شرکت پخش چیست

شرکت پخش چیست؟ معرفی انواع کانال‌های توزیع و پخش


کسب‌وکارها و تولیدکنندگان همواره به دنبال توزیع محصولات و کالاهای خود به بهترین شکل ممکن هستند. توزیع و پخش بخشی از استراتژی بازاریابی است که روی قیمت نهایی کالا تأثیر می‌گذارد. صاحبان کسب‌وکارها از طریق کانال‌های مختلفی می‌توانند برای عرضه و فروش کالاهای خود اقدام کنند. شرکت پخش به‌عنوان واسطه‌ای میان تولیدکننده و مصرف‌کننده قرار می‌گیرد و عرضه محصولات را راحت‌تر می‌کند؛ اما شرکت پخش چیست؟ در این مقاله به معرفی انواع کانال‌های توزیع و پخش محصولات می‌پردازیم.

منظور از کانال توزیع چیست؟

کانال توزیع زنجیره‌ای از مشاغل یا واسطه‌ها است که کالا یا خدمات از طریق آن عبور می‌کند تا به دست مصرف‌کننده نهایی برسد. کانال‌های توزیع معمولاً شامل عمده‌فروشان، خرده‌فروشان، توزیع‌کنندگان و حتی اینترنت است. کانال‌های پخش در واقع بخش از فرایند پایین‌دستی تولید هستند که به این سؤال پاسخ می‌دهند: «چگونه محصول را به دست مصرف‌کننده یا خریدار نهایی برسانیم؟»

انتخاب یک یا چند کانال توزیع مناسب روی سود و زیان شرکت تولیدکننده تأثیر می‌گذارد و در فرایندهای حسابداری آن نقش مهمی دارد. ساختار کانال پخش از چهار عامل اصلی به وجود می‌آید:

  • نیازمندی مشتری
  • توانمندی شرکت
  • در دسترس بودن
  • تمایل واسطه‌های مناسب

کانال‌های توزیع همیشه ثابت نمی‌مانند؛ بلکه مدیر شرکت پخش با توجه به شرایط روز و بررسی هزینه‌های فعلی توزیع، می‌تواند در هر زمان بهترین انتخاب را برای توزیع کالاها داشته باشد. همه کالاها و خدمات باید کانال توزیع را برای رسیدن به مصرف‌کننده طی کنند. این مسیر ممکن است با توجه به نظر مدیر شرکت، کوتاه یا طولانی باشد. کانال‌های توزیع طولانی معمولاً به معنای هزینه بیشتر و سود کمتر هستند.

عرضه راحت‌تر محصولات از کانال‌های توزیع مختلف توسط شرکت پخش

روش‌های مختلف توزیع؛ استفاده از کانال‌های مستقیم و غیرمستقیم

کانال‌های توزیع را می‌توانیم به دو دسته کلی کانال‌های مستقیم و غیرمستقیم تقسیم کنیم. کانال مستقیم به مصرف‌کننده اجازه می‌دهد تا کالا و محصولات موردنظر خود را از تولیدکننده خریداری کند؛ درحالی‌که با استفاده از کانال غیرمستقیم، عمده‌فروشان یا خرده‌ُفروشان مسئول عرضه محصولات به مشتری نهایی هستند.

هرچقدر واسطه‌های بیشتری در کانال توزیع دخیل باشند، قیمت نهایی کالا هم افزایش پیدا می‌کند. برعکس یک کانال توزیع مستقیم باعث حذف بسیاری از هزینه‌های باربری و واسطه‌گری شده و قیمت نهایی محصول را پایین می‌آورد. پخش مویرگی پایین‌ترین سطح کانال توزیع است که تولیدکننده محصولات خود را به طور مستقیم به خریدار می‌فروشد. با توجه به اینکه هزینه پخش مویرگی برای شرکت‌ها بیشتر از سایر روش‌های توزیع است، تولیدکنندگان باید از بهترین نرم افزار پخش مویرگی برای مدیریت هزینه‌های خود استفاده کنند.

توزیع مستقیم و غیرمستقیم؛ دو نوع کلی کانال‌های توزیع

انواع کانال‌های توزیع؛ ۳ کانال مختلف برای پخش محصولات

در حالت کلی، سه نوع کانال توزیع مختلف وجود دارد که همه آن‌ها ترکیبی از یک تولیدکننده، عمده‌فروش، خرده‌فروش و مصرف‌کننده نهایی هستند. هرچند همه این کانال‌ها هدف یکسانی دارند، اما هرکدام از آن‌ها تفاوت‌های قابل‌توجهی را در هزینه و سود نهایی شرکت به وجود می‌آورد. بنابراین برای انتخاب کانال مناسب، شرکت پخش باید از بهترین نرم افزار حسابداری برای برآورد هزینه و درآمد استفاده کند.

کانال اول؛ طولانی‌ترین کانال توزیع

اولین نوع از کانال توزیع هر چهار مؤلفه موجود در ساختار توزیع را شامل می‌شود: تولیدکننده، عمده‌فروش، خرده‌فروش و مصرف‌کننده. بعضی از تولیدکنندگان قابلیت ارتباط مستقیم با فروشنده را ندارند. به همین خاطر محصولات این شرکت‌ها یا کارخانه‌ها ابتدا باید به دست عمده‌فروش و سپس خرده‌فروش برسد. در نهایت مصرف‌کننده کالای موردنظر خود را از فروشگاه‌های خرده‌فروشی سطح شهرها تهیه می‌کند. هرچند در این روش ممکن است سود نهایی برای تولیدکننده اندک باشد، اما استفاده از یک نرم افزار مالی مناسب برای مدیریت هزینه و سود اهمیت بسیاری دارد.

کانال دوم؛ حذف عمده‌فروشی

کانال دوم توزیع عمده‌فروشی را به طور کل حذف می‌کند. در این کانال تولیدکننده محصولات خود را به طور مستقیم به خرده‌فروش عرضه می‌کند تا محصول را به مصرف‌کننده نهایی برساند. در واقع کانال دوم فقط شامل یک واسطه است. به‌عنوان مثال، شرکت دل محصولات خود را به طور مستقیم به خرده‌فروش‌های معتبری مانند Best Buy می‌فروشد.

حذف عمده‌فروشی؛ راهی مناسب برای کاهش قیمت نهایی محصول

کانال سوم؛ ارتباط مستقیم با مصرف‌کننده

آخرین نوع از کانال توزیع به ارتباط مستقیم تولیدکننده و مصرف‌کننده اشاره دارد. در این روش واسطه‌ها به‌طور کامل حذف شده‌اند و کوتاه‌ترین کانال توزیع به حساب می‌آید. در کانال سوم ممکن است هزینه توزیع برای شرکت‌ها بالاتر از سایر کانال‌ها باشد. به همین خاطر اگر قصد توزیع از طریق این کانال را دارید، استفاده از یک نرم افزار حسابداری شرکتی یکی از مهم‌ترین الزامات شما خواهد بود.

چگونه یک کانال توزیع مناسب انتخاب کنیم؟

همه کانال‌های توزیع برای انواع محصولات مفید و کاربردی نیستند. بنابراین انتخاب یک کانال مناسب با توجه به نوع محصول و خدمات برای شرکت‌های پخش اهمیت دارد. کانال انتخابی شما باید با مأموریت کلی شرکت، چشم‌انداز استراتژیک و اهداف فروش آن هماهنگ باشد. علاوه بر این، روش توزیع باید برای مصرف‌کننده هم ارزش بیافریند. آیا مشتری قصد دارد قبل از خرید محصول، با فروشنده مشورت کند یا به‌صورت آنلاین و بدون دردسر، محصولات موردنظرش را بخرد؟ پاسخ به این سؤالات برای انتخاب کانال مناسب بسیار ضروری است.

از طرفی، شرکت باید سرعت رساندن محصولات به دست مشتری را بسنجد. به‌عنوان مثال، بعضی از محصولات مانند محصولات پروتئینی و گوشتی باید از طریق کانال مستقیم عرضه شوند؛ درحالی‌که بعضی از کالاها فقط از طریق واسطه می‌توانند به فروش برسند. بعضی از شرکت‌ها ممکن است از چندین کانال توزیع مانند فروش آنلاین و فروش حضوری برای ارائه محصولات و خدمات خود استفاده کنند. نکته مهم استفاده از کانال‌های متعدد این است که شرکت‌ها باید استراتژی دقیقی برای این کار داشته باشند تا کانال‌ها در تضاد با یکدیگر قرار نگیرند.

با انتخاب کانال توزیع مناسب، سود نهایی خود را افزایش دهید.

سپیدار سیستم؛ همراه همیشگی شما در امور مالی و حسابداری

در این مقاله به سؤال شرکت پخش چیست پاسخ دادیم و انواع کانال‌های توزیع محصولات را بررسی کردیم. شرکت پخش به توزیع محصولات و خدمات از طریق کانال‌های مختلف مانند عمده‌فروشی، خرده‌فروشی و نمایندگی می‌پردازد. انتخاب یک استراتژی مناسب برای ارائه خدمات و عرضه محصولات به مصرف‌کننده نهایی باید با توجه به عواملی مانند هزینه نهایی محصول، مأموریت شرکت و چشم‌انداز آن انجام شود.

شرکت‌های پخش در کل مسیر توزیع محصولات باید از یک نرم‌افزار حسابداری خوب برای انجام امور مالی و محاسبه هزینه و سود نهایی استفاده کنند. شرکت سپیدار سیستم با بیش از ۱۰ سال سابقه فعالیت در حوزه امور مالی و حسابداری، انواع نرم‌افزارهای موردنیاز برای شرکت‌های مختلف را ارائه می‌دهد. برای تهیه بهترین نرم افزار حسابداری و دریافت مشاوره از متخصصان سپیدار سیستم با شماره تلفن ۰۲۱۸۱۰۲۲۰۰۰ تماس بگیرید.