انبارگردانی در سپیدار

نحوه ثبت انبارگردانی در نرم افزار سپیدار


ما در این مقاله قصد داریم در مورد انبارگردانی در نرم افزار سپیدار صحبت کنیم. شما می‌دانید که موجودی کالا یکی از اقلام مهم دارایی‌هاست و در پایان دوره مالی ارزش موجودی‌ها تأثیر قابل‌ملاحظه‌ای در میزان سود و زیان شرکت‌ها خواهند داشت. از این رو در هر دوره مالی لازم است که حداقل یک‌بار کل موجودی‌های شرکت شمارش شود تا از عدم مغایرت موجودی واقعی انبار و موجودی سیستمی اطمینان حاصل شود. به این عملیات و فعالیت‌ها انبارگردانی می‌گویند.

یکی از عملیات مهم و زمان‌بری که در هر انبار صورت می‌پذیرد عملیات انبارگردانی است و در واقع یکی از رایج‌ترین و دقیق‌ترین روش‌های کنترل موجودی‌های انبار، انبارگردانی است. در انبارگردانی، موجودی واقعی کالاها شمارش می‌شود و سپس با موجودی ثبت‌شده در سیستم نرم‌افزاری مطابقت داده می‌شود.

دلایل مختلفی مانند اشتباه در ثبت ورودی یا خروجی کالا در سیستم، عدم ثبت بخشی از رویدادهای مالی مثل خرید یا فروش، ضایعات ثبت‌نشده، سوءاستفاده‌های احتمالی، سرقت و … باعث ایجاد اختلاف بین موجودی واقعی انبار و موجودی ثبت‌شده در سیستم نرم‌افزار مالی می‌شود. به همین دلیل نیاز است انبارگردانی در فواصل زمانی مشخص انجام شود که این فواصل با در نظر گرفتن هر صنف از فعالیت متفاوت خواهد بود. 

دوره‌های آموزشی سپیدار را از دست ندهید

سناریوهای شبیه‌سازی‌ شده تمرین کنید

با نسخه آموزشی، اسناد ثبت کنید

جایگاه شغلی خود را ارتقا دهید

گواهی معتبر شرکت در دوره دریافت کنید

با کتاب سپیدار بر جزئیات سیستم مسلط شوید

در این مقاله تلاش داریم تا مراحل انجام انبارگردانی را به شکل کامل برای شما شرح دهیم. به‌منظور ثبت عملیات انبارگردانی در نرم افزار حسابداری سپیدار، ابتدا در منوی عمودی وارد ماژول «تأمین‌کنندگان و انبار» شده و از قسمت عملیات، فرم “انبارگردانی جدید” را انتخاب نمایید.

نحوه انبارگردانی در سپیدار

با انجام این مرحله فرم انبارگردانی نمایش داده می‌شود که در ادامه به جزئیات آن می‌پردازیم. در پنجره باز شده طبق توضیحات ذیل اطلاعات را وارد می‌کنیم.

به ترتیب زیر مراحل انبارگردانی را با هم مرور می‌کنیم:

1- انبار موردنظر برای انبارگردانی را انتخاب نمایید.

2- مسئول انبارگردانی خود را انتخاب نمایید.

3- تاریخ انبارگردانی را در قسمت مشخص‌شده وارد نمایید.

نکته :تاریخ انبارگردانی باید یک روز قبل از آخرین روز سال مالی باشد بعنوان مثال در سال‌های معمولی به تاریخ 12/29/**** و در سال کبیسه به تاریخ 12/30/**** نمی‌توان انبارگردانی انجام داد.

ثبت انبارگردانی در سپیدار

4- در قسمت انبارگردانی نرم افزار سپیدار شما این امکان را در اختیار دارید، تا بتوانید کالاهای مربوط به انبار انتخاب‌شده خود را، بر اساس یک میزان موجودی خاص فیلتر نمایید. به این ترتیب که با واردکردن یک عدد خاص در قسمت “حداقل موجودی کالا” به سیستم این دستور را می‌دهید که کالاهایی با موجودی کمتر از حداقل تعیین‌شده را در این فرم نمایش ندهد.

حداقل موجودی کالاها را طبق راهنمای تصویری زیر انتخاب نمایید. در نظر داشته باشید با واردکردن عدد صفر در این قسمت، سیستم تمامی کالاهای مرتبط با انبار انتخاب‌شده را نمایش خواهد داد.

چگونه در سپیدار انبارگردانی کنیم؟

5- پس از تعیین حداقل موجودی کالا، روی گزینه “انتخاب بر اساس حداقل موجودی” کلیک نمایید تا با توجه به حداقل موجودی انتخاب‌شده کالاهای مرتبط با انبار نمایش داده شوند.

انبارگردانی در نرم افزار سپیدار

6- علاوه بر روش ذکرشده، امکان انتخاب کالاها به‌صورت دستی نیز برای کاربران وجود دارد، به این ترتیب که شما می‌توانید طبق راهنمای تصویری زیر با کلیک بر روی علامت (+) پایین فرم یک سطر جدید ایجاد نموده و کالاهای موردنظر خود را انتخاب نمایید.

مراحل انبارگردانی در سپیدار

قدم بعد از نمایش اقلام، “صدور تگ انبارگردانی” است که در ادامه به مفهوم و نحوه استفاده از آن در نرم افزار سپیدار خواهیم پرداخت.

تگ انبارگردانی چیست؟

تگ انبارگردانی (برگه شمارش کالا) : فرمی خاص جهت مستند کردن شمارش کالا، جلوگیری از تکرار شمارش یا از قلم افتادن کالا است که قبل از شروع انبارگردانی بایستی مشخصات هر کالا بر روی تگ انبار درج و تحویل مسئول انبارگردانی شود.در تصویر زیر نحوه صدور تگ انبارگردانی نمایش داده شده است.

انبارگردانی سپیدار

8- پس از صدور تگ انبارگردانی، به‌منظور تهیه پرینت از تگ‌ها از بالای فرم منوی پرینتر را بازکرده گزینه ” تگ انبارگردانی” را انتخاب نمایید. در فرم بازشده می‌توانید ترتیب نمایش اطلاعات تگ انبارگردانی که شامل تگ انبارگردانی، کد کالا و نام کالا است را به‌دلخواه خود انتخاب نمایید.

انبارگردانی

با تأیید تنظیمات فوق پیش‌نمایش چاپ تگ انبارگردانی به شکل زیر نمایش داده می‌شود و آماده پرینت است.

انبارگردانی در نرم افزار سپیدار

9- پس از انجام مراحل صدور تگ انبارگردانی، ستون “تعداد واحد اصلی” فعال خواهد شد که در این قسمت تعداد شمارش‌شده کالاهای انبار وارد می‌گردد.

انبارگردانی

10- زمانی که تعداد شمارش‌شده و صحیح کالاها در قسمت مربوطه درج گردید، نوبت به کنترل و تأیید نهایی آن‌ها می‌رسد، چنانچه تعدادهای واردشده مورد تأیید بودند از بالای فرم گزینه “تأیید شمارش” را کلیک نموده فرم را ذخیره نمایید.

انبارگردانی

پس از تایید شمارش ، گزینه مربوط به “صدور/مشاهده سند کسری “و “صدور /مشاهده سند اضافی” در بالای فرم فعال می‌شود.

11- با انجام عملیات ذخیره فرم انبارگردانی پس از تأیید شمارش، گزینه‌های مربوط به “صدور/مشاهده سند کسری” و “صدور/مشاهده سند اضافی” در بالای فرم فعال می‌شوند.

انبارگردانی در سیستم سپیدار

در این مرحله سیستم موجودی خود را با موجودی واقعی کالاها که در قسمت تعداد واحد اصلی وارد کرده‌ایم بالانس نموده و تطبیق خواهد داد.

12- به این ترتیب که اگر موجودی کالایی در سیستم بیش از موجودی واقعی باشد با انتخاب گزینه “صدور سند کسری انبارگردانی”، سیستم یک فرم “خروج انبار” بازکرده و موجودی نرم افزار با ثبت این خروج انبار را کاهش خواهد داد. قابل ذکر است فی در این فرم “خروج انبار” توسط قیمت گذاری انبار ، فی داده می‌شود.

انبارگردانی

13- سپس گزینه “صدور سند اضافی انبارگردانی” را انتخاب کنید تا سیستم برای کالاهایی که موجودی آن‌ها در نرم افزار کمتر از موجودی واقعی درج‌شده یک “رسید انبار” بازکرده و موجودی کالا با ثبت این رسید انبار افزایش‌یافته و با موجودی واقعی برابر شود. قابل ذکر است فی در این فرم “رسید انبار” توسط کاربر وارد می‌شود .

انبارگردانی

نکته: لازم به ذکر است به‌منظور انتخاب حساب معین سند کسر و اضافه انبارگردانی، می‌بایست از ماژول «تنظیمات» وارد سربرگ “تأمین‌کنندگان و انبار” شده و معین “اضافی انبار” و “کسری انبار” را انتخاب نمایید.

انبارگردانی

نکته: در صورتی که معین‌های کسر و اضافه انبارگردانی در قسمت تنظیمات انتخاب نشده باشند، به هنگام صدور سند کسر/اضافه به‌صورت خودکار یک میانبر برای انتخاب معین سند باز خواهد شد که در تصویر زیر قابل‌مشاهده است.

انبارگردانی

توجه: همواره به این نکته توجه داشته باشید که هم کاربر ادمین (سرپرست) و هم سایر کاربران قادر به ثبت سند کسر و اضافه انبارگردانی هستند.

آیا در نرم افزار سپیدار امکان دریافت کالاها و تعداد شمارش‌شده آن‌ها از طریق اکسل وجود دارد؟

بله؛ جالب است بدانید در نرم افزار سپیدار این امکان وجود دارد که کالاهای مربوط به انباری که در نظر دارید برای آن انبارگردانی انجام دهید را ارسال به اکسل کرده، و پس از تکمیل شمارش کالاها و درج آن در اکسل، آن را در نرم افزار دریافت نمایید.جزئیات ارسال و دریافت اطلاعات انبارگردانی به شرح زیر است:

ارسال اطلاعات کالا به اکسل

  • کالاهایی که در نظر دارید ارسال به اکسل نمایید را انتخاب کنید.
  •  از پایین فرم کلید “ارسال به اکسل” را کلیک نمایید.
  • در پنجره بازشده نام و مسیر ذخیره فایل اکسل را مشخص کنید تا فایل موردنظر در مسیر مشخص‌شده ایجاد شود.
انبارگردانی

توجه: برای فعال شدن گزینه ارسال و دریافت اطلاعات صدور تگ انبارگردانی الزامی است.

با انجام این عملیات، فرم اکسلی همانند تصویر باز خواهد شد.

انبارگردانی

همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید به ترتیب از سمت چپ:

ستون اول (ItemCode) مربوط به کد کالاها است.

ستون دوم (TracingTitle) مربوط به عامل ردیابی است، چنانچه کالایی دارای ردیابی باشد، ردیابی کالا در این قسمت وارد می‌شود.

ستون سوم (Quantity) فیلد مربوط به مقدار واحد اصلی کالاها است.

ستون چهارم (SecondaryQuantity) مقدار واحد فرعی کالاها کی باشد.

نکته: در نظر داشته باشید هرگونه تغییری در فرمت اکسل و یا کاهش و افزایش تعداد ستون‌ها باعث به هم ریختن اکسل وعدم دریافت آن در نرم افزار خواهد شد.

پس از تکمیل اکسل انبارگردانی به‌منظور دریافت آن در نرم افزار به ترتیب زیر عملیات را انجام دهید:

دریافت اطلاعات کالا از اکسل

از پایین فرم انبارگردانی گزینه “دریافت اکسل ” را انتخاب نمایید.

از پایین فرم گزینه ” دریافت اطلاعات” را انتخاب نمایید.

در فرم بازشده اکسل موردنظر را انتخاب نموده تأیید کنید.

حال فرم انبارگردانی را ذخیره کرده اقدام به تأیید شمارش و صدور سند کسر و اضافه خود نمایید.

انبارگردانی در سپیدار

حذف یا ویرایش انبارگردانی

در صورتی که قصد دارید یک انبارگردانی را حذف کنید:

  • در منوی عمودی وارد ماژول «تأمین‌کنندگان و انبار» شده از قسمت فهرست “انبارگردانی‌های انجام‌شده” را انتخاب نمایید.
  • به‌منظور حذف انبارگردانی روی انبارگردانی موردنظر کلیک راست نموده گزینه “حذف”، و برای ویرایش آن گزینه “ویرایش” را انتخاب نمایید.
انبارگردانی

نکته: “برگشت از تأیید شمارش” و “حذف سند کسر و اضافه انبارگردانی” برای ویرایش انبارگردانی و مقدار شمارش‌شده، الزامی است.

انبارگردانی

لازم است قبل از ثبت عملیات انبارگردانی به چند نکته دقت نمایید:

  • درصورتی که اقلام از طریق “انتخاب براساس حداقل موجودی” به فرم انبارگردانی اضافه شود کالاهایی که منفی هستند را نمایش نمی‌دهد اما درصورتی که ردیف ایجاد شود و کالا فراخوانی شود همه کالاها چه مثبت چه منفی نمایش داده می‌شود.
  • نکته :در سیستم سپیدار در یک روز می‌توان برای یک انبار فقط یک انبارگردانی وارد کرد.
  • بعد از ثبت انبارگردانی، امکان ثبت ورود و خروج و هیچ‌گونه اصلاحیات (به غیر از حذف و صدور سند حسابداری) به تاریخ انبارگردانی و قبل از آن تاریخ وجود نخواهد داشت.


نرم افزار حسابداری شرکتی سپیدار همکاران سیستم، با چهار بسته‌‌ تولیدی، خدماتی، بازرگانی و پیمانکاری، برای مدیریت چابک‌تر شرکت‌های کوچک طراحی شده است و متناسب با نیازهای این کسب‌وکارها، کاربری بسیار ساده‌ای دارد.

 

 


این صفحه را به اشتراک بگذارید


به این مطلب امتیاز دهید

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 20 میانگین: 4.1]


55 دیدگاه برای ”نحوه ثبت انبارگردانی در نرم افزار سپیدار

  1. مسعود

    سلام وقت بخیر
    بعد از انبار گردانی سیستم این خطا را میده
    *امکان ثبت سند انبار بدون قلم وجود ندارد*
    لطفا راهنمایی بفرمایید برای رفع این مشکل چه اقدامی انجام بدم.
    ممنون

    1. سپیدار سیستم

      سلام. احتمال ایجاد خرابی در دیتای شما وجود دارد. با واحد پشتیبانی باید تماس بگیرید.

  2. زهرا محسنی

    سلام
    وقت بخیر در کادرکس کالا موجودی کالا رو منفی نشون میده یعنی پایان سال اشتباههی شده واختتامیه رو زدن واول دوره هم نست به ائناشتباه هس حالا چطوری میشه منفی بودن کالا رودرستش کنیم ؟

  3. مسعود سبزعلی پور

    سلام
    من قیمت گزاری انبار انجام دادم حالا برای انبارگردانی تاریخ 1400/12/29 تنظیم کرده ام خطا میده و اجازه انجام انبار گردانی نمیده.زمان که تاریخ انبار گردانی 28 میگزاریم انجام میشه و لی سند کسری خطای میده که تاریخ سند تا 1400/12/29 باشد ممنون میشم راهنمایی کنید

  4. Sahand

    درود بر شما،
    نرم افزار سپیدار نسخه آندروید هم داره ؟
    هم آموزشی هم نسخه اصلی.

  5. امیر

    سلام در سیستم ما چندین انبار ثبت شده که اگر هم یک زمانی لازم بوده الان دیگه مورد نیاز نیست. آیا میشه انبارها رو حذف کرد؟

  6. سعیدی

    سلام ببخشید در قسمت شرکت… فعالیت های روزانه. حتما باید همه برای خروج ها فاکتور فروش صادرشود؟ چون ما بعضی مواقع میخوایم فقط نمونه برای مشتری بفرستیم و فقط میخوام خروج ازانبارش بخوره.بدون قیمت و.. دراین موارد چکارکنم؟

    1. سپیدار سیستم

      خروج از نوع فروش ملزم به ثبت فاکتور فروش می باشد.در موارد مشابه شما امکان ثبت خروج امانی از نوع سایر فراهم است

  7. سعیدی

    سلام ببخشید درسندافتتاحیه سال 400 تومرورحسابها موجودی کالا میادش ولی انبارم درمرورتعدادی نمیاد ونمیتونم فاکتوربزنم.سالهای قبل عملیات پایان سال انبار تیک نخورده و بازه ولی درسال بعدش انبار آمده. الان نمیدونم چرانمیاد

  8. خسته

    سلام من باید تعداد کالاهای خیلی زیادی رو تعریف کنم که به روش معمول شاید 1ماهه طول بکشه ایا راهی هست که سریع تر بشه انجام داد؟

    1. سپیدار سیستم

      از فهرست کالا/خدمت
      الگوی خام ارسال اطلاعات را دریافت نموده
      و سپس در همین فرم اقدام به دریافت فایل اکسل پر شده نمائید.

  9. رضایی

    سلام وقت بخیر. موجودی کالا در سیستم سپیدار منفی شده است در حالی که موجودی کالا در انبار واقعی داریم. این مسئله رو چطور میشه رفع کرد؟

  10. قاضی زاده

    سلام. من انبارگردانی را ثبت کردم. تأیید شمارش رو هم زدم. اما وقتی میخوام سند کسر و اضافه رو بزنم، تمام کالاها رو بعنوان کسر انبار میشناسه. مثلأ کالایی که موجودیش صفره و شمارش هم صفره. 1 عدد خروج میزنه بعنوان کسر انبار. مشکل از چی میتونه باشه؟

    1. سپیدار سیستم

      سلام. احتمالا خرابی دیتا است. باید کارشناسان پشتیبانی به شما کمک کنند.

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *