بررسی تبصره ماده 100 مالیات های مستقیم در مجله سپیدار سیستم

تبصره ماده 100 مالیات های مستقیم 1402


قانون مالیات‌های مستقیم در سال 1366 توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد. در سال‌های بعد سازمان امور مالیاتی به‌منظور تشویق مودیان به پرداخت مالیات، اقدام به تعیین طرح‌های تشویقی و جرایم مالیاتی کرده است. در اصلاحات سال 1394 تبصره ماده 100 مالیات های مستقیم از سوی سازمان امور مالیات کشور اعلام شد که به‌موجب آن بعضی از صاحبان مشاغل از ارائه مدارک و دفاتر مالی و ثبت‌نام اظهارنامه مالیاتی معاف می‌شوند.

حتما برایتان سوال پیش آمده است که تبصره ماده 100 مالیات های مستقیم چیست؟ در این مقاله به تعریف تبصره ماده 100 به زبان ساده می‌پردازیم و شرایط و نحوه بهره‌مندی از مزایای این مشوق مالیاتی را بیان می‌کنیم. با صرف چند دقیقه برای مطالعه مطلب پیش رو اطلاعات لازم را درباره تبصره ماده 100 مالیات های مستقیم به دست خواهید آورد.

تبصره ماده 100 چیست؟

تبصره ماده 100 به زبان ساده یکی از مشوق‌های مالیاتی است که سازمان امور مالیاتی کشور برای تشویق مودیان به پرداخت مالیات در نظر گرفته است. مطابق با تبصره ماده 100، چنانچه مجموع فروش سالیانه صاحبان مشاغل تا 100 برابر سقف معافیت مالیاتی باشد، از ثبت‌نام اظهارنامه مالیاتی معاف خواهند شد. البته ذکر این نکته ضروری است که برای برخورداری از مزایای تبصره ماده 100 قانون مالیات های مستقیم باید تا پایان خرداد، نسبت به ثبت‌نام اظهارنامه مالیاتی سال قبل و ارائه دفاتر و مدارک مالی به اداره مالیات اقدام کنید.

ازهمین‌رو کلیه صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی موظف به ثبت‌نام و ارسال صورت‌حساب الکترونیکی در سامانه مودیان مالیاتی هستند. تبصره ماده 100 قانون مالیات های مستقیم هر ساله توسط سازمان امور مالیاتی برای صاحبان مشاغل و بعضی از گروه‌های شغلی در نظر گرفته می‌شود و سقف آن در هر سال با سال‌های قبل متفاوت است.

سقف تبصره ماده 100 سال 1402

بعد از پاسخ به سوال «تبصره ماده 100 قانون مالیات های مستقیم چیست» بهتر است به سراغ حداکثر میزان استفاده از این تسهیلات بپردازیم. مطابق با قانون بودجه سال 1402، سقف تبصره ماده 100 سال 1402 معادل 67.200.000.000 ریال یا ۶ میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان برای مودیان اشخاص حقیقی گروه اول، دوم و سوم در نظر گرفته شده است.

توصیه می‌کنیم برای محاسبه دقیق مالیات از انواع نرم‌افزارهای حسابداری مانند نرم افزار فروشگاهی متناسب با کسب‌وکارتان استفاده کنید. نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی دشت همکاران سیستم موردتایید اداره امور مالیاتی است و گزارش‌های موردنیاز این سازمان را بدون نیاز به حسابدار تهیه می‌کند.

حداکثر استفاده از تبصره ماده 100 مالیات مستقیم

چه کسانی می‌توانند از تبصره ماده 100 استفاده کنند؟

کلیه صاحبان مشاغلی که مجموع فروش محصولات یا عرضه خدماتشان در سال قبل حداکثر 100 برابر سقف معافیت مالیاتی (67.200.000.000 ریال) باشد، مشمول تبصره 100 قانون مالیات های مستقیم 1402 خواهند شد. البته شرط بهره‌مندی از مزایای این مشوق مالیاتی بارگذاری فرم مالیات مقطوع در درگاه خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی است.

محاسبه‌های مالیات را به سپیدار بسپارید

محاسبه مالیات بر ارزش افزوده

ارسال صورت‌حساب به سامانه مؤدیان

فایل خرید و فروش فصلی

دیسکت بیمه و مالیات

تحریر دفاتر قانونی

مشمولان تبصره ماده 100 مالیات های مستقیم از نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و تسلیم اظهارنامه عملکرد معاف خواهند شد. به یاد داشته باشید که یکی از شروط بهره‌مندی از مزایای تبصره تشویق مالیاتی پرداخت کامل مالیات در سال‌های گذشته و نداشتن بدهی است. در پاسخ به سوال پرونده مالیاتی من از کجا قابل‌مشاهده است، باید شما را به سامانه استعلام مالیات ارجاع دهیم.

چه کسانی مشمول تبصره ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم می‌شوند؟

شرایط استفاده از تبصره ماده 100 مالیات های مستقیم

مودیان مالیاتی که قصد بهره‌مندی از مزایای تبصره ماده 100 مالیات مستقیم را دارند، باید شرایط لازم برای ثبت‌نام اظهارنامه مالیاتی داشته باشند. در ادامه شرایط استفاده از این مشوق مالیاتی را برایتان بیان می‌کنیم:

  • اولین شرط بهره‌مندی از مزایای تبصره ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم 1402 این است که مجموع فروش کالا و خدمات در سال 1401 باید حداکثر 100 برابر سقف معافیت مالیاتی (6 میلیارد و 720 میلیون تومان) باشد.
  • مودیان مالی مشمول تبصره ماده 100 باید مالیات سال گذشته خود را به‌طورمقطوع تعیین و پرداخت کرده باشند یا برگ تشخیص صادره از سازمان امور مالیاتی موردقبول مودی باشد.
  • ثبت‌نام اظهارنامه مالیاتی تبصره ماده 100 و همچنین درخواست استفاده از این تبصره باید تا پایان مهلت ثبت‌نام اظهارنامه مالیاتی در سامانه مربوطه ثبت و برای سازمان امور مالیاتی ارسال شده باشد.

ازآنجایی‌که قیمت‌گذاری تاثیر مستقیمی روی مجموع فروش محصولات و خدمات دارد، توصیه می‌کنیم بدون داشتن اطلاعات کافی اقدام به تعیین قیمت نکنید. به این منظور پیشنهاد می‌کنیم مقاله قیمت‌گذاری را مطالعه کنید تا دانش کافی درباره انواع روش‌های قیمت‌گذاری به دست آورید.

برای استفاده از تبصره ماده 100 چه شرایطی لازم است؟

چگونگی استفاده از ماده 100 قانون مالیاتهای مستقیم سال 1402

کلیه مودیان مالیاتی مشمول ماده 100 قانون مالیات مستقیم باید نسبت به ثبت‌نام اظهارنامه مالیاتی تبصره 100 اقدام کنند. نحوه ثبت‌نام این اظهارنامه از اظهارنامه مالیاتی عادی متفاوت است که در ادامه به آموزش آن می‌پردازیم:

  1. وارد صفحه اصلی سامانه درگاه ملی خدمات مالیات به آدرس my.tax.gov.ir شوید و کد ملی، رمز عبور و عدد تصویر امنیتی را وارد کنید. درصورت نداشتن نام کاربری و رمز عبور، ابتدا باید در سامانه اظهارنامه مالیاتی تبصره ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم به آدرس ntr.tax.gov.ir ثبت‌نام کنند.
  2. در این مرحله باید کد ۶رقمی ارسال‌شده به شماره تلفن همراهتان را وارد کنید و دکمه ورود به سامانه را بزنید.
  3. با ورود به صفحه حساب کاربری، پیغامی با کادر قرمز در بالای صفحه با متن «جهت ارسال اظهارنامه عملکرد و توافق تبصره ماده 100 اینجا کلیک نمائید» نمایش داده خواهد شد که باید روی آن کلیک کنید. به‌این‌ترتیب وارد سامانه ثبت‌نام اظهارنامه مالیاتی تبصره ماده ۱۰۰ خواهید شد.
  4. چنانچه بیش از یک پرونده مالیاتی دارید، ابتدا باید پرونده موردنظرتان را در این مرحله انتخاب کنید.
  5. با انتخاب پرونده مالیاتی موردنظر، اطلاعات هویتی را مشاهده خواهید کرد. چنانچه از صحت اطلاعات اطمینان دارید، روی دکمه سبزرنگ «ثبت اظهارنامه و فرم استفاده از تبصره ماده 100» کلیک کنید.
  6. در این مرحله باید سال عملکرد و نوع فعالیت را مشخص کرده و از قسمت نوع اظهارنامه گزینه «فرم تبصره 100» را انتخاب کنید. در نهایت دکمه «تایید» را بزنید.
  7. در صفحه بازشده، اطلاعات هویتی خود را مشاهده خواهید کرد که در صورت اطمینان از صحت اطلاعات باید دکمه «ذخیره و ادامه» را بزنید.
  8. در این مرحله باید داده‌های مربوط به مبالغ فروش را وارد کرده و سپس روی دکمه «افزودن» کلیک کنید.
  9. در نهایت قبض مالیاتی صادره به شما نشان داده خواهد شد. در صورت موافقت با مبلغ روی دکمه «صدور قبض» کلیک کنید.

توجه کنید که سازمان امور مالیاتی سامانه‌های مختلفی را برای انواع مالیات راه‌اندازی کرده است. به‌عنوان مثال، صاحبان مشاغل برای پرداخت مالیات ارزش افزوده فقط می‌توانند از طریق سامانه ارزش افزوده اقدام کنند که با بخش اظهارنامه مالیاتی تبصره 100 کاملا متفاوت است.

درگاه ملی خدمات الکترونیک؛ سامانه ثبت‌نام اظهارنامه مالیاتی تبصره ماده 100

تهیه گزارش‌های مالیاتی بدون کمترین خطا با نرم‌افزارهای سپیدار سیستم

در این مقاله به بررسی تبصره ماده 100 مالیات های مستقیم پرداختیم و به سوال «چه کسانی می‌توانند از تبصره ماده 100 استفاده کنند» پاسخ دادیم. این تبصره برای تشویق مودیان برای پرداخت مالیات و گسترش فرهنگ مالیات‌دهی در نظر گرفته شده است. نکته مهم برای بهره‌مندی از مزایای تبصره ماده 100 قانون مالیات مستقیم ثبت اظهارنامه مالیاتی و ارائه مدارک و دفاتر به سازمان امور مالیاتی است.

برای تهیه گزارش‌های مالیاتی توصیه می‌کنیم از نرم‌افزارهای حسابداری سپیدار سیستم استفاده کنید تا خیالتان بابت صحت داده‌ها کاملا راحت باشد. چنانچه هرگونه سوالی درباره قوانین مالیاتی و تبصره ماده 100 دارید، در بخش نظرات مطرح کنید. کارشناسان ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ‌گوی سوالاتتان خواهند بود.

 

 


این صفحه را به اشتراک بگذارید


به این مطلب امتیاز دهید

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 4.2]


8 دیدگاه برای ”تبصره ماده 100 مالیات های مستقیم 1402

  1. فردین پاشایی

    سلام بنده برای سال مالی۱۳۹۹اظهارنامه پر نکردم چون کارتخوانم را درفروردین ۱۴۰۰ثبت مالیاتی کرده ام و شغلم کارواش هست و ۱۰تراکنش غیر تجاری برای اشخاص ثالث داشتم وکل تراکنش هام ۵۲۰میلیون تومان هست و برام ۲۹میلیون ونهصد وخرده ای مالیات اومده میتونم برای سال ۱۴۰۰از ماده ۱۰۰استفاده کنم؟

  2. Donya Khateri

    سلام من توی خونه لوازم‌خانگی برقی کوچیک‌میفزوشم
    تراکتشم تو سال۱۴۰۲
    ۵میلیازد بوده بنظرتون ماده ۱۰۰قرار میگیره
    و چقدر برام میزنن؟

    1. سپیدار سیستم

      سلام. دوست عزیز این موارد را باید با یک مشاور مالی مطرح کنید.

    2. حسن ملکی

      سلام خسته نباشید از اطلاعات شما کمال تشکر را دارم… میخواستم بپرسم ماده ۱۰۰ تبصره ۵ قانون مالیاتی چیست؟ سپاسگزارم

  3. Ati

    سایتتون عالیه.اطلاعات بروز.من اطلاعت زیادی ازش کسب کردم.خدا خیرتون بده🙏🙏

    1. محسن ذوالقدر

      سلام
      من یک سوپر مارکت کوچک دارم درسال ۱۴۰۲تراکنش وکارت به کارت روی هم به ۱میلیاردو۷۰۰میلیون بود وبرای من ۲۲میلیون مالیات اومد ومیخوام بدانم برای سال بعد۱۴۰۳اگر من این تراکنش را به زیر میلیارد ببرم مالیات من نسبت به قبل چیزی هم کم می‌شود یا نه یا اگر کمتر از سال قبل باشد تبصره ومعافیت کامل شامل من میشه لطفا راهنمایی کنید

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *