قبوض مالیاتی صحبت کردیم و اشاره‌ای به روش‌های پرداخت از طریق این سامانه داشتیم. مشمولان مالیاتی به‌راحتی می‌توانند در سامانه پرداخت مالیات اقدام به پرداخت قبض مالیاتی جدید کنند. برای انجام این کار فقط کافی است به صفحه اصلی سامانه پرداخت قبض مالیاتی به نشانی payments.tax.gov.ir مراجعه کنید.

به‌منظور پیش‌برد آسان‌تر امور مالی، انجام محاسبات دقیق و پرداخت به‌موقع مالیات‌های مختلف، پیشنهاد می‌کنیم از نرم افزار حسابداری انلاین سپیدار سیستم کمک بگیرید. نرم‌افزار حسابداری سپیدار سیستم قابلیت‌های گسترده‌ای در حوزه مالیاتی دارد و کلیه بخش‌های این نرم‌افزار همواره با تغییر قانون‌های مالیاتی به‌روزرسانی می‌شود.

سوالات متداول

از سامانه پرداخت قبوض مالیاتی برای پرداخت کدام یک از مالیات‌ها می‌توان استفاده کرد؟

از سامانه پرداخت قبوض مالیاتی برای پرداخت مالیات‌هایی مانند مالیات ارزش افزوده، مالیات درآمد و فروش کالا می‌توان استفاده کرد.

شناسه ۳۰ رقمی نسیم چیست؟

همه قبوض مالیاتی جدید، علاوه بر شناسه‌های قبض و پرداخت که قبض‌های قدیمی نیز داشتند، یک شناسه ۳۰ رقمی با عنوان شناسه نسیم دارند که برای پرداخت مالیات کاربرد دارد.

آدرس سامانه پرداخت قبض مالیاتی چیست؟

صفحه اصلی سامانه پرداخت مالیات payments.tax.gov.ir است که برای ورود به حساب کاربری و ورود به این صفحه باید ابتدا از طریق نشانی tax.gov.ir اقدام کنید.