راهنمای استعلام شناسه ملی و کد اقتصادی

راهنمای استعلام شناسه ملی و استعلام کد اقتصادی


شرکت‌ها و افراد حقوقی برای رسیدگی به موضوعات مالی مختلفی همچون ارزش افزوده و مالیات مستقیم با استعلام کد اقتصادی و شناسه ملی سرو کار دارند. از طرفی، همانطور که می دانید بدون ثبت نام در سازمان امور مالیاتی و دریافت کد اقتصادی و شناسه ملی امکان فعالیت قانونی شرکت‌ها و افراد حقوقی وجود نخواهد داشت. در این مقاله از سری مقالات آموزشی سپیدار سیستم، به بررسی نحوه استعلام کد اقتصادی و استعلام شناسه ملی می‌پردازیم و موضوعات مرتبط با آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

کد اقتصادی چیست؟ آشنایی با شماره اقتصادی

پیش از آن که به بررسی نحوه استعلام کد اقتصادی و شناسه ملی بپردازیم، باید اطلاعات پایه در مورد آن‌ها داشته باشیم. کد اقتصادی در واقع یک کد عددی 12 رقمی است که به هر واحد اقتصادی توسط سازمان امور مالیاتی ارائه می‌شود و هر شرکت باید از طریق سامانه مالیاتی برای دریافت آن اقدام کند. شماره اقتصادی یا کد اقتصادی همچون کد ملی اشخاص است با این تفاوت که به جای شناسایی هویت یک فرد، هویت یک شرکت یا واحد اقتصادی را مشخص می‌کند. به طور کلی، کد اقتصادی نحوه عملکرد و فعالیت‌های یک واحد اقتصادی را مشخص می‌کند.

شناسه ملی چیست و چه تفاوتی با کد اقتصادی دارد؟

شناسه ملی شماره 11 رقمی اختصاصی است که تمامی اشخاص حقوقی، شرکت‌ها و مؤسسات از شروع فعالیت و زمان تأسیس خود باید آن را دریافت کنند و با کد اقتصادی تفاوت دارد. تفاوت شناسه ملی با کد اقتصادی این است که کد اقتصادی به همه فعالان اقتصادی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد اما شناسه ملی تنها مفتص اشخاص حقوقی همچون شرکت‌های تجاری است. زمانی که اشخاص حقوقی مراحل ثبت شرکت را طی می‌کنند می‌توانند برای دریافت شناسه ملی اقدام کنند و این شناسه باید در آگهی تأسیس شرکت نیز ثبت شود.

همانطور که با دریافت کد اقتصادی امکان استعلام ارزش افزوده با کد اقتصادی و سایر اطلاعات اقتصادی شرکت امکان پذیر می‌شود، با استعلام شناسه ملی نیز می‌توان اطلاعات مهمی همچون نام و نوع شرکت، تاریخ تأسیس، شماره ثبت، آگهی‌های ثبت و … را به دست آورد. برای استعلام شناسه ملی باید به سامانه جامع پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی مراجعه کنید.

نحوه استعلام شناسه ملی در سامانه جامع پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی

برای استعلام شناسه ملی اشخاص حقوقی ابتدا باید از طریق آدرس https://ilenc.ssaa.ir/ وارد سایت سامانه شناسه ملی اشخاص حقوقی کشور شوید.

سامانه استعلام شناسه ملی

بعد از ورود به سامانه می‌توانید از طریق مراحل زیر استعلام شناسه ملی شخص حقوقی را انجام دهید:

  1. “شماره ملی”،”نام شخصیت” یا “شماره شخصیت” و در ادامه کد امنیتی را در کادرهای مربوط به هریک وارد کرده و در انتها روی گزینه جستجو کلیک کنید
  2. در صورتی که اطلاعات را درست وارد کرده باشید و شخص حقوقی دارای شناسه ملی باشد می‌توانید اطلاعاتی همچون شناسه ملی، شماره ثبت/مجوز، نام شخصیت حقوقی، نوع شخصیت، سازمان ثبت کننده و وضعیت را مشاهده کنید.

شرکت‌ها و اشخاص حقوقی در کنار نیاز به استعلام شناسه ملی برای انجام امور مالی خود نیاز به یک برنامه حسابداری جامع و کاربردی دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع نرم افزارهای حسابداری می‌توانید با پشتیبانی سپیدار سیستم ارتباط برقرار کنید.

استعلام کد اقتصادی از طریق سامانه EVAT

برای انجام اموری همچون استعلام مالیات بر ارزش افزوده نیاز به کد اقتصادی دارید. از طرفی اگر قصد سرمایه گذاری یا همکاری با یک شرکت دیگر را دارید باید مطمئن باشید که شرکت مد نظر قانونی است. برای انجام این امور استعلام کد اقتصادی بهترین گزینه است. شما می‌توانید از طریق مراجعه به سامانه استعلام کد اقتصادی مراجعه کنید. به این منظور باید به سامانه مالیات ارزش افزوده با آدرس www.evat.ir مراجعه کنید.

سامانه استعلام کد اقتصادی

در مرحله بعدی برای استعلام کد اقتصادی کافی است که شماره ملی یا کد ملی مدیر عامل شرکت یا شخص حقوقی را وارد کنید و روی گزینه جستجو کلیک کنید.

در صورتی که شماره ملی وارد شده کد اقتصادی گرفته باشد اطلاعاتی همچون شماره اقتصادی مربوط به همراه نام شرکت و نام و نام خانوادگی مدیر عامل در کنار نشانی آن شرکت را مشاهده کنید. در صورتی که کد اقتصادی معتبر نباشد یا شماره ملی دارای کد اقتصادی نباشد، با پیام داده‌ای دریافت نشد رو به رو خواهید شد.

سپیدار سیستم؛ بهترین گزینه برای مدیریت امور مالی

در این مقاله سعی کردیم اطلاعاتی در مورد شناسه ملی و تفاوت آن با کد اقتصادی ارائه کنیم و با نحوه استعلام شناسه ملی و کد اقتصادی نیز آشنا شویم. اگر شما هم جزو اشخاص حقوقی و فعالان اقتصادی هستید که برای انجام امور مالی خود نیاز به کد اقتصادی و شناسه ملی دارند می‌توانید به جمع مشتریان پرتعداد سپیدار سیستم بپیوندید و از خدمات متفاوتی همچون انواع نرم افزارهای مالی و حسابداری استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم با پشتیبانی سپیدار سیستم ارتباط برقرار کنید.