قابلیت های نرم افزار بهای تمام شده

نرم افزار بهای تمام شده چه قابلیت هایی باید داشته باشد؟


اگر دارای یک کسب‌وکار تولیدی باشید یکی از مهم‌ترین قابلیت‌ها برای انتخاب یک نرم‌افزار حسابداری، محاسبه بهای تمام شده است. در واقع شاید شما به دنبال یک نرم افزار بهای تمام شده باشید که قابلیت یکپارچگی با بخش‌های مختلف نرم‌افزار حسابداری را داشته باشد. صاحبان کسب‌وکار و مدیران مالی همواره به دنبال یک نرم‌افزار حسابداری دقیق در بخش محاسبه بهای تمام شده کالا هستند. چرا که هزینه‌های تمام شده کالا (از مرحله تولید تا خروج از انبار) یک فاکتور بسیار مهم در پیشبرد اهداف واحد فروش است. قطعا هرچه بهای تمام شده دقیق‌تر محاسبه شود و مقدار آن کمتر باشد، حاشیه سود بیشتری برای کسب‌و‌کار به‌دنبال خواهد داشت.

عدم آگاهی از میزان بهای تمام شده و یا اشتباه‌های حتی کوچک در محاسبه آن به نتایجی مانند از دست رفتن سرمایه کارخانه و کارگاه‌های تولیدی منجر خواهد شد. برای همین، نرم‌افزار حسابداری بهای تمام شده باید ویژگی‌هایی از جمله قابلیت تعریف فرمول، محاسبه هزینه‌های مواد اولیه، نیروی انسانی، تجهیزات و هزینه‌های غیرمستقیم را داشته باشد. دقت محاسبه و سهولت کار کردن نیز از دیگر قابلیت‌های مهم نرم‌افزار بهای تمام شده است. با ما در سپیدار سیستم همراه باشید تا ویژگی‌هایی که یک نرم‌افزار حسابداری بهای تمام شده باید داشته باشد را به شما بگوییم. همچنین پادکستی در این ارتباط تهیه شده که می‌توانید به آن گوش دهید.

کارسنجی و محاسبه بهای تمام شده

بهای تمام شده چیست؟

بهای تمام شده همانطور که از نام آن مشخص است به قیمت و هزینه‌ی کلی که یک کالا از مرحله تولید تا فروش برای شرکت به همراه دارد، تلقی می‌شود. بها شامل هزینه مواد مصرفی (هزینه‌های مستقیم و هزینه‌های سربار تولید کالای فروش رفته)، مزایای پرداختی و حقوق و دستمزد نیروی کار است. یادتان باشد که هزینه‌های مربوط به بخش توزیع، فروش و هزینه‌های اداری در محاسبه بهای تمام شده محسوب نمی‌شوند.

چرا به حسابداری بهای تمام شده نیاز داریم؟

همانطور که می‌دانید بررسی و محاسبه بهای تمام شده بخشی از امور واحد مالی و حسابداری مدیریت هر سازمان را به خود اختصاص می‌دهد. تا به همین جا برای محاسبه‌ی بهای تمام شده به دو رکن اصلی نیاز خواهید داشت:

  • فرد متخصص: دانش کافی در زمینه مدیریت حسابداری و محاسبه بهای تمام شده و شناسایی دقیق دوایر تولیدی، خدماتی، محصولات و…
  • نرم‌افزار حسابداری جهت محاسبه خودکار بهای تمام شده محصولات: کنترل اطلاعات ورودی و خروجی گرفتن از اطلاعات به جزییات و زمان طولانی نیاز دارد که صرف محاسبات دستی و کار با اکسل پاسخگو نیست. برای همین به یک نرم‌فزار بهای تمام شده نیاز مبرم خواهید داشت.

قطعا قابلیت‌های نرم‌افزار بهای تمام شده هرچه بالاتر و مناسب‌تر باشد، پروسه محاسبه و مدیریت مالی و حسابداری کسب‌وکار بهینه‌تر خواهد بود.

قابلیت های نرم افزار حسابداری بهای تمام شده

نرم‌افزار بهای تمام شده باید ویژگی‌هایی داشته باشد که در راستای تغییرات بازار ناپایدار امروزی باشد. شرکت‌های تولیدی و کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ با تغییرات آنی ارز، مواد اولیه، ماشین‌آلت، نگهداری، لجستیک و… مواجه هستند که بر روی هزینه‌های سربار مستقیم و غیرمستقیم تاثیر زیادی می‌گذارد.

اینجا قابلیت‌هایی که یک نرم‌افزار بهای تمام شده باید داشته باشد، اهمیت خود را نشان می‌دهد. سپیدار با ساده‌سازی فرایند پیچیده حسابداری و محاسبه بهای تمام شده به صورت خودکار تنها با چند کلیک ساده به شما این امکان را می‌دهد که بهای تمام شده محصولات و بهای تمام شده بخش تولید را محاسبه کنید.

چند مورد از قابلیت‌ها و ویژگی‌های نرم‌افزار بهای تمام شده:

  • ارتباط بین بخش مالی و بخش تولیدی
  • گزارش انحرافات و سند زدن سربار، دستمزد و نرخ مصرف مواد
  • امکان محاسبه بهای تمام شده برای کالاهای نیمه‌ساخته
  • پیش‌بینی و تعریف نرخ‌های استاندارد قیمت تمام شده محصول
  • گزارش هزینه‌های ثابت و متغیر
  • صدور خودکار سند حسابداری قیمت تمام شده
  • تعیین هزینه‌ها به صورت تفکیکی از هزینه‌های مستقیم، غیرمستقیم و…

بانک اطلاعاتی قدرتمند

یک نرم‌افزار بهای تمام شده خوب باید قابلیت این را داشته باشد که داده‌های شرکت را به درستی دریافت، پردازش و ذخیره کند. دقت در عملیات با بانک اطلاعاتی قدرتمند یکی از ویژگی‌های است که نرم‌افزار بهای تمام شده باید داشته باشد.

سطوح مختلف دسترسی

اطلاعات بخش تولید جزو اطلاعات سری و گرانبهای هر شرکت است که به جهت امنیت و تسریع فرایند بهتر است دسترسی مسئول هر بخش از خط تولید کالا محدود به فرایند خودش شود. هیئت مدیره یا مدیر کسب‌وکار نیز به بانک داده‌های کل دپارتمان‌ها دسترسی داشته باشد و بتواند گزارش‌ها دریافت و رصد کند.

انعطاف پذیری در گزارش گیری

نرم افزار سپیدار یکی از نرم افزارهای حسابداری و مدیریت مالی است که امکان تهیه گزارش‌های مختلف و متنوع را برای کاربران خود فراهم می‌کند. این نرم‌افزار دارای ویژگیهای زیر در زمینه گزارش گیری است:

• قابلیت طراحی گزارش‌های سفارشی: 

کاربران میتوانند با استفاده از ابزار گزارش ساز، گزارشهایی را بر اساس نیازها و شرایط خود طراحی کنند و از قالبها، فیلترها، ستونها، فرمولها و گرافهای مختلف استفاده کنند. این گزارشها را میتوانند در قالبهای متنی، جدولی، نموداری یا ترکیبی از آنها تهیه کنند.

• قابلیت ذخیره و بازیابی گزارش‌های سفارشی: 

کاربران میتوانند گزارش‌هایی را که طراحی کرده‌اند، با نام مورد نظر خود ذخیره کنند و در هر زمانی که لازم باشد، آن‌ها را بازیابی کنند. این گزارش‌ها را می‌توانند در فهرست گزارشهای سیستمی یا گزارشهای خاص مشاهده کنند.

• قابلیت ویرایش و بهینه‌سازی گزارش‌های سفارشی: 

کاربران میتوانند گزارش‌هایی را که ذخیره کردهاند، در هر زمانی که لازم باشد، ویرایش کنند و تغییرات مورد نظر خود را در آنها اعمال کنند. این تغییرات می‌توانند شامل تغییر قالب، فیلتر، ستون، فرمول یا گراف باشند.

• قابلیت ارسال و چاپ گزارش‌های سفارشی: 

کاربران می‌توانند گزارش‌هایی را که تهیه کرده‌اند، به صورت فایل PDF، اکسل، ورد یا ایمیل و یا به صورت نسخه چاپ ارسال کنند.

مزایای استفاده از حسابداری بهای تمام شده

توسعه و مدیریت یک کسب‌وکار برای سودآوری و کنترل حاشیه سود است. حالت بهینه زمانی است که شرکت بتواند از سود و زیان یک کالا در سریع‌ترین زمان مطلع شود و در زمان بحران، تصمیم‌های آگاهانه‌ و بهتری بگیرد. نرم‌افزار بهای تمام شده نیز دقیقا در این راستا است و امکان محاسبه و سودآوری کالاها، خدمات یا مشتریان را به کسب‌وکارها داده است. در فرایند بهای تمام شده در سپیدار از مزایای خاصی بهره خواهید برد که در ادامه به آن پرداخته‌ایم.

فرایند بهای تمام شده در سپیدار

در سیستم تولیدی سپیدار امکان محاسبه بهای تمام شده محصولات و کالاها وجود دارد. فرایند تولید در سپیدار به صورت زیر است:

فرمول ساخت

فرمول ساخت یا BOM یک درخت‌واره از مواد و قطعات مرتبط با تولید یک محصول است. در این بخش شما یک جدول شامل مواد و قطعات و مشخصات آن‌ها از جمله ابعاد استاندارد، شکل، جنس، مواد و…  دارید که می‌توانید در ساخت فرمول از آن‌ها استفاده کنید. هم‌چنین مقدار هر یک از موادی که در ساخت فرمول وجود دارد نیز قابل تعیین است.

پیش بینی تولید

این بخش به شما کمک می‌کند تا بتوانید محصولاتی با فرمول‌های جدید تولید کنید. در واقع اگر قصد تولید محصول جدید را دارید و به شناسایی مواد اولیه با توجه به موجودی‌های ثبت شده در سیستم نیاز نیاز دارید، این بخش از فرایند تولید سپیدار به شما کمک می‌کند.

یکی از موارد پرکاربرد در واحد های تولیدی، تهیه گزارشات به لحظه‌، از میزان مواد اولیه مورد نیاز برای تولید محصولات است. در واقع با این امکان شرکتها می‌توانند، زمان دریافت و ثبت یک سفارش تولید از سوی مشتری، میزان مواد لازم برای تولید سفارش او را مشاهده کنند. 

پیش بینی تولید جهت شناسایی مواد مورد نیاز برای تولیدات مختلف کاربرد دارد و به کاربر کمک می‌کند که اگر می‌خواهد تعدادی محصول با فرمول های مختلف تولید کند به چه مواد اولیه ای نیاز دارد. و با توجه به موجودی های موجود در سیستم ، واحد تامین و تدارکات چه مقدار مواد باید خریداری نماید.

کاربرد پیش بینی تولید

  • مشاهده و گزارش‌گیری از میزان مواد اولیه مورد نیاز جهت تولید محصول
  • گزارش‌‌گیری از کمبود موجودی مواد اولیه مربوط به تولید محصول
  • امکان گزارش‌گیری از مواد اولیه مورد نیاز بر مبنای چند فرمول و مقایسه آنها

تعریف مواد جایگزین

همچنین امکان تعریف مواد جایگزین برای مواد اصلی با نسبت جایگزینی متناسب با ویژگی های آن مواد وجود دارد که در صورتی که از مواد اولیه اصلی در انبار موجود نبود و امکان خرید آن مواد به دلیل افزایش قیمت و نبود موجودی به دلیل شرایط تحریمی و… وجود نداشت، از مواد جایگزین برای تولید محصول استفاده کرد.

سفارش تولید محصول

اصلی‌ترین بخش سیستم سفارش کار نرم افزار سپیدار، سفارش تولید محصول است. در واقع در این مرحله پروسه تولید نهایی می‌شود و عملیاتی نظیر خروج مواد اولیه، تولید محصول، محاسبه بهای تمام شده و … اتفاق می‌افتد

صدور خروج انبار

در فرمول ساخت مواد اولیه‌ای برای تولید کالا مشخص کردیم که باید از انبار خارج شوند (خروج از نوع مصرف)؛ خروج انبار این مواد در پروسه تولید سپیدار انجام می‌شود.

صدور رسید انبار

در این مرحله برای استفاده از موارد مورد نیاز در پروسه تولید، رسید انبار صادر می‌کنیم.

قیمت گذاری اسناد انبار

یکی از پرکاربردترین استراتژی‌ها در محاسبه قیمت تمام شده محصول، اضافه کردن سود به بهای تمام شده کالا در بخش تولید است. در سیستم تولید سپیدار، قیمت تولید را برآورد کنید و سود مورد نظر برای محصول را به قیمت اضافه کنید.

ویژگی های حسابداری بهای تمام شده سپیدار

حسابداری بهای تمام شده سپیدار در راستای نیاز مدیریت مالی و حسابداری شرکت‌ها، ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی خاص را در اختیار شما قرار می‌دهد. از جمله:

  • قابلیت گردآوری، انباشت و تخصیص هزینه‌ها بر اساس دو روش هزینه‌یابی سفارش کار و هزینه‌یابی مرحله‌ای با توجه به نوع فعالیت سازمان
  • قابلیت هزینه‌یابی براساس اطلاعات واقعی یا استاندارد
  • قابلیت تعریف سفارش‌های تولید متعدد از یک محصول در یک سال مالی
  • قابلیت انتقال سفارش محصول به سال بعد و محاسبه هزینه‌ها و بهای تمام شده محصولات تولیدی در بیش از یک سال مالی
  • قابلیت انتقال ریز مواد مصرفی و میزان باقی مانده از هر یک از مواد مصرفی در سال بعد
  • امکان تعریف مراکز هزینه و خطوط تولید متنوع و گزارش‌گیری از میزان مواد مصرفی و محصول تولید شده از هر خط تولید
  • محاسبه نرخ ساعتی دستمزد مراکز هزینه به تفکیک سال و ماه
  • امکان ثبت و کنترل ضایعات عادی و غیرعادی
  • قابلیت راه‌اندازی مستقل از سیستم‌های دیگر
  • قابلیت پیش‌بینی قیمت تمام شده یک محصول یا کالا براساس مبانی استاندارد
  • قابلیت تقسیم مراکز تولیدی به ایستگاه‌های کاری مختلف
  • قابلیت گزارش قیمت تمام شده محصولات به تفکیک مواد، دستمزد و سربار تولید
  • قابلیت گزارش مصرف مواد استاندارد و واقعی
  • قابلیت گزارش انحراف مصرف مواد برای محصول و مرکز تولیدی
  • ثبت و خروج کلیه گزارشات با فرمت‌های Excel ،Word ،PDF ،Rich text format ،Tab-Separated text
  • محاسبه نقطه سربه‌سر و حاشیه سود فروش محصولات
  • امکان تعریف فرمول‌های ساخت متعدد برای یک محصول
  • امکان تخصیص هر حساب به مراکز هزینه نسبت به نوع سربار
  • محاسبه و پیش‌بینی براساس استاندارد روش‌های مختلف در یک محدوده زمانی

در ویدیوی زیر از زبان مشتریان صنعت تولیدی در مورد سپیدار ابری بشنوید.

جمع بندی

الان می‌توانید تعیین کنید که آیا نرم‌افزار بهای تمام شده برای شما مناسب است یا حسابداری بهای تمام شده. از طرفی قابلیت‌های مهم نرم‌افزار حسابداری بهای تمام شده از جمله گزارش هزینه‌های ثابت و متغیر، صدور خودکار سند حسابداری قیمت تمام شده، تعیین هزینه‌ها به صورت تفکیکی از هزینه‌های مستقیم، غیرمستقیم و… را به طور کامل برای شما گفتیم. 

حسابداری بهای تمام شده سپیدار در دو سیستم انبار و تولید، امکان محاسبه خودکار قیمت تمام شده محصولات را در یک پروسه آسان برای شما فراهم کرده است.

مدیر چه نوع کسب‌وکاری هستید؟ برای مشاوره رایگان و مشاهده دمو سپیدار با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

مهم ترین ویژگی‌ های نرم افزار بهای تمام شده چیست؟

همان‌طور که در بالا اشاره شد، کاهش هزینه‌های تولید یک محصول، منجر به سودآوری سازمان‌ها می‌شود. در واقع، کاهش قیمت تمام شده یک محصول، به دلیل کم شدن هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم (سربار) است. بنابراین از مهم‌ترین ویژگی‌های نرم‌افزار بهای تمام شده، امکان محاسبه دقیق و گزارش‌گیری متنوع از ثبت هزینه‌های مواد مصرفی و دستمزد و سربار است.

آیا سپیدار نرم افزار بهای تمام شده است؟

سپیدار نرم‌افزاری حسابداری با قابلیت محاسبه بهای تمام شده در بخش تولید و انبار است.

نرم افزار بهای تمام شده بهتر است یا ماژول بهای تمام شده؟

بستگی به نوع شرکت و مقیاس آن دارد. نرم‌افزار حسابداری تمام شده برای شرکت‌های با بیش از 300 پرسنل و گردش مالی بالا مناسب است.

قیمت نرم افزار بهای تمام شده چقدر است؟

برای گرفتن لیست قیمت حسابداری بهای تمام شده با کارشناسان ما تماس بگیرید.

فرمول بهای تمام شده چیست؟

بهای تمام شده محصول برابر است با سرجمع هزینه مواد مصرفی + دستمزد برآوردی+ سربار برآوردی

بهترین نرم افزار بهای تمام شده کدام است؟

نرم‌افزاری که قابلیت‌های مورد نیاز کسب‌وکارها را به صورت کامل و به‌روز ارائه دهد. کاربری آسان داشته باشد و با انجام خودکار فرایندها، لود کاری را بهینه سازد.

برای دانلود رایگان نرم افزار بهای تمام شده چکار کنیم؟

دانلود رایگان امکان‌پذیر نیست، اما برای مشاهده رایگان دمو بهای تمام شده سپیدار می‌توانید با شماره 02181022222 تماس بگیرید.