چطور مالیات سوپرمارکت‌ها را محاسبه کنیم؟

چطور مالیات سوپرمارکت‌ها را محاسبه کنیم؟


سوپرمارکت‌ها و هایپرمارکت‌ها بزرگترین صنف در کشور ما به حساب می‌آیند. صاحبان این کسب‌وکارها معمولاً دانش زیادی در خصوص مالیات کارتخوان سوپرمارکت و نحوه محاسبه مالیات مغازه داران ندارند. مسئله‌ای که باعث ایجاد زیان‌هایی مانند پرداخت جرایم مالیاتی می‌شود.  البته با استفاده از یک نرم افزار فروشگاهی تخصصی یا تسلط بر دانش حسابداری می‌توانید فرایند محاسبه سود و مالیات سوپرمارکت را ساده‌تر کنید.

مطالعه در خصوص مالیات‌ مغازه داران، افراد را با حقوق و تکالیف خودشان آشنا می‌کند. در این مقاله از وبلاگ سپیدار سیستم به صورت کامل نحوه محاسبه مالیات مغازه داران و به ویژه مالیات سوپر مارکت را آموزش می‌دهیم. اگر شما صاحب یک سوپرمارکت هستید و اطلاعات زیادی در خصوص نحوه محاسبه مالیات مغازه و مالیات کارتخوان سوپرمارکت ندارید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید. به شما اطمینان می‌دهیم پس از خواندن این مقاله می‌توانید به راحتی مالیات خواروبار فروشی خود را محاسبه کنید.

تشکیل پرونده مالیاتی؛ نقطه شروع یک کسب‌وکار پایدار

تجربه سال‌ها حضور در صنعت حسابداری و گفتگو با اشخاص مختلف نشان می‌دهد کسب‌وکارها حضور قانونی خود را در کشور جدی نمی‌گیرند. یکی از مصداق‌های این مسئله عدم تشکیل پرونده برای مالیات کارتخوان سوپرمارکت است. مسئله‌ای که متأسفانه جریمه‌ها و هزینه‌های سنگینی را به کسب‌وکارهای نوپا تحمیل می‌کند؛ بنابراین اولین توصیه ما برای پرداخت مالیات سوپرمارکت یا مالیات میوه فروشی، تشکیل پرونده مالیاتی است. تشکیل پرونده مالیاتی کار چندان سختی نیست. کافی است همراه با مدارک خود به نزدیک‌ترین شعبه مالیاتی محل کسب خود مراجعه و اقدام به باز کردن پرونده مالیاتی کنید. مدارک مورد نیاز به شرح زیر است:

  • تصویر شناسنامه و کد ملی
  • کد پستی
  • روشن کردن موضوع استیجاری یا صاحب ملک بودن
  • اجاره نامه
  • تصویر پروانه کسب

ما در این مقاله در خصوص مالیات اشخاص حقیقی صحبت می‌کنیم؛ اما در مقالات و پادکست‌های مختلف درباره مالیات اشخاص حقوقی هم صحبت کرده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به صفحه آموزش حسابداری شرکت ها از این مقالات و پادکست‌ها استفاده کنید.

تشکیل پرونده؛ نقطه شروع یک کسب و کار پایدار

تجربه سال‌ها حضور در صنعت حسابداری و گفتگو با اشخاص مختلف نشان می‌دهد که کسب و کارها حضور قانونی خود را در کشور جدی نمی‌گیرند. یکی از مصداق‌های این مساله عدم تشکیل پرونده مالیاتی است. مساله‌ای که متاسفانه جریمه‌ها و هزینه‌های سنگینی را به کسب و کارهای نوپا تحمیل می‌کند. بنابراین اولین توصیه ما برای یک سوپرمارکت تشکیل پرونده مالیاتی است. تشکیل پرونده مالیاتی کار چندان سختی نیست. کافی است همراه با مدارک خود به نزدیک‌ترین شعبه مالیاتی محل کسب خود مراجعه و اقدام به باز کردن پرونده مالیاتی کنید. مدارک مورد نیاز به شرح زیر است:

  • تصویر شناسنامه و کدملی
  • کدپستی
  • روشن کردن موضوع استیجاری یا صاحب ملک بودن
  • اجاره نامه
  • تصویر پروانه کسب

ما در این مقاله در خصوص مالیات اشخاص حقیقی صحبت می‌کنیم اما در مقالات و پادکستهای مختلف درباره مالیات اشخاص حقوقی هم صحبت کرده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به صفحه آموزش حسابداری شرکت ها از این مقالات و پادکست‌ها استفاده کنید.

بررسی مالیات سوپرمارکت‌ها

از چه زمانی باید مالیات پرداخت کنیم؟ باورهای غلط را باور نکنید!

گاهی اوقات باورهایی در ذهن مردم شکل گرفته که کاملاً غلط است. یکی از این باورها این است که در سال اول نیازی به پرداخت مالیات نیست. تبصره 3 ماده 177 قانون مالیات‌های مستقیم صراحتاً چهار ماه به صاحبان کسب‌وکار فرصت داده است تا شروع فعالیت خود را به نزدیک‌ترین اداره مالیات محل مغازه اطلاع دهند. بعد از تشکیل پرونده فیزیکی باید وارد سایت سازمان امور مالیاتی به آدرس www.tax.gov.ir بشوید و تشکیل پرونده الکترونیکی بدهید. پس از تشکیل پرونده الکترونیکی، نام کاربری و رمز عبور برای شما پیامک می‌شود و شما می‌توانید با ورود به پرونده الکترونیکی خودتان در سایتی که گفتیم، اظهارنامه مالیاتی خودتان را ارسال کنید.

صاحبان مشاغل مکلفند ظرف چهار ماه از تاریخ ‌شروع فعالیت مراتب را کتباً به اداره امور مالیاتی محل اعلام نمایند. عدم انجام دادن تکلیف فوق در مهلت مقرر مشمول جریمه‌ای ‌معادل ده درصد (10%) مالیات قطعی و نیز موجب محرومیت از کلیه تسهیلات و معافیت‌های مالیاتی تا تاریخ شناسایی توسط اداره‌ امور مالیاتی خواهد بود. این حکم در مورد صاحبان مشاغلی که ‌برای آنها از طرف مراجع ذیربط پروانه یا مجوز فعالیت صادر گردیده است‌، نخواهد بود.

بنابراین، از زمانی که سوپرمارکت شروع به فعالیت کرده، مشمول پرداخت مالیات خواهد بود.

گروه‌بندی مشاغل؛ پیش‌نیاز محاسبه نرخ مالیات سوپرمارکت

پیش از اینکه به سراغ محاسبه نرخ مالیات سوپرمارکت‌ها برویم، بایستی با گروه‌بندی مشاغل آشنا شوید. سازمان امور مالیاتی مشاغل را به سه دسته تقسیم کرده است. تا سال 99 گروه‌بندی مشاغل تغییر خاصی نداشت؛ اما از ابتدای سال 1400 تغییراتی در گروه‌بندی مشاغل ایجاد شده است. به همین منظور ما گروه‌بندی مشاغل را بر اساس آخرین تغییرات یعنی 1400 بررسی می‌کنیم:

  • مشاغل طبقه 1: دارندگان کارت بازرگانی، صاحبان کارخانه، صاحبان هتل، صاحبان بیمارستان‌ها، صاحبان فروشگاه‌های زنجیره‌ای، صرافی‌ها، صاحبان مؤسسات حسابرسی و کسانی که شرکت‌های حمل‌ونقل دارند 8 شغلی هستند که در ردیف مشاغل طبقه 1 تقسیم‌بندی می‌شوند. همچنین مشاغلی که مجموع فروش آن‌ها بیش از 5.5 میلیارد تومان در سال باشد، در طبقه اول قرار می‌گیرند.
  • مشاغل طبقه 2: کسانی که بین 1 میلیارد و 800 میلیون تا 5.5 میلیارد تومان مجموع فروش سالانه داشته باشند.
  • مشاغل طبقه 3: مشاغلی که در طبقه 1 یا 2 قرار نگرفته باشند، در این طبقه‌بندی جای می‌گیرند.

طبق قوانین، صاحبان سوپرمارکت‌ها هنگام تشکیل پرونده مالیاتی می‌توانند طبقه خود را خودشان انتخاب کنند. معمولاٌ افراد طبقه سوم را انتخاب می‌کنند. دقت داشته باشید که تکالیف مالیاتی طبقه دوم و سوم به نسبت سایر طبقه‌ها کمتر و سبک‌تر است. همچنین بر اساس قانون، کسب و کار تا 3 سال بعد از تشکیل پرونده، حق تغییر طبقه خود را نخواهد داشت.

بررسی قوانین مالیات سوپرمارکت ها و هایپرمارکت ها

مالیات سوپرمارکت‌ها چطور محاسبه می‌شود؟

مالیات سوپرمارکت‌ به صورت پله‌ای محاسبه می‌شود. نحوه محاسبه مالیات مغازه داران به این صورت است که ابتدا باید معافیت سالانه ای که سازمان امور مالیاتی اعلام می کند را از سود خودتان کم کنید و سپس باقیمانده سود مغازه خودتان را بر اساس نرخ هایی که در آن سال اعلام می شود محاسبه کنید. مالیات مغازه داران برای عملکرد سال 1402 به شرح زیر محاسبه می شود:

ابتدا 39 میلیون و 600 هزار تومان از سود سالیانه سوپرمارکت به عنوان معافیت کسر کنید و سپس برای باقیمانده سود باید با نرخ‌های زیر مالیات را محاسبه کنید:

  1. تا 200 میلیون تومان اول درآمد مشمول مالیات نرخ 15 درصد(15%)
  2. تا 200 میلیون تومان دوم درآمد مشمول مالیات نرخ 20 درصد(20%)
  3. باقیمانده درآمد مشمول مالیات با نرخ 25 درصد (25%)

تبصره – به ازای هر ده درصد (10%) افزایش درآمد ابرازی مشمول مالیات اشخاص موضوع این ماده نسبت به درآمد ابرازی مشمول مالیات سال گذشته آنها، یک واحد درصد و حداکثر تا پنج واحد درصد از نرخ‌های مذکور کاسته می­شود. شرط برخورداری از این تخفیف تسویه بدهی مالیاتی سال قبل و تسلیم اظهارنامه مالیاتی مربوطه در مهلت اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی است.

تا کی فرصت ارائه اظهارنامه داریم؟

اشخاص حقوقی باید نسبت به ارسال لیست مالیات حقوق و اظهارنامه خود به صورت منظم اقدام کنند. در خصوص سوپرمارکت‌ها و کسب‌وکارهای اشخاص حقیقی هم سازمان امور مالیاتی تاریخی را مشخص کرده است. برای مالیات سوپر مارکت تا خردادماه (پایان خرداد) فرصت ارائه اظهارنامه وجود دارد. برای مثال آخرین فرصت اظهارنامه مالیاتی یا فرم تبصره ماده 100 سوپرمارکت برای سال 1401، 31 خرداد سال 1402 است.

برای پرداخت مالیات به کافی‌نت‌ها اعتماد نکنید!

اکثر اشخاص حقیقی مثل سوپرمارکت‌ها با مراجعه به کافی‌نت‌ها اقدام به ارسال اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل می‌کنند. نکته مهمی که در این باره بایستی به خاطر داشته باشید، چک کردن چند باره اظهارنامه است. در بسیاری از موارد صاحب سوپر مارکت اظهارنامه را به درستی تکمیل نکرده و با اشتباه وارد کردن ارقام باعث تعیین مالیات‌های سنگین از سمت اداره امور مالیاتی خواهد شد.

مالیات سوپرمارکت

ماده 101؛ میزان معافیت مالیاتی سوپرمارکت‌ها چقدر است؟

جالب است بدانید بر اساس ماده 101 سوپرمارکت ها می توانند از معافیت مالیاتی استفاده کنند. ابتدا متن صریح ماده 101 را بررسی می‌کنیم:

ماده 101- درآمد سالانه مشمول مالیات مودیان موضوع این فصل که اظهارنامه مالیاتی خود را طبق مقررات این فصل در موعد مقرر تسلیم کرده‌اند تا ‌میزان معافیت موضوع ماده (84) این قانون از پرداخت مالیات معاف و مازاد آن به نرخ­های مذکور در ماده (131) این قانون مشمول مالیات خواهد بود. ‌شرط تسلیم اظهارنامه برای استفاده از معافیت فوق نسبت به عملکرد سال 1382 به بعد جاری است.

تبصره 1- در مشارکت­های مدنی اعم از اختیاری و قهری شرکا حداکثر از دو معافیت استفاده خواهند کرد و مبلغ معافیت به­طور مساوی بین آنان تقسیم و ‌باقی­مانده سهم هر شریک جداگانه مشمول مالیات خواهد بود. شرکایی که با هم رابطه زوجیت دارند از لحاظ استفاده از معافیت در حکم یک شریک‌ تلقی و معافیت مقرر به زوج اعطا می‌گردد. در صورت فوت احدی از شرکا وراث وی به عنوان قائم‌مقام قانونی از معافیت مالیاتی سهم متوفی در‌مشارکت به شرح فوق استفاده نموده و این معافیت به­طور مساوی بین آنان تقسیم و از درآمد سهم هر کدام کسر خواهد شد.

به زبان ساده‌تر هر سال دولت مبلغی را به عنوان معافیت مالیاتی اشخاص حقوقی در نظر میگیرد. در سال  1402 سوپرمارکت‌ها از پرداخت 39 میلیون و 600 هزار تومان از سود سالیانه خود معاف هستند. این مبلغ هرساله در قانون بودجه مشخص می‌شود. کسانی که به صورت شراکتی اقدام به تاسیس سوپرمارکت می‌کنند می‌توانند حداکثر از 2 معافیت مالیاتی بهره ببرند. از طرف دیگر در صورتی که زوجی اقدام به تاسیس سوپرمارکت کند، تنها یکبار میتواند از این معافیت استفاده کند.

پادکست مالیات سوپرمارکت‌ها را در رادیو مالی سپیدار سیستم بشنوید

اگر اهل گوش دادن به پادکست هستید، پیشنهاد می‌کنیم دو قسمت 12 دقیقه‌ای رادیو مالی سپیدار سیستم با موضوع مالیات سوپرمارکت‌ها را گوش کنید. در این پادکست‌ها به صورت کامل تمامی قوانین حاکم بر مالیات سوپرمارکت‌ها و هایپرمارکت‌ها با زبانی ساده بیان شده است.

پادکست های با موضوع مالیات سوپرمارکت‌ها

در خصوص مالیات سوپرمارکت ها سوالی دارید؛ از ما بپرسید

در این مقاله به صورت کامل مالیات سوپرمارکت‌ها را بررسی کردیم. اما اگر همچنان در ذهن شما سوالی باقی مانده است، در زیر همین صفحه برای ما بنویسید. سوالات شما توسط متخصصان سپیدار سیستم با دقت پاسخ داده خواهد شد. در انتهای مقاله پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به صفحه آموزش مالیات از آخرین اخبار، مقالات و پادکست‌های تخصصی و البته رایگان سپیدار سیستم با موضوع مالیات استفاده کنید.

 سؤالات متداول


1- مالیات سوپرمارکت چطور حساب می‌شود؟

بابت مالیات سال 1402 مغازه خودتان، ابتدا 39 میلیون و 600 هزار تومان از سود سالیانه سوپرمارکت به عنوان معافیت کسر کنید و سپس برای باقیمانده سود باید با نرخ‌های زیر مالیات را محاسبه کنید:

  1. تا 200 میلیون تومان اول درآمد مشمول مالیات نرخ 15 درصد(15%)
  2. تا 200 میلیون تومان دوم درآمد مشمول مالیات نرخ 20 درصد(20%)
  3. باقیمانده درآمد مشمول مالیات با نرخ 25 درصد (25%)

2- مهلت ارسال اظهارنامه مالیات سوپرمارکت تا چه زمانی است؟

معمولاً تا 31 خرداد هر سال برای ارسال اظهارنامه یا فرم تبصره ماده 100 فرصت دارید. البته بعضی از سال‌ها این مهلت تمدید می‌شود.

3-آیا صاحب سوپر مارکت در سال اول فعالیت نباید مالیات پرداخت کند؟

صاحبان مشاغل مکلفند ظرف چهار ماه از تاریخ ‌شروع فعالیت مراتب را کتباً به اداره امور مالیاتی محل اعلام نمایند. عدم انجام دادن تکلیف فوق در مهلت مقرر مشمول جریمه‌ای ‌معادل ده درصد (10%) مالیات قطعی و نیز موجب محرومیت از کلیه تسهیلات و معافیت‌های مالیاتی تا تاریخ شناسایی توسط اداره‌ امور مالیاتی خواهد بود.

 

 

نرم افزار حسابداری فروشگاهی دشت


این صفحه را به اشتراک بگذارید


به این مطلب امتیاز دهید

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 12 میانگین: 3.2]


21 دیدگاه برای ”چطور مالیات سوپرمارکت‌ها را محاسبه کنیم؟

  1. امیر حسین

    منطق این مالیات ها کجاست فردی که با درآمد سوپر مارکت نمیتونه صاحب خونه باشه نه ماشین مدل بالا داره بر مبنای کدوم حد از رفاه باید مالیات بده ؟ خودتون رو مسخره کردید دولت با این حد از تورم نمیفمه دارنده سوپر مارکتی که جنس رو باید پشت جلد بفروشه و دوباره دو براربر قیمت بخره چطور یابد کسب و کارش رو سره پا نگهداره یه جوری از قانون نوشتی انگار وحیه و قابل تغییر نیست فعالیت صنفی هم نداریم تا صدای اعتراضی باشه

  2. وحید منصوری

    سلام وقت بخیر
    من سال ۹۹ فروشم رو ۳/۵ میلیارد اظهار کردم در حالی که تراکنش دستگاه پوز ۲/۲۰۰ میلیارد بوده و مالیات ۱۲۰ میلیون برای من لحاظ شده که بسیار نجومی هست و برای سال ۱۴۰۰ مبلغ ۱۳۰ میلیون مالیات، با این فرمول ها که دارن واقعا همچین سودی بدست نمیاد، نمیدونم چیکار باید کنم اعتراض هم گذاشتم بی نتیجه مونده.

  3. بهروز

    سلام، تکالیف سوپر مارکت ها از نظر اظهارنامه ارزش افزوده و معاملات فصلی چگونه است؟

      1. حسام

        مالیات 25 درصد از چند درصد فروش محاسبه میشه؟ یعنی سود سوپرمارکت رو چند درصد از فروش در نظر میگیرند؟

        1. سپیدار سیستم

          سلام. مالیات اگر برای اشاص حقیقی باشد
          کل درآمد – هزینه هاا –معافیت == ماخذ مالیات یا سود
          عدد به دست آمده ضربدر 131و اگر حقوقی باشد نرخ 105 25 درصد

  4. مصطفی

    سلام
    وقتتون بخیر
    ی سوپر مارکتی ک فروش سالیانه بالاتر از ۳ میلیارد باشه در چ گروهی هستش؟

    1. سپیدار سیستم

      سلام دوست عزیز
      وقت شما بخیر
      مشاغل طبقه 1: دارندگان کارت بازرگانی، صاحبان کارخانه، صاحبان هتل، صاحبان بیمارستان‌ها، صاحبان فروشگاه‌های زنجیره‌ای، صرافی‌ها، صاحبان موسسات حسابرسی و کسانی که شرکت‌های حمل و نقل دارند 8 شغلی هستند که در ردیف مشاغل طبقه 1 تقسیم‌بندی می‌شوند. همچنین مشاغلی که مجموع فروش آن‌ها بیش از 5.5 میلیارد تومان در سال باشد، در طبقه اول قرار می‌گیرند.

      1. محمد رضا

        سلام
        با توجه به قیمت روز افزون کالاها چه طور سود سوپر مارکت من تو یکسال محاسبه میکنن خوب باید قیمتها یکسال به یکسال تغیر کنه نه روز به روز

    2. رضا

      سلام.بین سوپر مارکت و ارزان سرای مواد غذایی تفاوتی در مالیات هست؟

  5. جسین

    سلام این ۱۵ درصد چه جوری حساب میشه اجاره مغازه و هزینه کارگر و پول آب و برق و گاز توشون اعمال میشه آیا یا نه

    1. مجتبی

      سلام
      درسته که میگن مالیات ۱۴۰۱ سوپرمارکت ها بر اساس ترا‌کنش هاست، یعنی ۲۵ درصد از ۱۳ درصد تراکنش ها در یکسال ؟

  6. مرتضی رضایی

    سلام و عرض خسته نباشی چند سوال
    1-مالیات فقط بر درآمد محاسبه میشود سایر فروش؟
    2-اینکه میگویید معافیت تا 28میلیون یعنی مثلاً اگر شخصی 80میلیون درآمد سالانه اش باشد 28میلیون از درآمد سالانه کم شده به الباقی مالیات تعلق میگیرد؟3-من شریک اختیاری دارم مدرکی بابت اینکه ایشان شریک من هست به سازمان امور مالیاتی داده شود پروانه به نام خودم تنها است اما سوپر مارکت نصف نصف شراکتی هست؟ممنون از راهنمایی شما

  7. نرگس

    سلام وقت بخیر
    در مهر ماه 1399 سوپر مارکتم رو افتتاح کردم البته فعلا پروانه کسب نداره و در دست اقدام هست کد اقتصادی هم ندارم .خرداد 1400 اصلا نمی دونستم باید اظهارنامه پرکنم حالا من مشمول جریمه اداره مالیات میشم؟بعضی وقتا برام اس ام اس میاد 67 فاکتور بنام شما ثبت شده .ممنون میشم راهنماییم کنید

  8. محمد

    سلام
    وقت بخیر
    یک مغازه سوپر مارکت معافیت مالیاتی سالانه اش چه میزان است؟
    به عبارتی در سال تا چه میزان کارتخوان کشیده باشد معاف میشود؟

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *