همه چیز درباره مرخصی زایمان؛ پاسخ به سوالات رایج درباره مرخصی زایمان

مرخصی زایمان؛ شرایط دریافت و مدت زمان مرخصی زایمان تامین اجتماعی + پادکست


مرخصی زایمان تامین اجتماعی، یکی از انواع مرخصی است که به طور ویژه برای زنان و مادران ویژه در نظر گرفته شده است. براساس آخرین بخشنامه جدید مرخصی زایمان 1402 که برای مرخصی بارداری در ایران تعیین شده است، زنان باردار میتوانند از مدت زمان مرخصی زایمان تامین اجتماعی به مدت 9 ماه استفاده کنند. در این مقاله همه چیز درباره شرایط مرخصی زایمان ۱۴۰۱ را بررسی کرده و به کلیه سوالات رایج در این زمینه پاسخ خواهیم داد.  اگر باردار هستید یا قصد دارید در آینده‌ای نزدیک بچه‌دار شوید، مطالعه مقاله پیش‌رو بسیاری از ابهامات شما درباره شرایط مرخصی زایمان را برطرف خواهد کرد.

قسمت ۱۷۴: انواع مرخصی در قانون کار را بشناسید

مرخصی زایمان؛ فرصت استراحت ۹ ماهه برای مادران شاغل

مرخصی زایمان یکی از مزایایی است که دولت برای مادران شاغل در نظر گرفته است. این مرخصی با سایر مرخصی‌ها تفاوت دارد و به‌عنوان سابقه کاری فرد حساب می‌شود. تفاوت مرخصی زایمان تامین اجتماعی با سایر مرخصی‌ها این است که در این دوره عیدی، سنوات، حقوق و دستمزد نیز به مادران شاغل تعلق می‌گیرد. 

درواقع، دوره مرخصی زایمان با عنوان ایام تعلیق از کار به شمار می‌رود؛ یعنی بعد از پایان یافتن دوره مرخصی، کارمندان خانم می‌توانند بدون نگرانی به شغل خود با همان شرایط سابق بازگردند.

مدت زمان مرخصی زایمان تامین اجتماعی چقدر است؟

یکی از سوالاتی که برای همه زنان باردار پیش می‌آید این است که «حداقل سابقه برای مرخصی زایمان چقدر است». در پاسخ به این سوال باید گفت که کلیه زنان شاغل که یک سال پیش از زایمان خود حداقل ۶۰ روز سابقه پرداخت بیمه داشته باشند، امکان استفاده از مرخصی زایمان به مدت ۹ ماه را خواهند داشت.

مرخصی زایمان چیست؟

مدت زمان مرخصی زایمان ۱۴۰۱ چقدر است؟

سال‌های گذشته مدت زمان مرخصی زایمان برای بانوان شاغل، ‌ ۶ ماه در نظر گرفته می‌شد. از سال ۱۳۹۲ به بعد، طبق مصوبات جدید، این زمان به ۹ ماه افزایش پیدا کرد؛ بنابراین کلیه ارگان‌ها موظف هستند تا با زنان شاغل باردار همکاری کرده و با ۹ ماه مرخصی زایمان آن‌ها موافقت کنند. مدت زمان مرخصی برای بانوانی که یک‌قلو زایمان کرده‌اند، ۹ ماه در نظر گرفته می‌شود. زنان شاغل که در مرخصی زایمان دوقلو و بیشتر به سر می‌برند و سن فرزندان آنها کمتر از یکسال است، از مرخصی ۱۲ ماه با پرداخت همه حقوق و فوق‌العاده‌های مرتبط بهره‌مند خواهند شد و با درخواست مادر، تا ۲ ماه این مرخصی در ماه‌های پایانی بارداری قابل‌استفاده است.

محاسبه حقوق و دستمزد پرسنل را به سپیدار بسپارید

ثبت اطلاعات و محاسبه حقوق کارکنان

تهیه دیسکت‌های قانونی بیمه و مالیات

تهیه و ارسال لیست مالیات حقوق

اتصال به سیستم ورود و خروج کارکنان

تهیه دیسکت پرداخت حقوق برای تمامی بانک‌ها

در ضمن براساس قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده و هم راستا با سیاست های کلان کشور مبنی بر افزایش جمعیت، سازمان تامین اجتماعی محدودیت‌های قانونی تحت پوشش قرار گرفتن بیمه فرزندان چهارم و به بعد و همچنین محدودیت در پرداخت کمک هزینه ایام بارداری و دیگر مزایای قانونی به این بیمه شدگان را لغو کرده است.

اگر صاحب کسب‌وکار هستید و با محاسبه حقوق کارمندان خود در زمان بارداری با مشکل مواجه شده‌اید، به‌راحتی می‌توانید از نرم افزار محاسبه حقوق و دستمزد کارگران استفاده کنید و محاسبات دقیقی انجام دهید.

در ضمن براساس قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده و هم راستا با سیاست های کلان کشور مبنی بر افزایش جمعیت، سازمان تامین اجتماعی محدودیت‌های قانونی تحت پوشش قرار گرفتن بیمه فرزندان چهارم و به بعد و همچنین محدودیت درپرداخت کمک هزینه ایام بارداری و دیگر مزایای قانونی به این بیمه شدگان را لغو کرده است.

اگر صاحب کسب‌وکار هستید و با محاسبه حقوق کارمندان خود در زمان بارداری با مشکل مواجه شده‌اید، به‌راحتی می‌توانید از نرم افزار محاسبه حقوق و دستمزد کارگران استفاده کنید و محاسبات دقیقی انجام دهید.

چه زمانی برای مرخصی زایمان باید اقدام کرد؟

برخی خانم‌ها از زمان و نحوه دریافت مرخصی زایمان اطلاع کافی ندارند و ممکن است با مشکل مواجه شوند. مرخصی زایمان از زمان تولد نوزاد آغاز می‌شود و پیش از آن کاربردی ندارند. بانوانی که در ماه‌های آخر بارداری شرایط خاصی دارند و باید استراحت مطلق داشته باشند، می‌توانند از مرخصی استعلاجی استفاده کنند.

بانوان با شرایط خاص برای استفاده از مرخصی زایمان قبل از زایمان، می‌توانند با دریافت گواهی پزشک متخصص، پیش از تولد نوزاد وارد مرخصی زایمان شوند، اما حداقل ۳ ماه از این مرخصی باید پس از زایمان استفاده شود. پس از تولد نوزاد، با در دست داشتن مدارک موردنیاز، اقدام به دریافت مرخصی زایمان کنید. در بخش بعدی به شرایط و مدارک لازم برای دریافت این مرخصی خواهیم پرداخت.

شرایط مرخصی استعلاجی قبل از زایمان

مدارک موردنیاز و شرایط مرخصی زایمان سازمان تامین اجتماعی

به استناد «قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده» مصوب ۱۳۹۲/۰۳/۲۰ مجلس محترم شورای اسلامی، از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون کلیه محدودیت‌های مقرر در قانون تنظیم خانواده و جمعیت مصوب ۱۳۷۲/۰۲/۲۶ و اصلاحات آن و سایر قوانین که براساس تعداد فرزند برای والدین شاغل یا فرزندان آنان ایجاد شده است، لغو می‌شود. لذا از تاریخ ۱۳۹۲/۰۴/۲۹ هیچ‌گونه محدودیتی بابت پرداخت کمک بارداری از لحاظ تعداد فرزندان وجود ندارد.

برای استفاده از مرخصی زایمان و دریافت حقوق باید یک‌سری مدارک ارائه شود. ازجمله مدارک موردنیاز برای دریافت مرخصی زایمان تامین اجتماعی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کد بیمه تامین اجتماعی
  • گواهی‌نامه پزشک
  • خلاصه پرونده ترخیص از بیمارستان
  • شناسنامه کودک
  • کپی کلیه صفحات شناسنامه پدر و مادر

این نکته را در نظر داشته باشید که برای استفاده از مرخصی زایمان، باید کارفرمایان لیست بیمه کارکنان خانم را به‌طورمنظم ارسال کرده باشند تا در زمان زایمان دچار مشکل نشوند. همچنین، کارفرمایان باید نسبت به ارسال مالیات حقوق در موعد مقرر اقدام کنند.

پادکست: همه چیز درباره مرخصی استعلاجی و زایمان

کمک هزینه بارداری؛ غرامت دستمزد ایام بارداری در بیمه اجباری

کمک هزینه بارداری و مرخصی زایمان با یکدیگر در ارتباط هستند و در اصل این کمک هزینه همان حقوق و دستمزد است که در دوران مرخصی به مادران شاغل پرداخت می‌شود. بسیاری از زنان شاغل، سرپرست خانوار بوده و به این کمک هزینه احتیاج دارند. البته لازم به ذکر است که در صورت استفاده از مرخصی استعلاجی پیش از زایمان، حقوقی به خانم‌های باردار تعلق نمی‌گیرد.

به این نکته توجه کنید که غرامت دستمزد بارداری فقط در بیمه اجباری تامین اجتماعی وجود دارد و شامل بیمه‌های دیگر مانند بیمه زنان خانه‌دار نخواهد شد.

زمان واریز حقوق مرخصی زایمان چه موقع است؟

مدت زمان مرخصی زایمان ۹ ماه است و در برخی موارد خاص تا ۱ سال نیز افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه، نحوه محاسبه حقوق برای هر فرد متفاوت است. بانوان باردار برای دریافت حقوق در زمان مرخصی باید به چند نکته توجه کنند. در درجه اول نباید در این دوره مشغول به کار باشند و باید حداقل ۶۰ روز پیش از زمان بارداری سابقه پرداخت بیمه تامین اجتماعی داشته باشند. برای محاسبه حقوق مرخصی زایمان، دو سوم از آخرین حقوق دریافت‌شده توسط فرد باردار که تحت پوشش بیمه قرار دارد، مدنظر قرار می‌گیرد. چیزی که به شکل دقیق در سایت تامین اجتماعی ذکر شده این است که میزان کمک هزینه بارداری، معادل دو سوم آخرین مزد یا حقوق بیمه‌شده با در نظر گرفتن روزهای استراحت است که بدون کسر 3 روز اول پرداخت می‌شود. نحوه محاسبه آخرین مزد یا حقوق بیمه‌شده به این ترتیب است که کل مبالغ مشمول کسر حق‌بیمه که بیمه‌شده در آخرین 90 روز قبل از استراحت دریافت کرده است، با هم جمع می شود و بر تعداد روزهای کارکرد بیمه‌شده در این مدت تقسیم می‌شود.

زمان واریز حقوق مرخصی زایمان یا همان غرامت مرخصی زایمان، به‌صورت پرداخت یکجا یا ماهانه به شخص بیمه‌شونده پرداخت می‌شود. مرخصی زایمان یک مرخصی طولانی مدت است و امکان دارد کارفرمایان در نحوه محاسبه مانده مرخصی دچار مشکل شوند. در این صورت پیشنهاد می‌کنیم از نرم افزار محاسبه انواع مانده مرخصی، حقوق و دستمزد سپیدار سیستم استفاده کنید.

نحوه محاسبه حقوق مرخصی زایمان بر اساس قانون وزارت کار

مرخصی شیردهی؛ شرایط ویژه برای مادران شیرده

بر اساس ماده 78 قانون کار جمهوری اسلامی ایران، مادران شیرده می‌توانند پس از هر سه ساعت کار، نیم ساعت مرخصی گرفته و به فرزند خود شیر دهند. این مرخصی تا پایان دو سالگی کودک ادامه دارد و جزء ساعت کار به حساب می‌آید. کارفرما موظف است محیطی مناسب فراهم کند تا مادران شاغل بتوانند به کودکان خود نزدیک باشند.

آیا مرخصی زایمان برای آقایان هم وجود دارد؟

شاید دانستن این نکته جالب باشد که مرخصی زایمان برای آقایان هم وجود دارد و فقط مخصوص زنان نیست.  نگهداری فرزند بر عهده پدر و مادر است. ازاین‌رو در ایران و سایر کشورها برای پدرها نیز مرخصی زایمان در نظر گرفته می‌شود. این مرخصی در ایران فقط به مردانی تعلق می‌گیرد که همسران شاغل آن‌ها از مرخصی زایمانشان استفاده کنند. مدت زمان مرخصی زایمان برای مردان 3 روز است و در‌صورتی‌که همسران آن‌ها خانه‌دار باشند یا از مرخصی زایمان استفاده نکنند، این پدران نیز نمی‌توانند از مرخصی بهره‌مند شوند. پیش از سال 1392 این مدت زمان به 14 روز می‌رسید، اما پس از تصویب ماده 103 در سال 1396، تعداد روزهای مرخصی زایمان آقایان به 3 روز کاهش پیدا کرده است.

شرایط لازم برای مرخصی زایمان مردان

سامانه ثبت مرخصی زایمان تامین اجتماعی

درحال‌حاضر، مراحل ثبت درخواست مرخصی دوره زایمان از طریق سامانه خدمات اینترنتی تامین اجتماعی قابل‌انجام است. زنان باردار بیمه‌شده تامین اجتماعی با ورود به سامانه ثبت مرخصی زایمان به نشانی اینترنتی eservices.tamin.ir و از بخش بیمه‌شدگان تامین اجتماعی می‌توانند مراحل ثبت درخواست مرخصی زایمان را طی کنند.

بعد از ورود به سامانه ثبت مرخصی زایمان تامین اجتماعی، با ورود به بخش مربوط به مرخصی استعلاجی، باید مدارک لازم برای دریافت مرخصی زایمان بارگذاری شوند.

محاسبه دقیق زمان مرخصی زایمان و حقوق کارمندان با استفاده از نرم افزار سپیدار

در این مقاله تلاش کردیم تا همه چیز درباره مرخصی زایمان را شرح داده و به سوالات رایج در این زمینه پاسخ دهیم تا دیگر ابهامی برای بانوان شاغل باقی نماند و به‌راحتی بتوانند از مرخصی زایمان خود استفاده کنند. به این نکته توجه داشته باشید که برای دریافت مرخصی زایمان باید یکسال سابقه پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی داشته باشند.

برای محاسبه دقیق حقوق در دوران مرخصی زایمان و مانده مرخصی، می‌توانید از نرم‌افزار حقوق و دستمزد و محاسبه مانده مرخصی سپیدار سیستم استفاده کنید. همچنین، بسته‌های مختلف نرم‌افزار حسابداری از مجموعه سپیدار ارائه می‌شود که می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید. برای اطلاع از قیمت نرم افزار حسابداری با بسته‌ها و امکانات دلخواه، صفحه مربوط به نرم‌افزار حسابداری را در سایت بررسی کنید.

 

 


این صفحه را به اشتراک بگذارید


به این مطلب امتیاز دهید

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 8 میانگین: 3.8]


154 دیدگاه برای ”مرخصی زایمان؛ شرایط دریافت و مدت زمان مرخصی زایمان تامین اجتماعی + پادکست

  1. باران

    سلام من سابقه بیمه ۶ ساله دارم و دو ماهه که باردارم. میتونم از مرخصی ۹ ماهه زایمان با حقوق ؛ ۶ ماه رو قبل از زایمان یعنی از ماه ۳ بارداری تا ماه ۹ استفاده کنم؟ برای این کار باید از ماه ۳ بارداری درخواست مرخصی از طریق سامانه بدم؟

    1. سپیدار سیستم

      مدت مرخصی زایمان برای مادرانی که فرزاندانشان را از شیر خود تغذیه می کنند، 9 ماه است که 3 ماه آن می بایست بعد از دوران زایمان باشد. در صورتی که زن بیمه شده یک سال قبل از زایمان حداقل 60 روز حق بیمه پرداخت نموده باشد، می‌تواند از کمک هزینه ها، معاینه و معالجه‌های قبل حین و بعد از زایمان برخوردار شود.

  2. ایزدپناه

    سلام من درسه ماهه اول سال ۱۴۰۱ در مجموع ۴۰ روز بیمه داشتم
    اکنون جایی مشغول به کار هستم و قرار است مرا بیمه کنند و ۳ماهه باردارم کارفرما می گوید باید ۶ ماه کامل بیمه شوی که بتوانی از مرخصی با حقوق زایمان استفاده کنی و کل هزینه بیمه را خودم باید پرداخت کنم میترسم این همه هزینه بیمه رو بدم بعد زودتر زایمان کنم و ۶ ماه کامل بیمه رد نشه و نتونم از مرخصی زایمان استفاده کنم تو رو خدا راهنمایی کنید که چیکار کنم بیمه رد کنم یا نه؟

    1. سپیدار سیستم

      سلام.از شرایط استفاده از مرخصی زایمان بیمه تامین اجتماعی می توان به داشتن سابقه 60 روزه برای پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی اشاره کرد.

  3. کرمی

    درود .
    دوست گرامی تا آنجایی که بنده اطلاع دارم مرخصی استعلاجی متصل به مرخصی زایمان ،جز مرخصی زایمان حساب میشه …اگر نخواهید چنین شود باید بین استعلاجی و مرخصی زایمان چند روزی یا سرکار بروید یعنی کارکرد داشته باشید یا در مرخصی استحقاقی باشید…

    1. Mino0

      با سلام
      ایا درست است که در سال ۱۴۰۲ میزان حقوق ایام مرخصی زایمان به صورت کامل پرداخت میشود نه ۲ سوم؟

      1. سپیدار سیستم

        با سلام . در حال حاضر به میزان دو سوم از مبلغ آخرین حقوق دریافت شده ایشان میباشد.

  4. راد

    با عرض سلام و تشکر بابت توضیحات خوبتون. سوالم این هست که در مدت مرخصی زایمان، حقوق یا همون پاداش که برای مادر هست ماه به ماه پرداخت خواهد شد از طرف بیمه یا اینکه بعد از پایان ۹ ماه پرداخت میشود؟؟

    1. سپیدار سیستم

      سلام.پرداخت حقوق به زنان شاغل در دوران مرخصی زایمان به جای آخر دوره به صورت ماهانه پرداخت می‌شود.

  5. ناهید

    سلام. بنده مهر و آبان سال ۱۴۰۱ سرکار بودم و بیمه برام واریز شده و مدت ۴۰ روز استعلاجی پزشکی دلشتم که کمیسیون پزشکی تایید کرد ولی بیمارستانی که در اونجا مشغول بکار بودم نامه ترک کار برام زدن و اوایل تیر ماه ۱۴۰۲ زایمان میکنم. حالا با توجه به سابقه بیمه حدودا ۳ ماه ظرف یکسال گذشته آیا حقوق و بیمه ۹ ماه زایمان به من تعلق میگیرد؟ با توجه به اینکه بین بیمه واریز شده برای من و تاریخ زایمانم حدودا ۶ ماه فاصله میوفته و من سر کار نیستم. ممنون میشم پاسخ بدین

    1. سپیدار سیستم

      سلام . طبق قانون تعیین شده از سوی سازمان تامین اجتماعی، تنها به مادران بارداری مرخصی زایمان تعلق می گیرد که حتما 60 روز برای آن ها بیمه تامین اجتماعی پرداخت شده باشد.اگر 60 روز بیمه برای شامل رد شود، مرخصی زایمان به شما تعلق می گیرد.

  6. Z.sh

    سلام وقت بخیر
    بیمه ی من از طرف محل کارم پیوسته رد نشده
    یعنی دو سال رد شده و چهار ماه رد نشده و بعد یک سال رد شده و شش ماه رد نشده
    اگه از اول سال ۱۴۰۲ دوباره بیمه رد بشه من کی میتونم از مرخصی زایمانم استفاده کنم؟

    1. سپیدار سیستم

      سلام.طبق قانون تعیین شده از سوی سازمان تامین اجتماعی، تنها به مادران بارداری مرخصی زایمان تعلق می گیرد که حتما 60 روز برای آن ها بیمه تامین اجتماعی پرداخت شده باشد.مهم مجموع روزهایی است که بیمه رد شده است.

  7. زهرا

    با سلام بنده یک نیروی رزرو در یک شرکت هستم که ۴ ماهه مشغول به کارم در این مدت ۲ ماه کامل برایم بیمه رد شده ، الان باردارم با توجه به اینکه الان هم نیروی رزرو هستم و در ماه ممکن است ۱۰ یا ۱۵ روز برایم بیمه رد شود ایا مرخصی زایمان به من تعلق میگیرد یا در حین بارداری باید ۳۰ روز کامل در هر ماه بیمه رد شود؟

    1. سپیدار سیستم

      باسلام.طبق قانون تعیین شده از سوی سازمان تامین اجتماعی، تنها به مادران بارداری مرخصی زایمان تعلق می گیرد که حتما 60 روز برای آن ها بیمه تامین اجتماعی پرداخت شده باشد. پس با پرداخت دو ماه بیمه هم مرخصی زایمان به شما تعلق می گیرد.

  8. مینو رحیمی

    با سلام
    نحوه ی پرداخت مرخصی زایمان در حال حاضر به صورت ماه به ماه است؟ و یا اینکه بعد از اتمام مرخصی به صورت یکجا واریز می شود؟

    1. سپیدار سیستم

      باسلام.تا قبل از تصویب قانون جدید مرخصی زایمان روند پراخت حقوق مرخصی زایمان یا همان غرامت مرخصی زایمان، اینگونه بود که پس از اتمام دوره مرخصی به صورت یک جا به فرد پرداخت می‌شد. اما در حال حاضر افرادی که تخت پوشش بیمه پایه تامین اجتماعی هستند می‌توانند بنا به درخواست خود، زمان پرداخت حقوق مرخصی زایمان تامین اجتماعی را انتخاب کنند و هزینه مرخصی زایمانشان را به صورت یک جا یا ماهانه دریافت کنند.

      1. سارا اربابی

        سلام وقت بخیر
        از سایت خوب و مطالب کاربردیتون متشکریم، بنده الان ۶ ماهه باردارم و میخوام طبق بخشنامه ۱۴۰۰ که گفته دو ماه قبل از وضع حمل میشه وارد مرخصی زایمان شد از هشت ماهگی مرخصی زایمانم رو شروع کنم میشه راهنمایی بفرمایید باید چطور اقدام کنم؟

        1. سپیدار سیستم

          سلام. باید مدارک پزشکیتون رو برای تامین اجتماعی ببرید تا امکان گرفتن مرخصی رو فراهم کنن.

  9. حافظی

    سلام وقت بخیر
    خانم بارداری از اول مهر به مرخصی زایمان رفته اند طبق فرمایش آقای مهدوی (فایل صوتی ) مرخصی استحقاقی هم به ایشان در 6 ماه دوم سال تعلق می گیرد بنابراین 15 روز به ایشان مرخصی استحقاقی تعلق گرفته که استفاده نشده است.
    و میدانید که طبق ماده 66 قانون کار تعداد 9 روز مرخصی استحقاقی قابل انباشت یا پرداخت به کارگر هست.
    حالا تکلیف این خانم چیه ؟ 15 روز باید به ایشان پرداخت کنیم یا فقط 9 روز ؟
    با تشکر از زحمات شما

    1. سپیدار سیستم

      با سلام و احترام .
      طبق قانون کار 9 روز قابل ذخیره کردن برای دوره بعد آن فرد است نه جهت پرداخت کردن .
      حال میتوانید مابه التفاوت روزها را به ایشان پرداخت کرده یا اگر آیین نامه شرکت شما این طور است که پرسنل موظف به استفاده هستند و مازاد پرداخت نمیشود میتوانید این تعداد روز را به عنوان مرخصی سوخت شده ایشان در نظر بگیرید .

  10. ندا

    سلام وقت بخیر من شهریور سال 1402 زایمان میکنم و قبل از زایمان تقریبا 9 سال سابقه بیمه دارم.آیا به من هم تعلق میگیره؟؟؟

    1. سپیدار سیستم

      باسلام.بله با توجه به اینکه 9 سال سابقه بیمه دارید ، مرخصی زایمان به شما تعلق می گیرد.

        1. سپیدار سیستم

          مدت مرخصی زایمان برای مادرانی که فرزاندانشان را از شیر خود تغذیه می کنند، 9 ماه است که 3 ماه آن می بایست بعد از دوران زایمان باشد.

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *