نحوه تهیه لیست دارایی‌ها به همراه نمونه فرم اموال

لیست دارایی

شاید شما هم شنیده باشید که در هر شرکتی لیست دارایی وجود دارد. معمولا این لیست جهت حفظ اموال و جلوگیری از مفقود و یا سرقت شدن آن‌ها تهیه می‌شود. هر شرکتی باید در جهت تأسیس و ادامه کار، لیستی از اموال و دارایی‌های خود را داشته باشد. روش‌های متعددی در جهت تهیه لیست دارایی وجود دارد که در ادامه بیشتر بررسی خواهیم کرد. این دارایی‌ها به 6 گروه مختلف تقسیم می‌شود که شامل این موارد است: اموال منقول، اموال غیرمنقول، دارایی‌های مشهود، دارایی نامشهود، دارایی جاری و دارایی غیرجاری

منظور از حسابداری اموال و دارایی ثابت چیست؟

حسابداری اموال و دارایی ثابت بسیار بااهمیت است. هر شرکتی بتواند اموال و دارایی‌های خود را به‌خوبی شناسایی کند، از زیان‌های احتمالی جلوگیری خواهد کرد. تمامی مبالغ و دارایی‌هایی که سرمایه‌گذاری شده است و همچنین درآمدهایی که بعدها به دست خواهد آمد را اصطلاحاً حسابداری اموال و دارایی می‌گویند.

نحوه ثبت انواع دارایی چگونه است؟

دارایی‌هایی که در سمت راست ترازنامه قرار دارند، حاصل‌جمع بدهی‌ها و حقوق صاحبان سهام است. این دارایی‌ها به دو شکل جاری و غیرجاری نمایش داده می‌شوند. موارد جاری عبارت است از:

  • وجه نقد
  • شبه نقد
  • سپرده کوتاه‌مدت
  • اوراق بهادار قابل‌فروش
  • موجودی کالا
  • بدهی بدهکاران
لیست دارایی

در مقابل دارایی‌های جاری، دارایی‌های غیرجاری وجود دارد که برای نقدشدن نیاز به زمان بیشتری دارند. دارایی غیرجاری نیز شامل موارد زیر است:

  • دارایی ثابت مشهود
  • دارایی‌های نامشهود
  • سرمایه‌گذاری بلندمدت
  • پیش‌پرداخت
  • سایر دارایی‌ها

لیست دارایی و اموال در شرکت چگونه تهیه می‌شود؟

دارایی ثابت به اموالی گفته می‌شود که به‌آسانی تبدیل به وجه نقد نمی‌شوند. این دارایی‌ها که به نام دارایی‌های بلندمدت هم شناخته می‌شوند، همگی استهلاک‌پذیر هستند. البته در بین آن‌ها تنها زمین است که دچار استهلاک نمی‌شود. باقی موارد مثل ماشین‌آلات یا تجهیزات به‌مرور از ارزش آن‌ها کاسته می‌شود و اسناد حسابداری آن‌ها باید به‌روزرسانی شود. تهیه لیست دارایی‌ها از طریق نرم افزار دارایی ثابت امکان‌پذیر است و امکان بروز خطا را کم خواهد کرد.

اما لیست دارایی یا لیست اموال شرکت به لیستی گفته می‌شود که تمامی اموال شرکت به همراه مشخصات کامل در آن ثبت می‌شود. این موضوع به‌خاطر انجام سرمایه‌گذاری و اتخاذ تصمیم‌های مالی است که در آینده برنامه‌ریزی خواهد شد. اموال و دارایی‌های هر شرکتی از مهم‌ترین عواملی است که قابل‌سرمایه‌گذاری و ارزش‌گذاری است. پس باید در این زمینه اطلاعات کامل و به‌روز وجود داشته باشد تا بتوان اقداماتی را انجام داد.

نمونه فرم تحویل اموال شرکت را بررسی کنید.

با نگاه به این فرم متوجه خواهید شد که در قسمت‌های مختلف لیست اموال شرکت، باید چه اطلاعاتی را درج کنیم. کد کالا، شرح کالا، نام تحویل‌گیرنده و وضعیت تحویل از مهم‌ترین قسمت‌های این فرم است.

لیست دارایی

سرشماری دارایی‌ها به چه صورتی است؟

شمارش و محاسبه تمامی اموال و دارایی‌های یک شرکت را سرشماری می‌گوییم. معمولاً برای هر دارایی یک شماره منحصربه‌فرد تعریف می‌شود. تعیین این شماره برای ارائه هویت و مراقبت بیشتر از این دارایی‌ها است.

توجه: هدف از گذاشتن شماره منحصربه‌فرد بر روی دارایی‌ها، به‌خاطر جلوگیری از مفقودشدن، سرقت و ثبت اشتباه دارایی است. در واقع شماره منحصربه‌فرد، شناسنامه دارایی به حساب می‌آید.

معایب روش سنتی برای ثبت اموال و دارایی چیست؟

در روز سنتی برای ثبت دارایی‌ها و اموال از دفاتر و کاغذ استفاده می‌کردند. این کار معایب بسیاری داشت از جمله احتمال مفقودشدن این اطلاعات وجود داشت. همچنین مخدوش‌شدن مدارک باعث ازبین‌رفتن بخشی از اطلاعات می‌شد.

در ضمن با ثبت دستی مشخصات دارایی‌ها و اموال، برخی از آن‌ها کم‌وزیاد ثبت می‌شد. این روش هزینه‌های بسیاری داشت و برای نگهداری و یا بایگانی این داده‌ها، فضای بسیار زیادی اشغال می‌شد. اما کم‌کم این موضوعات سبب شد تا افراد برای ثبت دارایی‌ها و اموال خود از اکسل و در نهایت از نرم‌افزارهای این حوزه استفاده کنند.

پلاک‌کوبی و برچسب‌گذاری اموال و دارایی‌های ثابت به چه معنی است؟

مدیریت دارایی و حفاظت و نگهداری صحیح از اموال شرکت بر عهده همه افراد است؛ اما مدیران هر مجموعه مسئولیت بیشتری در این زمینه دارند. آن‌ها برای کنترل اموال و دارایی‌های شرکت، آن‌ها را برچسب‌گذاری و یا پلاک‌کوبی می‌کنند. در ضمن به هر دارایی یک کد اختصاص می‌دهند تا ردیابی آن‌ها آسان‌تر انجام شود. همچنین این کد اختصاصی اطلاعاتی مثل بهای تمام شده، محل نگهداری، هزینه استهلاک، نام شخص تحویل‌گیرنده و کلیه اطلاعات مربوط به آن دارایی را در اختیار ما قرار می‌دهد.

روش‌های مختلف پلاک‌کوبی اموال کدام هستند؟

گفتیم که مدیریت مؤسسات برای جلوگیری از سرقت اموال، به عبارتی برای حفظ اموال سازمان خود دارایی‌ها را پلاک‌کوبی می‌کنند. پلاک‌کوبی به شیوه‌های مختلفی انجام می‌گیرد که قصد داریم در ادامه به آن‌ها اشاره کنیم. برای بیان روش‌های پلاک‌کوبی و برچسب‌گذاری اموال می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

برچسب‌گذاری سنتی

در این روش بعد از تولید شناسه دارایی، آن را روی یک برچسب چاپ می‌کنند. سپس هر یک از برچسب‌ها را بر روی دارایی‌ها و اموال شرکت می‌چسبانند. این روش دارای معایب بسیاری است و ممکن است این برچسب مخدوش شود و یا به‌طورکلی از روی اموال جدا شود. همچنین در هنگام انبارگردانی فرایند بسیار پیچیده‌ای دارند که احتمال خطا در آن زیاد است.

بارکد

به نمایش تصویری اطلاعات کدگذاری شده در یک سطح فیزیکی، بارکد گفته می‌شود. اطلاعات بارکد شامل موضوعاتی مثل شرح اموال، مشخصات دقیق و فنی، مقدار موجودی و اطلاعات ورود و خروج برای استفاده‌کنندگان ذی‌نفع هستند.

لیست دارایی

پلاک RFID

روش سومی که وجود دارد روش پلاک‌کوبی بر اساس RFID است که تمامی مشکلات روش‌های قبلی را حل می‌کند. از جمله مزایای این روش شامل این موارد است:

  • امکان رهگیری و شناسایی اموال به شکل گروهی
  • کم‌شدن خطای انسانی
  • جمع‌آوری اطلاعات به‌صورت لحظه‌ای برای جلوگیری از فراموشی
  • اطلاع از کنترل موجودی و مکان‌یابی دقیق کالاها
  • اطلاع از آخرین وضعیت کالاها

نتیجه‌گیری

آموختیم که برای تهیه لیست اموال شرکت باید چه اقداماتی را انجام دهیم و با چه شیوه‌هایی امور لازم انجام می‌شوند. همچنین روش‌های مختلف برای ثبت دارایی‌های شرکت را بررسی کردیم. اگر شما هم به نتیجه رسیدید که نیاز به نرم افزار حسابداری دارید تا از اموال خود محافظت کنید و آمار دقیق آن‌ها را داشته باشید، فقط کافی است با شماره 81022222 تماس بگیرید. همکاران ما اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار می‌دهند.