استانداردهای حسابداری بین المللی IFRS

استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی یا IFRS چیست؟


استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (IFRS) شامل قوانین و رویه‌های مشترکی هستند که باعث شفاف سازی، یکسان سازی و قابل فهم بودن صورت‌های مالی در سراسر جهان می‌شود. این استانداردها مشخص می‌کنند که شرکتها چگونه باید حسابهای خود را نگهداری و گزارش دهند. IFRS برای ایجاد یک زبان حسابداری مشترک تأسیس شد تا گزارشات و صورتهای مالی شرکت‌ها و حتی کشورهای مختلف شفاف و قابل اعتماد باشد. اگر می‌خواهید بدانید استاندارد IFRS چیست و با استانداردهای بین المللی حسابداری آشنا شوید، توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب همراه سپیدار سیستم باشید.

قسمت ۱۸۲: معرفی دوره حسابداری بین‌المللی ACCA

استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی

IFRS چیست؟ آشنایی با استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی

IFRS مخفف International Financial Reporting Standard ست که ما در زبان فارسی به آن استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی می گوییم. استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی یا IFRS، در واقع استانداردهای حسابداری تصویب شده توسط بنیاد IFRS و هیئت استانداردهای حسابداری بین المللی (IASB) هستند. این استانداردها با مشخص کردن روش‌ها و رویه‌های مشخص برای توصیف عملکرد مالی و موقعیت شرکت‌ها، باعث می‌شوند تا صورتهای مالی در همه کشورها قابل فهم باشند.

استانداردهای بین المللی حسابداری علاوه بر اینکه اهمیت زیادی برای گزارش نویسی شرکت‌های بین المللی دارند، کار حسابرسی در شرکت‌های یک کشور را نیز آسان‌تر می‌کنند. بنابراین بسیاری از کشورها آن‌ها را پذیرفته‌اند و به عنوان استاندارد ملی خود از آن استفاده می‌کنند. اما در ایران از استانداردهای حسابدرای دیگری استفاده می‌کنیم که توسط کمیته تدوین استانداردهای حسابداری سازمان حسابرسی کل کشور تصویب می‌شوند. با مراجعه به صفحه استانداردهای حسابداری می‌توانید اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورید.

اهداف اصلی IFRS چیست؟ زبان حسابداری یکپارچه بین المللی

بنیاد استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی یا IFRS به طور کلی 4 هدف کلی را برای خود تعیین کرده است و از سال 2001 تا به امروز آن‌ها را دنبال می‌کند:

  • ایجاد و توسعه مجموعه صورتهای مالی واحد، با کیفیت بالا، قابل فهم، قابل اجرا، قابل پذیرش در سطح جهان از طریق هیئت تدوین استانداردهای حسابداری مالی (IFRS)
  • بهبود استفاده و به‌کارگیری دقیق استانداردهای یادشده
  • آگاهی و منظور نمودن نیازهای گردشگری مالی اقتصادهای نوظهور و واحدهای کوچک و متوسط (SME)
  • همگرا نمودن استانداردهای حسابداری ملی و IFRS به اتخاذ راه حل‌های باکیفیت
IASB مخفف چیست؟

IASB چیست؟ هیئت استانداردهای حسابداری بین المللی

IASB مخفف عبارت International Accounting Standards Board یا همان هیئت استانداردهای حسابداری بین المللی است. IASB یک نهاد مستقل و خصوصی است که استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (IFRS) را تدوین و تصویب می‌کند. هیئت استانداردهای حسابداری بین المللی تحت نظارت بنیاد IFRS فعالیت می‌کند و در سال 2001 به جای کمیته استاندارد بین المللی حسابداری (IASC) تشکیل شد. این هیئت در حال حاضر از 14 عضو از سراسر جهان تشکیل شده است.

نقش IASB چیست؟ تصویب و ابلاغ استانداردهای بین المللی حسابداری

طبق قانون اساسی بنیاد IFRS، هیئت استانداردهای حسابداری بین المللی مسئولیت کامل کلیه موارد فنی استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی از جمله موارد زیر را بر عهده دارد:

  • اختیار کامل در تدوین و پیگیری دستور کار فنی آن، با رعایت شرایط لازم مشاوره با معتمدان
  • تهیه و تصویب استاندارد IFRS (غیر از تفسیرها) و پیش نویس های پیش بینی شده، به دنبال روند قانونی مندرج در قانون اساسی
  • تأیید و ابلاغ تفسیر استانداردهای بین المللی حسابداری ارائه شده توسط کمیته تفسیر IFRS

استانداردهای تعیین شده توسط این هیئت بین المللی در بسیاری از کشورها اجرا می‌شوند. به این ترتیب بسیاری از اسناد مانند اسناد مالیات شرکت ها در کشورهای مختلف یکسان و قابل فهم خواهد بود. این موضوع از مشکلات زیادی که شرکت‌های بین المللی با آن رو به رو هستند جلوگیری می‌کند.

استانداردهای گزارشگری مالی

کاربرد استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی چیست؟

استانداردهای گزارشگری بین المللی IFRS، برای یکسان سازی روش‌ها و رویه‌های زبان حسابداری طراحی شده‌اند. این استانداردها به مشاغل و سرمایه گذاران جهت انجام تجزیه و تحلیل و تصمیم گیری‌های مالی خصوصاً در شرکت‌های بین المللی کمک می‌کنند. استانداردهای IFRS باعث ایجاد شفافیت، پاسخگویی و کارآیی در بازارهای مالی در سراسر جهان می‌شوند و ایجاد اعتماد، رشد و ثبات مالی بلند مدت در اقتصاد جهانی را به دنبال دارند.

استفاده از استانداردهای IFRS برای شرکت‌های بین المللی اهمیت زیادی دارد. زیرا سرمایه گذاران و سایر شرکت‌های بین المللی این استانداردها را ملاکی برای شفافیت صورت‌های مالی می‌دانند. در این صورت سرمایه گذاران خارجی تمایل بیشتری برای همکاری خواهند داشت و می‌توانند به راحتی صورت‌های مالی شرکت را مطالعه کنند.. با این حال اگر دارای شرکتی هستید که در ایران فعالیت می‌کند، باید از استانداردهای حسابداری ایران پیروی کنید. همچنین می‌توانید در صفحه عیدی سال 99 اطلاعات بیشتری در مورد میزان پرداختی عیدی کارمندان خود به دست آورید.

IFRS در رابطه با کدام گزارش های مالی استانداردهایی را تعیین کرده است؟

استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی

استانداردهای گزارشگری بین­‌المللی(IFRS) برای بخش‌­های گوناگون مدیریت مالی هر کسب وکاری دارای استانداردهای خاصی است. اما برخی از این استانداردها اجباری هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • ترازنامه. IFRS در رابطه با اینکه هر قسمت از ترازنامه به چه شکلی باید گزارش شود استانداردهایی را تعیین کرده است.
  • صورت سود و زیان.
  • صورت تغییر سرمایه. تغییر درآمد و سود شرکت را برای یک دوره مالی مشخص نشان می­‌دهد.
  • صورت جریان نقدی.

در کنار این گزارش­‌های مالی، شرکت­‌ها موظفند که گزارشی از خلاصه رویکرد حسابداری خودشان ارائه کنند. شرکت­‌های مادر نیز باید برای هر یک از شرکت­‌های زیر مجموعه خودشان گزارش‌­های جداگانه‌­ای تهیه کنند.

از IFRS در چه کشورهایی استفاده می­‌شود؟

استانداردهای IFRS عموما توسط شرکت­های دولتی که در 160 کشور دنیا وجود دارند استفاده می‌­شوند. این کشورها شامل همه اعضای اتحادیه اروپا، کانادا، روسیه، کره جنوبی، هند، افریقای جنوبی و شیلی می‌­شوند. جالب است که بدانید در دو اقتصاد بزرگ جهان یعنی آمریکا و چین از استانداردهای IFRS استفاده نمی­‌شود بلکه این کشورها سیستم استانداردهای حسابداری خاص خودشان را دارند.

مزایای IFRS چیست؟ چرا استفاده از استانداردهای بین المللی اهمیت دارد؟

علاوه بر کاربردهای مهم استاندارد بین المللی گزارشگری مالی که به آن اشاره کردیم، می‌توانیم مزایای استفاده از IFRS را به صورت زیر خلاصه کنیم:

  • شفافیت مالی و کمک به ایجاد صورت‌های مالی با کیفیت و قابل اعتماد
  • آسان سازی حسابرسی و پاسخگویی در ابعاد بین المللی
  • افزایش مشارکت اقتصادی در بازارهای جهانی با ایجاد یک زبان حسابداری قابل اعتماد

در واقع اهداف IFRS همان اهداف استانداردهای حسابداری ملی هستند که در ایران نیز از آن‌ها استفاده می‌کنیم. با این تفاوت که بنیاد IFRS با دید بین المللی این اهداف را دنبال می‌کند. شما نیز می‌توانید با استفاده از نرم افزار حقوق و دستمزد اسناد مالی خود را یکپارچه کنید تا از این مزایای بهره مند شوید.

استانداردهای بین المللی حسابداری برای گزارشگری مالی

تعداد استانداردهای بین المللی حسابداری، چند استاندارد بین المللی وجود دارد؟

استانداردهای بین المللی حسابداری توسط IFRS (بنیاد استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی) و IASB (هیئت استانداردهای حسابداری بین المللی) به صورت مجزا تصویب شده‌اند؛ اما همگی آن‌ها تحت استانداردهای بین المللی شناخته می‌شوند. به طور کلی 16 استاندارد بین المللی گزارشگری مالی تا به حال تصویب شده است. اما با اضافه کردن 41 استاندارد حسابداری بین المللی تصویب شده توسط IASB، تعداد کل استانداردهای بین المللی به 57 عدد می‌رسد. در هنگام انجام حسابداری بین المللی باید به همه این استانداردها توجه شود. استفاده از یک نرم افزار مالی پرقدرت می‌تواند انجام این کار را برای شما ساده‌تر کند.

ترجمه استانداردهای IFRS و لیست استانداردهای بین المللی حسابداری

با اینکه سازمان حسابرسی و کمیته تدویل استانداردهای حسابداری مبنای اصلی استاندارهای حسابداری هستند در ایران هستند؛ اما اصول اولیه بسیاری از استانداردهای ایرانی تقریباً با IFRS یکی است. به همین دلیل، خوشبختانه ترجمه استانداردهای IFRS به طور کامل و دقیق توسط سازمان حسابرسی انجام شده است. شرکت‌های بین المللی ایرانی می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان حسابرسی از بخش خدمات سازمان، وارد صفحه استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی IFRS شوند. در این صفحه با ورود به سامانه استانداردهای بین المللی گزارشگری می‌توانید به لیست استانداردهای بین المللی حسابداری دسترسی پیدا کنید.