سطح دسترسی در نرم افزار

سطح دسترسی کاربران به چه معنا است؟ مفهوم دسترسی در نرم‌افزار حسابداری و انبار


سطح دسترسی در نرم‌افزار یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیران است. آن‌ها همیشه نسبت به میزان دسترسی کاربران به اطلاعات حساسیت زیادی دارند. اما این سطح دسترسی به چه معنی است؟ با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی را در اختیار شما بگذاریم.

سطح دسترسی چیست؟

سطح دسترسی در واقع به میزان محدودیت‌هایی اشاره دارد که مدیر سیستم برای کاربران ایجاد می‌کند تا به‌تمامی اطلاعات دسترسی نداشته باشند. این موضوع می‌تواند به تعداد و یا قیمت کالاها، اطلاعات حسابداری یا حقوق و دستمزد ارتباط داشته باشد.

سطح دسترسی چیست؟

سطح دسترسی در نرم‌افزارهایی مثل حسابداری یا حسابداری انبار، به معنی تغییر و یا حذف مجوزها یا دسترسی‌هایی است که به یک کاربر و یا گروهی از کاربران داده می‌شود. چنین عملیاتی به شما این امکان را می‌دهد تا سطوح دسترسی کاربران را بر اساس نیازهای سازمان اضافه و یا حذف کنید. معمولاً در هر نرم‌افزاری قسمتی به مدیریت‌کردن دسترسی و مجوزهای کاربران اختصاص دارد. شما می‌توانید به آن قسمت رفته و محدوده دسترسی را برای افراد مشخص کنید و یا آن‌ها را ویرایش نمایید.

مدیریت انبارتان را به سپیدار بسپارید

امکان قیمت‌گذاری موجودی کالای انبار

یکپارچه‌سازی اطلاعات بین انبار و فروش

امکان تعیین نقطه سفارش کالا

نگهداری تصویر کالا

کنترل موجودی منفی کالاها در سطح انبار

انواع سطوح دسترسی

سطوح دسترسی در نرم‌افزارهای مختلف متفاوت است. تعاریف برخی از آن‌ها عبارت است از:

دسترسی کامل (Administrator)

این سطح از دسترسی به مدیران سیستم تعلق دارد. به علت حساسیت‌هایی که در این زمینه وجود دارد، معمولاً افراد کمی این دسترسی را دارند. فرد با داشتن این مجوز، می‌تواند به‌راحتی تمامی اطلاعات مالی یا انبار را مشاهده یا ویرایش نماید. 

دسترسی به حسابداری (Accounting access)

این سطح دسترسی به کارشناسان مالی و حسابداری تعلق دارد. آن‌ها می‌توانند تراکنش‌های مالی را وارد سیستم کرده، صورت‌های مالی را تهیه کرده و گزارش‌های مالی را مشاهده کنند. همچنین عملیات مربوط به خزانه و حقوق و دستمزد را انجام دهند. مدیران مالی در بین این افراد، بالاترین سطح دسترسی را دارند و امکان مشاهده عملکرد بقیه را نیز دارند.

دسترسی به انبار (Inventory access)

دسترسی به انبار (Inventory access)

این سطح از دسترسی به کاربران انبار و عملیات انبار تعلق دارد. این افراد معمولاً ورود و خروج کالاها را بر عهده دارند، عملیات انبارگردانی را انجام می‌دهند، سفارش‌های کالاها را بررسی می‌کنند و گزارش موجودی کالاها را دریافت می‌کنند. کاربران انبار یا انباردار معمولاً سطوح مختلفی از دسترسی را در اختیار دارند و با توجه به آن امور روزانه را انجام می‌دهند.

دسترسی مشتریان (Customer access)

کسانی که در بخش فروش و خدمات مشتریان فعالیت می‌کنند، به این بخش دسترسی دارند. آن‌ها معمولاً سفارش‌های مشتری را ثبت کرده و اطلاعات مشتریان را به سیستم وارد می‌کنند. همچنین گزارش‌های مشتریان را تهیه و برای مدیران ارسال می‌کنند.

حذف یا ویرایش سطح دسترسی

معمولاً برای حذف یا ویرایش دسترسی‌ها باید دسترسی مدیریت وجود داشته باشد تا بتوان تغییری در آن‌ها ایجاد کرد. در هنگام انجام این عملیات باید دقت کافی را داشت تا امنیت سیستم به خطر نیفتد. دسترسی‌ها معمولاً به افراد واجد صلاحیت داده می‌شود تا امکان سوءاستفاده از سیستم به حداقل برسد.

سطح دسترسی در نرم‌افزار سپیدار

سطح دسترسی در نرم‌افزار سپیدار

در نرم‌افزار سپیدار بخش بسیار مفصلی در مورد سطح دسترسی کاربران وجود دارد. دسترسی‌هایی که به کاربران این اجاره را می‌دهد که به فرم‌ها و گزارش‌ها دسترسی داشته باشند و یا مجوز استفاده از آن‌ها را نداشته باشند. مدیر سیستم با تعریف کاربران در بخش تنظیمات، می‌تواند دسترسی‌های گوناگون را در واحدهای انبار، فروش یا حسابداری ایجاد نماید.

در نرم افزار سپیدار، امکان تعریف کاربران مختلف با دسترسی‌های متفاوت و متناسب با نقش آن‌ها در سازمان وجود دارد تا هر شخصی در حیطه وظایف خود به اطلاعات مالی شرکت، دسترسی داشته باشد. با تعیین سطوح دسترسی مختلف برای کاربران مختلف در نرم‌افزار، شما می‌توانید مشخص کنید که هر کاربر چه قسمت‌هایی از نرم‌افزار را ببیند، چه عملیاتی را انجام دهد و چه گزارش‌هایی را دریافت کند. به ازای هر عملیات، امکان ایجاد دسترسی برای ثبت آن عملیات، مشاهده، ویرایش و حذف آن و صدور سند حسابداری برای آن تراکنش وجود دارد. همچنین می‌توان دسترسی ثبت و مشاهده تعدادی و ریالی را برای کاربران انبار جدا کرد.

اگر شما به نرم‌افزاری نیاز دارید که بتوانید به کاربران دسترسی‌های متعددی را بدهید و یا آن‌ها را محدود کنید، می‌توانید از نرم‌افزار سپیدار استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت سپیدار مراجعه و یا با شماره 02181022222 تماس بگیرید.