لزوم استفاده از نرخ بازگشت سرمایه

لزوم آموزش محاسبه نرخ بازگشت سرمایه در ایران


یکی از مسائل بدیهی و معمول، کسب درآمد و رسیدن به سود است. فرقی نمی‌کند چه شغلی دارید یا سابقه کاری‌تان چقدر است؛ در هر جایگاهی که باشید به‌دنبال سودآوری و بازگشت سرمایه‌تان خواهید بود. خرید ملزومات و پیش‌نیازهای کار، هزینه کردن برای تبلیغات و مارکتینگ و هرگونه مخارجی که برای کسب‌وکارها انجام می‌شوند، باید در آینده‌ای نزدیک به حسابمان بازگردند. چنانچه شما نیز مانند افراد باهوش به‌دنبال آموزش محاسبه نرخ بازگشت سرمایه هستید، چند دقیقه از وقت ارزشمندتان را برای مطالعه این مقاله اختصاص دهید.

نرخ بازگشت سرمایه (ROI)؛ کاربرد و محاسبه

نرخ بازگشت سرمایه یا Return On Investment که به اختصار ROI نشان داده می‌شود، از جمله مواردی است که میزان موفقیت یک کسب‌وکار را مشخص می‌کند. به پیشنهاد متخصصین و کارشناسان اقتصادی، لازم است در کنار استفاده از نرم افزار مالی و حسابداری، نرخ بازگشت سرمایه را به‌عنوان یکی معیارهای اصلی موفقیت در نظر بگیرید.

از طریق نرخ بازگشت سرمایه امکان محاسبه نسبت درآمدتان به میزان سرمایه‌ای که هزینه کرده‌اید، وجود دارد. هرچه این نسبت عدد بزرگ‌تری باشد، میزان سودآوری در آن کسب‌وکار نیز بیشتر خواهد بود. 

نرخ بازگشت سرمایه فرمول دارد؟

در امور اقتصادی باید دست‌به‌عصا راه برویم و جوانب امور را از زوایای گوناگون بررسی کنیم. اگر استانداردهای حسابداری را به‌جا و به‌موقع به کار ببریم، موفقیت شغلی‌مان نیز تضمین خواهد شد. نرخ بازگشت سرمایه از طریق فرمول زیر قابل محاسبه است:

توجه داشته باشید که سود خالص دریافتی نیز به‌صورت زیر محاسبه می‌شود:

کل هزینه – کل درآمد = سود خالص دریافتی

درنتیجه فرمول نهایی ROI به‌صورت زیر خواهد بود:

نرخ بازگشت سرمایه (ROI) به‌شما نشان می‌دهد که در ازای هزینه‌ای که سرمایه‌گذاری کرده‌اید، میزان خروجی یا همان سود حاصله چقدر بوده است.

فرمول و کاربرد نرخ بازگشت سرمایه

تعریف و کاربرد نقطه سر به سر؛ آشنایی با Break-even

در ادامه مبحث نرخ بازگشت سرمایه، به مفهوم جدیدی می‌رسیم. همان‌طور که در صورتهای مالی حسابداری تعاریف متنوعی وجود دارد، برای درک بهتر ROI نیز لازم است با نقطه سربه‌سر آشنا شویم. Break-even یکی از مفاهیمی است که به سودآوری و رونق کسب‌وکار شما کمک می‌کند. هنگامی که هزینه‌های کلی انجام شده با درآمدهای کلی حاصله برابر می‌شود، نقطه سر به سر پدید می‌آید. از این نقطه به بعد است که ما به سوددهی می‌رسیم. به‌بیانی‌دیگر، پیش از رسیدن به Break Even هیچ‌گونه سود و زیانی حاصل نشده است و فقط سرمایه‌گذاری‌ها و هزینه‌های انجام‌شده برای رونق کسب‌وکار جبران می‌شوند. 

محاسبه آنلاین نقطه سر به سر چگونه است و هدف از انجام آن چیست؟

هدف از انجام عملیات برای محاسبه نقطه سربه‌سر نیز رسیدن به سوددهی است. با تعیین حداقل خروجی، متوجه می‌شویم که چقدر با سودآوری فاصله داریم. کلیه مدیران باهوش، پیوسته درحال محاسبه خروجی ایدئال شغلشان هستند؛ از این طریق به سرعت از نقطه سربه‌سر عبور می‌کنند و  به جایگاه بالایی دست پیدا می‌کنند.

فرمول محاسبه نقطه سر به سر به‌صورت زیر است:

(هزینه متغیر هر واحد – قیمت فروش هر واحد) ÷ هزینه‌های متغیر = نقطه سربه‌سر به‌ازای هر واحد

برای درک بهتر، به مثال زیر توجه کنید:

مثال: صاحب یک بوتیک برای ادامه کسب‌وکار خود هزینه‌های متعددی دارد که به‌شرح زیر است:

مجموع هزینه‌های ثابت= ۱۲.۰۰۰.۰۰۰ تومان

هزینه متغیر به‌ازای هر واحد= ۶۰.۰۰۰ تومان

هزینه فروش هر واحد= ۴۰.۰۰۰ تومان

نقطه سربه‌سر این شخص به‌صورت زیر خواهد بود:

دست لباس ۶۰۰ = (۴۰.۰۰۰ – ۶۰.۰۰۰) ÷ ۱۲.۰۰۰.۰۰۰ = نقطه سر به سر

طبق این محاسبات، صاحب بوتیک در یک ماه ملزم به فروش ۶۰۰ دست لباس است تا کلیه هزینه‌های خود را پوشش دهد. لباس ششصدویکم سود این فرد است.

گفتنی است که هزینه‌های ثابت شامل عوارض شهرداری، اجاره ملک، پرداخت اقساط و مواردی از این قبیل است. هزینه‌های متغیر نیز شامل هزینه‌های دوخت لباس‌ها یا سفرهای خارجی برای واردات لباس می‌شود. 

ارتباط نرخ بازگشت سرمایه و نقطه سربه‌سر

برای آشنایی با اظهارنامه عملکرد مالیاتی و راهنمای تکمیل آن به لینک مربوطه مراجعه کنید.

آشنایی با مزایا و معایب نرخ بازگشت سرمایه (ROI)

علوم مختلف در دنیا به‌طور ۱۰۰ درصدی بی‌عیب‌ونقص نیستند. هر فرمول، نظریه و ایده‌ای در کنار مزایای خود، یک‌سری معایب نیز دارد. از جمله معایب نرخ بازگشت سرمایه نیز می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • اشتباه در تشخیص منبع تبدیل کاربر به مشتری
  • عدم امکان تعیین اثرگذاری‌های برخی روش‌های تبلیغاتی
  • عدم توانایی محاسبه دقیق سودهای حاصله
  • اشتباهات محاسباتی که سبب گمراهی مدیران می‌شود

کارفرمایانی که از نرم افزار حسابداری شرکتی برای رسیدگی به امور کارکنان استفاده می‌کنند، حتما برای تعیین نرخ بازگشت سرمایه احساس نیاز کرده‌اند؛ زیرا در کنار معایبی که این روش گه‌گاه به آن‌ها برمی‌خورد، مزایای بی‌شمار و کارآمدی نیز دارد؛ از جمله:

  • بررسی میزان اثر مشتری در بازه طولانی
  • ارائه محصولات جدید متناسب با استراتژی‌های کسب‌وکار
  • سنجش کیفیت، تخمین میزان سود در هر سرمایه‌گذاری
  • ارزیابی عملکرد تیم و تعیین صرفه‌جویی‌ها برا رسیدن به سود بیشتر

میزان پتانسیل‌های هر برنامه، نحوه تعامل و برخورد با مشتری‌ها، برنامه‌ریزی برای بازگشت سرمایه در مدتی مشخص و سنجش عملکرد پلن‌های مختلف بازاریابی از جمله مزایای استفاده از ROI هستند.

مزایا و معایب نرخ بازگشت سرمایه

در این نوشته به‌طور مفصل درباره نرخ بازگشت سرمایه، نحوه محاسبه و فرمول مربوط به آن صحبت کردیم. همچنین درباره مفاهیم مرتبط با آن از جمله نقطه سربه‌سر و فرمول آن توضیحات مفصلی را ارائه دادیم. اکنون باتوجه‌به فرمول و مثال متناظر، به‌خوبی می‌توانید نقطه سربه‌سر و نرخ بازگشت سرمایه را محاسبه کنید. آیا شما نیز به‌عنوان کارفرما یا مدیر یک کسب‌وکار، تابه‌حال از ROI استفاده کرده‌اید؟ این مفهوم تا چه حد در موفقیت شغلی‌تان موثر بوده است؟ حتما تجربه‌ها و نکات مهم مرتبط با این مبحث را با کاربران دیگر سایت در میان بگذارید.