اعتبار مالیاتی ارزش افزوده چیست و چه کاربردی دارد؟

اعتبار مالیاتی ارزش افزوده چیست و چه کاربردی دارد؟


در این مقاله قصد داریم به موضوع اعتبار مالیات ارزش افزوده بپردازیم و هر آنچه که لازم است در مورد این موضوع مهم مالیاتی بدانید را برایتان روشن کنیم. قبل از اینکه توضیح دهیم اعتبار مالیاتی ارزش افزوده چیست، بد نیست در مورد مالیات بر ارزش افزوده توضیحاتی ارائه دهیم تا درک موضوع اعتبار مالیاتی ارزش افزوده روشن تر و قابل هضم تر باشد. در پایان این مقاله درک بهتری نسبت به موضوع مالیات بر ارزش افزوده و اعتبار مالیاتی ارزش افزوده خواهید داشت.

قسمت ۱۶۰: قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده بخش چهارم

مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

مالیات بر ارزش افزوده تعاریف مختلفی دارد. از تعاریفی که در قانون ذکر شده تا تعاریفی که توسط دانشمندان علوم اقتصاد و مالیات ذکر شده همه و همه یک مفهوم را معرفی می کنند و به یک واقعیت اشاره می کنند.

طبق آنچه که در ماده 3 قانون مالیات بر ارزش افزوده آمده مالیات ارزش افزوده نوعی از مالیات غیر مستقیم است که بر تفاوت بین ارزش کالاها و خدمات عرضه شده، با ارزش کالاها و خدمات خریداری یا تحصیل شده در یک دوره معین وضع می‌گردد. با یک مثال موضوع روشن تر می شود.

مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

فرض کنید شما یک میز ساخته شده دارید که آن را 2 میلیون تومان قیمت گذاری کرده اید. اگر برای ساخت این میز، 300 هزار تومان هزینه چوب، 50 هزار تومان هزینه چسب و 50 هزارتومان هزینه میخ داده باشید و 100 هزار تومان نیز به کارگر پرداخت کرده باشید، مجموعا 500 هزارتومان برای ساخت این میز هزینه کرده اید. اختلاف 2 میلیون تومان (قیمت فروش میز) و 500 هزار تومان (هزینه ساخت میز) همان ارزش افزوده محصول است که به آن مالیات تعلق می گیرد.

نکته اینجاست که مالیات بر ارزش افزوده به مصرف تعلق می گیرد و مصرف کننده باید آن را پرداخت کند. با اینکه در طی دوره های مختلف شما باید نسبت به پرداخت این مالیات به سازمان امور مالیاتی اقدام کنید، اما در صورتی که امور قانونی مالیاتی را طی کرده باشید و گواهی ارزش افزوده دریافت کرده باشید می توانید مالیات بر ارزش افزوده را روی فاکتورهای فروش خود از مشتریان دریافت کنید.

در واقع شما به عنوان یک فروشنده کالای مصرفی مالیات بر ارزش افزوده از مشتری دریافت کرده و به سازمان امور مالیاتی پرداخت می کنید.

محاسبه‌های مالیات را به سپیدار بسپارید

محاسبه مالیات بر ارزش افزوده

ارسال صورت‌حساب به سامانه مؤدیان

فایل خرید و فروش فصلی

دیسکت بیمه و مالیات

تحریر دفاتر قانونی

اعتبار مالیاتی ارزش افزوده چیست؟

اعتبار مالیاتی ارزش افزوده در زمان خرید کالا یا خدمات کسب می شود و می تواند از مالیات ارزش افزوده فروش کسر شود. به این معنی که مودیان مالیاتی می توانند در زمان ارسال اظهارنامه مالیات ارزش افزوده، مبالغی را که با عنوان ارزش افزوده در صورتحساب های خرید کالا یا خدمات پرداخت کرده اند را از مالیات ارزش افزوده ای که از مشتریان خود دریافت کرده اند کسر کنند و مابه التفاوت آن را به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند. اما چطور؟

اعتبار مالیاتی ارزش افزوده چیست؟

شرایط پذیرش اعتبار مالیاتی ارزش افزوده

مهمترین مسئله ای که باید مودی مالیاتی در مورد اعتبار مالیاتی ارزش افزوده به آن توجه کنند، پذیرش این اعتبار مالیاتی توسط اداره امور مالیاتی کشور است. این شرایط از تازه های حسابداری است که حسابداران امروز باید از آن اطلاع داشته باشند. برای جلوگیری از رخداد هرگونه مشکل برای مودیان مالیاتی و امکان استفاده از اعتبار مالیاتی ارزش افزوده در ادامه به شرایط پذیرش این مالیات می پردازیم. این شرایط شامل 7 مورد است:

1 – ثبت نام در سامانه مالیات بر ارزش افزوده

اولین و مهمترین پیش نیاز و شرط پذیرش اعتبار مالیاتی توسط اداره امور مالیاتی، ثبت نام در سیستم مالیات بر ارزش افزوده است. این شرط به این معناست که خرید کالا و خدمات باید از اشخاص و شرکت هایی صورت بگیرد که در سیستم مالیات بر ارزش افزوده ثبت نام کرده باشند.

اگر خرید کالا و خدمات از شرکت ها یا اشخاصی که در سیستم مالیات بر ارزش افزوده ثبت نام نکرده اند انجام شود، حتی اگر شما مالیات و عوارض پرداخت کرده باشید، مبالغ پرداختی شما با عنوان مبالغ ارزش افزوده مالیاتی در صورتحساب های خرید کالا یا خدمات، با عنوان اعتبار مالیاتی برای شما به حساب منظور نمی شود و نمی توانید این مبالغ را از مالیات ارزش افزوده دریافتی خود کسر کنید.

2 – صورتحساب خرید، مورد تایید اداره امور مالیاتی باشد

شرط مهم دیگر، صدور فاکتور توسط فروشنده بابت فروش کالا یا خدمات به شماست. فاکتوری که فروشنده برای خرید کالا و خدمات توسط شما برایتان صادر می کند باید دارای ضوابط و شرایط مورد قبول اداره امور مالیاتی کشور باشد. فاکتور رسمی طبق الزامات و نمونه استاندارد سازمان امور مالیاتی باید در برگیرنده اطلاعات کامل خریدار و فروشنده شامل نام کامل شرکت، شماره سریال و تاریخ، شماره اقتصادی یا شناسه ملی خریدار و فروشنده، آدرس و کد پستی باشد.

شرایط پذیرش اعتبار مالیاتی ارزش افزوده

3 – فاکتور رسمی خرید متعلق به مودی مالیاتی باشد

در صورتی که فاکتور رسمی که در آن گزارش خرید کالا یا خدمات ذکر شده است به نام مودی مالیاتی نباشد شامل اعتبار مالیاتی ارزش افزوده نخواهد شد و شرایط آن را دارا نیست. مشخصات مودی مالیاتی باید حتما در بخش خریدار فاکتور ثبت شده باشد تا بتوان فاکتور رسمی را معتبر دانست. (پیشنهاد می کنیم درباره جرم فرار مالیاتی در وبلاگ سپیدار سیستم مطالعه داشته باشید.)

4 – مشخصات خریدار و فروشنده و قیمت کالا یا خدمت دقیقا ثبت شده باشد

به صورت دقیق، اطلاعاتی که باید در فاکتور (صورتحساب) ذکر شده باشند شامل موارد زیر هستند:

  • نام خریدار
  • شماره اقتصادی
  • شماره ملی یا شناسه ملی
  • شماره تماس
  • آدرس
  • شماره ثبت

نکته مهم: مالیات و عوارضی که در فاکتورهای نوع دوم وجود دارد به عنوان اعتبار مالیاتی مورد تایید نیستند. معمولا مشخصات خریدار در این فاکتورها (که در بسیاری از فروشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند) ثبت نمی شود.

5 – کالا و خدمات خریداری شده نباید معاف از ارزش افزوده باشند

برخی از کالاها و خدمات جز مواردی هستند که از ارزش افزوده معاف می باشند. برای فروش این کالاها و خدمات نباید مالیات و عوارضی دریافت و پرداخت شود. در هر صورت اگر در صورتحساب های خرید مشمولین ارزش افزوده مواردی وجود داشته باشند که معاف از ارزش افزوده باشند و مودیان بابت آن ها مالیات ارزش افزوده پرداخت کرده باشند، جزئی از اعتبار مالیاتی محسوب نخواهند شد.

کالا و خدمات خریداری شده نباید معاف از ارزش افزوده باشند

6 – مبلغ ارزش افزوده کالاها برای هر کالا یا خدمت، در همان ردیف محاسبه و ثبت شود

در فاکتورهایی که مورد تایید اداره امور مالیاتی است، مبلغی که با عنوان ارزش افزوده ثبت می شود باید برای هر کالا به طور جداگانه در ردیف همان کالا یا خدمت محاسبه و ثبت شود. در غیر این صورت، نمی توان آن را به عنوان اعتبار مالیاتی به حساب آورد.

7 – ثبت حسابداری جداگانه مالیات ارزش افزوده در سرفصل حسابداری

به عنوان آخرین و یکی از مهمترین شرایطی که باید به آن اشاره کنیم می توانیم از ثبت حسابداری جداگانه مالیات ارزش افزوده در سرفصل حسابداری یاد کنیم. ثبت جداگانه مالیات ارزش افزوده به این دلیل لازم است انجام شود که بتوان از آن به راحتی گزارش تهیه کرد. اگر این کار انجام نشود به این معنی است که خود مودی مالیاتی، مالیات ارزش افزوده را به عنوان اعتبار مالیاتی محاسبه نکرده است و قطعا در این صورت کارشناس مالیاتی که مسئول رسیدگی به پرونده مالیاتی شماست نیز آن را به عنوان اعتبار مالیاتی ارزش افزوده در نظر نمی گیرد.

در پایان خواندن مقاله حسابداری حقوق و دستمزد را به شما پیشنهاد می کنیم تا با نکات مهمی که در این زمینه وجود دارد نیز آشنا شوید.

 

 


این صفحه را به اشتراک بگذارید


به این مطلب امتیاز دهید

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 13 میانگین: 3.7]


6 دیدگاه برای ”اعتبار مالیاتی ارزش افزوده چیست و چه کاربردی دارد؟

  1. خسرو هدایت

    سلام و سپاس
    محتواهای وبلاگ سپیدار سیستم مفید و خواندنی اند.
    در این یادداشت خوب است علاوه بر شرایط صورتحساب به یک شرط مهم دیگر هم اشاره شود: شرایط اعتبار و صحت معامله.
    در اعتبار یا پرداخت مالیاتی و قابل اتکا بودن آن، معامله صورت گرفته باید جاری و معتبر باشد و از جمله ادله مثبته آن این موارد است:

    پرداخت ثمن معامله در وجه صادرکننده صورتحساب. بنابراین چک باید توسط او وصول شده باشد یا در سامانه صیادی ثبت شده باشد و… نه اینکه مثلاً برای صورتحساب اشخاص حقوقی، به حساب کارمند یا مدیر یا حتی شرکت دیگری واریز شده باشد.

    اسناد حمل مثل بارنامه برای مواردی که لازم است وجود داشته باشد و در آن، نشانی و تلفن واقعی ثبت شده و با آنچه در صورت‌حساب آمده است مطابق باشد. برای مثال شماره تلفن یا کدپستی در محدوده نشانی باشد نه مربوط به منطقه دیگر یا اینکه کدپستی در اسناد حمل و صورتحساب یکسان باشد و…

    اگر صورتحساب یا معامله برای اداره مالیاتی معتبر و قابل اتکا نباشد، اعتبار مالیاتی و میزان خرید و فروش نیز معتبر نخواهد بود و حتی می‌تواند منجر به قابل اتکا نبودن دفاتر حسابداری شود و علی الرأس گردد و…
    .

    1. خدادوست

      درود بر شما بابت توضیحات جامع و شفاف تون که یقین دارم مورد استفاده ی تعداد کثیری از مودیان مالیاتی خواهد بود .

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *