بررسی نحوه استعلام مالیات کارت بازرگانی در مجله سپیدار سیستم

استعلام مالیات کارت بازرگانی، هرآنچه باید در مورد مالیات کارت بازرگانی بدانید


کلیه افرادی که به صورت حقیقی یا حقوقی در زمینه واردات و صادرات کالاها فعالیت می‌کنند، به کارت بازرگانی نیاز خواهند داشت. کارت‌های بازرگانی معمولا بین ۱ تا ۵ سال اعتبار دارند؛ به همین دلیل بازرگانان برای ادامه فعالیت پس از اتمام اعتبار کارت بازرگانی، باید نسبت به تمدید اعتبار آن اقدام کنند. یکی از پیش‌شرط‌ها برای تمدید اعتبار کارت بازرگانی، تسویه بدهی مالیاتی است؛ به همین دلیل استعلام مالیات کارت بازرگانی اهمیت ویژه‌ای برای بازرگانان دارد.

در ادامه این مطلب قصد داریم نحوه استعلام بدهی مالیاتی کارت بازرگانی را به‌طورکامل توضیح دهیم؛ بنابراین ابتدا درباره مالیات کارت بازرگانی و نحوه محاسبه آن برای اشخاص حقیقی و حقوقی توضیحات کاملی را ارائه خواهیم داد. خواندن مطلب پیش‌رو را به کلیه تجار و حسابداران مجموعه‌های بازرگانی پیشنهاد می‌کنیم.

مالیات کارت بازرگانی چیست؟

بر اساس قوانین گمرکی کشور، دارندگان کارت بازرگانی، اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی، مجوز واردات و صادرات کالا را در اختیار خواهند داشت. دارندگان کارت بازرگانی به‌راحتی می‌توانند نسبت به واردات از مناطق آزاد، صادرات کلیه کالاهای مجاز بازرگانی، صدور ویزای تجاری، ارتباط با تجار خارجی و سایر فعالیت‌های درآمدزا اقدام کنند؛ بنابراین کلیه افرادی که از طریق کارت بازرگانی در زمینه واردات و صادرات کالاها فعالیت می‌کنند، مشمول پرداخت مالیات کارت بازرگانی خواهند بود.

این نکته را در نظر داشته باشید که فقط زمانی به کارت بازرگانی مالیات تعلق می‌گیرد که اشخاص حقیقی و حقوقی، از طریق این کارت به تجارت بپردازند و درآمد کسب کنند. شرکت‌های بازرگانی با استفاده از نرم افزار حسابداری بازرگانی طراحی‌شده در سپیدار سیستم، به‌راحتی می‌توانند به گزارش‌های آماری دقیق از گردش مالی و حساب سود و زیان مجموعه برسند؛ همچنین با آگاهی از کالاهای پرفروش و محاسبه‌ی سود به تفکیک هر کالا، می‌توانند کالاهای پرسود را شناسایی کنند و میزان سود حاصل از واردات یا صادرات کالاها را افزایش دهند.

پاسخ به سوال «مالیات کارت بازرگانی چیست؟» در سپیدار سیستم

نحوه محاسبه مالیات کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی و حقوقی

کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که از کارت بازرگانی استفاده و کسب درآمد می‌کنند، مشمول پرداخت مالیات کارت بازرگانی خواهند بود؛ ولی میزان مالیات و نحوه محاسبه آن برای این اشخاص متفاوت است. در ادامه درصد مالیات کارت بازرگانی برای هر کدام از اشخاص حقیقی و حقوقی را بررسی می‌کنیم.

نحوه محاسبه مالیات کارت بازرگانی اشخاص حقیقی

میزان مالیات کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی، براساس ماده ۱۳۱ قانون مالیات‌های مستقیم محاسبه می‌شود. بر اساس این ماده قانون، نرخ مالیات کارت بازرگانی اشخاص حقیقی به صورت زیر محاسبه خواهد شد:

میزان درآمد سالانهدرصد مالیات
درآمد سالانه تا ۵۰ میلیون تومان۱۵ درصد
درآمد سالانه از ۵۰ میلیون تا ۱۰۰ میلیون تومان۲۰ درصد
درآمد سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون تومان۲۵ درصد

اشخاص حقیقی برای محاسبه دقیق میزان مالیات کارت بازرگانی می‌توانند از یک نرم افزار حسابداری پیشرفته، مانند نرم افزار حسابداری سپیدار کمک بگیرند. با استفاده از این نرم افزار، کلیه عملیات‌های مالی در یک مجموعه ثبت و ضبط می‌شوند؛ بنابراین محاسبه مالیات کارت بازرگانی نیز به‌آسانی انجام خواهد شد.

نحوه محاسبه مالیات کارت بازرگانی اشخاص حقوقی

برای محاسبه مالیات کارت بازرگانی اشخاص حقوقی، میزان درآمد آن‌ها ملاک قرار نمی‌گیرد. کلیه اشخاص حقوقی باید در پایان سال، ۲۵ درصد از سودی را که طی ۱ سال از طریق فعالیت با کارت بازرگانی به دست آورده‌اند، به عنوان مالیات پرداخت کنند.

محاسبه‌های مالیات را به سپیدار بسپارید

محاسبه مالیات بر ارزش افزوده

ارسال صورت‌حساب به سامانه مؤدیان

فایل خرید و فروش فصلی

دیسکت بیمه و مالیات

تحریر دفاتر قانونی

تاجران و بازرگانان بعد از دریافت کارت بازرگانی، می‌توانند برای بهره‌مندی از خدمات غیرحضوری مرتبط با کارت بازرگانی از سامانه جامع تجارت استفاده کنند. ثبت سفارش کالا، اخذ مجوزهای ورود و استعلام کارت بازرگانی در سامانه جامع تجارت به‌راحتی امکان‌پذیر است.  

مالیات علی الحساب کارت بازرگانی؛ مالیات واردات برای اشخاص حقیقی و حقوقی

کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که از طریق کارت بازرگانی واردات کالا به کشور را انجام می‌دهند، باید ۴ درصد از مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی را به عنوان مالیات علی الحساب کارت بازرگانی به اداره گمرک پرداخت کنند؛ البته افرادی که با کارت پیله‌وری واردات کالا انجام می‌دهند نیز مشمول پرداخت مالیات علی الحساب با نرخ ۴ درصد خواهند بود.

افرادی که در زمینه واردات کالا فعالیت می‌کنند، قطعا به یک نرم افزار انبارداری نیاز خواهند داشت. با استفاده از امکانات این نرم‌افزار، امکان بررسی وضعیت انبار و آخرین موجودی کالاها به‌آسانی فراهم می‌شود.

استعلام کارت بازرگانی اشخاص حقوقی و حقیقی و محاسبه رقم مالیات آن

نحوه استعلام مالیات کارت بازرگانی

برای استعلام مالیات کارت بازرگانی، افراد باید از پیش در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور به آدرس tax.gov.ir ثبت‌نام کرده و کد اقتصادی دریافت کرده باشند. در واقع متقاضیان پیش از هرگونه اقدام باید مراحل ثبت نام در این سامانه را پشت سر گذاشته و به وضعیت ۴۵ رسیده باشند. در چنین شرایطی، صدور گواهی مالیاتی موضوع ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم با استعلام اتاق بازرگانی قابل‌انجام خواهد بود؛ در اصل، شخص متقاضی صدور یا تمدید کارت بازرگانی، شخصا نمی‌تواند درخواست صدور گواهی ماده قانون مذکور را به واحد مالیاتی مربوطه ارائه دهد.

برای صدور گواهی مالیاتی، مودی مالیاتی باید فاقد بدهی در کلیه پرونده‌های مالیاتی مربوط به کارت بازرگانی یا سایر فعالیت‌ها باشد. پس از صدور گواهی، فعالان تجاری می‌توانند از طریق مراجعه به پورتال خدمات الکترونیکی دفتر بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به نشانی iccima.ir و وارد کردن اطلاعات خود، با انتخاب گزینه «نمایش اطلاعات مالیات» وضعیت مالیاتی درخواست‌کننده کارت بازرگانی قابل‌بررسی خواهد بود.

صفحه اصلی پورتال خدمات الکترونیکی دفتر بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

پرداخت به‌موقع مالیات کارت بازرگانی برای تمدید اعتبار

کارت‌های بازرگانی تاریخ اعتبار ۱ تا ۵ساله دارند و بعد از آن برای ادامه فعالیت، باید نسبت به تمدید اعتبار کارت بازرگانی اقدام کنید. برای تمدید اعتبار، ابتدا باید کلیه بدهی‌های مالیاتی مربوط به کارت بازرگانی و سایر فعالیت‌های مالی را انجام دهید؛ به همین دلیل استعلام بدهی مالیاتی برای برآورد هزینه‌ها و برنامه‌ریزی پرداخت بدهی مالیاتی به شما کمک بزرگی خواهد کرد.

پیشنهاد می‌کنیم برای این که مشمول پرداخت جرائم مالیاتی نشوید، از مشاوران مالی کمک بگیرید. با راهنمایی‌های این افراد محاسبه و پرداخت مالیات در موعد مقرر انجام خواهد شد. اگر سوالی درباره سامانه استعلام کارت بازرگانی و مالیات مربوط به آن دارید، در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. کارشناسان سپیدار سیستم در سریع‌ترین زمان به سوالات شما پاسخ خواهند داد.