پاسخ به سوال «پیمانکار کیست؟»

پیمانکار کیست و چه وظایفی دارد؟


در پاسخ به سوال «پیمانکار کیست» می‌توان این‌طور بیان کرد که پیمانکار (Contractor) شخصی حقیقی یا حقوقی است که با کارفرما وارد قرارداد می‌شود. به موجب این قرارداد، پیمانکار متعهد به اجرای عملی یک پروژه خواهد بود؛ به‌عنوان مثال، یک پروژه ساختمانی را در نظر بگیرید؛ زمانی که کارفرما و پیمانکار با هم قرارداد همکاری امضا می‌کنند، پیمانکار موظف به اجرای صفر تا صد عملیات پروژه ساختمانی است.

بعد از عقد پیمان یا قرارداد پیمانکاری، کارفرمایان موظف‌ هستند که ظرف حداکثر یک ماه پس از انعقاد قرارداد، اطلاعات مربوط به قراردادهای پیمانکاری را در سامانه مودیان ثبت کند. علاوه‌بر این، پیمانکاران باید صورتحساب الکترونیکی همه معاملات خود را با ذکر جزئیات از طریق این سامانه در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند.

امضای قرارداد بین کارفرما و پیمانکار برای تعیین وظایف پیمانکار و اجرای پروژه

وظایف پیمانکار چیست؟ متغیر بر اساس نوع پروژه

اکنون که متوجه شدید پیمانکار کیست، باید با وظایف پیمانکار نیز آشنا شوید. پیش از آن باید بدانید که وظایف پیمانکار، کاملا به نوع قرارداد و نوع فعالیتی که مسئولیت اجرای عملیاتی آن را بر عهده گرفته است، بستگی دارد؛ بااین‌حال، برخی از وظایف کلی پیمانکاران در پروژه‌های مختلف عبارت‌ است از:

  • دریافت و تفسیر مشخصات کار از کارفرما
  • برنامه‌ریزی و مدیریت پروژه
  • استخدام نیرو برای تیم و مدیریت آن‌ها
  • تامین منابع موردنیاز پروژه
  • نظارت بر پیشرفت پروژه و اطمینان از انجام کار طبق توافق‌ها در متن قرارداد پیمانکاری
  • تحویل به‌موقع و باکیفیت پروژه با بودجه تعیین‌شده

حسابداری پروژه‌های پیمانکاری را به سپیدار بسپارید

مانده‌حساب و بهای تمام‌شده قرارداد 

مدیریت دقیق‌تر پیمانکار جزء؛

بهایابی دقیق‌تر با ثبت مصالح؛

محاسبه‌ خودکار ضرایب افزاینده و کاهنده

گزارش لحظه‌ای پیشرفت فیزیکی و ریالی قرارداد

اگر پیمانکار، شخصی حقیقی باشد که با یک واحد اقتصادی پیمان همکاری بسته است، موظف به دریافت کد اقتصادی نیست؛ درواقع دریافت کد اقتصادی برای کارفرما یا آن واحد اقتصادی بر عهده شخص پیمانکار نخواهد بود. کارفرمایان باید برای دریافت کد اقتصادی به سایت سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی gov.ir وارد شوند و از منوی مربوط به ثبت نام الکترونیکی کد اقتصادی، کارهای مربوطه را انجام دهند.

مدیریت اجرای پروژه؛ یکی از مهم‌ترین وظایف پیمانکار

تفاوت پیمانکار و کارگر در چیست؟ 

اصلی‌ترین تفاوت پیمانکار و کارگر، به تعریف شغلی آن‌ها بازمی‌گردد؛ به‌طورکلی پیمانکار فردی است که برای انجام یک کار در زمان مشخص با بودجه تعیین‌شده با کارفرما وارد قرارداد می‌شود. در مقابل، کارگر فردی است که برای انجام یک کار مشخص در قبال دریافت حقوق و مزایای مشخص به استخدام یک مجموعه درمی‌آید.

البته تفاوت پیمانکار و کارگر به همین مورد ختم نمی‌شود؛ یک مورد دیگر از تفاوت پیمانکار و کارگر در این است که پیمانکار آزادی عمل بیشتری نسبت به کارگر دارد؛ در قراردادهای پیمانکاری فقط نتیجه کار مهم است و برخلاف کارگر، پیمانکار وظیفه‌ای در قبال انجام کارها ندارد.

علاوه‌بر این، پیمانکار وظیفه تامین تجهیزات موردنیاز برای کار را شخصا بر عهده دارد، ولی تامین وسایل موردنیاز کار برای کارگران بر عهده کارفرما خواهد بود. همچنین، یک تفاوت دیگر پیمانکار و کارگر به مسائل مربوط به مالیات برمی‌گردد؛ نام کارگر در لیست حقوق و دستمزد یک شرکت قرار می‌گیرد و پرداخت مالیات حقوق و بیمه آن‌ها بر عهده کارفرما خواهد بود؛ بااین‌حال، پیمانکاران شخصا مسئول پرداخت مالیات و ارسال صورت های مالی به سازمان حسابرسی و امور مالیاتی کشور خواهند بود.

تفاوت وظایف پیمانکار و کارگر در پروژه‌ها

آشنایی با انواع پیمانکاری؛ معیاری برای تعیین وظایف پیمانکار

پیمانکار و قراردادهای پیمانکاری، انواع مختلفی دارند. شرح وظایف پیمانکار نیز بر اساس نوع قرارداد تعیین خواهد شد. در ادامه انواع پیمانکاری را بررسی خواهیم کرد:

پیمانکار عمومی؛ مسئول اجرای پروژه بر اساس مفاد قرارداد

یکی از انواع پیمانکار، پیمانکار عمومی یا General Contractor است. پیمانکار عمومی شخصی حقیقی یا حقوقی محسوب می‌شود که با امضای قرارداد، انجام پروژه‌های مختلف را طبق نقشه و مفاد قرارداد بر عهده می‌گیرد. پیمانکار عمومی موظف است در ازای دریافت بودجه‌ای مشخص، خروجی موردنظر را طبق قرارداد پیمانکاری در موعد مقرر تحویل دهد.

پیمانکار جزء؛ مسئول اجرای بخشی از پروژه

پیمانکار جزء یکی دیگر از انواع پیمانکار است که در کارهای اجرایی مشارکت می‌کند و در این امر تخصص دارد. در واقع پیمانکار جزء شخصی حقیقی یا حقوقی است که با هدف انجام بخشی از کل پروژه با پیمانکار عمومی قرارداد می‌بندد. 

اجرای بخشی از پروژه؛ یکی از وظایف پیمانکار جزء

پیمانکار پروژه‌های Turn-Key؛ مسئول اجرای صفر تا صد پروژه‌ها

پیمانکار پروژ‌ه‌های Turn-Key، وظیفه طراحی و اجرای کامل یک پروژه را بر عهده دارد؛ در واقع به این نوع پروژه‌ها کلید در دست نیز گفته می‌شود و پیمانکار باید در ازای دریافت هزینه، وظیفه انجام صفر تا صد پروژه را بر عهده بگیرد. درصورتی‌که در روند طراحی و اجرای پروژه خطایی رخ دهد، مسئولیت آن کاملا بر عهده پیمانکار خواهد بود.

پیمانکار پروژه‌ EPC وظیفه طراحی، تامین و اجرای پروژه را بر عهده دارد

پیمانکار EPC، شخصی حقیقی یا حقوقی است که مسئولیت طراحی، تامین و اجرا را بر عهده دارد. در واقع وظایف پیمانکار در این حالت از عبارت Engineering, Procurement and Construction گرفته شده است. پیمانکار EPC باید سابقه و تجربه کافی در زمینه اجرای صفر تا صد پروژه‌های عظیم و پیچیده را داشته باشد.

اگر پیمانکار EPC شخصیتی حقوقی است، باید تیمی متشکل از مهندسان، تامین‌کنندگان و مجریان باتجربه را در کنار خود داشته باشد تا نتیجه رضایت‌بخشی از نتیجه کار حاصل شود.

شرکت‌های پیمانکاری درصورتی‌که دستگاه پوز یا همان کارتخوان داشته باشند، مشمول پرداخت مالیات کارتخوان خواهند بود. درصد مالیات کارتخوان نیز بر اساس میزان درآمد شرکت‌های پیمانکاری متفاوت است.

آشنایی با ویژگی‌های یک پیمانکار حرفه‌ای 

اکنون که متوجه شدید پیمانکار کیست، چه وظایفی دارد و با انواع پیمانکاری آشنا شدید، باید ویژگی‌های پیمانکاران موفق را نیز بشناسید. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌هایی که شغل پیمانکاری می‌طلبد، به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • مهارت‌های ارتباطی قوی برای تعامل با کارفرما، تیم اجرایی و سایر ذینفعان پروژه
  • مهارت مدیریتی برای مدیریت اجرای پروژه در زمان مشخص با بودجه تعیین‌شده
  • داشتن سابقه و تجربه کافی در زمینه فعالیت کاری پروژه مربوطه
  • مهارت حل مسئله برای یافتن راه‌حل‌های موثر در صورت بروز مشکلات
  • مهارت‌های رهبری برای هدایت تیم به سوی موفقیت

علاوه‌بر این موارد، پیمانکاران باید توانایی مدیریت امور مختلف از جمله امور مالی را نیز داشته باشند؛ زیرا بر اساس قانون، پرداخت حقوق کارگران و حق بیمه آن‌ها بر عهده پیمانکار خواهد بود. اگر پیمانکاران دانش مالی داشته باشند، مسلما با آگاهی بیشتری امور مربوط به حسابداری را مدیریت می‌کنند.

مهارت‌های ارتباطی؛ یکی از ویژگی‌های بارز انواع پیمانکاران

خدمات حسابداری پیمانکاری را به سپیدار سیستم بسپارید!

در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که پیمانکار کیست و چه وظایفی دارد؛ همچنین انواع پیمانکاری و ویژگی‌های لازم برای تبدیل شدن به یک پیمانکار موفق را بررسی کردیم. اگر شما پیمانکار هستید یا مدیریت یک شرکت پیمانکاری را بر عهده دارید، برای انجام امور مالی مربوط به پروژه‌ها می‌توانید از خدمات حسابداری پیمانکاری سپیدار کمک بگیرید. مشاوران مالی باتجربه و متخصص در سپیدار سیستم، به شما در پیش‌برد دقیق و منظم امور مالی کمک خواهند کرد.

اگر سوالی درباره امور مالی مربوط به پیمانکاران حقیقی یا حقوقی دارید، در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید؛ کارشناسان سپیدار سیستم در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ خواهند داد.