کلاسه پرونده مالیاتی و هر آنچه که باید در مورد آن بدانید!

کلاسه پرونده مالیاتی و هر آنچه که باید در مورد آن بدانید!


بر اساس قانون به عنوان صاحب یک کسب و کار موظف هستید که در برهه ای نسبت به ارائه اظهارنامه و ثبت کلاسه پرونده مالیاتی اقدام کنید. پرونده مالیاتی شما به ارزیابی وضعیت گذشته و فعلی تجارت شما کمک می‌کند. برای تشکیل پرونده مالیاتی باید از طریق سامانه عملیات الکترونیک سازمان مالیات اقدام کنید. در ادامه این مطلب به صورت کامل به شرح این موضوع می‌پردازیم.

کلاسه پرونده مالیاتی چیست؟

همه اشخاص حقیقی یا حقوقی زمانی که نسبت به ثبت شرکت، سازمان یا کارخانه خود اقدام می‌کنند، باید به دنبال طی کردن مراحل تشکیل پرونده مالیاتی نیز باشند. این کار به سازمان امور مالیاتی نشان خواهد داد که چنین کسب و کاری روی کار آمده است. پرونده مالیاتی علاوه بر کمک به تعیین مالیات، باعث می‌شود که تجارت مورد نظر مجوزهای لازم برای انجام فعالیت‌های اقتصادی مختلف را کسب کند.

اگر برای پیگیری میزان مالیات تجارت خود اقدام کرده باشید، حتماً با مفهومی به نام کلاسه پرونده مالیاتی از سوی مؤدیان مالیاتی برخورد داشته اید. البته همانطور که گفتیم اقدام برای تشکیل پرونده مالیاتی صرفاً به معنای تعیین مالیات نیست.

کلاسه پرونده مالیاتی در اصل همان شماره پرونده مالیاتی است که پس از تشکیل پرونده به شما اختصاص می‌یابد. هر کشور با توجه به قوانین مالیاتی خود برای تشکیل پرونده برای افراد حقیقی و حقوقی معمولاً از یک شماره به نام کلاسه پرونده مالیاتی استفاده می‌کند.

کسب و کار شما در هر سطح و حجمی که باشد، برای ثبت و پیگیری امور اقتصادی و مالیاتی خود نیاز به تشکیل پرونده دارد که از طریق کلاسه یا شماره پرونده مالیاتی قابل پیگیری است. سرویس‌های مالیاتی اغلب از این شماره‌ها برای تمایز افراد، مشاغل و سازمان‌های مختلف و به منظور تفکیک مالیات آن‌ها استفاده می‌کنند. به عبارتی این شماره باعث تمایز تجارت شما با سایر کسب و کارهایی می‌شود که موظف به پرداخت مالیات هستند.

دلایل ایجاد کلاسه پرونده مالیاتی

گفتیم که برای تشکیل پرونده مالیاتی، باید حتماً مراحل ثبت کلاسه پرونده خود را طی کنید. اما شاید برای شما سؤال باشد که این پرونده دقیقاً چه سودی برای صاحبان کسب و کارها خواهد داشت یا به عبارت ساده تر، چه ضرورتی برای تشکیل این پرونده وجود دارد. در ادامه به ذکر دلایلی خواهیم پرداخت که علت ضرورت این مسئله را به شما نشان می‌دهند.

دریافت کد اقتصادی

یکی از مهم ترین دلایل تشکیل پرونده مالیاتی برای مشاغل مختلف، دریافت کد اقتصادی از طریق آن است. کد اقتصادی در کنار کارت بازرگانی از مهم‌ ترین مواردی هستند که هر تاجر یا تجارتی باید نسبت به دریافت آن اقدام کند. کد اقتصادی هم از طریق سازمان امور مالیاتی در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی قرار می‌گیرد.

این کد چیزی شبیه به کد ملی است که هویت یک فرد را مشخص می‌کند، به این معنی که مشخص کننده هویت یک کسب و کار است. افراد از طریق دریافت این کد می‌توانند از مزایای زیادی برخوردار شوند.

از جمله این مزایا می‌توانیم به مواردی همچون امکان صادرات و واردات، امکان شرکت کردن به صورت رسمی در مزایده‌ها و مناقصه‌های گوناگون، قابلیت ثبت و عقد قرارداد‌های دولتی و بین المللی، امکان جذب سرمایه بیشتر و فعالیت‌های مالیاتی امن تر اشاره کنیم.

حال اگر کسب و کارها نسبت به دریافت کلاسه پرونده مالیاتی اقدام نکند، قادر به دریافت کد اقتصادی و به دنبال آن کسب مزایای مختلف نخواهد بود. به طور مثال شرکتی که کد اقتصادی ندارد، قادر به ثبت هیچ قراردادی نیست و در صورت عقد قرارداد، ثبت و پیگیری آن‌ها وجه قانونی نخواهد داشت.

ثبت اظهارنامه مالیاتی

یکی از اشکال مالیات، مالیات بر درآمد است که هر شخص حقیقی و حقوقی پس از پایان هر سال مالی موظف به پرداخت آن خواهد بود. این مالیات بر اساس عوامل مختلفی از جمله میزان سود و زیان شرکت‌ها تعیین می‌شود. حال اگر اشخاصی اظهارنامه مالیاتی خود را تسلیم نکنند، مشمول جریمه 30 درصدی نسبت به کل مبلغ مالیات خواهند شد.

در دیگر موارد هم سایر مؤدیان باید تا 10 درصد مبلغ مالیات جریمه بپردازند. در این شرایط بدون گرفتن کلاسه پرونده مالیاتی و تشکیل این پرونده، اشخاص حقیقی و حقوقی نمی‌توانند اظهارنامه مالیاتی خود را ثبت کنند.

به دنبال عدم ثبت اظهارنامه مالیاتی افراد توانایی پرداخت مالیات خود را نداشته و در صف بدهکاران مالیاتی قرار می‌گیرند. عدم پرداخت مالیات هم مطابق با قانون جرم محسوب می‌شود و باز هم مشمول مجازات خواهد شد. توجه داشته باشید که حتی اگر شرکت شما فعالیتی هم ندارد، باید نسبت به گرفتن کلاسه پرونده مالیاتی اقدام کنید تا مشمول جریمه شناخته نشوید.

نحوه دریافت کلاسه پرونده مالیاتی

حال که با مفهوم کلاسه پرونده مالیاتی و اهمیت آن آشنا شدید، بهتر است با نحوه دریافت آن هم آشنا شوید. برای دریافت این شماره همانطور که گفتیم باید از طریق سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی اقدام کنید.

البته توجه داشته باشید که این روند مستلزم طی کردن مراحل پیش ثبت نام و ثبت نام کد اقتصادی در این سایت اینترنتی است. اما در ادامه اول به ذکر مدارک مورد نیاز برای دریافت کلاسه پرونده مالیاتی می‌پردازیم و بعد از آن به ذکر مراحل انجام این کار اشاره خواهیم کرد.

مدارک دریافت کلاسه پرونده مالیاتی

برای تشکیل پرونده مالیاتی و دریافت شماره اختصاصی باید مدارک مختلفی را آماده کنید که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. این مدارک بسته به حقیقی یا حقوقی بودن اشخاص متفاوت خواهند بود.

مدارک اشخاص حقیقی:

  • کپی کارت بازرگانی
  • کپی دو طرف کارت ملی
  • کپی وکالت نامه قائم مقام قانونی
  • کپی از آخرین قبض محل فعالیت
  • کپی از سند جواز کسب
  • کپی گواهی مربوط به ثبت نام اداره امور مالیاتی
  • ارائه 3 عکس با سایز 3 در 4
  • ارائه اصل شناسنامه
  • ارائه اجاره نامه یا سند مالکیت محل فعالیت تجاری
  • ارائه فیش بانکی (کپی یا اصل) مربوط به پرداخت عوارض
  • ارائه کلیه اطلاعات هویتی فرد
  • انجام پیش ثبت نام مالی

مدارک اشخاص حقوقی:

  • ارائه کلیه اسناد و مدارک شرکت به صورت اصل یا کپی از جمله اساسنامه، شرکت نامه، تقاضانامه، مهر شرکت و اظهارنامه
  • ارائه کلیه فیش‌های آب، گاز، برق و تلفن محل شرکت یا سازمان
  • ارائه کپی یا اصل مدارک شناسایی اعضای شرکت
  • تکمیل کردن دفترچه مربوط به مشخصات شناسایی اعضای شرکت
  • ارائه تأییدیه کد پستی
  • ارائه اجاره نامه یا سند رسمی مالکیت محل شرکت
  • ارائه وکالت نامه در صورت نیاز
  • ارائه فیش واریزی سرمایه اولیه شرکت
  • ارائه گواهی امضای اشخاص حقوقی در دفترخانه رسمی

مراحل دریافت کلاسه پرونده مالیاتی

اگرچه برای تشکیل پرونده مالیاتی، مدارک لازم بسته به حقیقی یا حقوقی بودن افراد متفاوت است، اما مراحل طی کردن این فرآیند در هر دو صورت به یک شکل خواهد بود. در ادامه به ذکر این مراحل می‌پردازیم.

  1. در قد اول وارد سیستم کامپیوتری خود شده و مرورگر خود را باز کنید.
  2. در گام بعدی باید عبارت سامانه مؤدیان مالیاتی را در بخش جستجوی مرورگر خود تایپ کنید یا به صورت مستقیم روی لینک (tax.gov.ir) کلیک کنید تا وارد سامانه شوید.
  3. با انجام درست فرآیند قبلی، باید وارد صفحه اصلی سامانه شوید. با بررسی صفحه روی گزینه ای که مربوط به پیش ثبت نام و ثبت نام مالیاتی است، کلیک کنید.
  4. حال صفحه ای برای شما باز می‌شود که خلاصه روندی را که باید انجام دهید، به شما توضیح می‌دهد. اول آن را مطالعه کرده و بعد روی کادر قرمز رنگ حاوی عبارت «ورود به ثبت نام» کلیک کنید.
  5. در این بخش باید اطلاعات خواسته شده از جمله تعیین نوع مؤدی مالیاتی، شماره و شناسه ملی را مشخص کرده و بعد از آن عبارت امنیتی را وارد کادر مربوطه کنید. در نهایت هم روی بخش «ورود به ثبت نام» کلیک کنید.
  6. در این مرحله نوبت به کلیک روی بخش «پیش ثبت نام جدید» می‌رسد. پس برای اینکه بتوانید کلاسه پرونده مالیاتی خود را دریافت کنید، باید بعد از وارد کردن اطلاعات خواسته شده، روی بخش مورد نظر کلیک کنید.
  7. اگر مراحل فوق را به درستی طی کرده باشید، باید نام کاربری و رمز عبور شما به صورت پیامک برایتان ارسال شود. این اطلاعات در اصلاح کردن اطلاعات مالیاتی شما کاربردی خواهند بود.
  8. حال باید از صفحه خارج شده و به صورت مجدد وارد سامانه مورد نظر شوید و بعد از آن روی بخش «پیش ثبت نام جدید» کلیک کنید.
  9. در صفحه ای که برای شما باز می‌شود، اطلاعات مختلفی وجود دارند که باید نواقص پرونده مالیاتی خود را اصلاح کنید. این اطلاعات با رنگ قرمز در صفحه مشخص شده اند.
  10. در قدم بعدی باید از طریق نقشه، محل اقامت شرکت را ثبت کرده و بعد سایر اطلاعات مربوطه را در محل آن‌ها وارد کنید.
  11. در نهایت پس از طی کردن تمامی مراحل خواسته شده، یک کد رهگیری مالیاتی به شما ارائه خواهد شد که می‌توانید از آن در مراحل مختلف انجام امور مالیاتی خود استفاده کنید. فراموش نکنید که در انتهای کار باید با تمامی مدارک خواسته شده به صورت حضوری به دفاتر مالیاتی شهر خود مراجعه کنید و برای دریافت کلاسه پرونده مالیاتی خود اقدام کنید.

جمع بندی

کلاسه پرونده مالیاتی در واقع همان شماره پرونده مالیاتی هر فرد است که نه تنها در تعیین مالیات افراد حقیقی و حقوقی کاربرد دارد، بلکه از آن برای دریافت کد اقتصادی هم استفاده می‌شود. برای دریافت این شماره باید قبل از هر چیز مدارک خود را تکمیل کرده و کار پیش ثبت نام را از طریق سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی انجام دهید.

در نهایت با طی کردن مراحل ذکر شده و دریافت کد رهگیری، همراه با مدارک خواسته شده به دفاتر امور مالیاتی مستقر در شهر خود مراجعه کنید.