نقش هوش مصنوعی در حسابداری

کاربرد هوش مصنوعی در حسابداری و امور مالی


هوش مصنوعی ابزاری همه‌جانبه به حساب می‌آید که به شما در هر شغلی که باشید کمک می‌کند تا نحوه جمع‌آوری داده، تحلیل داده و استفاده از نتایج به دست آمده را با روش‌هایی بهینه‌تر انجام دهید. خب شاید بپرسید که این اتفاق چه تأثیری در نتایج کار شما دارد؟

 هوش مصنوعی به شما کمک می‌کند که بر اساس دانش تصمیم بگیرید و تصمیم‌های درست مساوی هستند با ثروت بیشتر و رشد سریع‌تر. یکی از شغل‌هایی که هوش مصنوعی تأثیر زیادی بر روی آن خواهد داشت، حسابداری و مدیریت مالی هست.

اگر در رشته‌های مالی و حسابداری دانشجو یا شاغل هستید، با خواندن این مقاله متوجه خواهید شد که هوش مصنوعی چه تأثیری بر روی رشته حسابداری و مدیریت مالی و نحوه انجام دادن کارها دارد و همچنین فرصت‌ها و تهدیدهای مرتبط باهوش مصنوعی در رشته حسابداری را نیز به شما معرفی می‌کنیم.

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی یکی از جدیدترین و تأثیرگذارترین تکنولوژی‌های حوزه علوم کامپیوتر هست که به رایانه‌ها اجازه می‌دهد تا توانایی یادگیری، ارزیابی، حل مسئله و تصمیم‌گیری را داشته باشند. مهم‌ترین کاری که هوش مصنوعی انجام می‌دهد این است که توانایی تصمیم‌گیری مستقل را دارد. این در حالی است که تا کنون نرم‌افزارها و ربات‌ها فقط بر اساس اطلاعاتی که یک انسان به آن‌ها می‌داد می‌توانستند تصمیم‌گیری و عمل کنند.

	 کاربرد هوش مصنوعی در حسابداری و امور مالی

ربات یا نرم‌افزاری که بر اساس هوش مصنوعی طراحی شده، داده‌های موردنیاز برای تصمیم‌گیری را از منابع مختلف تأمین می‌کند. برای مثال بخشی از این داده‌ها از سمت انسان‌ها تأمین می‌شود و بخشی دیگر از طریق منابع دیگر توسط خود ربات یا نرم‌افزار تأمین می‌شود؛ برای مثال از طریق اطلاعاتی که در اینترنت وجود دارد.

دوره‌های آموزشی سپیدار را از دست ندهید

سناریوهای شبیه‌سازی‌ شده تمرین کنید

با نسخه آموزشی، اسناد ثبت کنید

جایگاه شغلی خود را ارتقا دهید

گواهی معتبر شرکت در دوره دریافت کنید

با کتاب سپیدار بر جزئیات سیستم مسلط شوید

می‌توان گفت که مهم‌ترین تفاوت هوش مصنوعی نسبت به سیستم‌های قبلی، توانایی هوش مصنوعی در یادگیری است. در واقع هوش مصنوعی چندان وابسته به انسان‌ها نیست بلکه بر اساس داده‌هایی که مثلاً یک حسابدار یا مدیر مالی به آن می‌دهد و داده‌هایی که خودش جمع‌آوری می‌کند می‌تواند با گذشت زمان مطالب بیشتری را یاد بگیرد و بر مبنای آن تصمیم‌های بهینه‌تری بگیرد. 

باتوجه به اینکه در سال‌های گذشته توانایی ربات‌ها و نرم‌افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی از نظر قدرت پردازش اطلاعات و ذخیره اطلاعات چندین برابر شده است، توانایی تحلیل و تصمیم‌گیری آن‌ها نیز به شکل خیره‌کننده‌ای افزایش پیدا کرده است.

نقش هوش مصنوعی در خدمات مالی

هوش مصنوعی هم اکنون در بانک‌های زیادی در دنیا برای تحلیل اعتبار مشتریان و تعیین شرایط وام‌دهی به آن‌ها استفاده می‌شود. تحلیلی که هوش مصنوعی در مورد هر مشتری انجام می‌دهد با درنظرگرفتن ده‌ها و بلکه صدها فاکتور انجام می‌شود؛ بنابراین هم بانک و هم مشتری با اطمینان بیشتری نسبت به سیستم اعتباردهی می‌توانند از این خدمات استفاده کنند.

علاوه بر این، ربات‌هایی که مجهز به هوش مصنوعی هستند به‌عنوان یک مشاور سرمایه‌گذاری برای شرکت‌ها و مردم نیز عمل می‌کنند. بر اساس استراتژی ای که یک فرد برای ربات تعیین می‌کند آن ربات می‌تواند خرید و فروش‌ها را در زمان‌های مناسب انجام دهد.

کاربرد هوش مصنوعی در حسابداری و حسابرسی

نظر شما درباره تکنولوژی‌ای که می‌تواند هزینه‌ها را ۸۰ درصد کم کند و علاوه‌برآن زمان انجام‌دادن کارها را حدود ۹۰ درصد کاهش بدهد چیست؟ قطعاً این خبر خیلی خوبی می‌تواند باشد.

کاربرد هوش مصنوعی در حسابداری و حسابرسی

جمع‌آوری و تحلیل داده‌های مالی مهم‌ترین کاری هست که هر حسابداری باید انجام دهد. در واقع می‌توان گفت که مهم‌ترین وظیفه هر حسابدار این است که بر سلامت عملکرد مالی شرکت نظارت داشته باشد. برخی از مهم‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی در حسابداری:

  • حسابدارها نیاز به‌صرف زمان طولانی برای تحلیل ستون‌های طولانی اعداد ندارند
  • ارائه انواع تحلیل‌ها از داده‌های مالی یک شرکت 
  • اعتبارسنجی اسناد مانند فاکتور خریدوفروش، سند هزینه و حساب‌های دریافتنی و پرداختنی به‌صورت خودکار انجام می‌شود
  • سیستم‌های حسابداری مبتنی بر هوش مصنوعی دائماً و به‌صورت لحظه‌ای مورد حسابرسی قرار می‌گیرند و درصورتی‌که خطایی وجود داشته باشد به حسابدار اطلاع می‌دهد
  • به مدیران مالی کمک می‌کند تا وضعیت آینده مجموعه خودشان رو بادقت مثال‌زدنی پیش‌بینی کنند.
  • به دلیل بهبود حسابرسی و افزایش شفافیت، بهره‌وری تیم حسابداری و مالی و به طور کل بهره‌وری شرکت‌ها بالاتر می‌رود.
  • هوش مصنوعی کمک می‌کند تا مدیران مالی بتوانند تأمین‌کنندگان مواد اولیه را بهینه‌تر و با سرعت بیشتری ارزیابی کنند و در نتیجه مناسب‌ترین تأمین‌کنندگان را انتخاب کنند.
  • بر اساس سابقه جریان وجوه نقد در شرکت، نیازمندی‌های وجه نقد در آینده به‌صورت دقیق پیش‌بینی می‌شود.
  • ربات‌های هوش مصنوعی باتوجه‌به قدرت یادگیری بالایی که دارند، درصورتی‌که حسابدار اطلاعاتی را به‌اشتباه وارد کند در همان لحظه به حسابدار اعلام وجود خطا می‌کند و شرح دقیقی از دلیل وجود خطا و راه‌حل آن به حسابدار یا مدیر مالی می‌دهد.

حسابدارها  چه مهارت‌هایی در رابطه با هوش مصنوعی باید داشته باشند؟

اولین کاری که باید انجام دهید این است که با مطالعه درباره هوش مصنوعی، دقیقاً بدانید که این تکنولوژی چه تأثیری در شغل شما خواهد داشت. برای مثال هوش مصنوعی علاوه بر اینکه محاسبات پیچیده را انجام می‌دهد، می‌تواند اسناد را بخواند و حتی بنویسد. نرم‌افزارهایی که با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی ساخته شده‌اند می‌توانند اسناد قانونی، مقاله‌ها و سایت‌ها را بررسی کنند و مهم‌ترین و مرتبط‌ترین مطالب را به مدیر یا حسابدار نمایش دهند.

با توجه به نوپا بودن تکنولوژی هوش مصنوعی، توصیه ما به شما این است که هر از چند گاهی در مورد آخرین دستاوردهای این حوزه جستجو کنید تا بدانید در آینده هوش مصنوعی چه نقشی در شغل حسابداری خواهد داشت و شما به‌عنوان حسابدار یا یک متخصص مالی چه مهارت‌هایی را باید برای موفقیت در آینده بازار حسابداری به دست بیاورید.

مهمترین مهارتهای حسابداری در آینده

چالش‌های هوش مصنوعی برای کسب‌وکارها

هوش مصنوعی در حسابداری و مدیریت مالی علاوه بر اینکه مزایای زیادی را به همراه دارد اما در مراحل اولیه برای هر کسب‌وکاری و برای تیم حسابداری و مالی چالش‌های جدیدی را نیز ایجاد می‌کند. به مهم‌ترین چالش‌های هوش مصنوعی در قسمت زیر اشاره می‌کنیم:

  • هزینه تهیه سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی
  • هزینه آموزش نیروی انسانی از جمله حسابدارها و مدیران مالی برای کار با این سیستم‌ها
  • حسابدارها برای مدتی با چالش یادگیری مطالب جدید روبرو می‌شوند
  • دشوار بودن تعیین مسئول تصمیم‌هایی که توسط هوش مصنوعی گرفته می‌شود

شاید مهم‌ترین مورد در بین همه این چالش‌ها چالش چهارم باشد. هوش مصنوعی بر اساس داده‌های که حسابدار به آن می‌دهد و همچنین داده‌های که خودش از سایر منابع به دست می‌آورد، تحلیل‌هایی را ارائه می‌کند و تصمیم‌هایی را می‌گیرد. تعیین اینکه دقیقاً چه کسی مسئول این تصمیم‌ها هست کار بسیار دشواری می‌تواند باشد. در کشورهایی که تجربه بیشتری در زمینه هوش مصنوعی دارند، قانون مسئولیت‌ها را مشخص کرده است اما همچنان نقاط خاکستری زیادی وجود دارد که مشخص نیست چه کسی مسئول تصمیم‌های هوش مصنوعی خواهد بود. 

سؤالات متداول

آیا هوش مصنوعی باعث بیکار شدن حسابدارها خواهد شد؟

احتمال اینکه عده‌ای از حسابدارها به دلیل هوش مصنوعی بیکار شوند کم است. بااین‌وجود قطعاً نوع کارهایی که حسابدارها انجام خواهند داد در آینده متفاوت خواهد بود. در واقع حسابدارها باید تلاش کنند تا توانایی‌های تحلیلی خودشان را افزایش دهند تا با توجه به پیشنهادهایی که هوش مصنوعی می‌دهد، بهترین تصمیم را بتوانند بگیرند.

مهم‌ترین تفاوت هوش مصنوعی با سیستم‌های قبلی چیست؟

می‌توان گفت که مهم‌ترین تفاوت هوش مصنوعی نسبت به سیستم‌های قبلی، توانایی هوش مصنوعی در یادگیری است. در واقع هوش مصنوعی چندان وابسته به انسان‌ها نیست بلکه بر اساس داده‌هایی که انسان به آن می‌دهد و داده‌هایی که خودش جمع‌آوری می‌کند می‌تواند باگذشت زمان مطالب بیشتری را یاد بگیرد و بر مبنای آن تصمیم‌های بهتری بگیرد.  

چه کسی مسئول تصمیم‌هایی که هوش مصنوعی برای واحد حسابداری می‌گیرد خواهد بود؟

هوش مصنوعی بر اساس داده‌هایی که حسابدار به آن می‌دهد و همچنین داده‌هایی که خودش از سایر منابع به دست می‌آورد، تحلیل‌هایی را ارائه می‌کند و تصمیم‌هایی را می‌گیرد. تعیین اینکه دقیقاً چه کسی مسئول این تصمیم‌ها هست کار بسیار دشواری می‌تواند باشد. در کشورهایی که تجربه بیشتری در زمینه هوش مصنوعی دارند، قانون مسئولیت‌ها را مشخص کرده است اما همچنان ابهام زیادی وجود دارد که چه کسی مسئول تصمیم‌های هوش مصنوعی خواهد بود.