نرخ صفر مالیات چیست؟

نرخ صفر مالیات چیست؟ صفر تا صد بهره‌مندی از مالیات با نرخ صفر


آیا می‌دانید نرخ صفر مالیات چیست و به چه افرادی تعلق می‌گیرد؟ برای حمایت و پشتیبانی از کسب و کارهای تولیدی و رونق بخش خصوصی، دولت از سال ۱۳۹۵ نرخ صفر مالیاتی را در نظر گرفته است. کسب و کارهای مختلف با استفاده از این سیاست اقتصادی، در مواقعی از سال از پرداخت مالیات معاف می‌شوند.

البته بر‌خلاف باور بسیاری از افراد، مالیات با نرخ صفر با معافیت مالیاتی کاملاً متفاوت است. در این مقاله قصد داریم تا مفهوم و شرایط استفاده از نرخ صفر مالیاتی را در کنار یکدیگر بررسی کنیم. همچنین، در مورد درآمدهای مشمول این مالیات و درصدی که مشاغل مختلف از آن بهره‌مند می‌شوند، ‌ صحبت خواهیم کرد. مطالعه این مطلب را به همه کارفرماها و مدیران کسب و کارهای مختلف پیشنهاد می‌کنیم. در ضمن پادکستی را برای شما تهیه کردیم که در آن به بررسی ماده 132 قانون مالیات های مستقیم پرداخته شده است که پیشنهاد می‌کنیم تا آن را نیز گوش دهید.

معافیت‌های ماده 132 قانون مالیات‌های مستقیم(قسمت اول)

معافیت‌های ماده 132 قانون مالیات‌های مستقیم(قسمت دوم)

آشنایی با مفهوم نرخ صفر مالیاتی؛ ‌ سیاستی برای حمایت از بخش خصوصی

کسب و کارهای تولیدی فعال در بخش خصوصی، ‌ قلب تپنده اقتصاد کشور هستند. با توجه به همین موضوع، دولت برای حمایت از بخش تولید و جلوگیری از ورشکستگی این کسب و کارها، نرخ صفر مالیاتی را تعریف کرده است. این سیاست مالیاتی کاربردی و مفید، به همه تولید‌کنندگان و فعالان اقتصادی کمک می‌کند تا در مدت‌زمانی معین از پرداخت مالیات معاف شوند.

به بیان ساده‌تر، مالیات با نرخ صفر به معنای یک بازه زمانی است که در آن دولت برخی از فعالان اقتصادی را از پرداخت مالیات معاف می‌کند. البته کلیه مودیان این سیاست، موظف‌اند که در ابتدا با استفاده از یک نرم افزار حسابداری، اسناد مالیاتی و اظهارنامه خود را تهیه و به اداره مالیات تسلیم کنند. پس از بررسی این اسناد توسط دولت، مالیات آن‌ها با نرخ صفر درصد محاسبه خواهد شد. 

آشنایی با مفهوم نرخ صفر مالیاتی برای حمایت از بخش خصوصی

ارائه اظهارنامه مالیاتی؛ اولین شرط استفاده از نرخ صفر مالیاتی

نکته بسیار مهم اینجاست که در صورت ارائه نکردن اظهارنامه مالیاتی، ‌ نه‌تنها مشمول نرخ صفر نخواهید شد، بلکه احتمالاً با جریمه نیز مواجه می‌شوید. بر اساس ماده ۱۳۲ قانون مالیات‌های مستقیم، اعمال نرخ صفر مالیات فقط پس از تسلیم اظهارنامه، دفاتر قانونی و اسناد حسابداری شرکت ها امکان‌پذیر است.

تفاوت بین معافیت مالیاتی و مالیات با نرخ صفر چیست؟

افرادی که نمی‌دانند نرخ صفر مالیات چیست، به اشتباه تصور می‌کنند که این سیاست همان معافیت مالیاتی است. همه کسب‌وکارهایی که کد اقتصادی خود را دریافت کرده‌اند، حتی اگر در بازه‌ای از زمان فعالیت اقتصادی نداشته باشند،‌ باید اظهارنامه مالیاتی خود را (حتی به‌صورت سفید) تسلیم دولت کنند. باتوجه‌به این موضوع، نداشتن فعالیت اقتصادی به معنای مالیات با نرخ صفر نخواهد بود.

محاسبه‌های مالیات را به سپیدار بسپارید

محاسبه مالیات بر ارزش افزوده

ارسال صورت‌حساب به سامانه مؤدیان

فایل خرید و فروش فصلی

دیسکت بیمه و مالیات

تحریر دفاتر قانونی

این سیاست به‌منظور حمایت از برخی مشاغل بخش خصوصی تعریف شده است و همه این مشاغل موظف‌اند اظهارنامه مالیاتی خود را در موعد مقرر پر کنند. به بیانی ساده، معافیت مالیاتی یعنی یک کسب و کار به‌طور دائم از پرداخت مالیات معاف است؛ در‌صورتی‌که مالیات با نرخ صفر یک سیاست دائمی نیست و بازه زمانی مشخصی دارد.

آشنایی با نرخ صفر در نظام مالیات بر ارزش افزوده 

نرخ صفر در نظام مالیات بر ارزش افزوده بنگاه‌های اقتصادی به این معناست که اگر کسب و کاری در یک بازه زمانی فعالیت اقتصادی انجام ندهد، پس از اعلام درآمد خود به اداره مالیات از نرخ صفر مالیاتی بهره‌مند می‌شود. نکته مهم این است که در صورت اعلام نکردن درآمد به دولت، این بنگاه با جریمه مواجه خواهد شد. شما عزیزان می‌توانید صفر تا صد پر‌ کردن و تسلیم فرم اظهارنامه را در مقاله جامع آشنایی با اظهار نامه مالیاتی مطالعه کنید.

مالیات با نرخ صفر به چه کسب‌و‌کارهایی تعلق می‌گیرد؟

اکنون که متوجه شدیم نرخ صفر مالیات چیست، وقت آن رسیده است که بررسی کنیم این معافیت مالیاتی به چه افرادی تعلق می‌گیرد. باتوجه‌به قانون مالیات‌های مستقیم دولت، کلیه واحدهای تولیدی و خدماتی و بنگاه‌هایی که بیشتر از ۵۰ نفر پرسنل دارند، مشمول نرخ صفر مالیات می‌شوند. مجموعه‌های زیر مشمول این قانون خواهند بود:

  •          دفاتر خدمات گردشگری و زیارتی
  •          واحدهای تولیدی و خدماتی که بیشتر از ۵۰ نفر پرسنل دارند
  •          مؤسسات و سازمان‌های وابسته به شهرداری‌ها
  •          محصولات کشاورزی و کالاهای غیر نفتی داخلی
  •         ۲۰ ‌ درصد از درآمد حاصل از صادرات مواد خام
  •     بنگاه‌ها و فعالیت‌های تولیدی، خدماتی و معدنی و معادل ۱۰۰ ‌درصد از درآمد صادرات خدمات

همه این بنگاه‌های فعال اقتصادی می‌توانند با آموزش مالیات به‌صورت جامع به کارکنانشان و البته استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری پیشرفته، ‌ خیال خود را بابت پرداخت مالیات و سایر امور حسابداری کسب و کار خود راحت کنند. در قسمت بعدی، به شرایط استفاده از نرخ صفر مالیاتی می‌پردازیم.

کسب و کارهای مشمول مالیات با نرخ صفر

شرایط استفاده از معافیت های مالیاتی و احتساب مالیات با نرخ صفر درصد چیست؟

اولین شرط استفاده از نرخ صفر در مالیات، پر‌ کردن و ارائه اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر است. برای بهره‌مندی از این سیاست اقتصادی،‌ بنگاه‌ها موظف‌اند مدارک زیر را به دولت ارائه کنند:

  •         اظهارنامه و اسناد مالیاتی مانند حساب‌های سود و زیان و ترازنامه
  •         تحویل دادن دفاتر قانونی به اداره مالیات
  •          ارائه مدارک حسابداری کسب‌و‌کار

در حوزه فعالیت‌های صادراتی،‌ نرخ صفر مالیات به شرط بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور به فعالان اقتصادی تعلق می‌گیرد. البته طبق قانون، واحدهای کشاورزی و فنی مهندسی از این تبصره مستثنی خواهند بود.

ارائه اظهارنامه مالیاتی، اولین شرط برای بهره‌مندی از نرخ صفر مالیاتی

درصد بهره‌مندی فعالان مختلف اقتصادی از نرخ صفر مالیاتی چقدر است؟

درصد بهره‌مندی بنگاه‌ها از قانون مالیات با نرخ صفر که از سال ۹۵ اجرایی شده است، به‌صورت زیر خواهد بود:

  1. درآمد صادرات خدمات و کالاهای غیر‌نفتی و محصولات کشاورزی: مشمولیت ۱۰۰‌ درصدی
  2. درآمد ابرازی دفاتر خدمات گردشگری و زیارتی که از جذب توریست‌های خارجی و اعزام زائران به کشورهای زیارتی حاصل شود: مشمولیت ۱۰۰‌ درصدی
  3. درآمد سازمان‌ها و اداره‌های وابسته به شهرداری‌ها: محاسبه مالیات با نرخ صفر
  4. درآمد حاصل از صادرات مواد خام: مشمولیت ۲۰‌ درصدی
  5. درآمد بنگاه‌های تولیدی و معدنی موجود در مناطق ویژه اقتصادی: محاسبه مالیات با نرخ صفر
  6. درآمد حاصل از صدور کالاهای ترانزیتی از ایران: محاسبه مالیات با نرخ صفر

کلیه کسب‌وکارهایی که بیشتر از ۵۰ نفر نیروی کار دارند نیز در شرایطی می‌توانند از قانون مالیات با نرخ صفر استفاده کنند. معمولاً هر چقدر که اندازه یک بنگاه اقتصادی بیشتر می‌شود، نیاز آن بنگاه به استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری پیشرفته نیز بیشتر خواهد شد؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که امور مالی شرکت خود را به این برنامه‌های کاربردی بسپارید.

سپیدار سیستم؛ ارائه‌کننده پیشرفته‌ترین نرم‌افزارهای حسابداری شرکتی و فروشگاهی در ایران

در این مقاله در ابتدا بررسی کردیم که نرخ صفر مالیات چیست و به چه افرادی تعلق می‌گیرد؛ سپس با شرایط استفاده از مالیات با نرخ صفر آشنا شدیم. تنظیم دقیق صورت‌های مالی و ارائه به‌موقع اظهارنامه مالیاتی،‌ کسب و کار شما را از مواجه با جریمه‌های سنگین مالیاتی نجات می‌دهد. پیشنهاد ما این است که با استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری شرکتی و فروشگاهی سپیدار سیستم، دقت و صحت انجام امور مالی کسب و کارتان را دوبرابر کنید. برای دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره تلفن ۰۲۱۸۱۰۲۲۰۰۰ تماس بگیرید. همکاران ما آماده پاسخگویی به سؤال‌های شما خواهند بود.