سامانه ارسال معاملات فصلی؛ آموزش ثبت نام، ارسال و مشاهده سوابق

ورود به سامانه ماده 169 و نحوه ارسال معاملات فصلی

مودیان مالیاتی باید طبق ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم، صورت معاملات فصلی خود را ظرف ۴۵ روز پس از پایان هر فصل ثبت کنند. این فرایند از طریق سامانه معاملات فصلی، انجام می‌شود که با نام سامانه معاملات ماده ۱۶۹ نیز شناخته می‌شود. این سامانه یکی از زیرمجموعه‌های سایت عملیات الکترونیک مالیاتی کشور به آدرس tax.gov.ir است. با استفاده از این سامانه، مودیان می‌توانند به‌سادگی از روش الکترونیکی صورت معاملات فصلی خود را ارسال کنند. برای اطلاعات بیشتر و آشنایی با جزئیات سامانه صورت معاملات فصلی، فقط کافی است ادامه مقاله را مطالعه کنید.

پادکست‌های مالیاتی برای سامانه ارسال معاملات فصلی

در سایت سپیدار سیستم، مجموعه‌ای از پادکست‌های مالیاتی با محوریت سامانه معاملات فصلی ارائه شده است. این پادکست‌ها با هدف آموزش و آگاهی‌بخشی به مودیان تهیه شده‌اند و به توضیح جزئیات و نکات کلیدی مرتبط با صورت معاملات فصلی می‌پردازند. 

شنیدن این پادکست‌ها به شما کمک می‌کند تا فرآیند ارسال معاملات فصلی را بهتر بشناسید و از اشتباهات رایج جلوگیری کنید. با گوش دادن به این پادکست‌ها، اطلاعات مفیدی درباره قوانین و مقررات مالیاتی کسب خواهید کرد و می‌توانید از مزایای تسلیم صورت معاملات فصلی و به‌موقع اطلاعات مالیاتی بهره‌مند شوید. برای دستیابی به دانش لازم و بهبود عملکرد مالیاتی خود، توصیه می‌کنیم این پادکست‌ها را بشنوید.

پرسش‌وپاسخ گزارش معاملات فصلی بخش اول

نکات کلیدی ارسال گزارش معاملات فصلی

پرسش‌وپاسخ گزارش معاملات فصلی بخش دوم

صورت معاملات فصلی چیست؟

 صورت معاملات فصلی در ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم به شکل شفاف و واضحی توضیح داده شده است. در این ماده به سه نکته اساسی اشاره شده و به‌خوبی موضوعات را مشخص کرده است:

  1. صورت معاملات فصلی طبق ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم باید توسط همه سازمان‌ها و موسسات خصوصی و دولتی ارائه شود. 
  2. صورت معاملات فصلی باید حداکثر تا یک ماه پس از انجام معامله از طریق سامانه گزارش فصلی به سازمان امور مالیاتی تحویل داده شود.
  3. توجه داشته باشید تاخیر در ارسال این اطلاعات منجر به جریمه خواهد شد.
  4. برای معاملات کوچک که مبلغ آن‌ها تا ده درصد حد نصاب است، نیازی به ارسال ماهانه نیست. شما می‌توانید ارسال اطلاعات به سامانه ارسال معاملات فصلی را سه ماه یکبار انجام دهید. 
  5. توجه داشته باشید که سازمان‌ها حتما باید کارت اقتصادی دریافت کرده و کد اقتصادی خود را ثبت کنند تا ورود به سامانه معاملات فصلی و پذیرش مستندات توسط سازمان امور مالیاتی امکان‌پذیر باشد. بدون داشتن کد اقتصادی ارسال هیچ مستنداتی از سمت مودی مورد پذیرش نیست. برای دریافت اطلاعات بیشتر، مطالعه مقاله «دریافت کد اقتصادی» برای شما مفید خواهد بود.

آشنایی بیشتر با سامانه ارسال گزارش معاملات فصلی

سامانه معاملات فصلی 169 به‌منظور ارائه خدمات الکترونیکی برای مودیان مالیاتی و بر اساس ماده ۱۶۹ ق.م.م ایجاد شده است. این سامانه به کاربران اجازه می‌دهد اطلاعات مربوط به خرید و فروش، قراردادها، صادرات، واردات، حق‌العملکاری، مدیریت پیمان، بیمه و اجاره را ثبت و ارسال کنند. سامانه ارسال معاملات فصلی و سامانه گزارشات فصلی به مودیان کمک می‌کنند تا گزارش‌های متعددی را به‌صورت الکترونیکی ثبت و دریافت کنند. این سامانه‌ها برای سهولت و دقت در مدیریت اطلاعات مالیاتی طراحی شده‌اند و دسترسی به اطلاعات مالیاتی را بهبود می‌بخشند.

بخش‌های مختلف سامانه ارسال معاملات فصلی خرید و فروش
  • گزارش خرید: ثبت اطلاعات مربوط به خرید
  • گزارش فروش: ثبت اطلاعات مربوط به فروش
  • مشاهده/ویرایش: مشاهده و یا ویرایش اطلاعات قبلی
  • گزارش اجاره: ثبت اطلاعات مربوط به اجاره‌های پرداختی
  • مشاهده سوابق: مشاهده سوابق اطلاعات و یا خلاصه گزارش‌ها
  • مشاهده گزارش‌ها و اطلاعات ارسال شده برای شما: افرادی که طرف مقابل شما در معاملات بودند و گزارش خرید و فروش خود را ارسال کردند.

مودیان مالیاتی می‌توانند برای سرعت بخشیدن به مدیریت صورتحساب معاملات فصلی خود، از سامانه معاملات فصلی خرید و فروش استفاده کنند. این سامانه که تحت نظارت سامانه معاملات فصلی سازمان امور مالیاتی قرار دارد، امکان ارسال الکترونیکی اطلاعات مالیاتی را فراهم کرده است.ورود و ثبت گزارشات در سامانه معاملات فصلی دارایی به‌صورت گام‌به‌گام انجام می‌شود که این فرآیند را برای کاربران ساده و قابل‌فهم خواهد کرد.

سامانه گزارش معاملات فصلی به مودیان کمک می‌کند تا اطلاعات مربوط به خرید و فروش‌های فصلی خود را به سرعت و دقت وارد کنند. اگر نیاز به اطلاعات بیشتری در مورد  معاملات فصلی دارید، ما در مقاله «معاملات فصلی چیست» به بررسی کامل این موضوع حسابداری پرداخته‌ایم.

فروش و حسابداری آن را به سپیدار بسپارید

سامانه ارسال معاملات فصلی؛ آموزش ثبت نام، ارسال و مشاهده سوابقمحاسبه خودکار مالیات بر ارزش افزوده

سامانه ارسال معاملات فصلی؛ آموزش ثبت نام، ارسال و مشاهده سوابقگزارش‌های تحلیلی از فروش

سامانه ارسال معاملات فصلی؛ آموزش ثبت نام، ارسال و مشاهده سوابقتعریف انواع مختلف فروش و تخفیف فروش

سامانه ارسال معاملات فصلی؛ آموزش ثبت نام، ارسال و مشاهده سوابقاتصال به فروشگاه آنلاین

سامانه ارسال معاملات فصلی؛ آموزش ثبت نام، ارسال و مشاهده سوابقارسال مانده حساب مشتریان از طریق پیامک

نحوه ورود به سامانه ارسال معاملات فصلی خرید و فروش

مودیان مالیاتی باید قبل از ثبت اظهارنامه فصلی، وارد سامانه ارسال الکترونیکی معاملات فصلی شوند که برای ورود به این سامانه کافی است مراحل زیر دنبال شوند:

  1. در قدم اول مودیان باید کارت اقتصادی را دریافت کرده و کد اقتصادی خود را ارائه کنند؛ زیرا بدون این کد ارسال مستندات مورد پذیرش نیست.
  2. برای ورود به سامانه خرید و فروش فصلی، ابتدا مرورگر خود را باز کرده و عبارت «سامانه عملیات الکترونیک مالیاتی» را جستجو کنید یا مستقیما وارد سایت tax.gov.ir شوید.
  3. پس از ورود به صفحه اصلی، گزینه «صورت معاملات فصلی الکترونیک» را انتخاب کنید.
ورود به سامانه ارسال الکترونیکی معاملات فصلی

در صفحه جدید، نکات آموزشی و راهنمایی‌های لازم ارائه شده است. سپس روی «سامانه صورت معاملات» کلیک کرده و با وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور خود وارد شوید.

نام کاربری و کلمه عبور ورود به سامانه ارسال معاملات فصلی

در نهایت به صفحه سامانه ارسال الکترونیکی معاملات فصلی دسترسی پیدا می‌کنید. در این صفحه شما می‌توانید به‌راحتی معاملات خود را ارسال کرده تا گزارش‌های فصلی شما کامل باشند. این سامانه کاملا توسط سازمان مالیات‌ و بر اساس قانون مالیات های مستقیم اداره می‌شود. 

نحوه ارسال گزارش در سامانه ارائه معاملات فصلی

پس از آموزش ورود به سامانه ارسال گزارش معاملات فصلی، نوبت به بررسی نحوه ثبت یا ارسال اطلاعات مربوط به معاملات فصلی می‌رسد. در این بخش به مراحل ثبت گزارش معاملات پرداخته شده است تا افراد به‌راحتی بتوانند فرایند ثبت اطلاعات را در سامانه ارسال الکترونیکی معاملات فصلی را انجام دهند. حال باتوجه‌به ثبت گزارش خرید یا فروش خود، گزینه «گزارش خرید» یا «گزارش فروش» را انتخاب کنید.

1. پس از ورود به سامانه ارسال معاملات فصلی خرید و فروش، گزینه‌های موجود در صفحه سامانه برای شما نمایان می‌شوند. حال باتوجه‌به ثبت گزارش خرید یا فروش خود، گزینه «گزارش خرید» یا «گزارش فروش» را انتخاب کنید.

ارسال گزارش خرید و گزارش فروش در سامانه ارسال گزارش معاملات فصلی

2. در صفحه جدیدی که باز می‌شود، اطلاعات مربوط به گزارش‌های قبلی و اطلاعات کاربری آن وجود دارند. برای ثبت گزارش جدید مربوط به معاملات خود باید گزینه «ایجاد» در پایین صفحه را انتخاب کنید.

ایجاد گزارش جدید در سامانه الکترونیکی ارسال معاملات فصلی

3. در صفحه جدید، باید اولین گزینه یعنی «ثبت رکورد جدید» را انتخاب کرده تا امکان وارد کردن اطلاعات برای شما فراهم شود.

4.در این مرحله وارد بخش مربوط به فرم ارسال گزارش می‌شوید. در این قسمت باید اطلاعات خود را در کادرهای تعیین شده وارد کرده و خرید، فروش و یا معاملات خود را با دقت ثبت کنید. پس از وارد کردن اطلاعات به صورت کامل، آن‌ها را تأیید کنید.

5. حال یک تصویر کلی از اطلاعات وارده برای شما نمایش داده می‌شود. بهتر است در این مرحله دوباره آن‌ها را بررسی کنید تا از صحت آن اطمینان پیدا کنید. اگر همه اطلاعات به درستی ثبت شده بودند، گزینه “ثبت نهایی” را انتخاب کنید.

ثبت نهایی اطلاعات در سامانه معاملات ماده 169

مشاهده سوابق صورت معاملات فصلی

برای مشاهده سوابق صورت معاملات فصلی، مودیان می‌توانند از سامانه معاملات فصلی سازمان امور مالیاتی استفاده کنند.

1. ابتدا به سایت tax.gov.ir مراجعه کرده و نام کاربری و رمز عبور را به منظور ورود به سامانه معاملات فصلی دارایی وارد کنید.

2. پس از ورود، گزینه «مشاهده سوابق» را انتخاب کنید. سپس نسبت به نوع اطلاعات مورد نیاز، می‌توانید از گزینه‌های مختلف مانند «کل اطلاعات»، «جستجوی کد رهگیری»، «گزارش بر اساس سال و فصل» یا «گزارش بر اساس شناسه/شماره ملی» استفاده کنید.

3. با انتخاب گزینه مناسب، شما می‌توانید کلیه سوابق معاملات فصلی خود را مشاهده کنید. هم‌چنین، با انتخاب «خلاصه گزارش‌ها»، جزئیات مربوط به اطلاعات را به‌صورت مرتب مشاهده خواهید کرد.

مشاهده سوابق صورت معاملات فصلی در سامانه معاملات ماده 169

نکته قابل توجه این است که با ورود به سامانه اظهار معاملات فصلی می‌توانید اطلاعات مربوط به بازه‌های زمانی متفاوت را به‌صورت جداگانه و مرتب مشاهده کنید؛ درنتیجه برای مشاهده سوابق صورت معاملات فصلی پیچیدگی خاصی وجود نخواهد داشت. توجه داشته باشید برای مشاهده معافیت های مالیاتی نیز شما می‌توانید از طریق سامانه رسمی مالیاتی اقدام کنید.

محاسبه‌های مالیات را به سپیدار بسپارید

سامانه ارسال معاملات فصلی؛ آموزش ثبت نام، ارسال و مشاهده سوابقمحاسبه مالیات بر ارزش افزوده

سامانه ارسال معاملات فصلی؛ آموزش ثبت نام، ارسال و مشاهده سوابقارسال صورت‌حساب به سامانه مؤدیان

سامانه ارسال معاملات فصلی؛ آموزش ثبت نام، ارسال و مشاهده سوابقفایل خرید و فروش فصلی

سامانه ارسال معاملات فصلی؛ آموزش ثبت نام، ارسال و مشاهده سوابقدیسکت بیمه و مالیات

سامانه ارسال معاملات فصلی؛ آموزش ثبت نام، ارسال و مشاهده سوابقتحریر دفاتر قانونی

مهلت ارسال معاملات فصلی ۱۴۰3

مهلت ثبت گزارشات برای هر فصل، یک ماه و نیم یعنی ۴۵ روز پس از پایان فصل است. گاهی به دلیل ایجاد شرایط خاص در جامعه یا برخی اصناف خاص، مهلت ثبت صورت معاملات فصلی تمدید می‌شود.

مهلت ارسال معاملات فصلی بهار ۱۴۰3تا پایان روز ۱۵ مرداد ۱۴۰3
مهلت ارسال معاملات فصلی تابستان ۱۴۰3تا پایان روز ۱۵ آبان ۱۴۰3
مهلت ارسال معاملات فصلی پاییز ۱۴۰3تا پایان روز ۱۵ بهمن ۱۴۰3
مهلت ارسال معاملات فصلی زمستان ۱۴۰3تا پایان روز 15 اردیبهشت ۱۴۰4

توجه داشته باشید که اگر آخرین مهلت ارسال معاملات فصلی (۴۵ روز پس از پایان فصل)، مصادف با روز جمعه یا تعطیل رسمی باشد، آخرین مهلت ارسال گزارشات به روز بعد از تعطیلی موکول می‌شود.

اصلاح صورت معاملات فصلی چگونه انجام می‌شود؟

برای اصلاح صورت معاملات فصلی در سامانه معاملات فصلی ماده 169، مودیان مالیاتی باید ابتدا اطلاعات معاملات خود را تحویل دهند. برای تحویل صورت‌های مالیاتی دو روش ارسال از طریق سامانه معاملات فصلی مودیان مالیاتی یا تحویل حضوری اداره کل امور مالیاتی وجود دارد. اگر نیاز به اصلاح اطلاعات باشد، مودیان باید شرح اصلاحات را همراه با جزئیات و رسید نهایی به صورت کتبی ارسال کنند. پس از دریافت این نامه اداره کل طبق مقررات، اصلاحات لازم را انجام خواهد داد.

این روند به مودیان کمک می‌کند تا اشتباه‌های احتمالی را تصحیح کرده و اطلاعات دقیق‌تری را ثبت کنند؛ بنابراین، در پاسخ به سوال «سامانه معاملات فصلی چیست؟» باید گفت که این سامانه یک ابزار الکترونیکی برای ثبت و اصلاح اطلاعات مالیاتی است. هم‌چنین اگر سوال‌های بیشتری در مورد سند حسابداری یا سایر مسائل مالیاتی دارید، مجله آموزشی سپیدار، پیشنهادی عالی برای دسترسی به اطلاعات مفید حسابداری است.

گزارش‌های معاملات فصلی را با کمک نرم‌افزار سپیدار تهیه کنید

برای تسریع فرایند ارسال گزارش‌های مالیاتی، استفاده از سامانه معاملات فصلی خرید و فروش پیشنهاد می‌شود. برای افزایش سرعت و دقت در تهیه گزارش‌ها، شما می‌توانید از نرم‌ افزار حسابداری سپیدار استفاده کنید. این نرم‌افزار با محاسبات هوشمند و تهیه گزارش‌های مالی به شما در مدیریت بهتر امور مالی کمک خواهد کرد. اگر سوالی درباره سامانه معاملات فصلی دارایی یا ماده 169 دارید، می‌توانید در بخش نظرات سایت مطرح کنید. کارشناسان سپیدار پاسخ‌های دقیق و کاملی را در اسرع وقت ارائه خواهند داد.

سوالات متداول

۱. مهلت ارسال معاملات فصلی ۱۴۰3 چه موقع است؟

مهلت ارسال معاملات فصلی ۴۵ روز پس از پایان هر فصل است. جدول مشخصات دقیق مربوط به هر فصل در متن مقاله قابل‌مشاهده است.

۲. ارسال نکردن فهرست معاملات فصلی مشمول چه جرائمی‌ خواهد شد؟

ارسال نکردن فهرست معاملات مشمول جریمه‌ای معادل 1% مبلغ معاملاتی که فهرست آن‌ها ارائه نشده است، خواهد بود.

۲. در‌صورتی‌که سال مالی شرکت اواسط یکی از فصول باشد، ارسال معاملات فصلی چگونه انجام می‌شود؟

چنانچه انتهای سال مالی اشخاص حقوقی در خلال یکی از فصل‌های سال شمسی باشد، برای فصل شمسی مذکور دو فهرست معامله تنظیم و ارسال می‌شود؛ به‌گونه‌ای که از ابتدای فصل شمسی تا پایان سال مالی یک فهرست و همچنین از ابتدای سال مالی تا پایان فصل شمسی مذکور نیز یک فهرست جداگانه تسلیم خواهد شد.

دسته‌بندی‌ها :

 

 


این صفحه را به اشتراک بگذارید


به این مطلب امتیاز دهید

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 8 میانگین: 4]


10 دیدگاه برای ”سامانه ارسال معاملات فصلی؛ آموزش ثبت نام، ارسال و مشاهده سوابق

  1. mms

    قابل توجه مودیان محترم
    اطلاعیه در خصوص ارسال اطلاعات فصل پاییز سال 1402

    به اطلاع می رساند که به منظور رفاه حال مودیان محترم مالیاتی، امکان ارسال فهرست معاملات موضوع ماده 169 قانون مالیاتهای مستقیم برای فصل پاییز 1402، تا پایان روز دوشنبه مورخ 1402/11/30 فراهم گردیده است.

  2. نگار

    سلام وقت بخیر اگه یه فصل هیچ فعالیتی نداشته باشیم صورت معاملات رو چطوری بایدثبت کنیم؟ اصلا احتیاجی به ثبت داره؟

  3. Zahra

    سلام برای ارسال گزارش فصلی خرید باید از کودوم قسمت توی سپیدار گزارش بگیرم
    گزارشی که مبلغ کل خرید یک فصل و مالیات عوارض اون فصل رو به تفکیک به من نشون بده

    1. سپیدار سیستم

      سلام.از قسمت حسابداری فایل خرید و فروش فصلی ۹۶ به بعد گزارش بگیرید.

  4. سارا

    توضیحات سپیدار واقعا عالیه خسته نباشید
    دقیقا مثل پشتیبان های نرم افزار فوق العاده راهنمای کردید ^_^

  5. امید شرفی

    با سلام و خسته نباشید یک سوالی برام پیش امده و خیلی هم مهم است خواهشمندم با دقت به سوال من جواب دهید . بنده حسابدار اشخاص حقیقی در شغل موبایل فروشی خرده هستم . اشخاصی که من برای انها کار می کنم به دلیل مبلغ خرید و فروش بالا مشمول گروه اول و ارسال گزارشات فصلی هستند . چون این اشخاص مغازه دار خرده فروش هستند مشمول ارسال ارزش افزوده نمی باشند ولی باید به دلیل خرید و فروش بالا گزارشات فصلی برای انها ارسال شود . چون مشمول ارزش افزوده نیستند ، ارزش افزوده فاکتور های خرید انها را هم نمی توان در سیستم حسابداری انها جدا کرد و باید در بهای تمام شده خرید کالا برد . ولی سوال من این است که به خاطر اینکه این اشخاص مشمول ارزش افزوده نیستند و ارزش افزوده خرید انها نیز به بهای تمام شده کالاهای انها اضافه می شود و در سیتم حسابداری انها مجزا نمی شود در گزارشات فصلی خرید که ما می خواهیم خرید خود را از طرف های مقابل اعلام کنیم بیاد چگونه عمل کنیم ؟ آیا باید در انجا هم گزارشات خرید خود را بدون جدا کردن ارزش افزوده ارسال کنیم و ارزش افزوده گزارشات فصلی را صفر اعلام کینم و هر دو رذا در مبلغ خرید اعلام کنیم چون در سیستم خود ارزش افزوده را به بهای تمام شده می بردیم ؟ اگر ما گزارشات خود را این گونه ارسال کنیم و طریقه ی درست ان هم همین است در اینده در رسیدگی های خود ما و شرکتهای مقابل انها و ما به مغایرت نخوریم که مجبور شویم گزارشات خود را اصلاح کنیم ؟ یا باید در گزارشات فصلی ارزش افزوده را مجزا کنیم و در حالی که در سیستم خود به بهای تمام شده اضافه کرده ایم ؟ کدام روش صحیح تر است ؟ لطفا با ماده های قانونی یا موارد قانونی دیگر که به این موضوع اشاره شده است من را راهنمایی کنید . ممنون

    1. سپیدار سیستم

      سلام. دوست گرامی از شما ممنونیم که مشکل خود را با مطرح کردید اما موضوع شما نیاز به صرف وقت و بررسی پرونده دارد که ما پیشنهاد می کنیم با یک مشاوره مالیاتی موضوع را مطرح کنید.

      1. رضا

        سلام و وقت بخیر
        اگه شخص حقوقی دارایی مثل زمین خریداری کنه نیاز به ارسال در معاملات فصلی هستش؟اگه هست جهت ثبت لطفا راهنمایی کنید

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *