تسهیلات بانکی کارآفرینی

تسهیلات بانکی کارآفرینی و وام اشتغال زایی


بسیاری از افراد مشکل اقتصادی را یکی از دلایل کنار کشیدن از ایده‌های راه اندازی کسب و کار خود می‌دانند. به همین دلیل تسهیلات بانکی کارآفرینی به افرادی تعلق می‌گیرند که قصد راه اندازی کسب و کار خود را دارند. در این مطلب از بلاگ سپیدار سیستم شما را با شرایط دریافت وام و نحوه ثبت نام برای وام اشتغال زایی آشنا خواهیم کرد.

وام اشتغال زایی چیست؟

سال‌هاست که دولت تسهیلات بانکی کارآفرینی را برای افرادی فراهم آورده که ایده کاری جدیدی دارند. در واقع وام جواز کسب با سود یا بی سود، سرمایه مناسبی برای تأمین مالی کسب و کارهای نوپا به وجود می‌آورد و به کاهش نرخ بیکاری کمک بسیاری می‌کند.

وام اشتغال‌ زایی چیست؟

شرایط دریافت وام اشتغال زایی

بانک‌‎های دولتی و خصوصی مشخصی وام اشتغال زایی با کارمزد 4 درصد به کارآفرینان می‌دهند. برای اینکه بتوان از تسهیلات بانکی کارآفرینی بهره مند شد باید از طرف نهادی که کسب و کار به آن وابسته است، معرفی نامه ارائه داد. با توجه به طرح کسب و کار و بانک ارائه دهنده وام اشتغال زایی مبلغ وام متفاوت بوده و بهره 4 تا 10 درصد دارد.

توجه داشته باشید که بازپرداخت وام برای کسب و کارهایی که به صورت ماهانه درآمد دارند، به صورت ماهانه و عموماً در طی 4 تا 7 سال انجام می‌شود. در ضمن مصرف پول وام در جهت کاری غیر از مقاصد تعیین شده، غیر مجاز است و جریمه به آن تعلق خواهد گرفت.

سامانه وام اشتغال زایی

افرادی که متقاضی دریافت تسهیلات بانکی کارآفرینی هستند، باید، در سامانه «کارا» که با سازمان کار و رفاه اجتماعی ارتباط دارد، ثبت نام کنند. استفاده از این سامانه مراحلی دارد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

نحوه ثبت نام وام اشتغال زایی

هنگامی که فرد تصمیم می‌گیرد درخواست خود را برای وام اشتغال زایی به ثبت برساند، باید طرح کسب و کار خود را به شکلی آماده کند که بررسی کنندگان درخواست وام، توجیه و قانع شوند که کسب و کار مطرح شده ارزش دریافت وام را دارد. هرچه ایده کسب و کار قوی تر باشد، احتمال دریافت وام آن بیشتر است.

چنانچه طرح کسب و کار بررسی شد و وام به آن تعلق گرفت، باید بررسی‌های لازم انجام شود. اگر بازرسان در حین این بازرسی، به این نتیجه برسند که وام در جهت غیر از راه اندازی کسب و کار مطرح شده استفاده خواهد شد، درخواست وام لغو می‌شود. علاوه بر بازپس گیری وام، شخصی که وام را درخواست داده، باید جریمه سنگینی را بپردازد.

1- ابتدا وارد سامانه کارا به آدرس (kara.mcls.gov.ir) می‌شوید.

2- از بین گزینه‌های موجود، «ورود گزینه متقاضی کارا» را انتخاب کنید.

3- مراحل ثبت نام را انجام دهید. کافی است روی دکمه «ثبت نام» کلیک کرده و اطلاعات لازم را وارد کنید. در ضمن باید موافقت خود را با قوانین سایت تأیید نمایید.

– برای ثبت نام ورود اطلاعاتی مانند نوع متقاضی (حقیقی یا حقوقی)، نام، نام خانوادگی، جنسیت، تاریخ تولد، نام پدر، کد ملی، شماره شناسنامه، شماره موبایل و رمز عبور درخواستی را همراه با تکرار آن به ثبت برسانید.

4- اکنون ورود با کد ملی و رمز عبور انجام می‌شود.

5- در این گام باید اطلاعات موجود را تکمیل کرده و اسکن مدارک درخواست شده را ارسال نمایید.

6- اکنون نوبت به تعریف اطلاعات طرح مورد نظر می‌رسد. پس از آن متقاضی باید منتظر تأیید شدن طرح بماند.

7- تأیید یا رد شدن طرح از طریق سامانه کارا به اطلاع می‌رسد.

میزان مبلغ وام اشتغال زایی و کارآفرینی

میزان وام اشتغال زایی و تسهیلات بانکی کارآفرینی در هر سال با توجه به شرایط اقتصادی و عوامل مرتبط با آن تغییر می‌کند. اما در سال 1402 با توجه به طرح ثبت شده و بانکی که درخواست را در آن ثبت کرده اید، میزان وام متفاوت است. میزان آن از 100 میلیون به 150 میلیون افزایش یافته است. در حالی که در برخی بانک‌ها، این وام به 2 تا 2.5 میلیارد می‌رسد، البته بازپرداخت آن نیز 48 ماهه خواهد بود.

کدام بانک‌ها و موسسات مالی وام اشتغال زایی می‌دهند؟

هر بانکی تسهیلات بانکی کارآفرینی را ارائه نمی‌دهد. این بانک‌ها محدود هستند. ملی، مسکن، سپه، کشاورزی، ملت، رفاه کارگران، صادرات، مهر ایران، سینا و پست بانک از جمله بانک‌هایی به حساب می‌آیند که امکان دریافت وام اشتغال زایی از آنها وجود دارد.

جمع بندی

 در این مطلب توضیح دادیم که بانک‌هایی مانند سپه، کشاورزی، ملت، مسکن، رفاه کارگران، صادرات، مهر ایران، سینا و ملی وام اشتغال زایی به کارآفرینان می‌دهند. برای ثبت درخواست باید وارد سامانه کارا شد و پس از ثبت نام، اطلاعات لازم و مدارک مورد نیاز را ثبت کنند.

سپس طرح خود را تعریف کرده و منتظر نتیجه بررسی درخواست ماند. مبلغ وام عموماً 150 میلیون در سال 1402 است. اما برخی بانک‌ها 2 تا 2.5 میلیارد هم تسهیلات بانکی کارآفرینی ارائه می‌دهند که 4 تا 10 درصد بهره دارد.