بررسی قوانین مربوط به انواع ابلاغ اوراق مالیاتی در مجله سپیدار سیستم

ابلاغ اوراق مالیاتی؛ آموزش کامل به همراه قوانین و مهلت آن


یکی از مهم‌ترین مسائل در قوانین مالی کشور، موضوع ابلاغ اوراق مالیاتی است. اوراق مالیاتی توسط سازمان امور مالیاتی کشور صادر می‌شود و در اختیار مودی قرار می‌گیرد. اطلاع داشتن از نکات پیرامون مبحث ابلاغ برگه‌های مالیاتی از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ به همین دلیل قصد داریم در مقاله پیش رو شما را با این مفهوم بیشتر آشنا کنیم و در ادامه نحوه مشاهده ابلاغ الکترونیک مالیاتی را نیز بررسی خواهیم کرد. اگر مودی مالیاتی یا حسابدار واحدهای اقتصادی هستید، ادامه این مطلب را به‌هیچ‌عنوان از دست ندهید.

منظور از ابلاغ اوراق مالیاتی چیست؟

ابلاغ اوراق مالیاتی به فرایندی گفته می‌شود که طی آن سازمان امور مالیاتی کشور بعد از بررسی اطلاعات اظهارشده توسط مودی در اظهارنامه مالیاتی و تطبیق آن‌ها با اطلاعات به‌دست‌آمده از سایر منابع، مالیات تشخیصی را تعیین کرده و طی نامه‌ای تحت‌عنوان برگه ابلاغ مالیاتی برای مودی ارسال می‌کند. پس از ابلاغ برگه مالیاتی، مودی ظرف مهلت خاصی از تاریخ ابلاغ حق اعتراض یا هرگونه اقدام قانونی نسبت به برگه تشخیص مالیات را دارد و پس از انقضای آن تاریخ، حق قانونی مودی ساقط خواهد شد.

به بیان دقیق‌تر، منظور از ابلاغ اوراق مالیاتی، اطلاع دادن برگه‌های مالیاتی، نظیر برگه تشخیص مالیات، آرای مراجع حل اختلاف مالیاتی و اجراییه‌های مالیاتی به مودی از طریق روش‌های قانونی است. مودیان مالیاتی علاوه‌بر اینکه باید بدانند اظهارنامه مالیاتی چیست و در موعد مقرر نسبت به تسلیم آن به اداره مالیات اقدام کنند، باید با نحوه دریافت انواع برگه‌های مالیاتی نیز آشنایی داشته باشند. در ادامه درباره این روش‌ها بیشتر توضیح خواهیم داد.

ابلاغ اوراق مالیاتی به مودیان توسط سازمان امور مالیاتی کشور

انواع روش‌های ابلاغ اوراق مالیاتی؛ دو دسته‌بندی متفاوت

ابلاغ اوراق مالیاتی به مودیان به ۲ روش فیزیکی و الکترونیکی انجام می‌شود. در ادامه هر کدام از این روش‌ها و جزئیات مربوط به نحوه دریافت آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

ابلاغ الکترونیکی اوراق مالیاتی؛ ارسال فرم الکترونیکی برای مودیان

در روش ابلاغ الکترونیکی اوراق مالیاتی، ابلاغیه به‌صورت یک فرم الکترونیکی توسط سازمان امور مالیاتی صادر شده و در کارتابل ابلاغ الکترونیکی مودی در سامانه قرار می‌گیرد. به‌این‌ترتیب، مودیان مالیاتی باید با نحوه مشاهده ابلاغ الکترونیک مالیاتی آشنایی داشته باشند تا با مراجعه به سایت، برگه ابلاغ الکترونیکی را دریافت کنند و از مفاد آن مطلع شوند.

سامانه ابلاغ اوراق مالیاتی بخشی از درگاه ملی خدمات مالیات بوده که مودیان با وارد شدن به حساب خود در این سامانه می‌توانند برگه ابلاغ الکترونیکی را مشاهده کنند. برای ورود به سامانه مودیان مالیاتی نیز باید از طریق همین درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی اقدام کرد. از طریق سامانه مودیان، افراد مشمول پرداخت مالیات می‌توانند صورتحساب الکترونیکی خود را ارسال و پرونده مالیاتی‌شان را مشاهده کنند.

ابلاغ الکترونیکی اوراق مالیاتی از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی

ابلاغ فیزیکی اوراق مالیاتی؛ تحویل فرم کاغذی به مودی یا خویشاوندان

در ابلاغ اوراق مالیاتی به روش فیزیکی، منظور آن است که برگه ابلاغیه توسط سازمان امور مالیاتی در قالب فرم کاغذی به مودی یا یکی از اشخاص مجاز تحویل داده شود. مطابق با قانون مالیات های مستقیم ابلاغ فیزیکی اوراق مالیاتی به ۳ روش زیر انجام می‌شود:

  • تحویل ابلاغیه به مودی یا خویشاوندان و خدمه او در آدرس اقامتگاه مودی
  • ابلاغ اوراق به مودی توسط مامور پست
  • ابلاغ اوراق از طریق انتشار آن در روزنامه‌های کثیرالانتشار حوزه اداره مالیاتی محل

علاوه‌بر این، تقسیم‌بندی ابلاغ برگه‌های مالیاتی به دو نوع ابلاغ واقعی و قانونی نیز انجام می‌شود. منظور از ابلاغ واقعی برگه‌های مالیاتی آن است که در روش فیزیکی، برگه به مودی تحویل داده شود و در روش الکترونیکی، مودی ظرف مدت ۲۰ روز از زمان بارگذاری ابلاغیه در حساب کاربری با ورود به سامانه، ابلاغیه را مشاهده کند. هم‌زمان با صدور و بارگذاری اوراق مالیاتی در سامانه، یک پیامک اطلاع‌رسانی نیز برای مودی ارسال می‌شود؛ بنابراین مودیان باید به پیامک‌های ارسالی سازمان توجه ویژه‌ای داشته باشند.

در ابلاغ قانونی، در روش فیزیکی برگه ابلاغیه به افرادی جز خود مودی تحویل داده شده یا در محل نصب یا در روزنامه منتشر می‌شود؛ ابلاغ قانونی در روش الکترونیکی نیز اینطور بیان می‌شود که پس از ۲۰ روز و مشاهده نشدن ابلاغیه توسط مودی، در روز ۲۱ ابلاغ از نوع قانونی خواهد بود. اگر روز بیست و یکم با تعطیلات رسمی یا عمومی مصادف شود، اولین روز بعد از آن به‌عنوان روز ابلاغ قانونی در نظر گرفته خواهد شد.

بررسی روش ابلاغ الکترونیکی اوراق مالیاتی

در روش ابلاغ الکترونیکی اوراق مالیاتی، برگه تشخیص مالیات، رای هیات‌های حل اختلاف یا هر یک از اوراق مالیاتی دیگر توسط ممیز مالیاتی در کارتابل ابلاغ الکترونیکی مودی قرار می‌گیرد. بعد از قرار گرفتن برگه ابلاغ الکترونیکی در سامانه، سازمان امور مالیاتی با ارسال پیامک این موضوع را به مودی اطلاع می‌دهد تا او در مدت زمان قانونی برای دریافت و مشاهده آن ابلاغیه اقدام کند.

علاوه‌بر این که اوراق مالیاتی در درگاه ملی خدمات الکترونیک بارگذاری می‌شود، صاحبان مشاغل و مودیان مالیاتی می‌توانند برای دریافت شناسه یکتای مالیاتی به منظور ارسال صورتحساب الکترونیکی نیز به این سامانه با نشانی اینترنتی my.tax.gov.ir مراجعه کنند. در ادامه نحوه مشاهده ابلاغ الکترونیک مالیاتی در سامانه مزبور را بررسی می‌کنیم.

ورود به سامانه الکترونیکی مالیاتی برای مشاهده برگه ابلاغ الکترونیکی

نحوه مشاهده ابلاغ الکترونیک مالیاتی در درگاه ملی خدمات الکترونیک

پیش از توضیح نحوه مشاهده ابلاغ الکترونیکی مالیاتی باید به نکته‌ای بسیار مهم اشاره کنیم؛ مودیان برای استفاده از امکان ابلاغ الکترونیکی و مشاهده آن، باید نسبت به ثبت نام ابلاغ الکترونیکی مالیاتی در سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی به آدرس tax.gov.ir اقدام کرده و با ورود به حساب کاربری خود، برای فعال سازی ابلاغ الکترونیکی مالیاتی اقدام کنند. در ادامه مراحل ابلاغ و نحوه دریافت اوراق مالیاتی در روش الکترونیکی را بررسی می‌کنیم.

  • اولین مرحله، ورود به سامانه الکترونیکی مالیاتی یا همان درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir است. در این مرحله مودی مالیاتی باید با وارد کردن کد ملی، کلمه عبور و تصویر امنیتی وارد سامانه شود. مودیان مالیاتی برای تسلیم و ارسال اظهارنامه ارزش افزوده نیز باید از طریق این سامانه اقدام کنند.
  • در مرحله بعدی یک رمز یکبار مصرف ۶ رقمی به شماره همراه مودی پیامک شده که با استفاده از آن می‌تواند وارد سامانه شود.
  • بعد از ورود به سامانه الکترونیکی مالیاتی، باید از منوی سمت راست گزینه کارتابل ابلاغ الکترونیک را انتخاب کنند.

در این قسمت هرچه برگه ابلاغ الکترونیکی برای مودی ارسال شده باشد، قابل‌مشاهده است. با کلیک کردن روی گزینه نمایش برگ ابلاغ، می‌توان اوراق مالیاتی را مشاهده و دریافت کرد.

دریافت کارتابل ابلاغ الکترونیک از طریق سامانه ابلاغ الکترونیک مالیاتی

مراحل ابلاغ و نحوه دریافت اوراق مالیاتی در روش فیزیکی

نحوه ابلاغ اوراق مالیاتی و دریافت آن در روش فیزیکی، مطابق با مقررات فصل هشتم قانون مالیات‌های مستقیم در مواد ۲۰۳ به بعد آن انجام می‌شود. در ادامه این مراحل را بیشتر توضیح می‌دهیم.

  • در مرحله اول، ورقه کاغذی ابلاغ در محل سکونت مودی به وی ابلاغ شده و مامور ابلاغ در نسخه دوم ابلاغیه از او رسید دریافت می‌کند. درصورتی‌که مودی در محل حضور نداشته باشد، ابلاغیه به یکی از خویشاوندان یا خدمه وی تحویل داده می‌شود.
  • اگر هیچ کدام از افراد نام‌برده‌شده در محل حضور نداشته باشند یا از دریافت و مشاهده ابلاغیه امتناع کنند، مامور نسخه اول را در محل چسبانده و این موضوع را در نسخه دوم صورت‌جلسه می‌کند.
  • علاوه‌بر ابلاغ توسط مامور ابلاغ مالیات، ابلاغ اوراق مالیاتی از طریق پست سفارشی هم انجام می‌شود. مراحل ابلاغ برگه‌های مالیاتی توسط پست نیز مانند روند ابلاغ توسط مامور مالیاتی است.

درصورتی‌که آدرس مشخص یا صحیحی از مودی در اداره مالیات وجود نداشته باشد، ابلاغ اوراق مالیاتی از طریق درج آگهی در روزنامه‌های کثیرالانتشار حوزه امور مالیاتی مودی انجام می‌شود.

با فعال سازی ابلاغ الکترونیکی مالیاتی اوراق مالیاتی را از دست ندهید

در این مطلب درباره ابلاغ اوراق مالیاتی و نکات پیرامون آن صحبت کردیم. به مودیان مالیاتی پیشنهاد می‌کنیم برای رفع دغدغه عدم دریافت برگه‌های مالیاتی به روش فیزیکی، حتما نسبت به ثبت نام ابلاغ الکترونیکی مالیاتی در سامانه مربوطه اقدام کنند.

اگر سوالی درباره نحوه دریافت برگه‌های مالیاتی دارید، در قسمت نظرات پایین صفحه سوال خود را مطرح کنید تا کارشناسان سپیدار سیستم در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند.

سوالات متداول


۱. ابلاغ اوراق مالیاتی به چه معناست؟

ابلاغ اوراق مالیاتی به معنی اطلاع دادن برگه‌های مالیاتی توسط سازمان امور مالیاتی به مودیان است. این برگه‌ها شامل برگه تشخیص و آرای هیات‌های حل اختلاف می‌شود.

۲. سامانه ابلاغ الکترونیک مالیاتی کدام است؟

برای دریافت برگه ابلاغ الکترونیکی باید وارد سامانه my.tax.gov.ir شوید و در قسمت کارتابل ابلاغ الکترونیکی نسبت به مشاهده اوراق مالیاتی ابلاغ‌شده اقدام کنید.

۳. ابلاغ برگه‌های مالیاتی به روش فیزیکی چگونه انجام می‌شود؟

در ابلاغ اوراق مالیاتی به روش فیزیکی، برگه‌ها به آدرس مودی ارسال شده و به خود شخص یا خویشاوندان و خدمه وی تحویل داده می‌شود. همچنین، در صورت وجود نداشتن آدرس مودی در اداره مالیات، ابلاغیه در روزنامه‌های کثیرالانتشار درج خواهد شد.