آموزش استعلام مالیات کارتخوان با کد ملی در مجله سپیدار سیستم

آموزش استعلام مالیات کارتخوان با کد ملی


براساس قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، کلیه اشخاصی که صاحب کارتخوان یا دستگاه پوز هستند، باید در موعد مقرر نسبت به پرداخت مالیات کارتخوان اقدام کنند. برای این کار، مودیان مالیاتی ابتدا باید از میزان مالیات پرداختی آگاه شوند.

برای استعلام مالیات کارتخوان، روش‌های متعددی وجود دارد؛ در ادامه این مقاله قصد داریم استعلام مالیات کارتخوان با کد ملی از طریق سامانه مودیان را بررسی کنیم. اگر به دنبال روشی آسان برای استعلام بدهی مالیاتی با کد ملی هستید، تا پایان این مطلب کاربردی همراه سپیدار سیستم باشید.

آموزش استعلام مالیات کارتخوان با کد ملی در سامانه امور مالیات

برای استعلام مالیات کارتخوان، ابتدا باید در سایت سامانه امور مالیاتی کشور ثبت‌نام کنید و پرونده مالیاتی تشکیل دهید؛ پس از تشکیل پرونده مالیاتی، اشخاص حقیقی به‌راحتی می‌توانند برای استعلام مالیات کارتخوان با کد ملی اقدام کنند. در ادامه این مراحل به‌طورکامل را توضیح می‌دهیم.

مراحل تشکیل پرونده مالیاتی؛ پیش‌نیاز استعلام مالیات کارتخوان

یکی از دلایل اصلی برای تشکیل پرونده مالیاتی، اخذ کد اقتصادی است. همچنین، اشخاص حقیقی و حقوقی برای ارائه اظهارنامه مالیاتی موظف به تشکیل پرونده مالیاتی هستند. برای تشکیل پرونده مالیاتی باید به سایت رسمی سازمان امور مالیاتی کشور، به نشانی اینترنتی tax.gov.ir وارد شوید. از قسمت «خدمات اصلی مالیاتی» روی گزینه «پیش ثبت نام و ثبت نام الکترونیک» کلیک کنید. در صفحه مربوط به پیش‌ثبت‌نام و ثبت‌نام، باید نوع مودی (حقیقی یا حقوقی) مشخص شود. در ادامه باید مراحل زیر را طی کنید:

  • تکمیل و تایید اطلاعات اولیه
  • دریافت نام کاربری و رمز عبور از طریق پیامک
  • وارد کردن اطلاعات دقیق مرتبط با فعالیت اقتصادی
  • ارائه اسناد و مدارک به اداره مالیات و اعتبارسنجی اطلاعات

پس از پشت سر گذاشتن این مراحل، کد رهگیری به شماره همراه شما ارسال می‌شود و می‌توانید ادامه مراحل تکمیل ثبت‌نام را انجام دهید تا پرونده مالیاتی شما ثبت شود. تشکیل پرونده مالیاتی اولین گامی است که همه صاحبان مشاغل باید برای استعلام مالیات کارتخوان بردارند.

اگر جزو دسته‌بندی مشاغل معاف از مالیات کارتخوان هستید، نیاز به پرداخت مالیات کارتخوان ندارید. به‌طورکلی، اگر میزان سود سالانه یک کسب‌وکار کمتر از مقدار خاصی باشد، موظف به پرداخت مالیات کارتخوان نخواهد بود. در ادامه توضیح می‌دهیم چگونه با ورود به پرونده مالیاتی، می‌توانید استعلام مالیات کارتخوان با کد ملی را انجام دهید.

استعلام بدهی اشخاص حقیقی با کد ملی با تشکیل پرونده مالیاتی

استعلام مالیات کارتخوان با کد ملی در سایت مالیات کارتخوان 

برای استعلام بدهی اشخاص حقیقی با کد ملی کافی است وارد سامانه عملیات الکترونیک مالیاتی به نشانی tax.gov.ir شوید. در صفحه اصلی روی گزینه «سایر خدمات مالیاتی» کلیک کنید و از زیرمنوی بازشده گزینه «استعلام بدهی مالیاتی» را بفشارید. با کلیک روی این گزینه، صفحه جدیدی باز می‌شود که باید کد ملی (اشخاص حقیقی) یا شناسه ملی (اشخاص حقوقی)، رمز عبور و عبارت تصویر امنیتی را وارد کرده و روی گزینه «ورود به درگاه ملی» کلیک کنید. در ادامه باید مراحل زیر را پشت سر بگذارید:

  • با ورود به درگاه ملی، به قسمت داشبورد مالیاتی می‌رسید که خلاصه‌ای از وضعیت مالیاتی شما در نظام مالیاتی کشور را نشان می‌دهد.
  • از منوی سمت راست، روی گزینه «درخواست‌‌ها» کلیک و گزینه «استعلام بدهی مالیاتی» را انتخاب کنید.
استعلام مالیات کارتخوان با کد ملی با ورود به پرونده مالیاتی

در ادامه امکان استعلام بدهی مالیاتی با کد ملی فراهم شده و به‌راحتی می‌توانید مبلغ بدهی‌های مالیاتی خود را به تفکیک ببینید. استعلام پرونده مالیاتی با کد مالیاتی برای اشخاص حقوقی انجام می‌شود؛ یعنی اشخاص حقوقی به جای کد ملی، می‌توانند با شناسه ملی میزان دقیق مالیات کارتخوان شرکت خود را مشاهده کنند.

به مدیران فروشگاه‌ها توصیه می‌کنیم برای محاسبه دقیق میزان مالیات، از نرم افزار فروشگاهی مجموعه سپیدار سیستم استفاده کنند. نرم افزار حسابداری فروشگاهی دشت سرعت انجام عملیات مالی را بالا می‌برد و با کاهش درصد خطا، به‌صورت اتوماتیک گزارش‌های مالی دقیقی را ارائه می‌دهد.

روش محاسبه مالیات کارتخوان در سال ۱۴۰۲

بر اساس قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، کلیه تراکنش‌هایی که به واسطه دستگاه کارتخوان انجام می‌شوند، فعالیت شغلی هستند و مشمول مالیات خواهند بود. برای محاسبه مالیات کارتخوان یا همان مالیات بر درآمد مشاغل، از نرخ‌بندی قیدشده در جدول زیر استفاده می‌شود:

درصد مالیاتمیزان درآمد مشمول مالیات سالانه
۱۵ درصددرآمد سالانه از ۱ تا ۲۰۰ میلیون تومان
۲۰ درصددرآمد سالانه از ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان
۲۵ درصد درآمد سالانه از ۴۰۰ میلیون تومان به بالا

درصورتی‌که میزان سود یک واحد اقتصادی برابر با ۳۹,۶۰۰,۰۰۰ تومان یا کمتر باشد، آن مجموعه معاف از پرداخت مالیات کارتخوان خواهد بود. 

روش محاسبه مالیات کارتخوان در سال ۱۴۰۲

جدای از مبحث مالیات، کلیه تجار و بازرگانان، می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه جامع تجارت ایران به‌راحتی با دستگاه‌های ذی‌ربط در زمینه تجارت بین‌الملل در ارتباط باشند. اگر سوالی در ارتباط با این سامانه دارید، مقاله «سامانه جامع تجارت» در سپیدار سیستم را مطالعه کنید. در این مقاله درباره نحوه دریافت شناسه کالا و خدمات از سامانه جامع تجارت ایران، مزایای این سامانه و همه نکات مربوط به آن به‌طورکامل صحبت شده است.

روش پرداخت بدهی مالیات کارتخوان چگونه است؟

برای پرداخت بدهی مالیاتی باید ابتدا به سامانه عملیات الکترونیک مالیاتی به نشانی tax.gov.ir مراجعه کنید. در صفحه اصلی موس را روی گزینه «پرداخت الکترونیک مالیات» بفشارید. در ادامه با وارد شدن به صفحه payment.tax.gov.ir و ورود به حساب کاربری، روی گزینه «دریافت شناسه قبض جدید» کلیک کنید. در ادامه با تکمیل اطلاعات درخواستی و شناسه قبضی که برای شما صادر می‌شود، به‌راحتی می‌توانید نسبت به پرداخت آنلاین بدهی مالیات کارتخوان اقدام کنید.

دریافت شناسه قبض مالیاتی برای پرداخت بدهی مالیات کارتخوان

پرداخت به‌موقع مالیات کارتخوان به کمک نرم‌افزار حسابداری

در این مطلب به بررسی روش استعلام مالیات کارتخوان با کد ملی پرداختیم. به‌طورکلی، اشخاص حقیقی که صاحب مشاغل هستند و از دستگاه پوز برای انجام تراکنش‌های مالی استفاده می‌کنند، مشمول پرداخت مالیات کارتخوان خواهند بود. هر تراکنشی که به وسیله دستگاه پوز انجام شود، جزو درآمد این افراد بوده و مشمول مالیات خواهد شد.

سازمان امور مالیاتی کشور قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای پرداخت مالیات در نظر گرفته است؛ بنابراین توصیه می‌کنیم اگر صاحب مشاغل یا مدیر مالی یک واحد اقتصادی هستید، با استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری پیشرفته مانند نرم‌افزار سپیدار، همیشه صورت‌های مالی مجموعه خود را به‌روز نگه دارید تا در زمان مناسب نسبت به پرداخت مالیات اقدام کنید. اگر سوالی درباره مالیات کارتخوان و موارد مربوط به آن دارید،‌ در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید؛ کارشناسان سپیدار سیستم در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ خواهند داد.