چالش‌های مدیران مالی در کار

چالش‌های مدیران مالی در کار


آیا شما به عنوان یک مدیر مالی، خودتان نقش خود را تعیین می‌کنید؟ یا اینکه شغل شما نقش‌تان را مشخص می‌کند؟

به‌نظر شما چگونه مدیران مالی می‌توانند در کار خود موفق باشند؟

مدیران مالی شرکت‌ها عموماً با چهار چالش اصلی مواجه هستند. آن‌ها باید به دنبال شکل‌گیری راهبرد و خلاقیت برای رشدِ پایدار در شرکت خود باشند که در نتیجه، این کارها به توسعه سریع نقش‌شان می‌انجامد.

اکثر مدیران مالی بیان داشتند که مدیران عامل و سهامداران عموماً از آن‌ها انتظار دارند که بر دانش استفاده از ابزارهای دیجیتال، تحلیل داده و مدیریت ریسک به طور کامل مسلط باشند. آن‌ها همچنین باید بیشتر از قبل با سهامداران و قانون‌گذاران در تعامل باشند.

با توجه به مسئولیت‌های مدیران مالی، ضروری است که آن‌ها بتوانند به پیشبرد و توانمندسازی استراتژی‌های تجاری کمک کنند، بینش‌ها و تحلیل‌هایی برای استراتژی کلی کسب‌وکار ارائه دهند و مطمئن شوند که تصمیمات تجاری بر اساس معیارهای صحیح مالی اتخاذ شده و در جهت پیشرفت برای رسیدن به اهداف مالی سهامداران خارجی می‌باشد.

چالش‌های مدیران مالی در کار

پیپ اسپایبی مدیر مالی شرکت Travelport Locomote می‌گوید:

«بیش از هر چیز، مدیر مالی باید یک شریک تجاری استراتژیک باشد، البته با قدردانی از تمام بخش‌های کسب‌وکار که باعث رشد شرکت‌ می‌شوند.»

Travelport Locomote شرکتی استرالیایی است که طرح‌های مسافرتی مرتبط با کسب‌وکار تجاری ارائه می‌دهد و به‌ عنوان یک کسب‌وکار نوآور در سال‌های اخیر شناخته می‌شود.

کریس راجرز توسعه‌دهنده نرم‌افزارهای عملیاتی در اروپا و آسیا و  مدیر مالی شرکت Infragistics معتقد است:

مدیر مالی الگوها را در داده‌ها می‌سنجد و اطمینان حاصل می‌کند که مدیران ارشد نیز به درستی آن‌ها را درک کرده‌اند.

وی همچنین اظهار می‌دارد که یک مدیر مالی قوی، شریک و همکار مدیرعامل بوده و البته در جلسات دونفره در صورت ضرورت سخت‌ترین منتقد او است.

دوره‌های آموزشی سپیدار را از دست ندهید

سناریوهای شبیه‌سازی‌ شده تمرین کنید

با نسخه آموزشی، اسناد ثبت کنید

جایگاه شغلی خود را ارتقا دهید

گواهی معتبر شرکت در دوره دریافت کنید

با کتاب سپیدار بر جزئیات سیستم مسلط شوید

حال 4 چالش اصلی مدیران مالی چیست؟

دانش فنی دیجیتال

یک مدیر مالی برای اجرای اولویت‌های استراتژیک مهم، نیاز به درک بهتر فناوری‌های دیجیتال و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها دارد. دو فناوری بسیار مهم برای رهبران مالی شرکت‌ها که اخیراً شکل‌گرفته‌اند عبارت‌اند از:

  1. بلوک چین (Blockchain) که اجازه می‌دهد داده‌ها با کمک دفتر کل غیرمتمرکز، مبادله شوند و می‌تواند گزارشگری شرکت‌ها را دگرگون نماید؛
  2. اتوماسیون پیشرفته روباتیک که وعده خودکار شدن و کاهش هزینه فرآیندهای دفتری را داده است.

راجرز بیان می‌دارد:

بیست سال پیش، جداولِ محوری در حال پیشرفت بودند. پویایی، چالش امروز است؛ استفاده از سیستم‌های گوناگون و قرار دادن آن‌ها در سیستم‌های ابری، تأمین امنیت و ایجاد امکان دسترسی به آن‌ها در زمان موردنظر موجب می‌شود شما بتوانید تصمیمات خود را به ‌جای فردا امروز اتخاذ کنید.

استفاده از نرم‌افزار حسابداری و مالی یکی از اولویت‌ها در بخش‌های صنعتی است. زیرا فرصت رشد را از طریق ارائه محصولات جدید، مدل‌های تحویل کالا و یا به ‌وسیله تبدیل محصولات موجود در بازارهای جدید فراهم می‌آورد.

رهبران مالی که می‌دانند چگونه شرکت آن‌ها با استفاده از راهبرد دیجیتالی به ارائه خدمات و تحویل کالا در جهت تغییرات جدید حرکت کند، بهتر می‌توانند سرمایه شرکت را به‌کارگیرند.

مسائلی که نیاز به بررسی با کمک دانش دیجیتالی دارند عبارت‌اند از: پیامدهای مالیاتی در جهان، چگونگی فروش کالاها و خدمات، روباتیک؛ و تحلیل رقبای جدید.

یک راهبرد دیجیتالی خوب به شرکت کمک می‌کند تا مدیر مالی دریابد چه تکنولوژی‌ای بهترین بازده بازگشت سرمایه و احتمالاً مزایای نامشهود را ایجاد می‌کند.

چالش‌های مدیران مالی در کار

تحلیل داده

توانایی تهیه داده‌ها و تحلیل پیشرفته برای عملکرد مالی امری حیاتی است.

طبق تحقیقات ارنست و یانگ در دهه گذشته، اکثر مدیران مالی بیشترین زمان خود را در یک روز به ارائه گزارشات تجزیه‌وتحلیل پیشرفته صورت‌های مالی به مدیران عامل و مدیران ارشد اختصاص داده‌اند.

راجرز بیان می‌دارد: «استفاده از big data همراه با داده‌های داخلی، موجب بهینه سازی داده‌های داخلی شده و زمینه و ارتباط مناسبی را در بازار فراهم می‌سازد».

برای شرکت‌هایی که برای دستیابی به مزیت رقابتی پایدار در بلندمدت تلاش می‌کنند، داده‌ها باید مطابق با راهبرد شرکت یکپارچه‌سازی شود و تحلیل‌های تحویل کالا و ارائه خدمات باید مطابق با شرایط کسب‌وکار باشد.

برای به دست آوردن ارزش بیشتر در تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، رهبران تجاری باید بر استفاده از ابزارهای مناسب محرک‌ها، پاداش مناسب و نحوه اندازه‌گیری آن‌ها تمرکز کنند.

مدیریت ریسک

دوسوم رهبران مالی شرکت‌های بزرگ (شرکت‌هایی که بیش از 5 میلیارد دلار درآمد سالیانه دارند) و 54٪ مدیران مالی شرکت‌های کوچک‌تر معتقدند که مدیریت ریسک یک قابلیت کلیدی در عملکرد یک مدیر مالی است.

مدیران مالی باید فراتر از محدودیت‌ها فکر کنند و ریسک‌های راهبردی را بشناسند. در بحث‌های برنامه‌ریزی راهبردی و تجاری، ریسک را تشخیص و زمان و منابع مورد نیاز را در به ‌کارگیری نیروهای جدید در زمینه مهارت‌های تحلیلی پیشرفته به کار بگیرند.

چالش‌های مدیران مالی در کار

اسپایبی می‌گوید:

شما با دانستن مشکلات بخش‌های کلیدی در سازمان می‌توانید به سطحی متوازن از ریسک همراه با خلاقیت دست ‌یابید و با هدایت سازمان به یک روش مدون، راه‌حل‌های مناسب را یافته و نتایج مطلوب را رقم بزنید.

موشکافی ذینفعان تجاری و قانون‌گذاران

بسیاری از مدیران مالی اظهار داشتند باید بتوانند مهارت‌های خود را در مدیریت روابط با ذینفعان از جمله سرمایه‌گذاران و مدیران ارشد بهبود بخشند.

آنچه اهمیت دارد، ارتباط فعالانه و ثبات رویه در کسب‌وکار برای تقویت روابط ذینفعان با مدیران مالی است.

نظارت منظم و دقیق، مدیران مالی را ملزم می‌سازد هرچه بیشتر با خط‌مشی شرکت همگام باشند. بسیاری از مدیران مالی معتقدند که به‌طور فزاینده‌ای مسئولیت اخلاقی در تصمیم‌گیری‌های شرکت خود دارند.

اسپایبی بیان می‌دارد:

یک مدیر مالی موفق باید دارای روابط عمومی قوی باشد و هنگام صحبت با هیئت‌مدیره و سرمایه‌گذاران آرامش خود را حفظ کند، نظیر زمانی که وی با اتاقی پر از مهندسین نرم‌افزار جلسه دارد. مدیران مالی انعطاف‌پذیر هستند و به ایده‌ها گوش می‌دهند، از بازاریابی تجاری اطلاع کامل دارند و با فناوری‌های روز دنیا آشنا هستند.

چالش‌های مدیران مالی در کار

چگونه مدیران مالی این چالش‌ها را مرتفع می‌سازند؟

برای کمک به شناسایی و ارزیابی رویکردهای راهبردی جدید و کمک به شرکت‌های خود، ضروری است که به نکات زیر توجه کنیم:

پشتیبانی از نوآوری و مدل‌های کسب‌وکار جدید

همکاری با کارآفرینان و استارت‌آپ‌ها به هدایت نوآوری، نحوه برخورد با مشتریان و شناخت نیاز بازارهای نوظهور کمک می‌کند. مدیران مالی نقش اساسی در ایجاد همکاری‌هایی نظیر مشورت در مورد شرکای بالقوه، تحریک انگیزه بین شرکا و ایجاد یک مدل راهبردی مؤثر ایفا می‌کنند.

توسعه و ارائه راهبرد چابک

راهبردهای تجاری باید با پویایی بخش‌های شرکت، نیازهای متفاوت مشتریان، فن‌آوری‌های در حال ظهور و محیط نظارتی در حال تغییر سازگاری داشته باشند. مدیران مالی می‌توانند این استراتژی‌ها را توسعه و ارائه دهند؛ برای مثال در فرصت‌های تجاری جدید سرمایه‌گذاری کنند.

هدایت رشد پایدار و بلندمدت

شناسایی ریسک‌ها در اسرع وقت، به مدیریت اثرات منفی فعالیت‌ها و استفاده از فرصت‌ها کمک می‌کند تا با عدم قطعیت ایجادشده در اثر نوسانات پیوسته بازار سازگاری داشته باشند. مدیران مالی می‌توانند در سرمایه‌گذاری برای به دست آوردن فرصت‌های رشد موثر باشند، مانند سرمایه‌گذاری در محصولات و خدمات جدید یا ورود به بازارهای جدید.

الهام بخشی و راهبری با هدف‌گذاری قاطع و اخلاق‌مداری

بیان اهداف کسب‌وکار و مواضع اخلاقی به کارمندان موجب می‌شود تا آن‌ها هنگام مواجهه با چالش‌های جدید انگیزه داشته باشند. مدیران مالی برای دستیابی به اهداف شرکت، نمونه‌های پیشین را برای سنجش عملکرد شرکت تبیین می‌کنند.

پشتیبانی از ابزارهای دیجیتال

درک فرصت‌ها و ریسک‌ها به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا به ابزار دیجیتال به عنوان راه‌گشای اهداف شرکت و نحوه ارائه کالا و خدمات بیاندیشند.

این حقیقت غیر قابل انکار است که این مدیران مالی هستند که می‌توانند به کسب‌وکار شما کمک کنند. مدیران مالی امروزه با مهارت‌های دانش دیجیتالی و تسلط بر ابزارهای جدید مانند نرم افزار حسابداری ، تجزیه و تحلیل توانسته‌اند بین اهداف کوتاه‌مدت و اهداف بلندمدت یک شرکت تعادل ایجاد کنند و همچنین با ایجاد سرمایه‌گذاری‌های تجاری مربوطه، فرصت‌ها را شناسایی و سبب رشد روز افزون شرکت شوند.

مترجم: حمید زارعی

 

 


این صفحه را به اشتراک بگذارید


به این مطلب امتیاز دهید

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 3.5]


5 دیدگاه برای ”چالش‌های مدیران مالی در کار

  1. احمد

    مقاله جالبی بود.از شرکت سپیدار بعنوان همراه حسابداران توقع داریم با توجه به ارتباط عمیق با بازار دوره های آموزشی مدیریت ریسک را برای مدیران مالی تدارک ببینند

    1. سپیدار سیستم

      سلام،
      درخواست شما به واحد آموزش ارجاع داده شد؛
      سپاس از شما

  2. علی حبیبی

    سلام
    ممنون خوب بود
    اما برای کارایی بیشتر لطفا مطالب بصورت موضوعی و متناسب با شرایط اکثر شرکتها عنوان گردد تا بیشترین مخاطب را داشته باشد.
    از حسن توجه دوستان در سپیدار متشکریم

  3. حسین جم

    از این نمونه مقاله ها بیشتر در سایت قرار دهید.
    بسیار عالی…

    1. سپیدار سیستم

      سلام. ممنون از شما، حتماً مقالاتی با موضوعات مالی در سایت قرار خواهیم داد.
      برای دریافت هفتگی مقالات جدید سپیدار می توانید عضو خبرنامه سپیدار شوید.

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *