حسابداری غیر حضوری (غیرحضوری) چیست؟

نگاهی بر حسابداری غیرحضوری


با پیشرفت تکنولوژی تمایل کسب‌وکارها به انجام غیرحضوری امور خود افزایش یافته است. چرا که بسیاری از محدودیت‌ها و هزینه‌ها با غیرحضوری بودن کارها از بین می‌روند. حسابداری غیرحضوری از جمله اموری است که امروزه با استقبال شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ و کوچک مواجه شده است. در این مقاله تلاش می‌کنیم شما را با مفهوم و مزایای حسابداری غیرحضوری آشنا کنیم.

حسابداری غیرحضوری چیست؟

حسابداری امری جدایی‌ناپذیر از تمام کسب‌وکارها است. هیچ کسب‌وکاری وجود ندارد که به حسابداری نیاز نداشته باشد. ولی ممکن است کسب‌وکاری امکان استخدام حسابدار به صورت تمام‌وقت را نداشته باشد. امروزه حسابداری غیرحضوری از خدمات محبوب برای شرکت‌ها و کسب‌وکارها است. در حسابداری غیرحضوری، قراردادی بین شرکت کارفرما و شرکت حسابداری و یا شخص حسابدار بسته می‌شود که طبق آن بخشی از امور حسابداری شرکت کارفرما برون‌سپاری شده و به عهده آن شرکت و یا فرد قرار می‌گیرد. به این ترتیب نیازی به حضور فیزیکی حسابدار در شرکت کارفرما وجود ندارد و با هماهنگی درست همکاری به صورت مطلوب پیش می‌رود.

همه چیز درباره حسابداری غیر حضوری

بسیاری از شرکت‌ها فقط بخشی از امور حسابداری خود را برون‌سپاری می‌کنند و به حسابداران غیرحضوری می‌سپارند. این بخش‌ها به‌طور معمول عملکرد‌های پیچیده و غیراصلی هستند. برای مثال امور مربوط به مالیات، حساب‌های دریافتنی و پرداختنی، امور مربوط به دفترداری، مدیریت حقوق و دستمزد و مدیریت موجودی کالا از جمله‌ این عملکردها هستند.

دوره‌های آموزشی سپیدار را از دست ندهید

سناریوهای شبیه‌سازی‌ شده تمرین کنید

با نسخه آموزشی، اسناد ثبت کنید

جایگاه شغلی خود را ارتقا دهید

گواهی معتبر شرکت در دوره دریافت کنید

با کتاب سپیدار بر جزئیات سیستم مسلط شوید

حسابداری غیرحضوری چه مزایایی دارد؟

کارشناسان علم اقتصاد معتقدند که اگر از حسابداری غیرحضوری به‌جا و درست استفاده شود مزایای بسیاری دارد که می‌تواند بسیار راه‌گشا باشد و تأثیرات مثبتی روی کسب‌وکار داشته باشد. اگرچه در ابتدا به دلیل اهمیت بالای حسابداری، برون‌سپاری و حسابداری غیرحضوری با مخالفت گسترده‌ای از جانب صاحبان کسب‌وکار مواجه بود، امروزه با آشنا شدن مدیران با مزایای حسابداری غیرحضوری تمایل به استفاده از آن افزایش یافته است.

مزایای حسابداری غیر حضوری

بسیاری از شرکت‌ها فضای مناسب برای استقرار نیروی تمام‌وقت حسابداری را ندارند، گاه حجم اسناد حسابداری شرکت بسیار کم است و هزینه کردن برای استخدام نیروی تمام‌وقت به‌صرفه نیست و گاهی مدیران یک شرکت برای پنهان بودن امور حسابداری از دید کارمندان و یا به دلایلی دیگر ترجیح می‌دهند امور مالی و حسابداری شرکت در جایی خارج از محل شرکت انجام پذیرد. با استفاده از حسابداری غیرحضوری شرکت کارفرما نه‌تنها با عدم جذب نیروی انسانی مجرب در هزینه‌های ناشی از آن، مانند حق بیمه، عیدی، سنوات، تجهیزات و امکانات اداری و… صرفه‌جویی می‌کند، بلکه دیگر نیازی به خرید و نگهداری نرم‌افزار حسابداری ندارد و می‌تواند در لحظه و مطابق با استانداردها و قوانین حسابداری امور حسابداری خود را انجام‌شده تلقی کند و از اطلاعات مالی خود استفاده کند.

علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، حسابداری غیرحضوری به صرفه‌جویی در زمان نیز منجر می‌شود. امور حسابداری اموری زمان‌بر و وقت‌گیر است و اگر خطایی در محاسبات آن به وقوع بپیوندد رفع آن خطا نیازمند زمانی طولانی است. شرکت‌های حسابداری سرعت، مهارت و دقت بالایی در انجام امور حسابداری دارند که از تجربه زیاد حاصل شده است. شرکت کارفرما با سپردن امور حسابداری به شرکت حسابداری نه تنها از دقت محاسبات مطمئن می‌شود، بلکه زمانی را که قرار بود صرف امور حسابداری کند به کارهای اصلی شرکت اختصاص می‌دهد و به این ترتیب تمرکز روی هدف اصلی شرکت برایش آسان‌تر می‌شود.

صرفه جویی در هزینه با حسابداری غیر حضوری

حسابداری غیرحضوری هم‌چنین باعث پایین آمدن نرخ تخلفات در سیستم مالی شرکت نیز می‌شود. چرا که شرکت‌های حسابداری و حسابداران غیرحضوری موظف به ارائه ریز تراکنش‌ها هستند و مطابق با قرارداد وظیفه دارند کیفیت مطلوب را در انجام امور حسابداری ارائه دهند. به طبع کیفیت و دقت بالا و عدم تخلف در سیستم مالی، جرائم مالیاتی نیز در شرکت‌هایی که از حسابداری غیرحضوری استفاده می‌کنند کمتر اتفاق می‌افتد، زیرا اسناد مالیاتی نیز دقیق خواهند بود و به موقع به سازمان امور مالیاتی ارائه می‌شوند.

حسابداری را به سپیدار بسپارید

کدینگ حسابداری استاندارد

ثبت ساده دفاتر قانونی

خودکارسازی عملیات پایان سال

گزارش‌های تحلیلی و قانونی

افزایش نظم مالی

سخن پایانی

با پیشرفت تکنولوژی و گسترش فناوری، انجام امور به صورت غیرحضوری بسیار راحت‌تر از گذشته قابل انجام است. بسیاری از شرکت‌ها امروزه متقاضی حسابداری غیرحضوری هستند و با مزایای آن آشنایی کامل دارند. در این مقاله تلاش کردیم شما را با حسابداری غیرحضوری و مزایای آن آشنا کنیم. انتخاب شرکت و یا فرد حسابدار نیز در انجام حسابداری غیرحضوری بسیار مهم است. مدیران باید توجه کنند که امور حسابداری خود را به دست حسابدارانی باتجربه و متخصص بسپارند تا بتوانند از کیفیت  کار آن‌ها اطمینان حاصل کنند.

سؤالات متداول

حسابداری غیرحضوری چیست؟

در حسابداری غیرحضوری، قراردادی بین شرکت کارفرما و شرکت حسابداری و یا شخص حسابدار بسته می‌شود که طبق آن بخشی از امور حسابداری شرکت کارفرما برون‌سپاری شده و به عهده آن شرکت و یا فرد قرار می‌گیرد.

حسابداری غیرحضوری به چه دلایلی انجام می‌شود؟

بسیاری از شرکت‌ها فضای مناسب برای استقرار نیروی تمام‌وقت حسابداری را ندارند، گاه حجم اسناد حسابداری شرکت بسیار کم است و هزینه کردن برای استخدام نیروی تمام‌وقت به‌صرفه نیست و گاهی مدیران یک شرکت برای پنهان بودن امور حسابداری از دید کارمندان و یا به دلایلی دیگر ترجیح می‌دهند امور مالی و حسابداری شرکت در جایی خارج از محل شرکت انجام پذیرد.

حسابداری غیرحضوری چگونه به صرفه‌جویی در زمان منجر می‌شود؟

امور حسابداری اموری زمان‌بر و وقت‌گیر است و اگر خطایی در محاسبات آن به وقوع بپیوندد رفع آن خطا نیازمند زمانی طولانی است. شرکت‌های حسابداری سرعت، مهارت و دقت بالایی در انجام امور حسابداری دارند که از تجربه زیاد حاصل شده است.