معرفی کتاب های استاندارد های حسابداری

معرفی کتاب های استانداردهای حسابداری


کتب استانداردهای حسابداری مجموعه قوانین و مقرراتی را که هر حسابدار باید در تهیه گزارش‌های مالی شرکت‌ها و سازمان رعایت کند، آموزش می‌دهند. این کتاب‌ها هر کدام از فصل‌ها و عناوین مختلفی تشکیل شده اند و حسابداران را با علم حسابداری کشور ایران آشنا می‌کنند. در واقع بسیاری از حسابداران نکات و اصول حسابداری صحیح را از این کتاب‌ها می‌آموزند.

طبق استانداردهای حسابداری، هر گزارشی که حسابداران به مدیران شرکت‌ها یا سازمان مالیات ارائه می‌کنند، باید منطبق بر استانداردهایی باشد که در همین کتاب‌ها آموزش داده می‌شوند در غیر این صورت پذیرفته نخواهند شد. در این مقاله از سپیدار سیستم به بررسی مطرح ترین کتاب های حسابداری می ‌پردازیم.

کتاب استانداردهای حسابداری

منظور از کتاب استانداردهای حسابداری چیست؟

کتاب‌های حسابداری مجموعه‌ای از اصول، قوانین، روش‌هایی هستند که هر حسابدار باید از آن‌ها مطلع باشد. این کتاب‌ها شما را با دنیای حسابرسی بیشتر آشنا کرده و فرآیند حسابداری شرکت‌ها و مجموعه‌ها را برایتان راحت‌تر می‌کنند. این کتاب‌ها معیارها و مولفه‌هایی را به حسابداران آموزش می‌دهند تا نتایج گزارش‌های مالی را به صورت مشابه و به صورت یکسان در اختیار شرکت‌ها یا سازمان مالیات بگذارند.

شاید فکر کنید تنها تهیه یک نرم‌افزار حسابداری و آشنایی با بخش‌های مختلف آن می‌تواند حسابدار را از فرآیند سخت حسابرسی امور مالی شرکت‌ها بی‌نیاز کند اما این طرز تفکر اشتباه است. تا یک حسابدار به استانداردهای حسابرسی مسلط نشود، حتی استفاده از حرفه‌ای‌ترین نرم افزارها هم برای او غیر ممکن بوده و تا این استانداردها را نیاموزد، نمی‌تواند در شرکت یا مجموعه‌ای مشغول به کار شود. کتاب‌های استانداردهای حسابداری رسیدگی به گزارش‌ها را برای حسابرس‌ها ساده‌تر کرده و آن‌ها را درگیر فرآیند سخت تحلیل این گزارش‌ها نمی‌کنند. این کتاب‌ها تمامی معیار، اصول و قواعد مورد نیاز حسابدار برای امور مالی را در اختیار او قرار می‌دهند و برای همین وی به راحتی می‌تواند در هر شاخه‌ای از حسابداری هم که هست، گزارش‌ها را به صورت کامل، دقیق و شفاف ارائه کند.

هدف از نگارش مطالب کتاب‌های استانداردهای حسابداری چیست؟

اما مطالب و مفاهیمی که در کتاب‌های استانداردهای حسابداری وجود دارد چه هستند و نویسنده کتاب این مطالب را با چه هدفی نگارش کرده است؟ تمامی مطالب موجود در این کتاب‌ها به حسابدار در یکسان‌سازی صورت‌های مالی کمک کرده و باعث افشای درست و صحیح اطلاعات توسط او می‌شوند. این کتاب‌ها روش‌های ارزش‌گذاری دارایی‌ها را نیز به حسابدارها می‌آموزند و نحوه تعیین میزان درآمد واحدهای تجاری را نیز به آن‌ها آموزش می‌دهند.

اهمیت استفاده از کتاب‌های استانداردهای حسابداری

بسیاری از سرمایه‌گذاران داخلی یا خارجی و همچنین تحلیلگران امور مالی برای بررسی وضعیت یک شرکت از گزارش‌های مالی آن استفاده می‌کنند. گزارش‌هایی که توسط حسابدارهای شرکت‌ها ارائه می‌شوند باید توان انتقال اطلاعات لازم را داشته و تمامی نکاتی را که سرمایه‌گذار، تحلیلگر اقتصادی یا …. می‌خواهد، در اختیار او بگذارد. انجام چنین کاری در صورت عدم اطلاع از استانداردهای حسابداری برای حسابرس غیر ممکن بوده و او نمی‌تواند گزارشی صحیح و کاملی ارائه کند. از همین رو می‌توان متوجه میزان اهمیت کتاب‌های استانداردهای حسابداری شد و به ارزش اطلاعات و مفاهیم آن‌ها پی برد.

گزارش‌های مالی درباره سلامت مالی یک شرکت خبر می‌دهند و تاثیر زیادی در زمینه جلب اعتماد تحلیلگرها و سرمایه‌گذاران دارند. تحلیل‌گرها گزارش‌های یک شرکت را با دیگر شرکت‌ها مقایسه کرده و از بین آن‌ها تشخیص می‌دهند که کدام شرکت وضعیت مالی مناسبتری دارد؟

کتاب‌های قوانین و مقررات حسابداری کلیه جنبه‌های مالی و حسابرسی را به حسابداران آموزش می‌دهند تا بتوانند صورت‌های مالی و گزارش‌های دقیق و واضحی ایجاد کنند و تاثیر مثبتی در ذهن تلحیلگر یا سرمایه‌گذار بگذارند.

اگر یک حسابدار مفاهیم کتاب‌های استانداردهای حسابداری را بیاموزد و از این استانداردها در حسابرسی‌های خود استفاده کند، می تواند تصمیمات مالی بهتری بگیرد. این تصمیمات به مدیران و شرکت ها کمک می‌کند تا در بازار رقابتی پیش رو بتوانند نظر سرمایه‌گذارها را به خود جلب کرده و آن‌ها را به سرمایه‌گذاری در شرکت خود راغب کند.

بهترین کتاب های استاندارد حسابداری

بهترین کتاب های استاندارد حسابداری چه ویژگی‌هایی دارند؟

بهترین کتاب استانداردهای حسابداری چه ویژگی‌هایی دارد؟ در ادامه لیستی از ویژگی‌های بهترین کتاب‌ها در این زمینه را برایتان قرار می‌دهیم:

  • ارائه مطالب کامل درباره استانداردهای حسابرسی
  • بررسی هر یک از استانداردها و روش‌های استفاده از آن‌ها
  • از بین بردن ابهامات حسابداران درباره استانداردهای حسابرسی
  • آشنایی با استانداردهایی که در کشور ایران وضع شدند و نحوه تدوین آن‌ها
  • آموزش مهمترین استانداردهای حسابداری پرکاربرد با توجه به شرایط کشور و استانداردهای بین‌المللی

خرید کتاب استانداردهای حسابداری

کتاب‌های استانداردهای حسابداری راهنمای کامل و جامعی در زمینه ثبت و انتشار اطلاعات مالی بوده و اهداف مختلفی مثل استاندارد افشا، شکل، محتوا و نحوه ارائه صورت‌های مالی دارند. کشورهای زیادی در تمام دنیا در حال وضع استانداردهای بهتر و پیشرفته‌تر برای روشن شدن مسیر حسابداری هستند که ایران نیز از جمله همین کشورهاست. در حال حاضر کشور ایران شامل 43 استاندارد حسابداری مختلف بود که رعایت 42 مورد از آن‌ها برای تمامی حسابداران الزامی است. کتابی که در این زمینه تهیه می‌کنید باید تمامی این استانداردها را مو به مو آموزش داده و نکات و مفاهیم مهمی در موردشان در اختیارتان بگذارد.

کتاب‌هایی که در زمینه استانداردهای حسابداری می‌خرید بهتر است با مثال عددی مفاهیم را آموزش دهند تا درک بهتری از مطالب داشته باشید. همچنین در نظر بگیرید که کتاب‌ها باید تمامی استانداردها را آموزش داده و به تعریف یا توضیح چند مورد خاص اکتفا نکنند. کتاب‌هایی که در کنار استانداردهای حسابداری داخل ایران، از استانداردهای بین‌المللی مطالبی آورده و در موردشان توضیح می‌دهند نیز بار علمی بیشتری دارند و بهتر است که این کتاب‌ها را برای آموزش تهیه نمایید.

معرفی برترین کتاب‌های استاندارد حسابداری

معرفی برترین کتاب های استانداردهای حسابداری

حالا در ادامه بعضی از بهترین کتاب‌های استاندارد حسابداری را معرفی می‌کنیم تا در صورت تمایل آن‌ها را تهیه کرده و دانش قوانین حسابداری خود را بالا ببرید:

1.کتاب استانداردهای حسابداری ایران

کتاب استانداردهای حسابداری ایران در سال 1398 و در 498 صفحه نوشته شده و یکی از بهترین کتاب‌ها برای اطلاع از قوانین حسابداری در کشور ایران است. ناشر این کتاب نیز سازمان حسابرسی بوده و به خوبی می‌تواند شما را با بخش‌های مختلف سیستم حسابداری کشور آشنا کند.

2.کتاب تفسیر و بکارگیری استانداردهای حسابداری ایران

این کتاب به قلم اسماعیل‌علی‌نیا و در 376 صفحه نوشته شده و ناشر آن نیز نشر فکر سبز است. قیمت این کتاب زیادی نیست اما داده‌ها و بار علمی بسیار زیادی دارد و در آن استانداردهای حسابداری ریشه‌یابی شده و چالش‌های آینده‌شان نیز بررسی می‌شود. همچنین در این کتاب از مطالبی برای درک مفاهیم نظری گزارشگری مالی هم بهره‌مند می‌شوید. این نکته را در نظر بگیرید که این کتاب در چندین جلد مختلف منتشر شده است و در هر کدام موضوعات مختلفی بررسی می‌شوند.

3.کتاب راهنمای آموزشی استاندارد های حسابداری

کتاب راهنمای آموزشی استاندارد های حسابداری با رویکرد آزمون حسابدار رسمی و سایر آزمون های حرفه ای استاندارد 21 تا 42 نوشته دانیال محجوب است.

4.کتاب مروری بر استانداردهای حسابداری

هر چند در این کتاب فقط 32 مورد از استانداردهای حسابداری بررسی شده‌‎اند اما با خواندن آن می‌توانید درک بهتری از قوانین حسابداری پیدا کرده و به آن‌ها مسلط شوید. ناشر کتاب مروری بر استانداردهای حسابداری انتشارات آوای علی و نویسنده آن هم مهدی‌عیسی‌پور است. اگر می‌خواهید مفاهیم استانداردهای حسابداری را با نکته‌های مختلف و به صورت خلاصه بیاموزید، این کتاب کمک زیادی به شما می‌کند.

5.کتاب استانداردهای حسابداری استاندارد 1 تا 17

ناشر این کتاب انتشارات کیومرث و نویسندگان آن هم دانیال‌محبوب و رودابه‌اعظمی هستند که این کتاب را در 495 صفحه نوشته‌اند. همانطور که از نام کتاب هم پیداست شما فقط 17 مورد از استانداردهای حسابداری را داخل این کتاب می‌خوانید و نکات مختلفی را پیرامون‌شان می‌آموزید. رویکرد این کتاب آزمون حسابدار رسمی و دیگر آزمون‌های حرفه‌ای بوده و در زمان تهیه باید حتما به این موضوع هم توجه کنید.

6.کتاب چکیده استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی

یکی از کامل‌ترین کتاب‌های استانداردهای حسابداری کتاب چکیده استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی است که تمامی استانداردهای گزارشگری مالی و حسابداری را به طور کامل پوشش داده و در موردشان صحبت می‌کند. این کتاب در سال 1396 به مرحله چاپ رسید و شامل 186 صفحه می‌شود. نویسندگان کتاب نیز رضا‌حصارزاده و محمد‌مرفوع هستند و ناشر آن هم انتشارات ترمه است.

7.کتاب استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی IFRS

اگر می‌خواهید از استانداردهای گزارشگری مالی بین‌المللی مطلع شوید، پس خواندن کتاب استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی IFRS را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این کتاب توسط عصمت‌زنگنه نوشته شده و ناشر آن هم موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران است. در این کتاب تمامی استانداردهایی بررسی می‌شوند که رعایت کردن‌شان برای کشورهایی که روابط اقتصادی خارجی دارند، الزامی بوده و حتما باید جزو خط‌مشی‌های حسابداری شرکت‌هایشان قرار دهند.

در فهرست این کتاب 13 بخش مختلف را می‌بینید که در هر کدام از آن‌ها نویسنده سعی کرده با زبانی سلیس و روان به بیان و معرفی استانداردهای حسابداری پرداخته و نکات پیرامون آن‌ها را بدون اضافه‌گویی به خواننده منتقل کند. این کتاب در سال 1398 منتشر شده و شامل 181 صفحه نیز است.

8.کتاب استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی نشریه 1024

یکی از پربارترین کتاب‌ها در زمینه آموزش و یادگیری استانداردهای بین‌‎المللی گزارشگری مالی، کتاب استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی نشریه 1024 است و شامل 1328 صفحه می‌شود که در سال 1398 منتشر شد. در این کتاب درباره استانداردهایی می‌خوانید که به وسیله هیئت استانداردهای حسابداری بین‌المللی (IASB) وضع شده‌اند و کشورهای مختلف باید در فرآیند امور مالی شرکت‌ها و سازمان‌هایشان این استانداردها را رعایت نمایند.

هر چند این کتاب نکات و مفاهیم زیادی را به شما می‌آموزد اما قیمت کمی دارد و با پرداخت کمترین هزینه نسبت به کتاب‌های مشابه می‌توانید آن را تهیه کرده و بخوانید.

9.کتاب مروری جامع بر استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (IFRS)

این کتاب توسط غلامرضا‌کرمی نوشته شده و ناشر ان انتشارات نگاه دانش است که شامل 440 صفحه می‌شود. کتاب مروری جامع بر استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (IFRS) در سال 1401 چاپ شده و استانداردهای بین‌المللی را برایتان تفسیر می‌کند. این کتاب هم دیدگاه‌های جدید و خوبی در مورد قوانین گزارشگری مالی در سطح جهانی به شما می‌آموزد.

سخن آخر

در طول مطلب خواندیم که کتاب‌های استانداردهای حسابداری نقش پررنگ و با اهمیتی در مسیر رشد و پیشرفت حسابدارها دارند و به آن‌ها در تهیه و تنظیم امور مالی شرکت‌ها کمک می‌کنند. اگر هنوز در ابتدای مسیر حسابرسی هستید، تهیه این کتاب‌ها و مرور مطالب‌شان برای شما الزامی است.

سوالات متداول


هدف از نگارش مطالب کتاب‌های استانداردهای حسابداری چیست؟

تمامی مطالب موجود در این کتاب‌ها به حسابدار در یکسان‌سازی صورت‌های مالی کمک کرده و باعث افشای درست و صحیح اطلاعات توسط او می‌شوند. این کتاب‌ها روش‌های ارزش‌گذاری دارایی‌ها را نیز به حسابدارها می‌آموزند و نحوه تعیین میزان درآمد واحدهای تجاری را نیز به آن‌ها آموزش می‌دهند.