سامانه جامع انبار

سامانه جامع انبارها چیست؟ به همراه راهنمای تصویری نحوه ثبت‌نام


سامانه جامع انبارها راهکاری است که دولت برای جلوگیری از قاچاق و احتکار کالاها در کشور طراحی کرده است. این سامانه که با واردکردن آدرس www.nwms.ir در مرورگر خود، می‌توانید به آن دست پیدا کنید، جهت ساماندهی به انبارهای کالاهای مختلف در کشور ارائه شده است. با کمک این سامانه اطلاعات کالاها در انبارهای مختلف مشخص شده است.

شناسایی تمام انبارها و مراکز نگهداری کالای کشور تسهیل فرایندهای الکترونیکی از قبیل صدور بارنامه آنلاین و بیمه آتش‌سوزی از طریق سیستمی کردن این فرایندها ثبت ورودی و خروجی کالای هر واحد نگهداری کالا ثبت رسید حواله و اخذ گزارش از میزان موجودی کالا در تمامی واحدهای نگهداری کالای کشور از جمله اهداف این سامانه هستند که خود در نهایت به اهداف کلانی همچون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و جلوگیری از احتکار از طریق رصد دقیق جریان کالا در انبارهای کشور ختم می‌شوند. امکان صدور بارنامه برخط برای کد پستی انبار (واحد) ثبت شده در سامانه امکان‌پذیر خواهد بود.

ارائه خدمات بیمه‌ای همچون بیمه آتش‌سوزی برای کد پستی انبار (واحد) ثبت شده در سامانه امکان‌پذیر خواهد بود. دولت با در اختیار داشتن اطلاعات کافی در مورد این انبارها، می‌تواند تصمیم‌گیری‌های لازم را در مورد انبارداری انجام دهد. تمامی افرادی که اقدام به واردکردن کالا به کشور می‌کنند، باید آن‌ها را در این سامانه ثبت نمایند.

ورود به سامانه جامع انبارها

سامانه انبار در یک نگاه کلی برای کاربران دارای این مراحل است:

  • ثبت واحد
  • ورود به سامانه
  • بازیابی رمز عبور
  • ویرایش موبایل
  • مشاهده واحدهای ثبت شده
  • ویرایش اطلاعات واحد
  • حذف واحد
  • انبارداری، ثبت رسید و حواله
  • بارنامه، مشاهده، رد و تایید

مدیریت انبارتان را به سپیدار بسپارید

امکان قیمت‌گذاری موجودی کالای انبار

یکپارچه‌سازی اطلاعات بین انبار و فروش

امکان تعیین نقطه سفارش کالا

نگهداری تصویر کالا

کنترل موجودی منفی کالاها در سطح انبار

در این قسمت شما با جستجوی عبارت “سامانه جامع انبارها” در مرورگر خود، به این صفحه هدایت خواهید شد:

در مرحله بعد باید ورود به سامانه را کلیک کرده و به این صفحه خواهید رسید. در این قسمت باید کد ملی و رمز عبور موردنظر را وارد کرده و کد امنیتی را تایپ نمایید. بعد از این مراحل می‌توانید وارد سامانه شده و اطلاعات کالاها را وارد کنید.

چگونه باید در سامانه جامع انبار ثبت‌نام کرد؟

در این قسمت تلاش می‌کنیم تا نحوه ثبت‌نام در این سامانه را به شکل تصویری برای شما توضیح دهیم. در این زمینه شما باید اطلاعات لازم در مورد حسابداری انبار را نیز داشته باشید. البته اگر به وب‌سایت این سامانه مراجعه کنید، در قالب فیلم‌های آموزشی این موارد توضیح داده شده است و براحتی می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید. اما مراحل ثبت‌نام در این سامانه را با هم ببینیم:

در ابتدا باید واحد خود را ثبت نمایید. برای این کار کافی است در صفحه اول، دکمه ثبت واحد را بزنید.

در مرحله بعد، کد ملی، تلفن همراه و کد امنیتی را وارد کرده و به مرحله بعد بروید. کد ملی و شماره همراه باید با هم مطابقت داشته باشد.

در مرحله بعدی کد اعتبارسنجی 4 رقمی به شماره همراه شما ارسال خواهد شد. کد را وارد کرده و به مرحله بعدی بروید.

ثبت اطلاعات هویتی، مرحله بعدی شما است. در این قسمت باید حقیقی یا حقوقی بودن را انتخاب نمایید. اطلاعات را با توجه به گزینه‌های موجود، تکمیل کنید و به مرحله بعدی بروید.

در مرحله بعدی اطلاعات واحد را باید ثبت کنید که شامل آدرس، کد پستی، استان و شهر، شماره تماس و… است که تکمیل‌کردن آن‌ها الزامی است.

در مرحله پایانی اطلاعات کد پستی و کد ملی به شما نمایش داده می‌شود. در ضمن جهت تایید اطلاعات انبار، باید به همراه مدارک لازم حداکثر تا یک ماه به اداره سازمان صنعت، معدن و تجارت مراجعه کنید. در غیر این صورت پس از یک ماه اطلاعات انبار شما حذف خواهد شد.

نکاتی در ارتباط با ثبت‌نام در سامانه جامع انبارها

اطلاعاتی که توسط کاربران در این سامانه ارائه می‌شود، مورد بررسی قرار گرفته و صحت‌سنجی می‌شود. به همین دلیل افراد به این نکات باید توجه داشته باشند:

  • تکمیل اطلاعات موردنیاز در این سایت، الزامی است و افراد باید اطلاعات را به طور صحیح و بادقت کافی وارد کنند.
  • تنها ثبت اطلاعات در این سامانه کافی نیست و افراد باید ظرف مدت‌زمان یک‌ماهه به اداره صمت مراجعه و آن‌ها را تأیید نمایند.
  • کاربران حقیقی و یا حقوقی باید اطلاعات کالاهای خود (کالاهای مشمول) را بادقت وارد کنند.
  • اگر افراد قصد نگهداری کالاهای مشمول را دارند، باید اطلاعات مربوط به ورود و خروج این کالاها را به‌صورت روزانه در سامانه ثبت نمایند.

ثبت کد پستی در سامانه جامع انبارها

 یکی از موارد ضروری، هنگام ورود اطلاعات به سامانه،  ثبت کد پستی است. با ثبت کد پستی در این سایت، می‌توان از تمامی امکاناتی که برای واحدهای مختلف در نظر گرفته شده است، بهره‌مند شد. با ثبت کد پستی در سامانه جامع انبارها، عملیات اصلاحی و ابطال، تفکیک تمامی کالاها، امکان تشخیص ضایعات، مرجوعی‌ها و همچنین کنترل موجودی انبارها به‌راحتی مشخص خواهد شد.

با وجود ثبت‌نام در سامانه، انبارها کد ملی و کد پستی کاربر برای گمرک تأیید شده محسوب می‌شود؟

با ثبت‌نام در سامانه انبار می‌توانید از کدپستی ثبت شده خود در استاد حمل‌ونقل (بارنامه) استفاده کنید. تأیید توسط گمرک منوط به ثبت در سامانه گمرک است. صرف ثبت‌نام در سامانه جامع انبارها، اطلاعات شما در سامانه گمرک ذخیره و تأیید نمی‌شود.

عواقب عدم ثبت‌نام در سامانه جامع انبار

مطابق شرح بند ۵ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مکلف به رعایت احکام این قانون مربوط به سامانه‌های راه‌اندازی شده هستند و اشخاص حقیقی متخلف به محرومیت از اشتغال به حرفه خود تا یک سال و اشخاص حقوقی به ممنوعیت از فعالیت تجاری تا شش ماه محکوم می‌شوند. مطابق تبصره ۲ ماده ۵ وارد نمودن اطلاعات خلاف واقع یا ناقص یا با تأخیر در سامانه‌های موضوع این قانون جرم است و مرتکب به شش ماه تا دو سال انفصال موقت از خدمات دولتی و عمومی محکوم می‌شود. نگهداری کالاهای موضوع قاچاق صرفاً در انبارهای ثبت شده در سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا موضوع بند (ج) فصل دوم آیین‌نامه اجرایی مواد (۵) و (۶) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز موضوع تصویب‌نامه شماره ۴۶۴۴۳ ات ۵۱۵۵۹ هـ مورخ ۱۳۹۵/۴/۲۳ مجاز است.

آیا این سامانه ارتباطی با موضوع مالیات دارد؟

خیر، این سامانه با هدف پیشگیری و شناسایی کالای قاچاق راه‌اندازی شده است سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا و چندین سامانه دیگر زیرسامانه جامع تجارت ایران محسوب می‌شوند که وظیفه آن رصد کالا و شفاف‌کردن تجارت خارجی و داخلی و افزایش هزینه‌های قاچاق و در نهایت پیشگیری از قاچاق کالاست. لازم به ذکر است که اگر برای محاسبه مالیات یا مدیریت کالاهای خود نیاز به نرم افزار حسابداری داشتید، می‌توانید از نرم افزار سپیدار استفاده کنید. با کمک این نرم افزار تمامی محاسبات شما دقیق و به سادگی انجام می‌پذیرد.

سئوالات متداول

هدف از ایجاد سامانه چیست؟

شناسایی تمام انبارها و مراکز نگهداری کالای کشور تسهیل فرایندهای الکترونیکی از قبیل صدور بارنامه آنلاین و بیمه آتش‌سوزی از طریق سیستمی کردن این فرایندها ثبت ورودی و خروجی کالای هر واحد نگهداری کالا ثبت رسید حواله و اخذ گزارش از میزان موجودی کالا در تمامی واحدهای نگهداری کالای کشور از جمله اهداف این سامانه هستند که خود در نهایت به اهداف کلانی همچون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و جلوگیری از احتکار از طریق رصد دقیق جریان کالا در انبارهای کشور ختم می‌شوند.

ثبت‌نام در سامانه چه مزایایی دارد؟

امکان صدور بارنامه برخط برای کد پستی انبار (واحد) ثبت شده در سامانه امکان‌پذیر خواهد بود. ارائه خدمات بیمه‌ای همچون بیمه آتش‌سوزی برای کد پستی انبار (واحد) ثبت شده در سامانه امکان‌پذیر خواهد بود.