بررسی لیست مشاغل معاف از مالیات کارتخوان در بلاگ سپیدار سیستم

آشنایی با مشاغل معاف از مالیات کارتخوان


به‌منظور تشویق و حمایت از برخی کسب‌وکارهای کوچک و متوسط و رشد فعالیت‌های اقتصادی، دولت برخی مشاغل را از پرداخت مالیات کارتخوان معاف کرده است. در این مقاله با لیست مشاغل معاف از مالیات کارتخوان آشنا می‌شویم. به این سوال پاسخ می‌دهیم که شرایط این معافیت مالیاتی چیست و آیا سقفی برای این مشاغل به‌منظور معافیت از مالیات تعیین شده است؟‌ اگر صاحب کسب‌وکاری هستید و حرفه شما در لیست مشاغل معاف از مالیات کارتخوان قرار دارد برای اطلاع از سقف معافیت مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

آشنایی با ۷ شغلی که مالیات کارتخوان پرداخت نمی‌کنند!

بر‌اساس اعلام سالانه سازمان امور مالیاتی برخی مشاغل از پرداخت مالیات کارتخوان معاف هستند. به‌این‌ترتیب درآمدهای حاصل از فروش انجام شده با استفاده از دستگاه‌های کارتخوان به سیستم مالیاتی کشور وارد نمی‌شوند. در ادامه به لیست مشاغلی که در ایران از پرداخت مالیات کارتخوان معاف هستند اشاره خواهیم کرد:

۱- دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد

۲- مدارس غیر‌انتفاعی و موسسات خیریه

۳- کارگاه تولید صنایع دستی یا فرش دستباف

۴- انتشارات و مطبوعات

۵- اشخاص و شرکت‌های صادر کننده مواد غیر‌معدنی و نفتی

۶- باشگاه‌ها و موسسه‌های ورزشی

۷- شرکت‌های دانش‌بنیان نوع ۱ با سطح فناوری ۱

مشاغلی که شرایط معافیت از پرداخت مالیات کارتخوان را دارند متنوع هستند. این مشاغل توسط قوانین و مقررات مالیاتی هر کشوری تعیین می‌شوند و در هر کشور متفاوت خواهند بود. همچنین توجه داشته باشید که حتی مشاغل معاف از مالیات کارتخوان نیز موظف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی سالانه به سازمان امور مالیاتی هستند. در‌‌صورت ارائه ندادن اظهارنامه مالیاتی مشاغل مشمول جرایم مالیاتی خواهند شد.

اعلام لیست مشاغل معاف از مالیات کارتخوان توسط سازمان امور مالیاتی

شرایط معافیت از مالیات کارتخوان برای مشاغل و کسب‌وکارهای کوچک

بسیاری از کسب‌وکارها و مشاغل کوچک نیز برای تسهیل خرید و فروش از کارتخوان استفاده می‌کنند. سوالی که برای صاحبان این کسب‌‌وکارها پیش می‌آید این است که آیا آن‌ها هم باید مالیات کارتخوان پرداخت کنند؟‌ پاسخ این سوال را با استناد به ماده ۱۳۱ قانون مالیات مستقیم به‌صورت شفاف خواهیم داد.

براساس ماده ۱۳۱ مالیات مستقیم، کسب‌وکارهایی که با دستگاه کارتخوان کار می‌کنند، در‌صورتی‌که سود سالانه‌ای کمتر از ۳۵.۶۰۰.۰۰۰ تومان داشته باشند از پرداخت مالیات کارتخوان معاف خواهند بود.

جدای از بحث مشاغل معاف از مالیات کارتخوان، برخی از افراد نیز از پرداخت مالیات حقوق معاف هستند. جدول سقف معافیت‌های مالیاتی حقوق و دستمزد هرساله بر اساس نرخ حقوق مصوب تعیین و به‌روزرسانی می‌شود.

آیا سقفی برای معافیت از مالیات کارتخوان وجود دارد؟‌

مشاغلی که سود سالانه کمتر از ۳۵.۶۰۰.۰۰۰ تومان در سال دارند در پله اول قرار می‌گیرند و از پرداخت مالیات معاف هستند؛ اما در‌صورتی‌که سود سالانه بیشتر از این مبلغ باشد،‌ مالیات بر درآمد کارتخوان به‌صورت پله‌ای و به نسبت مازاد سود دریافت می‌شود. مشاغلی که مازاد سود آن‌ها بین ۳۵.۶۰۰.۰۰۰ تا ۵۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان در سال است، در پله دوم قرار دارند و ۱۵ درصد مالیات به در‌آمدشان تعلق می‌گیرد. در پله سوم مالیات مشاغل با مازاد سود ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان ۲۰ درصد است. در آخرین پله و پله چهارم نیز به مبالغ بالاتر از ۱۰۰ میلیون تومان ۲۵ درصد مالیات تعلق می‌گیرد.

توجه داشته باشید که برخی از مشاغل موظف به پرداخت مالیات بردرآمد هستند. این افراد باید اظهارنامه مالیاتی سالانه را در موعد مقرر به سازمان امور مالیات ارائه دهند. اگر شما جزو این دسته از افراد هستید، به کمک جدول درصد مالیات مشاغل می‌توانید درصد مالیات پرداختی نسبت به سود مازاد حاصل از درآمد خود را محاسبه کنید.

بررسی سقف معافیت از مالیات برای دستگاه‌های کارتخوان

مزایای معافیت از مالیات کارتخوان؛ حمایت از کسب‌و‌کارهای کوچک و شکوفایی اقتصادی

یکی از مهم‌ترین و اولین مزایای معافیت از مالیات کارتخوان،‌ کاهش هزینه‌های مالیاتی است. با برخورداری از این طرح معافیت مالیاتی، مبلغ پرداخت مالیات برای کسب‌وکارهای کوچک به‌نحو قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. با در نظر گرفتن این امتیاز برای مشاغل و کسب‌وکارهای کوچک، انگیزه افراد برای راه‌اندازی کسب‌وکار بیشتر می‌شود و شاهد شکوفایی اقتصادی خواهیم بود.

همچنین معافیت مالیات کارتخوان باعث آسان‌تر شدن شرایط پرداخت مشتریان، سهولت در تجارت الکترونیکی، کاهش استفاده از نقدینگی و تشویق افراد به استفاده از پرداخت‌های الکترونیکی می‌شود.

آشنایی با مزایای معافیت از مالیات کارتخوان برای مشاغل

سخن آخر

در این مقاله با لیست مشاغل معاف از مالیات کارتخوان، شرایط برخورداری از این امتیاز و سقف مجاز برای معافیت از مالیات کارتخوان آشنا شدیم. این طرح معافیت مالیاتی با هدف تسهیل تجارت الکترونیکی، تشویق کسب‌وکارهای کوچک، شکوفایی اقتصادی و کاهش استفاده از نقدینگی اجرا شد. توجه داشته باشید که معافیت مالیات کارتخوان بستگی به قوانین و مقررات هر کشور دارد و این قوانین ممکن است به‌صورت سالانه تغییر کنند. به‌طور‌ معمول سقف معافیت از مالیات کارتخوان هر سال توسط مقامات مالیاتی کشور تعیین خواهد شد.

اگر سوالی درباره سقف معافیت مالیات کارتخوان و نحوه تهیه اظهارنامه مالیاتی دارید،‌ در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید؛ کارشناسان سپیدار سیستم در اسرع‌وقت به سوالات شما عزیزان پاسخ می‌دهند.