مفاصا حساب مالیاتی خودرو چیست

مفاصا حساب مالیاتی خودرو چیست؟ + مدارک لازم + نحوه دریافت


اگر در مورد واژه مفاصا حساب تحقیق کنید، متوجه می‌شوید که به معنای تسویه‌حساب کردن است. این برگه در مورد امور اداری و حقوقی است و در امور مالیاتی، بیمه و شهرداری مورداستفاده قرار می‌گیرد. افراد مشمول مالیات بعد از پرداخت بدهی‌های مالیاتی خود برگه مفاصا حساب مالیاتی دریافت می‌کنند.

یکی از مواردی که مستلزم دریافت برگه مفاصاحساب مالیاتی است، معاملات خودرو است. در این مواقع فروشنده خودرو باید برگه مفاصا حساب مربوط به خودروی موردنظر را به خریدار ارائه نماید. فروشنده خودرو باید مراحل گرفتن این مفاصاحساب را به‌درستی تکمیل نماید در غیر این صورت موفق به گرفتن آن نمی‌شود.

مفاصا حساب مالیاتی خودرو چیست؟

مفاصا حساب به معنی تسویه کردن است و برگه مفاصا حساب مالیاتی خودرو نشان‌دهنده شفافیت مالیاتی مالک خودرو است. در واقع این برگه مفاصا حساب نشان می‌دهد که مالک خودرو هیچ بدهی به سازمان امور مالیاتی ندارد و تمامی تسویه‌حساب‌ها انجام شده است.

برای دریافت مفاصا حساب مالیاتی خودرو چه مدارکی لازم است؟

اگر برای نقل و انتقال خودرو نیاز به دریافت برگه مفاصاحساب مالیاتی خودرو دارید باید این مدارک را به همراه داشته باشید:

  1. مدارک هویتی که شامل شناسنامه و کارت ملی می‌شود.
  2. مدارک شناسایی خودرو که شامل کارت خودرو است.
  3. اصل و کپی وکالت‌نامه که این مورد را در صورتی باید به همراه باشید که خودرو، فرسوده یا اسقاطی است. ارائه اصل و کپی مدارک دال بر توقیفی، تصادفی یا در پارکینگ مراکز انتظامی نبودن خودرو، برای استعلام، توسط دفاتر اسناد رسمی، لازم است.

مراحل دریافت مفاصا حساب مالیاتی خودرو چگونه است؟

برای دریافت مفاصاحساب مالیاتی شما باید به با همراه داشتن مدارک خود این مراحل را طی کنید:

  1. در ابتدا برای استعلام بدهی مالیاتی به سایت my.tax.gov.ir مراجعه کنید.
  2. در مرحله بعدی باید بدهی مالیاتی خود را پرداخت کنید. شما با استفاده از درگاه خدمات مالیاتی قبض مالیاتی را دریافت و نسبت به پرداخت آنلاین آن اقدام کنید.
  3. در مرحله آخر شما باید درخواست کتبی تقاضای مفاصا حساب مالیاتی خودرو را بنویسید و به یکی از شعب اداره مالیات تحویل دهید. علاوه بر این امکان تقاضای بخشودگی مالیاتی هم در این مرحله امکان‌پذیر است.

از کدام سامانه باید قبوض مالیاتی خودرو را پرداخت کرد؟

برای دریافت برگه مفاصای مالیاتی خودرو باید حتماً قبوض مالیاتی خود را به شکل آنلاین پرداخت کنید. متقاضیان می‌توانند از طریق سامانه payments.tax.gov.ir نسبت به پرداخت بدهی مالیاتی خود اقدام نمایند. در ادامه، نحوه پرداخت آنلاین قبوض و بدهی مالیاتی خودرو را توضیح خواهیم داد که مطابق مراحل زیر است:

  1. در ابتدا باید به آدرس سامانه payments.tax.gov.ir مراجعه کنید. با انتخاب گزینه شناسه ۳۰ رقمی نسیم و واردکردن اطلاعات لازم، به مرحله بعد بروید.
نحوه دریافت مفاصا حساب مالیاتی خودرو
  • در مرحله بعدی اطلاعات مربوط به قبض مالیات خودرو نمایش داده می‌شود. اگر هزینه‌ها مورد تأیید و قابل‌قبول باشد با زدن گزینه تا به مرحله بعدی و پرداخت آنلاین خواهید رفت.
نحوه دریافت مفاصا حساب مالیاتی خودرو

پرداخت قبوض مالیاتی و تسویه‌حساب کامل بدهی مالیاتی خودرو، می‌توانید، به‌صورت حضوری، به اداره مالیات، مراجعه کرده و با ارائه مدارک لازمی که در قسمت‌های قبل، اشاره شد، تقاضای دریافت مفاصا حساب مالیاتی خودروی خود را داشته باشید.

با کمک نرم‌افزارهای حسابداری و مالیاتی جدید، نگران محاسبات مختلف نباشید

در نهایت، پیشنهاد می‌کنیم که با خرید نرم افزار حسابداری شرکتی و فروشگاهی سپیدار سیستم، خیال خود را بابت انجام امور مالی کسب‌و‌کارتان راحت کنید. این نرم‌افزارها با محیط جذاب و کاربری بسیار آسانی که دارند، مدیریت امور مالیاتی شما را نیز به‌طور هوشمندانه‌ای  برعهده می‌گیرند.

شماره تلفن ۰۲۱۸۱۰۲۲۰۰۰ پل ارتباطی شما با مجموعه سپیدار است. همکاران ما مشتاقانه آماده ارائه مشاوره و پاسخگویی به سؤال‌ها و نظرهای‌ ارزشمندتان خواهند بود. همچنین، از شما عزیزان دعوت می‌کنیم که تجربیات خود را در این حوزه به‌صورت کامنت در زیر این مقاله با ما در میان بگذارید.

سؤالات متداول

برای دریافت مفاصا حساب مالیاتی خودرو چه مدارکی لازم است؟

اگر برای نقل‌وانتقال خودرو نیاز به دریافت برگه مفاصاحساب مالیاتی خودرو دارید باید این مدارک را به همراه داشته باشید. مدارک هویتی که شامل شناسنامه و کارت ملی می‌شود، مدارک شناسایی خودرو که شامل کارت خودرو است و اصل و کپی وکالت‌نامه

از کدام سامانه باید قبوض مالیاتی خودرو را پرداخت کرد؟

برای دریافت برگه مفاصای مالیاتی خودرو باید حتماً قبوض مالیاتی خود را به شکل آنلاین پرداخت کنید. متقاضیان می‌توانند از طریق سامانه payments.tax.gov.ir نسبت به پرداخت بدهی مالیاتی خود اقدام نمایند.