سیستم مدیریت انبار یا WMS چیست و چه نقش و مزایایی در انبارداری دارد؟

Warehouse Management System

سیستم مدیریت انبار یا WMS (Warehouse Management System)، نرم‌افزاری است که به شرکت‌ها در زمینه فرایندهای انبارداری کمک می‌کند. این نرم افزار در جهت ردیابی موجودی کالا، مدیریت فرایندهای انبار و بهینه‌سازی توزیع استفاده می‌شود. اگر شما هم به دنبال خرید یا استفاده از چنین نرم‌افزاری هستید، با این مقاله همراه باشید.

تعریف سیستم مدیریت انبار (WMS)

به‌طورکلی انبار محلی است که تقریباً تمامی اقلام، مواد اولیه و کالاهای یک سازمان در آن نگهداری می‌شود و نقش غیرقابل‌انکاری در روند تولید، فروش و توزیع هر سازمانی دارد. اما سیستم مدیریت انبار مدیریت فرایندهای انبار را برعهده دارد. فرایندهایی مثل دریافت کالای ورودی انبار، جانمایی کالا در انبار، انبارگردانی و کنترل موجودی انبار، انتخاب و خروج کالا از انبار، بسته‌بندی و حمل‌ونقل را مدیریت و بررسی می‌کند.

مدیریت انبارتان را به سپیدار بسپارید

سیستم مدیریت انبار یا WMS چیست و چه نقش و مزایایی در انبارداری دارد؟امکان قیمت‌گذاری موجودی کالای انبار

سیستم مدیریت انبار یا WMS چیست و چه نقش و مزایایی در انبارداری دارد؟یکپارچه‌سازی اطلاعات بین انبار و فروش

سیستم مدیریت انبار یا WMS چیست و چه نقش و مزایایی در انبارداری دارد؟امکان تعیین نقطه سفارش کالا

سیستم مدیریت انبار یا WMS چیست و چه نقش و مزایایی در انبارداری دارد؟نگهداری تصویر کالا

سیستم مدیریت انبار یا WMS چیست و چه نقش و مزایایی در انبارداری دارد؟کنترل موجودی منفی کالاها در سطح انبار

تأثیر سیستم مدیریت انبار بر مدیریت موجودی‌ها

نرم افزار WMS به عنوان یک نرم افزار کاربردی تأثیر بسزایی بر روی مدیریت موجودی‌ها دارد. در واقع با کمک نرم افزار مدیریت انبار تمامی موضوعات مربوط به موجودی‌های کالا را ردیابی و کنترل می‌کند و در صورت نیاز گزارش‌های بسیار دقیقی را ارائه می‌نماید.

تفاوت بین نرم افزار ERP و نرم افزار WMS چیست؟

نرم افزار ERP نرم‌افزاری جامع و کامل است که تمامی قسمت‌های مختلف یک سازمان را یکپارچه می‌سازد. با کمک چنین نرم‌افزارهایی تمامی اطلاعات یک مجموعه در راستای یکدیگر به شکل منسجم و یکپارچه هستند. این نرم‌افزارها در زمینه‌های انبار، تولید، تدارکات، مالی، خدمات پس از فروش و غیره هستند. اما نرم افزار WMS بخشی از نرم افزار انبار است که به ردیابی و کنترل موجودی‌های انبار کمک می‌کند و فرایندهای آن را دقیق و آسان می‌سازد.

نقش نرم افزار سیستم مدیریت انبار در مدیریت زنجیره تأمین صنایع

حوزه لجستیک از حوزه‌های بسیار مهم در مبحث زنجیره تأمین است. این حوزه از دو بخش بسیار مهم حمل‌ونقل و انبار تشکیل شده است؛ بنابراین حوزه انبار و اجرای فرایندهای آن، دراین‌ارتباط بسیار نقش بسزایی دارد. اما نرم افزار WMS با مدیریت صحیح موجودی‌ها و کاهش ضایعات و خطاهای عملیاتی به اجرای صحیح فرایندهای انبار کمک می‌کند و به شکل غیرمستقیم در اجرای صحیح زنجیره تأمین مؤثر است.

Warehouse Management System

ارتباط سیستم‌های قفسه‌بندی با سیستم مدیریت انبار

برای اینکه نرم افزار مدیریت انبار WMS به بهترین شکل اجرا شود، نیاز به وجود زیرساخت مناسب است. یکی از این زیرساخت‌ها بحث قفسه‌بندی درست و اصولی است. به‌کارگیری سیستم‌های قفسه‌بندی مثل سیستم قفسه پالت راک این قابلیت‌ها را در اختیار شما خواهد گذاشت:

  • آدرس‌دهی
  • مدیریت گذاشت و برداشت بار بر مبنای FIFO و FEFO
  • دسترسی سریع به کالاها
  • امکان گروه‌بندی اقلام سیستم مدیریت انبار

کارکردهای اصلی WMS

سیستم‌های مدیریت انبار شامل کارکردهای متنوعی هستند که به شرکت‌ها کمک می‌کند تا عملیات انبارداری را بهینه‌سازی کنند. برخی از این کارکردها عبارت‌اند از:

مدیریت موجودی: WMS به کمک داده‌های موجودی کالا در انبار، به‌روزرسانی موجودی و پیگیری موجودی کالا در زمان واقعی را انجام می‌دهد.

پیش‌بینی تقاضا: با تحلیل داده‌های فروش گذشته و موجودی کالا، سیستم‌های مدیریت انبار می‌توانند به‌صورت خودکار تقاضای آینده را پیش‌بینی کنند.

جابه‌جایی کالا: WMS به‌صورت خودکار بهینه‌ترین مسیر جابه‌جایی کالا در انبار را مشخص می‌کند که منجر به کاهش زمان جابه‌جایی و افزایش بهره‌وری می‌شود.

پردازش سفارش‌ها: سیستم‌های مدیریت انبار به‌صورت خودکار سفارش‌ها را پردازش می‌کنند و بسته‌بندی کالاها را برنامه‌ریزی می‌کنند.

گزارش‌دهی و تحلیل داده‌ها: WMS امکان گزارش‌دهی از اطلاعات مربوط به عملکرد انبار را فراهم می‌کند و به کاربران کمک می‌کند تا نقاط قابل‌بهبود را شناسایی کنند.

مزایای استفاده از نرم افزار مدیریت انبار

استفاده از نرم افزار مدیریت انبار در یک سازمان مزایای بسیار زیادی را به همراه دارد که برخی از آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • استانداردسازی کلیه فعالیت‌ها و فرایندهای انبار
  • امکان تعریف سطوح مختلف کاربری برای افراد مختلف
  • مدیریت یکپارچه تمامی فعالیت‌ها در انبار
  • قابلیت سفارشی‌سازی نرم افزار مطابق با نیازهای هر سازمان
  • برقراری ارتباط سیستمی با سایر نرم‌افزارهای موجود در سازمان
Warehouse Management System

نتایج عملیاتی پیاده‌سازی نرم افزار WMS در سازمان   

اگر نرم افزار مدیریت انبار را نداشته باشیم چه چیزی رخ می‌دهد؟ اجرای درست نرم افزار WMS  در یک سازمان می‌تواند منافعی را به‌تمامی بخش‌های سازمان برساند. نتایج پیاده‌سازی نرم افزار WMS عبارت است از:             

گزارش‌های آنلاین سیستم مدیریت انبار

با کمک نرم افزار مدیریت انبار به گزارش‌های آنلاین و بسیار کاربردی دسترسی خواهید داشت. این گزارش‌ها، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری را در آینده برای شما آسان‌تر خواهد کرد.

انبارگردانی سریع در انبار

با کمک این نرم افزار، انبارگردانی به شکل سریع و دقیق انجام خواهد شد. در ضمن امکان خطای انسانی هم کمتر خواهد بود.

کنترل دقیق ورودی و خروجی انبار

بررسی موجودی کالا و کنترل دقیق ورودی و خروجی انبار، از مهم‌ترین ویژگی‌های نرم افزار WMS است.

سیستم مدیریت از راه دور انبار

با کمک نرم افزار مدیریت انبار، امکان مدیریت انبار از دور هم وجود دارد. این موضوع می‌تواند کاهش تعداد نیروی انسانی و در نتیجه کاهش هزینه‌ها را به همراه داشته باشد.

جمع‌بندی

شما برای انتخاب یک نرم افزار مناسب باید به ویژگی‌هایی مثل نیازهای سازمان، هزینه و بودجه، قابلیت‌ها و امکانات، سازگاری با سایر نرم‌افزارها در سازمان و پشتیبانی و خدمات پس از فروش مناسب، دقت داشته باشید. اگر برای انتخاب نرم افزار حسابداری نیاز به مشاوره داشتید، کافی است با شماره 81022222 تماس بگیرید تا همکاران ما در اسرع‌وقت با شما تماس بگیرند.