بررسی نحوه ورود به سامانه اظهارنامه مالیاتی در مجله سپیدار سیستم

سامانه اظهارنامه مالیاتی؛ آموزش نحوه ورود به سامانه و ارسال اظهارنامه


در حال حاضر نهادهای دولتی و خصوصی فراوانی برای تسریع در روند خدمات از سامانه‌های آنلاین استفاده می‌کنند. یکی از سامانه‌هایی که در چند سال اخیر با استقبال خوبی مواجه شده، سامانه اظهارنامه مالیاتی است. در سامانه اظهارنامه مالیاتی مشمولان مالیات می‌توانند صورت‌حساب‌های مالی خود را مشاهده و پرداخت کنند. در این مقاله از مجله سپیدار سیستم در رابطه با سامانه آنلاین اظهارنامه مالیاتی و نحوه ورود و ثبت‌نام به این سامانه صحبت خواهیم کرد. اگر شما هم به‌واسطه کسب‌و‌کارتان با این سامانه کار دارید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

ثبت‌نام در سامانه مالیاتی؛ اولین کار برای ورود به سایت سازمان مالیاتی

برای ورود به سامانه آنلاین اظهارنامه مالیاتی باید در ابتدا ثبت‌نام خود را در این سایت تکمیل کنید. برای ثبت‌نام باید به سایت tax.gov.ir مراجعه کرده و از قسمت خدمات اصلی مالیاتی، گزینه ثبت‌نام و پیش ثبت‌نام الکترونیک را انتخاب کنید. در این مرحله باید شماره ملی و نوع مودی مالیات را وارد کرده و با کد ملی اشخاص حقیقی یا شناسه ملی اشخاص حقوقی ثبت‌نام را کامل کنید.

برای ثبت‌نام و ورود به سامانه اظهار نامه مالیاتی در مرحله بعد باید کد پستی و محل فعالیت را مشخص کرده و شماره تلفن همراه را وارد کنید. مراحل ثبت‌نام در سامانه آنلاین به‌همین سادگی انجام می‌شود.

سامانه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی

ورود به سامانه اظهارنامه مالیاتی با مرورگر گوگل کروم؛ ارتباطی امن با سامانه آنلاین

بعد از ثبت‌نام در سامانه اظهارنامه مالیاتی می‌توانید وارد پنل کاربری خود شوید. برای ورود به سامانه مودیان مالیاتی توصیه می‌کنیم، از مرورگر گوگل کروم استفاده کنید. ورود با این مرورگر موجب ارتباط بهتر با کلیه خدمات این سامانه شده و خطاهایی مانند برقرار نشدن ارتباط را مشاهده نخواهید کرد. برای ورود آدرس اینترنتی tax.gov.ir را در مرورگر وارد کرده و وارد صفحه اصلی سازمان امور مالیاتی شوید. در قسمت خدمات مالی، بخش مرتبط با کسب‌و‌کارتان، مودی حقیقی یا حقوقی را انتخاب کنید.

بعد از اینکه وارد سامانه شدید، نام کاربری و رمز عبور را وارد کرده تا بعد از آن وارد سامانه آنلاین اظهارنامه مالیاتی شوید.

مدارک مورد نیاز برای تکمیل اظهارنامه امور مالیاتی؛ مهم‌ترین مدارک ارسالی

در سال‌های گذشته مودیان مالیاتی اظهارنامه‌های کاغذی را از مراکز مرتبط تهیه کرده و بعد از پرکردن اظهارنامه آن را برای سازمان امور مالیاتی از طریق پست ارسال می‌کردند. انجام این کار بسیار زمان‌بر بود و عملیات پیچیده‌ای انجام می‌شد. فرآیند ارسال اظهارنامه مالیاتی به‌صورت آنلاین از سال 1391 آغاز شد. برای ارسال و تکمیل اظهارنامه مدارکی را باید از پیش آماده کنید تا در روند ارسال مشکلی رخ ندهد.
 کلیه مجوزهای صادرشده از همه مراجع باید در مدارک ارسالی قرار بگیرد. همچنین اساسنامه شرکت و اجاره‌نامه به‌همراه کپی کارت ملی و شناسنامه اعضای هیئت‌ مدیره نیز باید ارسال شود. کلیه اسناد مبنی بر پرداخت بیمه، کارت بازرگانی، قراردادهای حقیقی یا حقوقی و گردش حساب‌های بانکی را باید برای سازمان امور مالیاتی ارسال کنید. توجه داشته باشید برای مشاهده اظهارنامه مالیاتی نیز باید وارد سامانه سازمان امور مالیاتی شوید.

ارسال مدارک برای سامانه اظهارنامه مالیاتی

خدمات متنوع سامانه اظهارنامه مالیاتی؛ ارائه کلیه صورت‌‌حساب‌های مالیاتی

سازمان امور مالیاتی با هدف تسهیل در روند امور مالیات و الکترونیکی کردن انواع خدمات مالیاتی ایجاد شده است. سامانه اظهارنامه مالیاتی خدمات متنوعی مانند استعلام بدهی مالیاتی، پرداخت قبض مالیات، ارائه برگ تشخیص مالیاتی، صدور صورت‌حساب الکترونیکی و خدماتی مبنی بر انواع اظهارنامه مالیاتی را  عرضه می‌کند. انجام کلیه این خدمات در سامانه مالیاتی به‌راحتی صورت می‌پذیرد. همچنین برای محاسبه دقیق مالیات و صورت‌حساب‌های مالیاتی می‌توانید از برنامه حسابداری سپیدار سیستم استفاده کنید. نرم‌افزار حسابداری سپیدار سیستم قابلیت اتصال به برخی از سامانه‌های مالیاتی را دارد و انواع پرداخت‌ها را برای شما راحت‌تر می‌کند.

مشاهده اظهارنامه مالیاتی در سامانه آنلاین

ارسال اظهارنامه مالیاتی شامل چه کسانی می‌شود؟

بر طبق قانون مالیات‌‌های مستقیم اظهارنامه مالیاتی فرمی است که صاحبان مشاغل حقیقی و حقوقی به منظور اظهار درآمدها، دارایی‌ها، هزینه‌ها و بدهی‌ها باید برای سازمان امور مالیاتی ارسال کنند؛ بنابراین ارسال اظهارنامه مالیاتی شامل همه اشخاص حقیقی و حقوقی که کسب درآمد دارند، می‌شود.
سهم قابل‌توجهی از اظهارنامه‌ها به اشخاص حقیقی مربوط می‌شود که بر اساس نوع کسب‌و‌کار، اظهارنامه عملکرد را بر طبق قوانین ارسال می‌کنند. همچنین کلیه مشاغل باید معاملات فصلی خود را در موعد مقرر ارسال کنند. 

ارسال اظهارنامه برای افراد حقیقی و حقوقی

ارسال به‌موقع اظهارنامه‌ مالیاتی برای جلوگیری از جریمه

در این مقاله از مجله سپیدار سیستم در رابطه با سامانه اظهارنامه مالیاتی و نحوه ورود به سامانه مالیاتی صحبت کردیم و برخی از کاربردهای مهم این سامانه را توضیح دادیم. درحالت‌کلی برای ورود به سامانه آنلاین اظهارنامه مالیاتی باید از طریق سایت سازمان مالیاتی اقدام کرده و بعد از آن می‌توانید طبق شرایط، اظهارنامه مالیاتی خود را ارسال کنید.
برای جلوگیری از جریمه‌های مالی کلیه پرداخت‌های مالیاتی را در زمان مقرر انجام دهید. پیشنهاد می‌کنیم برای محاسبه بهتر مبلغ مالیات از نرم‌افزار حسابداری سپیدار سیستم کمک بگیرید. شرکت سپیدار سیستم سال‌ها است در زمینه نرم‌افزارهای حسابداری و فروشگاهی فعالیت می‌کند و پشتیبانی و آموزش ویژه‌ای در سراسر کشور دارد. برای مشاهده کلیه خدمات سپیدار سیستم به صفحه اصلی سایت مراجعه کنید.

سوالات متداول


1.مدارک مورد نیاز برای تکمیل اظهارنامه امور مالیاتی چیست؟

کلیه مجوزهای صادرشده از همه مراجع باید در مدارک ارسالی قرار بگیرد. همچنین اساسنامه شرکت و اجاره‌نامه به‌همراه کپی کارت ملی و شناسنامه اعضای هیئت‌ مدیره نیز باید ارسال شود. کلیه اسناد مبنی بر پرداخت بیمه، کارت بازرگانی، قراردادهای حقیقی یا حقوقی و گردش حساب‌های بانکی را باید برای سازمان امور مالیاتی ارسال کنید.

2.ارسال اظهارنامه مالیاتی شامل چه کسانی می‌شود؟

بر طبق قانون مالیات‌‌های مستقیم اظهارنامه مالیاتی فرمی است که صاحبان مشاغل حقیقی و حقوقی به منظور اظهار درآمدها، دارایی‌ها، هزینه‌ها و بدهی‌ها باید برای سازمان امور مالیاتی ارسال کنند؛ بنابراین ارسال اظهارنامه مالیاتی شامل همه اشخاص حقیقی و حقوقی می‌شود که کسب درآمد دارند.
سهم قابل‌توجهی از اظهارنامه‌ها مرتبط با اشخاص حقیقی است که بر اساس کسب‌و‌کاری که دارند، اظهارنامه عملکرد را بر طبق قوانین ارسال می‌کنند. همچنین کلیه مشاغل باید معاملات فصلی خود را در موعد مقرر ارسال کنند.