مالیات کارتخوان سوپرمارکت

مالیات کارتخوان سوپرمارکت


قطعاً بیشترین تعداد مغازه‌دارها در صنف سوپرمارکت فعالیت می‌کنند که این موضوع اهمیت بررسی مالیات سوپرمارکت و جدیدترین قوانین مربوط به مالیات کارتخوان سوپرمارکت را به خوبی نشان می‌دهد. هر ماه مبالغ زیادی به صورت نقد و از طریق کارتخوان توسط صاحبان سوپرمارکتها دریافت و پرداخت می‌شود. تمامی این مبالغ باید از نظر مالیاتی بررسی شوند و در لیست‌های مالیاتی به اداره امور مالیاتی گزارش شوند. ما در اینجا به شما درباره اینکه مالیات سوپرمارکتها چطور محاسبه می‌شود و آخرین تغییرات در قوانین مالیاتی سوپرمارکتها توضیح می‌دهیم.

مالیات صاحبان مشاغل چیست؟

به زبان ساده صاحبان مشاغل به همه مغازه‌دارها گفته می‌شود. درصدی از درآمد سالیانه این مشاغل به عنوان مالیات بر درآمد مشاغل به سازمان امور مالیاتی پرداخت می‌شود. سازمان امور مالیاتی صاحبان مشاغل را به سه گروه تقسیم می‌کند. شما با توجه نوع شغلی که دارید در یکی از گروه‌های مالیاتی قرار می‌گیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مالیات صاحبان مشاغل، می‌توانید به صفحه آموزش مالیات مراجعه کنید.

نحوه محاسبه مالیات سوپرمارکتها

بعضی از سوپرمارکتها که هنوز پرونده مالیاتی خودشان را در اداره امور مالیاتی تشکیل نداده‌اند و تعداد زیادی از صاحبان سوپرمارکت هم اطلاعات درستی درباره نحوه محاسبه مالیات خودشان ندارند. نداشتن اطلاعات دقیق درباره قوانین مالیاتی می‌تواند هزینه‌ها و جرائم سنگینی را به بار آورد. قدم اول برای پرداخت مالیات توسط صاحب سوپرمارکت این است که اقدام به تشکیل پرونده مالیاتی کند. برای تشکیل پرونده مالیاتی، قدم اول این است که به اداره امور مالیاتی منطقه خودتان رجوع کنید.

برای محاسبه مالیات کارتخوان سوپرمارکت با توجه به قانون مالیات دستگاه کارتخوان فرمول‌های محاسباتی جدیدی وجود ندارد، بلکه روش‌های شناسایی منابع درآمدی مغازه‌دارها و گزارش آن به اداره امور مالیاتی تغییرات زیادی داشته است. طبق گزارش بانک مرکزی در نیمه دوم سال 1400 بیش از 12 میلیون دستگاه پوز فعال بوده است که 25% از این دستگاه‌ها در پایان سال 1400 به دلیل عدم تشکیل پرونده مالیاتی مسدود شدند.

طبقه مالیاتی سوپرمارکتها

صاحبان مغازه‌ها باید انتخاب کنند که در کدام طبقه مالیاتی می‌خواهند قرار گیرند. طبق قانون مالیات مستقیم سه طبقه مالیاتی وجود دارد که طبقه دوم و سوم تکالیف مالیاتی سبک‌تر و کمتری نسبت به مؤدیان که در طبقه اول هستند دارند. عموماً سوپرمارکتها در طبقه سوم مالیاتی قرار دارند. طبقه مالیاتی خودتان را با دقت زیادی انتخاب کنید زیرا بعد از انتخاب طبقه مالیاتی تا سه سال حق تغییر طبقه مالیاتی خود را ندارید. در قسمت زیر به صورت خلاصه درباره هر یک از طبقات مالیات توضیح می‌دهیم تا برای پرداخت مالیات کارتخوان سوپرمارکت بهتر تصمیم بگیرید.

مالیات سوپرمارکتها شامل چه مواردی می شود؟

به طور کلی سه طبقه مالیاتی وجود دارد:

  • طبقه اول شامل افرادی مانند صادرکنندگان و واردکنندگان، صاحبان هتل‌های سه ستاره و بالاتر، صاحبان صرافی، صاحبان بیمارستان‌ها و مراکز بیمارستانی و صاحبان مؤسسات حمل‌ونقل.
  • گروه دوم شامل همه صاحبان مشاغل می‌شود که فروش کالا و خدمات آنها در دو سال گذشته بین یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان و پنج میلیارد و پانصد میلیون تومان است.
  • طبقه سوم مالیاتی شامل همه صاحبان مشاغلی است که در طبقه اول و دوم قرار نمی‌گیرند.    

معافیت مالیاتی سوپرمارکتها

مشاغل معاف از مالیات کارتخوان کدام ‌اند؟ در ماده 131 قانون مالیات مستقیم اگر سود سالانه شما کمتر از مقدار خاصی باشد از پرداخت مالیات بر درآمد دستگاه کارتخوان معاف هستند. اگر سالانه تا سقف 39میلیون و 600 هزار تومان از سوپرمارکت خودتان سود به دست آورید، شما از پرداخت مالیات کارتخوان سوپرمارکت معاف هستید. اما در صورتی که بیش از 39 میلیون و 600 هزار تومان سود در سال دارید باید به‌صورت پله‌ای با توجه به مقدار مازاد سودی که به دست می‌آورید، مالیات پرداخت کنید. نرخ مالیات سوپرمارکتها که سالانه بیش از 39 میلیون و 600 هزار تومان سود کسب می‌کنند، به صورت زیر است:

  • 15 درصد: به ازای مازاد سودی که نسبت به رقم 39 میلیون و 600 هزار تومان کسب می‌کنید تا مقدار 200 میلیون تومان
  • 20 درصد: به ازای مازاد سود نسبت به رقم 200 میلیون تومان تا مقدار 400 میلیون تومان
  • 25 درصد: به ازای مازاد مبلغی که بیش از 400 میلیون تومان سود کسب کرده‌اید.

برای مثال اگر شما سالانه 250 میلیون تومان درآمد از مغازه خودتان کسب می‌کنید و هزینه‌های شما برابر با 170 میلیون تومان است، آنگاه سود شما برابر با 80 میلیون تومان می‌شود. 39 میلیون و 600 هزار تومان از این سود معاف از مالیات است.

چه کسانی ملزم به پرداخت مالیات کارتخوان سوپرمارکت هستند؟

آیا دستگاه کارتخوان مشمول مالیات است؟

در بهمن‌ماه 1400 جناب آقای محمد برزگری در مصاحبه‌ای که با شبکه خبر داشت به صراحت اعلام کردند که دستگاه کارتخوان مشمول پرداخت مالیات نیست. به گفته آقای محمد برزگری، مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرایند و هوشمندسازی نظام مالیاتی، دستگاه‌های کارتخوان فقط ابزاری هستند که باعث شفاف‌سازی اطلاعات می‌شوند و به رصد مالیاتی کمک می‌کنند.

بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی، همه مؤدیان مالیاتی از جمله تمامی صاحبان سوپرمارکتها باید تا آخر بهمن 1400 اقدام به اتصال دستگاه کارتخوان به سامانه مالیاتی کنند و در غیر این صورت دستگاه کارتخوان آنها قطع خواهد شد. همه صاحبان سوپرمارکتها می‌توانند پس از ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir  فهرست تمامی دستگاه‌های کارتخوان که به نام آنها ثبت شده است را ببینند و این دستگاه‌ها را به پرونده‌های مالیاتی قبلی یا پرونده‌های مالیاتی جدید وصل کنند. ما قبلاً در مقاله ثبت نام مالیات کارتخوان به صورت مرحله به مرحله نحوه ثبت دستگاه پوز را در سامانه مالیاتی توضیح داده‌ایم.

محاسبه سود و زیان سوپرمارکتها با نرم افزار فروشگاهی دشت

سوپرمارکتها که از نظر تعداد اعضا به عنوان بزرگ‌ترین صنف در کشور ما شناخته می‌شوند، هر سال در خرداد ماه برای ارسال اظهارنامه مالیاتی خودشان با سوالات زیادی روبرو می‌شوند. بدون شک امسال موضوع مالیات کارتخوان یا همان پوز مهم‌ترین مسئله‌ای است که برای مغازه دارها و به خصوص سوپرمارکت‌دارها سوالات زیادی ایجاد می‌کند. در این مقاله ما درباره مالیات دستگاه کارتخوان به طور کامل توضیح دادیم.

شرکت سپیدار سیستم با ارائه نرم افزار سپیدار و با شعار «ساده و پایدار» به کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک کمک می‌کند تا شرکت خود را کاملا هوشمندانه مدیریت کرده و به امور اقتصادی رسیدگی کنند. نمایندگی‌های فروش و آموزش این شرکت در سراسر کشور در حال ارائه خدمات هستند و در رشد و توسعه کسب‌وکارها تاثیر قابل‌توجهی دارند. برای خرید نرم افزار حسابداری فروشگاهی و شرکتی دشت و سپیدار و یا کسب اطلاعات بیشتر درباره این مجموعه به صفحه اصلی سایت مراجعه کرده یا با شماره پشتیبانی 81022444 تماس بگیرید.

سوالات متداول


نحوهٔ محاسبه مالیات سوپرمارکتها چگونه است؟

برای پرداخت مالیات توسط صاحب سوپرمارکت این است که اقدام به تشکیل پرونده مالیاتی کند. در مورد جزئیات این موضوع در مقاله کاملاً توضیح داده شده است.

معافیت مالیاتی سوپرمارکتها به چه شکلی است؟

اگر سود سالانه شما کمتر از مقدار خاصی باشد از پرداخت مالیات بر درآمد دستگاه کارتخوان معاف هستند. دسته بندی موردنظر در مقاله توضیح داده شده و با توجه به میزان سود و درامد خود می‌توانید بررسی کنید که مشمول معافیت می‌شوید یا خیر.

 

 

نرم افزار حسابداری فروشگاهی دشت


این صفحه را به اشتراک بگذارید


به این مطلب امتیاز دهید

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 14 میانگین: 3]


7 دیدگاه برای ”مالیات کارتخوان سوپرمارکت

  1. رویا عربکری

    سلام خسته نباشید میشه سوالمو جواب بدین ….جنس سوپر مارکت هر روز یه قیمته آیا شما جنسو تو یک سال ثابت نگر داشتی که مالیاتم تعلق بگیره ….مالیات در صورتی تعلق میگیرد که قیمت جنس تو یک سال ثابت باشه …سوپر مارکت بتونه سره سال سود کنه تا مالیات بده ….به خداوندی خدا جنسی که میفروشیم نمی‌تونیم جایگزین کنیم چه برسه به این که مالیات بدیم …خواهشن تجدید نظر کنین …..من تو مغازه پیره مرد پیره زنایی هست که از سوپری پول میخوان ما پول نقد میدیم که هیچ سودی نداره چرا باید مالیات بدیم آیا این انصافه

    1. رضا سمسار

      عزیز شما هر جنس رو به هر قیمت که خریدی .به عرف روز سود روش کشیدی و فروختی .فردا اگه گران تر خریدی خوب گران تر هم فروختی.پس یعنی هر قیمتی که میخری خب فلان مقدار سود رو بردی ..مگه گران خریدی ولی به قیمت قبلی فروختی که ضرر کردی .

      1. محمد

        شما اینطور بهش نگاه کن که 100 تا شامپو داشتی سال گذشته فروختی سودشم گرفتی و سال بعد میتونی با اون پول و سودش 90 تا شامپو بخری و در اصل 10 تا از موجودیت کم شده

      2. تایماز

        عزیز تو که سوپری نداشتی لطفا اظهار نظر نکن اول که وقتی یه جنس گرون میشه ما دیگه نمی تونیم همون مقدار خرید کنیم دوما وقتی گرون بشه تقاضا کمتر میشه و تا. قتی بخوایم بفروشیم دوباره گرون شده قبلنا سالی یه بار جنس گرون میشد الان شده ۲ ۳ ماه یه بار

      3. بهزاد علی نژاد

        ببین عزیزم وقتی دو میلیون جنس اوردی و دومیلیون و دویست فروختی و همون جنس رو دومیلیون چهارصد خریدی
        کجایی این رو سود حساب میکنی وقتی هر روز جنس های مغازه کمتر از دیروز میشه رو حس نمیکنی

      4. سجاد

        عزیز حرف شما درصورتی درسته که…همه شغل ها اینطوری که شما میگی بفروشن…همه ی شغل ها جنس به نرخ روز میفروشن حتی جنس های که از قبل خریده باشن رو.‌.اینجا فقط سوپرمارکت باید جنس به قیمت روش بفروشه..

      5. محمد

        باید توی این شغل باشی تا بفهمی هر ماه سرمایمون نسبت به ماه قبل کمتر میشه فک کن مثلا با صد میلیون صد کیسه برنج داری میفروشی بعد به جا اینکه ۱۱۰ تا بخری اینبار باید بری ۹۰ تا بخری ! و این پروسه همیشه ادامه داره !! ما بدبخت ترین شغلیم چون جنسمون قیمت داره روش و نمیتونیم با تورم سرمایمونو حفظ کنیم !!!

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *